![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Afrikaan kent geen georganiseerde lanbouw maar bedient zich van roofbouw - het zal een ieder een zorg zijn. De Chinezen worden door de Afrikanen likkenbaardend verwelkomd. Geld en wapens! Wat wil je nog meer?
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken Afrika niet goed, dus ik ga die opmerking laten voor wat ze is. In Latijns America is het in ieder geval niet hoe je hier beschrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles kan veranderen. Als de bevolkingsdruk verhoogt verhoogt de druk om nieuwe landbouwmethodes uit te proberen. De voorbije onwikkelingen in Europa die aan sommigen een superioriteitsgevoel geven zijn er ook vooral onder druk van de omstandigheden gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hu Jintao's 4 nee's en 4 ja's, de basis van de huidige Chinese politiek:
Nee tegen het volgende:
Ja tegen het volgende:
Een mijns inziens intelligentere en duidelijk andere aanpak dan de VS op dit moment in haar geschiedenis. Europa vrees ik heeft op dit moment geen visie, gegeven haar verdeeldheid en gebrek aan onafhankelijkheid. Vooral dat eerste punt, hegemonie, is essentieel. Het streven naar hegemonie door de VS en Europa, zij het meer uit gewoonte dan vanuit een doordachte lange termijn visie op het samenleven tussen de mensen op de aarde, is wat de wereld vervreemd van het 'westen' en het is juist de ontkenning van deze strategie die voor China veel deuren opent. Heel de 'westerse' investering in goodwill die de ontwikkelingssamenwerking voor een deel is, wordt op de helling gezet door het onderliggend streven naar hegemonie en het niet te verbergen superioriteitsgevoel dat daar dikwijls bij komt kijken. China lijkt de risicos van de dubbelzinnige 'westerse' houding begrepen te hebben als ik de eenheid en complementariteit van principes die ik in de 4 ja's en 4 nee's van Hu Jintao meen te ontdekken goed begrijp. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 november 2009 om 14:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Maar niemand die het wil aanpakken, of KÀN aanpakken. Alleen als alle kranen worden dichtgedraaid en keiharde voorwaarden aan de zwarte politici worden gesteld zou misschien iets kunnen veranderen. Maar ook dat betwijfel ik.
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag verwees er iemand naar de film The curse of the golden flower, als je wil weten hoe china echt is, en hoe ook in China de clancultuur een rol speelt. De film beïndrukte me tenzeerste toen ik hem zag een paar jaren geleden. China is niet zachtaardig. China is intrige. In china is de staat het belangrijkste. China is in de eerste plaats op zichzelf gericht. China vreest ook in de eerste plaats zichzelf. Een aanrader die film om te leren ook over het China van nu.
http://www.sonyclassics.com/curseofthegoldenflower/ Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 november 2009 om 17:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Zolang ze daar niet met tanks en bommen komen is het goed hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat het akkoord dat Obama en Hu Jintao gesloten hebben de ontwikkelingen van de komende decenia zal bepalen. Ik voorspel dat het China-bashen in de westerse media zal afnemen de komende jaren (en dus ook het antaal 'stout China' draden op forums. Dat is één van de beloftes van de leider van de 'vrije' pers, in ruil voor steun ivm Iran, Afghanistan, en de financiële crisis in de VS. De VS beloven China niet te pogen isoleren en beiden benadrukken een 'bilateraal strategisch vertrouwen' in elkaar. China's ontwikkeling kan verder gaan.
De VS profileren zich als een 'Aziatische-Pacifische' natie. Hun goed recht. Het wordt nu echt tijd dat Europa voor zichzelf begint op te komen en de VS ziet voor wat het is, een concurent waarmee je vriendschappelijke relaties poogt te hebben, en geen beschermer en broodheer. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2009 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() @Johan
Dat de VS iets op politiek gebied moeten doen mwet China is niet meer dan logisch. Technisch gesproken is Amerika bannkroet De reden dat de dollar nog overeind staat als een converteerbare munteenheid is te danken aan het feit dat de meeste dollars zich buiten Amerika bevinden. Het plan van Saddam Hoessein om de dollar te verlaten als petro-betaalmiddel, wat ook navolging door o.a. Iran tot gevolg gehad zou hebben, zou mede een aanleiding geweest kunnen zijn voor de VS invasie aldaar. Het politieke spel van China is van een heel ander kaliber. Het is een "catch as catch can" politiek en is nooit anders geweest. Gericht op direct behaalbaar resultaat. Dat strookt prima met de Afrikanen, ook die maken geen lange termijnplanningen, zo ze die überhaupt al maken. Dat Europa de controle verliest heeft een simpele achtergrond: men wenst niet meer te betalen. De Chinezen hebben geen enkele moeite met het uitkeren van geld aan lokale machthebbers - ze zijn zelf niet anders gewend. Verder houdt de Chinees zicvh aan zijn afspraken, iets dat een Europese politicus niet doet of kan doen. Het verhaal is niet zo moeilijk als het lijkt.
![]() |
#50 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Bedankt. Maar nog even over dat hartje: meen je dat nu?
![]() |
#53 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah ja, er zitten geen moslims in Afrika, da's waar ...
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|