Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2009, 00:44   #41
Princessje
Banneling

Standaard

*knip* Gelieve het gescheld achterwege te laten aub.

to the point.....
Kuifje is natuurlijk (en voral de eerste albums) volledig achtergebleven....
Hergé heeft dat lateringezien....

Klacht indienen????? Woehaaaaaaaaaa..... waarom?????
Elke Congolees met een beetje hersenen zal wel begrijpen waarom niet
.....Enfin.... Vorenus zal wel betalen voor onze OCMW... (grapje) WIJ KUNNEN BEST TEGEN KUIFJE?HOOR!!!

Laatst gewijzigd door Kadee : 4 augustus 2009 om 01:37.
Princessje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 01:13   #42
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Hebben we niks beters te doen in dit land, dan stripverhalen controleren op een pijnlijke waarheid?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 05:08   #43
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Kuifje is een monument van de Europese cultuur.
In die tijd waren Herge's ideeen gemeenplaats. Het boek is gewoon een kind van zijn tijd en hoeft nu niet door de politiek correcten van de 21e eeuw 'gezuiverd' te worden.
Zal de Belgische justitie echt zijn tijd verprutsen met dit soort 'rechtszaken'?

Wie zal er straks klacht indienen tegen Asterix wegens racistische behandeling van Belgen, Gothen, Romeinen, Grieken, Spanjaarden, ...?

Laatst gewijzigd door forzaflandria : 1 augustus 2009 om 05:09.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 06:14   #44
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat zijn waarschijnlijk Chinezen die het standbeeld meepikken om het metaal te recupereren.
Seffens staat er een Chinees bij het parket om dit racisme aan te vechten
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 10:45   #45
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Vlug een nieuwe oplage drukken, want wie het boek niet las, zal het toch nu wel willen lezen!!!

kassa, kassa!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 11:34   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

[drosophilla][email protected][/drosophilla]

Weet intussen nog iemand wat racisme is? Ik heb intussen het gevoel dat dat gaat over bruine schoenen, witte schoenen, T-shirts met de naam van een stad op, het vaststellen van de gevangenispopulatie, het niet mogen plaatsen van explicit material op een forum, je garagepoort bestellen bij een verkeerde firma, bij de politie zeggen dat je afgeklopt bent door een Noord-Afrikaans type, geen halal voedsel willen eten, ...

Alles is racisme tegenwoordig. En nu komt meneer Welkom Mobutu er nog een schepje bovenop doen. Tof. Als ik bij het parket werkte zou ik hem eigenhandig proberen wurgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 12:06   #47
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Hier een beetje tegen de stroom in roeiend : als die mijnheer Mbutu vindt dat het verspreiden van bedoeld tekenverhaal een inbreuk vormt op de Belgische wetgeving, in casu wellicht op Art. 21 van de Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden, dan is het zijn volste recht om desbetreffend klacht in te dienen.

Dit betekent vanzelfsprekend niet dat de klager sowieso gelijk heeft en/of gelijk zal krijgen.

Derhalve : U kunt het weliswaar (al dan niet terecht) passend vinden van zich druk te maken om het indienen van de klacht zelve, maar het lijkt me verstandig van toch even het uiteindelijk resultaat van de klacht af te wachten.

En mocht de klager gelijk krijgen, dan rest de vraag op wie of wat u uw toorn kunt richten :

• op de klager, omdat hij (dan blijkbaar terecht) vond dat een inbreuk werd gepleegd op de vigerende wetgeving ?
• op de rechtbanken die, gelet op bedoelde wetgeving, uitspraak deden ?
• op de Belgische wetgever, die bedoelde wetgeving in mekaar knutselde ?

Om u toe te laten van in de beslotenheid uwer haardstede zelf een persoonlijk oordeel te vellen over de mogelijke juridische terechtheid van de klacht, ziehier het bedoelde wetsartikel :

Art. 21. Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden (BS, 8 VIII 81) en gewijzigd op 15 februari 1993 (BS, 19 II 93), 12 april 1994 (BS, 14 V 94), 7 mei 1999 (BS, 25 VI 99), 20 januari 2003 (BS, 12 II 03), 23 januari 2003 (BS, 13 III 03) en 10 mei 2007 (BS, 30 V 07)

Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met een geldboete van vijftig euro tot duizend euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die in de in artikel 444 van het Strafwetboek bedoelde omstandigheden, denkbeelden die zijn gegrond op rassuperioriteit of rassenhaat, verspreid.

En voor alle duidelijkheid :

Art. 444 (Belgisch strafwetboek)

De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden: hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen; hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken; hetzij in om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen; hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden; hetzij tenslotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.

Uw persoonlijk oordeel is even veel (of weinig) waard als het mijne....
U heeft uiteraard gelijk en dat maakt het nog hemeltergender. Het feit dat er überhaupt al wetgeving bestaat die het mogelijk maakt zulk een klacht in te dienen, is wraakroepend.

De door u geciteerde wetsartikelen kunnen (niet hetzelfde als "zullen") aanleiding geven tot censuur. Niet enkel van duidelijke haatpropaganda, maar ook van een stripverhaal uit een ander tijdperk.

Ik wil godverdomme geen censuur in mijn land; dat ruikt naar totalitaire regimes.

Ja, racisme is verfoeilijk en moet bestreden worden, maar niet zo. Niet door een wet te maken die mogelijks de deur openzet voor censuur. Als er ook maar de minste schijn wordt gewekt dat onze fundamentele vrijheden kunnen worden aangetast op legale wijze, dan moet ieder rechtgeaarde burger steigeren. Elke idioot die die wet heeft gestemd, zou uit zijn ambt moeten worden ontzet en nooit meer enig politiek mandaat mogen uitoefenen.

Ik beslis wat ik lees, waarnaar ik luister en waarnaar ik kijk en ik vorm mijn mening op basis van hetgeen ik aldus gelezen, beluisterd of bekeken heb. De overheid heeft zich daar niet mee te bemoeien. De overheid heeft zelfs niet de indruk te geven zich daarmee te kunnen bemoeien. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele, rechtvaardiging voor censuur.

Zulke stupide regelgevingen zijn de reden waarom de Belgische overheid van mijnentwege een welgemeend "fuck you" naar haar hoofd geslingerd krijgt.

Laatst gewijzigd door Sammael : 1 augustus 2009 om 12:12.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 12:23   #48
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
[drosophilla][email protected][/drosophilla]

Weet intussen nog iemand wat racisme is? Ik heb intussen het gevoel dat dat gaat over bruine schoenen, witte schoenen, T-shirts met de naam van een stad op, het vaststellen van de gevangenispopulatie, het niet mogen plaatsen van explicit material op een forum, je garagepoort bestellen bij een verkeerde firma, bij de politie zeggen dat je afgeklopt bent door een Noord-Afrikaans type, geen halal voedsel willen eten, ...

Alles is racisme tegenwoordig. En nu komt meneer Welkom Mobutu er nog een schepje bovenop doen. Tof. Als ik bij het parket werkte zou ik hem eigenhandig proberen wurgen.
Dan zou uw betrekking bij de parketten van erg korte duur zijn, omgekeerd evenredig met uw verblijfsduur in de gevangenis.

Hoewel ...

Voor het overige en ten gronde volg ik uw stelling in zeer ruime mate.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 12:28   #49
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
U heeft uiteraard gelijk en dat maakt het nog hemeltergender. Het feit dat er überhaupt al wetgeving bestaat die het mogelijk maakt zulk een klacht in te dienen, is wraakroepend.

De door u geciteerde wetsartikelen kunnen (niet hetzelfde als "zullen") aanleiding geven tot censuur. Niet enkel van duidelijke haatpropaganda, maar ook van een stripverhaal uit een ander tijdperk.

Ik wil godverdomme geen censuur in mijn land; dat ruikt naar totalitaire regimes.

Ja, racisme is verfoeilijk en moet bestreden worden, maar niet zo. Niet door een wet te maken die mogelijks de deur openzet voor censuur. Als er ook maar de minste schijn wordt gewekt dat onze fundamentele vrijheden kunnen worden aangetast op legale wijze, dan moet ieder rechtgeaarde burger steigeren. Elke idioot die die wet heeft gestemd, zou uit zijn ambt moeten worden ontzet en nooit meer enig politiek mandaat mogen uitoefenen.

Ik beslis wat ik lees, waarnaar ik luister en waarnaar ik kijk en ik vorm mijn mening op basis van hetgeen ik aldus gelezen, beluisterd of bekeken heb. De overheid heeft zich daar niet mee te bemoeien. De overheid heeft zelfs niet de indruk te geven zich daarmee te kunnen bemoeien. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele, rechtvaardiging voor censuur.

Zulke stupide regelgevingen zijn de reden waarom de Belgische overheid van mijnentwege een welgemeend "fuck you" naar haar hoofd geslingerd krijgt.
De kloof tussen uw en mijn persoonlijke visie desbetreffend kan nauwelijks een krasje genoemd worden.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 14:42   #50
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat mij betreft blijven de standbeelden van Léopold II staan maar wordt de duivenstront/dronkelappenkots er niet meer afgewassen.
Het geboortehuis van Hitler in Braunau am Inn zag er 10 jaar geleden erg smerig uit: de stad, eigenaar van het gebouw, durfde het waarschijnlijk niet af te breken en zat er wellicht ook mee verveeld, het met zorgen te moten omringen. Dus bleef de laatste verf maar afbladderen. Min of meer jouw idee voor Leopold II, Djimi.
Inmiddels schijnen ze het alsnog te hebben opgeknapt, zie ik aan de foto's in het internet. Op de stoep voor het huis stond en staat nog steeds deze steen.

Het zou idd wellicht beter zijn, Leopold II niet volledig uit ons collectief geheugen te wissen, en zijn standbeelden te laten staan. Maar ik zou er ook wel zo'n inscripties onder willen, en iets minder vaag geformuleerd dan daar in Braunau am Inn (overigens een bijzonder fraai stadje). Tenslotte was de genocide van Leopold in Congo toen, bij mijn weten, wereldwijd zonder weerga (bevolking misschien wel van 20 tot 10 miljoen gereduceerd, misschien zelfs nog erger). Sindsdien heeft de menselijke soort zich natuurlijk alweer veel erger aangedaan.
Oud 1 augustus 2009, 14:52   #51
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Standbeelden van Leopold II mogen blijven staan wat mij betreft, maar ze zouden dat onsmakelijke stukje Koninklijke geschiedenis wel een verplicht onderdeel van de geschiedenislessen in de middelbare school mogen maken.
Daar zeg je wat! Alweer zoiets wat we niet op school hebben geleerd, al is het voor ons toch wel belangrijker dan het geboortejaar van Pepijn de Korte. Goed gezien, Andres.
Oud 1 augustus 2009, 15:32   #52
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Daar zeg je wat! Alweer zoiets wat we niet op school hebben geleerd, al is het voor ons toch wel belangrijker dan het geboortejaar van Pepijn de Korte. Goed gezien, Andres.

ik vind het ook zeer vreemd dat daar niet op normale manier les over gegeven wordt. Zeer onverantwoord van die onderwijsminister
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 16:09   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geboortehuis van Hitler in Braunau am Inn zag er 10 jaar geleden erg smerig uit: de stad, eigenaar van het gebouw, durfde het waarschijnlijk niet af te breken en zat er wellicht ook mee verveeld, het met zorgen te moten omringen. Dus bleef de laatste verf maar afbladderen. Min of meer jouw idee voor Leopold II, Djimi.
Inmiddels schijnen ze het alsnog te hebben opgeknapt, zie ik aan de foto's in het internet. Op de stoep voor het huis stond en staat nog steeds deze steen.

Het zou idd wellicht beter zijn, Leopold II niet volledig uit ons collectief geheugen te wissen, en zijn standbeelden te laten staan. Maar ik zou er ook wel zo'n inscripties onder willen, en iets minder vaag geformuleerd dan daar in Braunau am Inn (overigens een bijzonder fraai stadje). Tenslotte was de genocide van Leopold in Congo toen, bij mijn weten, wereldwijd zonder weerga (bevolking misschien wel van 20 tot 10 miljoen gereduceerd, misschien zelfs nog erger). Sindsdien heeft de menselijke soort zich natuurlijk alweer veel erger aangedaan.
Goed idee wat betreft die inscripties, Kodo Kodo. En tijdens de geschiedenislessen mag aan de Congo-Vrijstaat minstens evenveel aandacht worden besteed als aan de Holocaust of de slavenhandel.

Nog een laatste opmerking: 't is djimi, zònder hoofdletter.

Dank bij voorbaar voor de rekening die je daarmee houdt,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 21:57   #54
Princessje
Banneling

Standaard

gawoon de wet toepassen!
laat dat aan een rechter over....

ben zelf ook congolees.... als dit jullie superioriteitgevoel opwekt en jullie van zulke strips klaarkomen.... bonne chance.......

ik weet dat jullie lekker dokken voor mij.... dus..... wie is de slimste???

Princessje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 22:09   #55
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Toch eens een exemplaar bestellen, in zowel het Nederlands als het oorspronkelijke Frans. Misschien ook in Brusseleir en Antwaarps als die voorhanden zijn. Nu het nog kan, weet je?
Dit is een historische schetstekening van de mentaliteit uit de jaren '50. Dat enkele mensen met een minderwaardigheidscomplex dat niet inzien, tjah,... Voorlopig is het toch mooi reclame voor het werk van Hergé.

Soit, ik doe dit oprecht niet om Kongolezen te provoceren hoor, het is gewoon oprechte interesse. Eigenlijk herken ik een Vlaamse trek in het gedrag van dhr. Bienvenue Mbutu. ^^

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2009 om 22:35.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 22:16   #56
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Princessje Bekijk bericht
gawoon de wet toepassen!
laat dat aan een rechter over....

ben zelf ook congolees.... als dit jullie superioriteitgevoel opwekt en jullie van zulke strips klaarkomen.... bonne chance.......

ik weet dat jullie lekker dokken voor mij.... dus..... wie is de slimste???

Een rechter moet nu beslissen, of-ie dat nu zèlf leuk vindt of niet.
Hij kan zich ook 'onbevoegd' verklaren, dacht ik.

Ik heb al die strips bij een abonnement op Knack als welkomstgeschenk gekregen, maar ik moet toegeven: ik beklaag me het abonnement.

Ik zal me voortaan beperken tot elektronische nieuwsgaring, ik krijg de grote hoeveelheden papier die ermee gepaard gaan nauwelijks onder controle.

De strips heb ik ook nog niet allemaal gelezen, maar ga dat de komende dagen toch eens moeten doen, blijkbaar.

Voor de rest: gij ook bonne chance.

Laat u niet kisten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 22:28   #57
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Princessje Bekijk bericht
als dit jullie superioriteitgevoel opwekt ...
Je voegt iets toe aan de discussie: waar komt het thema "superioriteitsgevoel" vandaan?
Oud 1 augustus 2009, 23:16   #58
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Wie zal er straks klacht indienen tegen Asterix wegens racistische behandeling van Belgen, Gothen, Romeinen, Grieken, Spanjaarden, ...?
Niemand, want in Asterix komt geen racisme voor.

Karikaturen ja, maar geen racisme.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 23:35   #59
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Vlug een nieuwe oplage drukken, want wie het boek niet las, zal het toch nu wel willen lezen!!!

kassa, kassa!!!
Wie weet werkt die Mbutu in opdracht van de uitgeverij ! Dan krijgen ze gratis reclame dankzij de media !
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 23:39   #60
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:

Zet voor die Leopoldbeelden een grote steen, waar " Eigen Volk Eerst " gebeiteld staat .
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be