Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 00:03   #41
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

idd, boeren moeten zich groeperen en per regio melk, vlees en andere zuivel in eigen winkels verkopen. Ik zou ook naar daar gaan als ik weet dat de boeren daardoor meer verdienen en de distributieketens wat minder.

Nog makkelijker is dat de de EU de subsidies beter toekent of de distributie een deel van hun winst aan de boeren geeft, omdat het eigenlijk hun product is.

Laatst gewijzigd door farak : 6 oktober 2009 om 00:04.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 00:06   #42
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
idd, boeren moeten zich groeperen en per regio melk, vlees en andere zuivel in eigen winkels verkopen. Ik zou ook naar daar gaan als ik weet dat de boeren daardoor meer verdienen en de distributieketens wat minder.
Niet alleen dat... maar 't schijnt nog goedkoper voor de consument uit te komen ook
Bovenop komen dan nog het vertrouwen, het iets socialere gebeuren, eigen economie die je steunt, etc etc

Vraag is natuurlijk hoelang dat dat duurt eens die boeren zich, zoals jij vooropstelt, dan weer gaan groeperen en dat gat in de markt hebben ontdekt en dicht rijden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 00:20   #43
Woetse
Partijlid

Standaard

En het is vooral ook dat boeren zich daar ten eerste mee kunnen bezighouden, ze hebben nog niet genoeg om handen...

Daarbij wordt er te veel geproduceerd om zoiets lokaal te houden. Dit zou enkel maar leiden tot een concurrentie tussen de boeren onderling wat dus weer slechte gevolgen gaat geven.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken. En dat is het systeem opzich. Een combinatie van overproductie en de concentratie van de macht binnen de sector (bij de agroindustrie en de distributiesector). De gevolgen van het neoliberalisme.
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 00:28   #44
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik had wel wat leedvermaak als ze die strontkar hadden geledigd aan de EU-instellingen en het goedje richting de Wetstraat liep ! Ik zie die overbetaalde EU-ambtenaren al met hun Italiaanse lederen schoentjes dappen door de koeiendrek ! Ik denk dat de boeren nog wat de enigen zijn die hard durven te betogen (de k*tmarokkaantjes en ander allochtoon tuig niet in acht genomen) en het tegen de politie op te nemen.
Indien allochtonen morgen op dezelfde manier op straat komen zijn er hier weer blokkers die eisen dat het leger wordt ingezet en met scherp schiet.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 00:32   #45
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Nog makkelijker is dat de de EU de subsidies beter toekent of de distributie een deel van hun winst aan de boeren geeft, omdat het eigenlijk hun product is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
En het is vooral ook dat boeren zich daar ten eerste mee kunnen bezighouden, ze hebben nog niet genoeg om handen...

Daarbij wordt er te veel geproduceerd om zoiets lokaal te houden. Dit zou enkel maar leiden tot een concurrentie tussen de boeren onderling wat dus weer slechte gevolgen gaat geven.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken. En dat is het systeem opzich. Een combinatie van overproductie en de concentratie van de macht binnen de sector (bij de agroindustrie en de distributiesector). De gevolgen van het neoliberalisme.
Boeren zijn al lang gegroepeerd: in de Boerenbond, AVEVE etc.
Maar ipv. AVEVE te laten onderhandelen als gelijke partner met de distributiesector sluiten ze individuële contracten af, het contract tussen de haai en de sardine dus...

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 oktober 2009 om 00:35.
Oud 6 oktober 2009, 00:39   #46
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als er al iets op z'n einde loopt, zijn het die boeren wel. Laat ze daar maar in Brussel wat staan te protesteren, als ze zich daardoor beter voelen. De onzichtbare hand regelt de markt rustig verder, zoals het hoort
Landbouw is strategisch te belangrijk om te laten afsterven. Ik wil niet van een ander afhankelijk zijn om te eten en te drinken, en ik ben bereid daar meer voor te betalen.
Oud 6 oktober 2009, 00:46   #47
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Landbouw is strategisch te belangrijk om te laten afsterven. Ik wil niet van een ander afhankelijk zijn om te eten en te drinken, en ik ben bereid daar meer voor te betalen.
2
Oud 6 oktober 2009, 00:50   #48
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Wie zoiets laat blijken betaalt niet "meer" maar "veel meer".
Oud 6 oktober 2009, 01:00   #49
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Andy : 6 oktober 2009 om 01:04.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 02:49   #50
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien allochtonen morgen op dezelfde manier op straat komen zijn er hier weer blokkers die eisen dat het leger wordt ingezet en met scherp schiet.
Het grote verschil zit hem wel in de motivatie om tot rellen over te gaan (hoewel ik ze als dusdanig niet kan goedkeuren). De boeren betogen voor de leefbaarheid van hun broodwinning en een rechtvaardige melkprijs, de allochtonen komen op straat omdat één van hen wordt opgepakt na crimineel gedrag en dit niet kunnen verkroppen. Dat maakt een groot verschil. By the way: ik zag geen boeren autoruiten inslaan of winkeletalages vernietigen, hun acties waren rechtstreeks gericht tegen de politici of Europese ambtenaren en niet tegen onschuldige burgers, op het blokkeren van bepaalde verkeerswegen na.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 07:56   #51
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

heeft er iemand een idee welke marge de verwerkingsindustrie en de distributie heeft?

Vooraleer ik nog maar een uitspraak doe wil ik eerst eens weten wie gaat lopen met welke brok van de winkelprijs.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:10   #52
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Iedereen dus armer maken ten voordele van een bende luidruchtige boeren die denken dat het hun Godgegeven Recht is om geld te verdienen door melk te verkopen.
simplistisch eh Heftruck.

Met hoeveel boeren heb je de laatste maanden al eens gepraat? Ben je zeker dat "de markt" wel vrij werkt, of zitten de boeren, zoals ze zelf zeggen, in de tang van de zuivelindustrie die oplegt wat ze willen betalen, en die onderling afspreekt wat ze gaan betalen aan de boer?

Hetzelfde hoor ik trouwens voor de kalvermarkt, en voor het varkensvlees. De prijs voor vlees wordt niet bepaald door de markt, maar door enkele (3?) grote spelers die hun prijs opleggen.

Soit, dat is wat ze zelf zeggen natuurlijk...
Oud 6 oktober 2009, 08:12   #53
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
geweldig filosoof, in een draad over boeren er uiteindelijk toch maar weer allochtonen en het VB bijsleuren. De obsessie zit echt wel diep eh
Oud 6 oktober 2009, 08:15   #54
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
heeft er iemand een idee welke marge de verwerkingsindustrie en de distributie heeft?

Vooraleer ik nog maar een uitspraak doe wil ik eerst eens weten wie gaat lopen met welke brok van de winkelprijs.
De distributie heeft een marge van ongeveer 40 cent per liter.
Wat de producent krijgt van de distributeur is lager dan de productiekost.
Oplossing: Of de productie wordt verminderd, of we zuipen meer melk. Protectionisme dmv subsidies of invoertaksen is geen optie, een flater die in het verleden nationaal werd begaan en waarvan de melkboer nu het slachtoffer wordt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:27   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht

Om te beginnen gaat vooral de Adel en de industrie lopen met de Europese subsidie, het is daarom ook dat de Britse regering tegen een verandering in dat systeem is. Het grote deel van de volksvertegenwoordigers daar zijn adellijke die er zitten door erfrecht en zijn niet verkozen.
Het Britse koningshuis gaat met een paar tientallen miljoenen van de Europese landbouwsubsidie lopen.

In België gaan vooral INZA, Tiense Suikerfabriek en consoorte met de subsidie lopen.
De landbouwer krijgt 15eurocent voor een liter melk, terwijl de consument meer dan 1 Euro moet betalen voor diezelfde melk.

De prijzen worden bepaald door de afnemer en vaak zijn de boeren gebonden aan die afnemer door de zware leningen die ze hebben moeten aangaan om aan de gezondheidsnormen van België en Europa te kunnen voldoen.

Dit geld trouwens niet enkel voor de melkveehouders, maar voor alle landbouwers.

En voor wie de acties van de landbouwers schandalig vindt, hou je hartje dan maar vast, want ook de transportwereld begint zich te roeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:42   #56
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Een koe blijft melk geven, ongeacht de boer het wil of niet.
Maar je kan de hoeveelheid koeien wel verminderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat de boer een te klein aandeel van de verkoopprijs krijgt, maar als er veel meer productie dan vraag is kunnen de distributeurs etc de boeren tegen elkaar uitspelen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:56   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Maar je kan de hoeveelheid koeien wel verminderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat de boer een te klein aandeel van de verkoopprijs krijgt, maar als er veel meer productie dan vraag is kunnen de distributeurs etc de boeren tegen elkaar uitspelen.
Nu zo eenvoudig liggen de zaken niet.
De landbouwers hebben leningen lopen bij de distributeurs en moeten een bepaalde hoeveelheid leveren of hun leningen direct terugbetalen.

Daarnaast is er een enorme invoer van buiten Europa van voedingsproducten.

Komt nog eens bij dat een landbouwer die stopt wel een andere inkomen moet vinden. Als zelfstandige kan hij/zij namelijk niet gaan doppen bij sluiting van het bedrijf.
Oud 6 oktober 2009, 09:03   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zitten ze weer met dat contract waar ze x zoveel liter per jaar moeten leveren.
Oud 6 oktober 2009, 09:23   #59
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Dat het niet allemaal zo eenvoudig is weet ik ook wel, ik geloof gewoon niet dat een verplichte betere prijs de bron van het probleem zal aanpakken.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 6 oktober 2009 om 09:34.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 09:27   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het niet allemaal zo eenvoudig is weet ik ook wel, ik geloof gewoon niet dat een verplichte betere prij de bron van het probleem zal aanpakken.
Nee, de bron van de problemen liggen bij de overbevolking van Europa en het gebrek aan landbouwgrond.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be