Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2009, 10:49   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Om ff een idee te krijgen, hoeveel inkomsten loopt de Belgischse overheid mis wanneer iedereen stopt met roken? 2.308.000.000 €. 366 € per jaar en per belastingplichtige. Extra werklozen niet meegerekend.
Als 366 euro per jaar mij een rookvrije wereld koopt, dok ik dat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 11:33   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om ff een idee te krijgen, hoeveel inkomsten loopt de Belgischse overheid mis wanneer iedereen stopt met roken? 2.308.000.000 €. 366 € per jaar en per belastingplichtige. Extra werklozen niet meegerekend.
Dat is de prijs van twee afgebrande ziekenhuizen.
Eén in Vlaanderen en één in Frankofonië.

Als flamingant stel ik voor dat Vlaanderen die prijs gewoon op zijn begroting zet. Een peulschil.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 11:57   #43
Koekoek1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allez, moet ge dat nu meemaken.
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF01082009_001

Een roker die het roken zelfs in een ziekenhuiskamer niet kan laten.
Stel je eens voor dat heel dat ziekenhuis in de fik gaat ... je zal daar ook maar verzorgd worden ...
en wie gaat al die kosten betalen daar in Luik ? Zijn familiale verzekering (zodat eenieders verzekering omhoog gaat volgend jaar) ? Of niemand. Pech. De maatschappij zal er wel voor opdraaien.

De maatschappij moet wat strenger optreden tegen rokers.
Minstens bezit van rookwaren en lusifers/aanstekers in ziekenhuizen en andere plaatsen waar andere mensen die (op dat ogenblik) niet zelfredzaam zijn, moeten verboden worden. (en liefst geen droge humor in deze draad: vb. verpleegsters moeten maar een brandweerman-opleiding gaan volgen; ze zullen dat graag genoeg doen, zo'n stage bij die stoere spuitgasten ...)
Roken in auto's moet verboden worden; ook voor de passagiers.
Rondom benzinestasions moet in een grotere straal een rookverbod van kracht worden.

Iemand nog of betere ideeën ?
Roken moet inderdaad hard worden aangepakt. Het volk heeft immers de morele plicht tot gezondheid en ieder individu heeft de morele plicht daartoe op een redelijke wijze zijn steentje bij te dragen.

Hier volgen een aantal mogelijke maatregelen :

- rokers moeten zich laten registreren en moeten zich een rookvergunning aanschaffen. Voor die rookvergunning moeten ze betalen;
- rokers moeten een soort rokersopcentiemen betalen;
- werkgevers zouden voor hun rokende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen. Op die manier komt er budgettaire ruimte vrij om de werkgeversbijdragen op de lonen van niet-rokende werknemers te verlagen;
- rokers moeten hogere sociale werknemersbijdragen betalen. Op die manier komt er budgettaire ruimte vrij om de werknemersbijdragen op de lonen van niet-rokende werknemers te verlagen;
- er moeten nog hogere accijnzen worden geheven op tabakswaren;
- roken op straat moet verboden worden;
- cafés moeten zich een dure rookvergunning aanschaffen als ze roken in hun zaak willen toelaten. Een dergelijke rookvergunning mag in hoofde van de uitbater fiscaal niet als een beroepskost worden aangemerkt. Op die manier zouden de consumaties in rokerscafés (aanzienlijk) duurder worden dan in niet-rokerscafés. Rokerscafés moet voor de ingang een duidelijk leesbaar bord plaatsen met als tekst "Opgelet, rokers", en dit in meerdere (Europese) talen; in het Duits zou die tekst dan luiden : "Achtung, Raucher";
- roken thuis mag enkel nog toegelaten zijn in een rokerskamer die geïsoleerd is van de rest van de woning. Die rokerskamer moet aan strenge voorwaarden voldoen en moet vooraf door de overheid worden gekeurd alvorens zij in gebruik mag worden genomen.

Laatst gewijzigd door Koekoek1 : 2 augustus 2009 om 12:03.
Koekoek1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 12:18   #44
Woetse
Partijlid

Standaard

Ik zie hier vooral maatregelen die de staat rijker maken en daardoor de staat niet echt motiveert om roken uit de maatschappij te bannen. Dus ik snap niet echt dat je met die ideeën afkomt, aangezien je toch blijkbaar roken uit de maatschappij wil bannen. Je pakt ook totaal de oorzaken niet aan. En zolang je die niet aanpakt gaat er niet veel veranderen.

Laatst gewijzigd door Woetse : 2 augustus 2009 om 12:19.
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 12:37   #45
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Ik zie hier vooral maatregelen die de staat rijker maken en daardoor de staat niet echt motiveert om roken uit de maatschappij te bannen. Dus ik snap niet echt dat je met die ideeën afkomt, aangezien je toch blijkbaar roken uit de maatschappij wil bannen. Je pakt ook totaal de oorzaken niet aan. En zolang je die niet aanpakt gaat er niet veel veranderen.
Het is gewoonweg "de vervuiler betaalt", wat al een hele vooruitgang is, tegenover, "iedereen betaalt". Tabak tot een illegale drug verklaren, schijnt mij toch wel ne grote stap.
Maar welk zijn de oorzaken van het "roken" ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:27   #46
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Meestal een gebrek aan karakter aangevuld met een flinke scheut achterlijkheid.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:41   #47
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Meestal een gebrek aan karakter aangevuld met een flinke scheut achterlijkheid.
Een bericht van Kiko waarin eens niet alles kapot genuanceerd wordt!

Meer zelfs: hij verrast ons met een grove veralgemening!

Ben je ziek of zo?
Oud 2 augustus 2009, 13:43   #48
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Een bericht van Kiko waarin eens niet alles kapot genuanceerd wordt!

Meer zelfs: hij verrast ons met een grove veralgemening!

Ben je ziek of zo?
Voel mij inderdaad wel wat zwakjes... snel even sigaretje opsteken...

't Is trouwens ook nooit goed bij jou, eerst te genuanceerd, dan te veralgemenend.

(huilt) Ik weet ècht niet meer wat ik nog kan doen om goed te doen (verlaat dramatisch de scène) !
Oud 2 augustus 2009, 13:52   #49
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voel mij inderdaad wel wat zwakjes... snel even sigaretje opsteken...

't Is trouwens ook nooit goed bij jou, eerst te genuanceerd, dan te veralgemenend.

(huilt) Ik weet ècht niet meer wat ik nog kan doen om goed te doen (verlaat dramatisch de scène) !
Het is nochtans zeer gemakkelijk hoor.

Als het gaat over een groep waartoe ik zelf behoor moet er genuanceerd worden.
In alle andere gevallen mag er de grootste onzin verteld worden

Laatst gewijzigd door IronChef : 2 augustus 2009 om 13:54.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:53   #50
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het is nochtans zeer gemakkelijk hoor.

Als het gaat over een groep waartoe ik zelf behoor moet er genuanceerd worden.
In alle andere gevallen mag er de grootste onzin verteld worden.
Ok

(noteert)
Oud 2 augustus 2009, 15:08   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is gewoonweg "de vervuiler betaalt", wat al een hele vooruitgang is, tegenover, "iedereen betaalt". Tabak tot een illegale drug verklaren, schijnt mij toch wel ne grote stap.
De oorzaken van het roken, liggen in het feit dat wij mensen zijn. Dit wil zeggen: gevoelig aan produkten die verslavend zijn.
Natuurlijk, den ene mens al wat meer als den andere; en niet allemaal gelijk gevoelig aan dezelfde produkten ...

onze omgeving kan ons helpen, of kan ons tegenwerken, om toe te geven aan die verslavinkskes ...

sommige van die verslavinkskes zijn wat direkter ambetant dan de andere, voor de gewone medemens. (blootgesteld zijn aan de geur van verschaald bier is niet te vergelijken met passief roken, toch niet voor je longen; maar een sigaret veroorzaakt niet zo meteen een verkeersongeval zoals een zatlap dat kan doen ...)

bla bla ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 2 augustus 2009, 15:21   #52
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als 366 euro per jaar mij een rookvrije wereld koopt, dok ik dat.
Mij niet gelaten hoor, ik win er persoonlijk - 2190€ - 366€ = 1824€ mee, mocht ik stoppen met roken.
M.a.w, enkel de niet rokers moeten extra betalen.
Dit ff terzijde, laten we dan ook eventjes op gezondsheidsgebied consequent blijven en ook alle dioxine uitlatende fabrieken, scheepvaart, luchtvaart, BBQ, afvalverwerking, auto's, brommer's, bosbranden, vulkanen ...enzv, verbieden!
Of leeft men enkel graag gedeeltelijk gezond?
Oud 2 augustus 2009, 15:25   #53
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit ff terzijde, laten we dan ook eventjes op gezondsheidsgebied consequent blijven en ook alle dioxine uitlatende fabrieken, scheepvaart, luchtvaart, BBQ, afvalverwerking, auto's, brommer's, bosbranden, vulkanen ...enzv, verbieden!
Neen maar we gaan beginnen met het begin.

Zelfgekozen, dure en ongezonde verslavingen waarvan (bijna) elke roker achteraf spijt heeft, is lang geen slechte keuze om mee te beginnen.
Oud 2 augustus 2009, 15:46   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten hoor, ik win er persoonlijk - 2190€ - 366€ = 1824€ mee, mocht ik stoppen met roken.
Helemaal akkoord. Maar we moeten de vruchten die 1 m boven de grond hangen eerst plukken, en dan pas de boom in klimmen voor de rest.

M.a.w. roken verbieden is een goed begin, de technologie ontwikkelen zodat de luchtkwaliteit beter wordt een nog betere toekomst !
Oud 2 augustus 2009, 15:48   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Met die 2k euro kunt ge toch veel fijne dingen doen, niet ? En ge krijgt er (gemiddeld) nog eens 10 jaar leven bovenop.......
Oud 2 augustus 2009, 15:53   #56
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen maar we gaan beginnen met het begin.
Ach zo, de gigantische witteboorden vervuilers worden nog eventjes gespaard. What else is new? Een hoop comedie, niet meer en niet minder!
Citaat:
Zelfgekozen, dure en ongezonde verslavingen waarvan (bijna) elke roker achteraf spijt heeft, is lang geen slechte keuze om mee te beginnen.
Daar zal ikzelf wel over beslissen of ik het/er duur/spijt of niet van heb.

Laatst gewijzigd door Andro : 2 augustus 2009 om 15:55.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 15:56   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andro toch,
ge moet dat helemaal niet laten voor de senten;
ge moet dat laten omdat de seks dan stukken beter wordt !!

Oud 2 augustus 2009, 15:58   #58
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met die 2k euro kunt ge toch veel fijne dingen doen, niet ? En ge krijgt er (gemiddeld) nog eens 10 jaar leven bovenop.......
Mijn grootmoeder was 93...dan word ik 103.
Oud 2 augustus 2009, 16:00   #59
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Andro toch,
ge moet dat helemaal niet laten voor de senten;
ge moet dat laten omdat de seks dan stukken beter wordt !!
Tot op heden is er op seksueel gebied geen enkel probleem, enkel mijn vriendje kan niet volgen.
Oud 2 augustus 2009, 16:14   #60
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Als jullie nu eerst eens de grote witteboorden vervuilers keihard zouden aanpakken zoals jullie nu de rokers aanpakken, ik gooide meteen mijn sigaretten in de vuilbak!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be