![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei "Op het hoogste echelon begon hij als raadgever voor Patrick Dewael, later werd hij zijn woordvoerder. Nu is hij volksvertegenwoordiger en klaar om uw vragen te beantwoorden. Op zijn website weet hij te melden dat "Een politicus kan zijn werk onmogel |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
mijn vraag gaat niet louter over "wat iemand anders zegt", maar over een verkiezingsbelofte uit de mond van de partijvoorzitter, zoals hij die in meerdere kopstukkendebatten vóór 18 mei heeft geuit. Wees gerust, ik zou deze vraag niet stellen indien de uitspraak van een lokaal mandatarisje kwam... Wat dat ledencongres betreft : 1) De leden zullen uiteraard niet graag zien dat HUN partij de macht verliest. 2) De partijtop wou overduidelijk óók niet verzaken aan de postjes, gezien de emotionele teneur van dat befaamde congres (huilende premiers, opgedolven oude krokodillen, enz...) Alle middelen waren goed om de leden te overhalen. 3) De leden van de partij =/= de kiezers van een partij. De leden zijn de die-hards, de fans. De kiezers zijn diegenen die men over de streep moet trekken met beloftes die men vervolgens ook HOUDT. Laat dat nu net zijn wat tot de nakende nederlaag van de VLD zal leiden : gebroken verkiezingsbeloftes. Enfin, als ik het goed begrijp verkiest u de mening van een paar honderd VLD-leden BOVEN die van een miljoental VLD-kiezers ? Of begrijp ik dat weer verkeerd ? Kortom : uw antwoord is compleet naast de kwestie. Dat de VLD haar verbroken verkiezingsbeloftes maskeert door dankbaar gebruik te maken van de machtsliefde van haar leden, is geen antwoord op mijn vraag, die je kernachtig kan samenvatten als "Geeft u toe dat uw partij in deze materie overduidelijk een plechtige verkiezingsbelofte heeft verbroken, terwijl ze wel degelijk over de middelen beschikte om die belofte te houden ?". Herkansing dus... (Los daarvan : nog een extra vraag : wat is volgens u (persoonlijk dan) de reden voor de steeds slechtere resultaten van de VLD in de aanloop naar de verkiezingen ? ) Vriendelijke groeten, Abramis brama
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
|
![]() |
![]() |
#42 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte,
Het speciaal congres waar u zich achter wegsteekt (en waarvoor een stokoude kar uit de stal gehaald werd om de leden op een dramatische en pathetische wijze te indoctrineren en waarbij ook de krokodillentraantjes te pas kwamen om de dikbetaalde zeteltjes te redden moest gaan over één vraag : wie is er voor en wie is er tegen het migrantenstemrecht ? En NIET de vraag : is dit thema een regerings- crisis waard ? Die eerste vraag ging meer de wil van het volk uitlokken. Maar ja, dit was hoogstwaarschijnlijk een zeer gevaarlijke vraag... |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementslid
|
![]() Je zoekt het zelfs nog te ver nu. Eén ding volstaat : het ledencongres van een partij is niet representatief voor het kiezerskorps van diezelfde partij, juist doordat de leden zich véél te makkelijk laten beinvloeden door de partijtop. Dat congres was een schaamlampje, en dat weet Bart even goed als u en ik, als u het mij vraagt...
(Maar dat zal-ie - in de alomgekende traditie van de oude-politieke-cultuur - noooit van zijn leven toegeven. ![]()
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en dat ik het niet kan laten... ja, da's waar... maar nadat ik mijn repliek geschreven had heb ik met mijn digicam een foto gemaakt om te zien of ik nog rood aangelopen was... en dat was niet zo... want ik had in volle sereniteit van mening mijn posting neergeschreven... Onze Denise heeft dus niets gemerkt ![]() ik en nog vele anderen denken dat in een regeringswerk men een gegeven woord moet respecteren wanneer het niet verantwoord is de boel op te blazen en te zeggen "après nous, le déluge..." de kwestie Coveliers ken ik heel goed... ik vind terecht dat een fractieleider zich niet alles kan permitteren... en in al dat geharrewar is echt de beste weg gekozen... trouwens, men heeft het overal over wegens postjes "de broek aflaten", hier was het duidelijk recht door zee voor het engagement aangegaan bij de vorming van de regering... Coveliers had trouwens ook loyauteit toegezegd... maar de man wilde populistisch doen... ik sta nog altijd achter wat toen als beslissing getroffen werd... en mag ik eens even aan "Poupehan" herinneren???? maar genoeg voor vandaag, morgen meer... ![]()
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Ik stel tot mijn grote tevredenheid vast dat item hier het meest bekeken item is en dat het bovendien ook de meeste reacties heeft opgeleverd. Blijkbaar ligt het thema over het migrantenstemrecht bij de (ex)liberale kiezers zeer gevoelig en zullen zij het de VLD niet vergeven dat zij als grootste regeringspartij na de snelbelgwet en de regularsiatie van tienduizenden illegale vreemdelingen, nu ook nog het migrantenstemrecht heeft moeten slikken.
|
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Ik steek mij helemaal niet weg achter het congres. Het congres is er gekomen op initiatief van de leden! Bij de VLD hebben de leden het recht om een congres te eisen over een bepaald thema. Het congres was een moedige politieke daad. Willy De Clercq kwam niemand indoctrineren. Hij had op dat moment zeer zware privé-problemen. Van orkestratie was helemaal geen sprake. Mensen die lid zijn van een politieke partij en op de koop toe de moeite nemen om naar een congres te komen, volgen de politiek meestal op de voet en die leidt men niet om de tuin met een gespeeld shownummertje. Er werden op het congres drie vragen gesteld: Moet er een referendum komen over het migrantenstemrecht? Is de VLD tegen het migrantenstemrecht? Heeft de VLD een regeringscrisis over voor het migrantenstemrecht? De VLD is en blijft tegen het migrantenstemrecht. We hebben tegen gestemd in het parlement, maar de val van de regering was voor de leden een te hoge prijs.
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
De leden hebben niks te winnen of te verliezen met de val van de regering, dus is het niet fout om af te gaan op dat oordeel. De VLD heeft de mening van de meerderheid van de bevolking gevolgd door alle redelijke argumenten contra aan te brengen in het debat en door uiteindelijk tegen te stemmen. We hebben geen absolute meerderheid, dus kunnen we niet al onze programmapunten doorvoeren en kunnen we ook niet alles wat we niet willen tegenhouden. Ik meen dat wie VLD stemt dat voornamelijk doet voor een liberale invloed op het beleid. Als we de regering laten vallen over een thema als migrantenstemrecht geven we vrij spel aan rooms-rood. Ik denk niet dat onze kiezers dat willen. En ik zeg dit niet om mijn "postje", want ik ben rechtstreeks verkozen parlementslid. Ik blijf dus ook met een val van de regering tot de volgende federale verkiezingen op mijn stoel zitten.
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
De VLD is door domme dingen een aantal keer zeer slecht in de picture geweest. Als men dan een peiling afneemt die zegt "op wie zou je stemmen als..." dan is het logisch dat we klappen krijgen. Als de kiezer op 13 juni effectief de afweging moet maken wat belangrijk is voor hem, hoop ik dat ze zullen beseffen dat de VLD nodig is. Belastingsverlagingen, begrotingen in evenwicht en werk maken van een sterke economie, zie ik zonder ons nog niet te snel gebeuren. Met ons, is het wel gebeurd. 5 keer op rij de begroting in evenwicht, 1,1% economische groei in België tov bijna status quo in de buurlanden en een substantiële verlaging van de personenbelasting. We zullen er alles aan doen om duidelijk te maken wat we hebben gerealiseerd en wat we nog willen realiseren.
![]() |
#49 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte,
In uw posting dd. 29 dezer hebt u m.i. waarschijnlijk onbewust zeer delicate items aangesneden : 1) begroting in evenwicht : trukendoos, zie o.a. a) pensioenfonds Belgacom, b) niet aanpassen afhouding Bedrijfsvoorheffing voor gehuwden, c) niet betalen van fakturen (o.a. Min. van Justitie �* experten) d) afromen reserves en dividenden N.B.B. t.o.v. kleine aandeelhouders Wat betreft punten a), b), c) = verschuiven naar volgende regeringen. Punt d) begint meer te gelijken op onrechtvaardigheid en diefstal. 2) sterke economie : de (domme) man met de pet vergelijkt het aantal falingen, ontslagen, verloren jobs met de reeds gecreëerde jobs (remember 200.000) en trekt er zijn conclusies uit. Graag vernam ik van u uw persoonlijke en gewetensvolle visie hierop en niet de gedwongen politieke visie. |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1) Erkent u dat de VLD - bij monde van voorzitter KDG - beloofde het migrantenstemrecht "er over mijn lijk" te laten komen in de aanloop naar de verkiezingen van 18 mei ? 1bis) Erkent u dat de VLD dit onderwerp als verkiezingsthema naar voren schoof voor 18 mei ? 2) Erkent u dat de VLD deze belofte heeft gebroken ? 3) Erkent u dat het ledencongres een spreekwoordelijke "laatste strohalm" was om zonder AL te veel gezichtsverlies deze gebroken belofte aan de publieke opinie verkocht te krijgen ? 4) Erkent u - de peilingen indachtig - dat de kiezer zich hierdoor niet heeft laten vangen ? 5) Zo u minstens drie keer "nee" antwoordt (waar ik dus van uitga) : neemt u het mij kwalijk indien ik u ervan verdenk vervreemd te zijn van uw eigen achterban ? Met vriendelijke groeten, Ab
||
![]() |
![]() |
#51 | ||
|
![]() Citaat:
Ik probeer in de mate van het mogelijke alle vragen te beantwoorden, maar ik zit hier niet om vijfentwintig keer hetzelfde te typen. 1. Ja 2. Nee, meer dan tegenstemmen in het parlement konden we niet doen. Wie dat niet begrijpt, begrijpt niets van democratie waarbij wetten gestemd worden met meerderheid tegen minderheid. Geen enkele politicus kan op zijn eentje iets tegen houden wat de anderen willen. Tobback heeft ook ooit gezegd dat hij zich onder de TGV zou smijten als hij er kwam. Na een regeringscrisis zou het er ook gekomen zijn, maar dan was rooms-rood de nieuwe regering en dat was nog veel slechter geweest voor onze kiezers. 3. Het ledencongres is er gekomen op initiatief van leden die vonden dat de regering moest vallen. Dat was dus geen georkestreerde actie of laatste strohalm. 4. Wij leven niet op een hogere planeet en hebben dus uitvoerig rondgevraagd wat men ervan zou denken mochten we de regering hebben laten vallen. We hebben dus ook een idee hoe de peiling er zou uitgezien hebben, mocht dat gebeurd zijn. 5. Ik kom elke dag in contact met ruime delen van mijn achterban. Ik stel vast dat wanneer ik alles goed uitleg (zoals ik ook hier gedaan heb), men die keuze meestal begrijpt. Diegenen die beweren dat de achterban van ons vervreemd is, behoren daar zelden zelf toe. Het migrantenstemrecht heeft de partij ontzettend veel meer kwaad dan goed gedaan. Een tegenstem in het parlement + alle pogingen om collega's te overtuigen met argumenten is het krachtigste bewijs dat we het partijstandpunt gevolgd hebben. Jullie mogen ons nog 1000 keer beschuldigen van verraad, we zullen 1000 keer zeggen dat we gedaan hebben wat we konden. Ruim 83% van de stemmen voor regeringsdeelname (in een congres dat NB bijeengeroepn werd door de tegenstanders!) na zeer lange debatten ten gronde, is het beste bewijs dat we met kennis van zaken, zonder iemand te bedriegen de juiste beslissing genomen hebben. Ik ken bijna niemand die op het congres aanwezig was die daar anders over denkt.
![]() |
#52 |
Parlementslid
|
![]() Wel, ik moet bekennen : je verbaast me, Bart ! In positieve zin ! Zelden iemand gezien die BLIJFT antwoorden, ook al behelst het een heikel thema. Alleen Tinne vd Straeten deed je dat voor, en jullie hebben allebei -als persoon - mijn respect afgedwongen. En da's géén kleine prestatie voor een Groene en een VLD'er, dat kan ik je garanderen. 8)
Wat uw antwoord nu betreft : we zullen het niet eens worden, vrees ik, omdat we de zaak vanuit een verschillend perspectief bekijken. Ik als buitenstaander, u als betrokken partij. Eigenlijk logisch... Mijn standpunt was : wie de terminologie "over mijn lijk" gebruikt, moet dat woord houden. Hoe dan ook. Mensen stemden op de VLD op 18 mei, juist omwille van die uitspraak. Omd�*t ze wisten dat de VLD de enige regeringspartij was die tot het uiterste kon gaan om dat stemrecht tegen te houden. En dat uiterste was inderdaad een regeringsval (de politieke veruitwendiging van "over mijn lijk"). Wie belooft tot het uiterste te zullen gaan, mag m.i. niet op een paar 100 m vóór dat uiterste de strijd opgeven. Juist d�*t heeft de geloofwaardigheid van de VLD een enorme deuk gegeven. Had de VLD de regering laten vallen, dan had ze woord hgehouden, en zagen de peilingen er al een héél pak beter uit nu. Ook het koningsdrama met De Gucht, het gehakketak met Coveliers, enz... zou overbodig geweest zijn trouwens. Maar dat weet u even goed als ikzelf. Soit, vanuit uw positie bekeken kan ik -met wat inlevingsvermogen - uw standpunt tot op zekere hoogte volgen. Hoewel je een denkfout maakt : - Regering niet laten vallen betekent : stemrecht komt er + VLD lijdt enorm gezichtsverlies. Besluit : twee grote nadelen. Zowel voor Vlaanderen, als voor de VLD zelf. - Regering WEL laten vallen zou - zoals je het correct stelt - het gemeentenstemrecht vermoedelijk niet belet hebben. Enkel nieuwe verkiezingen (met het stemrecht als uitdrukkelijk thema) hadden het nog kunnen tegenhouden (en dan nog niet zeker), want de Waalse druk was inderdaad te groot. Maar in dat geval zou de VLD er wél goed uitgekomen zijn, en niet in de belabberde papieren zitten die nu voorliggen. Ze zou haar belofte gestand gedaan hebben, en geen vertrouwensbreuk gecreeerd hebben met de kiezer. Enfin, ik behoef geen verder antwoord meer, hoor (m�*g natuurlijk wel nog, he, maar ik wil je tijd niet nodeloos opsouperen ![]() Ik voeg u toe aan mijn lijstje "sterke forumsessiedeelnemers", en wens je het allerbeste op 13 juni, ongeacht het feit dat we tot verschillende politieke kampen behoren. 8)
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#54 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
We zien wel op 13 juni wat de publieke opinie hierover dacht...
||
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Willy was aanwezig en er was helemaal niets voorbereid, Willy achtte het gewoon nodig om het congres toe te spreken. Willy vond het gewoon zijn morele plicht, en als "oude knar" heeft hij dat fantastisch gedaan. En wat zeker respect verdient is dat hij daar stond in zeer moeilijke omstandigheden daar zijn vrouw enkele dagen voordien in het ziekenhuis was opgenomen ten gevolge van een hersenbloeding. Nu soit, dat doet eigenlijk weinig ter zake.