Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2009, 22:29   #41
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Da's goed, hé. Nu krijgen we het geld terug dat we al die jaren in Wallonië hebben gepompt.
Inderdaad, nu kunnen wij er ook eens van genieten. Dat is uiteindelijk het wezen van een interpersoonlijke solidariteit. Iedereen heeft er vroeg of laat eens baat bij, zelfs wie welvarend is. Wie zegt dat België "rampzalig" is en "niet werkt" is duidelijk nog nooit in een derdewereldland geweest. Je kan veel van België zeggen, maar niet dat het er slecht leven is. En dit dankzij een goed uitgebouwde sociale zekerheid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 november 2009 om 22:30.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 22:31   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Inderdaad, nu kunnen wij er ook eens van genieten. Dat is uiteindelijk het wezen van een interpersoonlijke solidariteit. Iedereen heeft er vroeg of laat eens baat bij, zelfs wie welvarend is. Wie zegt dat België "rampzalig" is en "niet werkt" is duidelijk nog nooit in een derdewereldland geweest. Je kan veel van België zeggen, maar niet dat het er slecht leven is. En dit dankzij een goed uitgebouwde sociale zekerheid.
tja Doomy, de belastingen zijn nog altijd even hoog (hoger in vl dan in wa), de pensioenen zijn nog steeds even laag en de RSZ is bijna failliet.
dus het is echt goed leven in belgie.

ga maar beetje verder trollen met henri1, system, ...
mss ben je henri2?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 november 2009 om 22:32.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 22:39   #43
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De transfers worden niet altijd juist voorgesteld. Natuurlijk is er een transfert Noord-Zuid. Dat kan niet worden ontkend. Maar toch moet men nuanceren. Sommge rijke streken in Wallonië (zoals Waals Brabant) dragen af om armere streken in Vlaanderen te helpen. Rijk-Arm in België verloopt niet altijd volgens de richting noord-zuid.Rudy Aernoudt, voormalig kabinetschef van de Vlaamse minister van Economie, schrijft dan ook:

De economische voorspoed houdt niet op aan de taalgrens. De transfers gaan namelijk naar Charleroi, Luik, Oostende en Tongeren en worden gefinancierd door Waals Brabant en Antwerpen. Als men die redenering doortrekt en de pleitbezorgers voor het uiteenspatten van het land volgt, zou de splitsing zich moeten voltrekken tussen de rijke regio’s aan de ene kant (Antwerpen, Vlaams en Waals Brabant, Namen) en de arme regio’s aan de andere kant (Oost-Vlaanderen, Limburg, Luik en Charleroi). De banaan van Antwerpen naar Aarlen, zou dan land nr. 1 worden, en de periferie land nr.2. (Trends, 28 juni 2007)
Wie transfers tussen zijn deelstaat en een andere deelstaat als argument voor een splitsing gebruikt moet goed beseffen dat dit soort transfers ook binnen zijn eigen deelstaat bestaat, zelfs nadat die onafhankelijk zal zijn geworden. En als een West-Vlaming niet solidair mag zijn met een Waal of Luxemburger, waarom zou hij dan wél solidair moeten zijn met een Antwerpenaar of Brusselaar? Waarom dan niet meteen de ganse sociale zekerheid naar Amerikaans model privatizeren, zodat iedereen zelf kan kiezen bij welke verzekeringsmaatschappij hij zich laat verzekeren? Of we er ook beter van worden is nog maar de vraag, want Amerikaans president Obama maakt juist de omgekeerde beweging naar een meer publieke sociale zekerheid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 november 2009 om 23:06.
Oud 9 november 2009, 23:01   #44
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tja Doomy, de belastingen zijn nog altijd even hoog (hoger in vl dan in wa), de pensioenen zijn nog steeds even laag en de RSZ is bijna failliet.
dus het is echt goed leven in belgie.
Ja, in België komen we echt wel om van de honger hoor. Ben jij al ooit eens in een derdewereldland geweest? Ik wel. Ik heb daar mensonterende toestanden gezien, en toen ik terug in West-Europa was was ik heel blij daar ik hier geboren ben. Sindsdien kan ik mijn welvaart en de Westeuropese sociale zekerheden beter waarderen en ben ik materieel ook met veel minder tevreden. Ik wil met plezier belastingen betalen voor een goede sociale zekerheid, want dat vind ik sociaal. Het is een herverdeling van de welvaart én een herverdeling van individuele vrijheden.

Citaat:
ga maar beetje verder trollen met henri1, system, ...
Ach, kunnen jullie nu nooit eens blij zijn voor een ander als het er eens goed of beter mee gaat? Het kan natuurlijk altijd beter, maar feit is dat ze hun problemen eindelijk eens beginnen aan te pakken. Je kan iemand zeggen dat het glas half leeg is en zeggen dat hij nooit iets goeds kan doen, zodat het geen zin heeft dat hij zich verder inspant. Of je kunt iemand zeggen dat het glas half vol is, schouderklopjes geven, en hem aanmoedigen om verder zijn best te doen. Als je iemand een perspektief geeft wordt iedereen daar beter van. Als je kritiek geeft moet je het ook durven zeggen als het wél goed is.

Als je mijn posts goed gelezen hebt zul je gelezen hebben dat ik je voorstellen niet per definitie meteen afwijs. Ik heb zelfs geschreven dat ik het met 70 �* 80% eens ben met de staatkundige inhoud die de Baarle-werkgroep voorstelt. Ik ben een kritisch voorstander van een federatie van de Lage Landen, mits het ook rekening houdt met de voorkeuren van anderen en geen selekt rijkeluisklubje wordt. Noch België noch Vlaanderen noch Groot-Nederland noch Heel-Nederland zijn voor mij een doel op zichzelf.

Overigens kom ik zelf uit een flamingantisch nest. Ik vond en vind nog altijd sommige verzuchtingen van de Vlaamse Beweging gerechtvaardigd, maar kan mij niet vinden in haar konservatief en etnocentrisch maatschappijmodel dat op uitsluiting is gebazeerd. Ik leef ook samen met mensen die ik niet altijd even sympatiek vind, maar daarom ga ik nog niet mijn veto stellen tegen iedereen die ik niet mag.

Citaat:
mss ben je henri2?
Is mijn schrijfstijl soms deze van Henri1 en System? Ik ben het soms met hen eens, maar vaak ook niet. Ik daag je trouwens uit om aan te tonen waar ik de man in plaats van de bal speel.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 november 2009 om 23:25.
Oud 9 november 2009, 23:25   #45
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens kom ik zelf uit een flamingantisch nest. Ik vond en vind nog altijd sommige verzuchtingen van de Vlaamse Beweging gerechtvaardigd, maar kan mij niet vinden in haar konservatief en etnocentrisch maatschappijmodel dat op uitsluiting is gebazeerd. Ik leef ook samen met mensen die ik niet altijd even sympatiek vind, maar daarom ga ik nog niet mijn veto stellen tegen iedereen die ik niet mag.
Dat is het fnuikende aan de Vlaamse beweging en het stigma dat haar aanhangt. Ikzelf ben Heel-Nederlander (om pragmatische redenen meer Groot-Nederlander), maar ben absoluut geen voorstander van een conservatief en etnocentrisch maatschappijmodel. De Nederlanden zijn een kruispunt in Europa, van culturen, van talen, van handel. Dat is onze kracht en dat moeten we gebruiken voor onze toekomst. En dat doe je niet naar binnen gekeerd, maar open, openhartig en met een blik op de wereld. En met ruimte voor anderen die zich hier willen vestigen, en willen bijdragen aan onze maatschappij.

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 november 2009 om 23:26.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 23:30   #46
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is het fnuikende aan de Vlaamse beweging en het stigma dat haar aanhangt. Ikzelf ben Heel-Nederlander (om pragmatische redenen meer Groot-Nederlander), maar ben absoluut geen voorstander van een conservatief en etnocentrisch maatschappijmodel. De Nederlanden zijn een kruispunt in Europa, van culturen, van talen, van handel. Dat is onze kracht en dat moeten we gebruiken voor onze toekomst. En dat doe je niet naar binnen gekeerd, maar open, openhartig en met een blik op de wereld. En met ruimte voor anderen die zich hier willen vestigen, en willen bijdragen aan onze maatschappij.
200% mee akkoord. De Vlaamse Beweging moet dringend eens in eigen boezem kijken.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 november 2009 om 23:30.
Oud 9 november 2009, 23:32   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, nu kunnen wij er ook eens van genieten.
Jech. Egoïsme...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 23:43   #48
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zelfs dan nog zullen we blijven ijveren voor Vlaams zelfbestur. Erg he, mensen die in hun eigen kunnen geloven in plaats van te blijven teren op andermans geld?
Zelfbestuur moet er inderdaad zijn. Maar dan zal je transfers wel niet meer al argument voor zelfbestuur kunnen gebruiken. Let dan ook op dat je uit zelfgenoegzaamheid niet in slaap valt terwijl je omgeving erop vooruit gaat. Wallonië heeft daar een zware prijs voor betaald. En let op dat je dan geen diskussies krijgt over interne transfers tussen Vlaamse provincies, streken en gemeenten. Want dat zit er dik in als je die tabellen van het RIZIV bekijkt.

westhoek.jpg
Oud 9 november 2009, 23:44   #49
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Jech. Egoïsme...
Niks mis mee om mee te genieten als je zelf ook bijdraagt en/of een ander ook iets gunt.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 november 2009 om 23:45.
Oud 10 november 2009, 08:54   #50
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Da's goed, hé. Nu krijgen we het geld terug dat we al die jaren in Wallonië hebben gepompt.
Net alsof werkloze Walen voor onze pensioenen zouden kunnen zorgen en zij die werk hebben, het zouden willen.
Oud 10 november 2009, 09:08   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ontbijtkoek is een Hollands woord.
In België kennen wij dat woord niet.
hier nochtans wel hoor.....
Oud 10 november 2009, 10:00   #52
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
200% mee akkoord. De Vlaamse Beweging moet dringend eens in eigen boezem kijken.
De Vlaamse Beweging (voor onafhankelijkheid of voor Groot Nederland) heeft de Vlaming niet mee daarom moet ze wel ongeoorloofde argumenten gebruiken (de grootste hinderpaal blijft de Vlaming)
Ik zou zeggen zoek een ander volk om te 'bevrijden'....
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 10:18   #53
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Zou mooi zijn, als de transfers zouden verdwijnen, hoeft het niet altijd meer over geld en solidariteit te gaan als communautaire zaken besproken worden.
Oud 10 november 2009, 11:07   #54
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het hiermee volledig eens. Het conservatief en etnocentrisch maatschappijmodel is voor de politiek, cultureel en taalkundig pluralistische en etnisch zeer verscheiden Nederlanden geheel wezensvreemd.

Het is de Vlaamse Beweging na 180 jaar exclusief verzet tegen de Franstalige overheersing niet kwalijk te nemen dat zij in een verdedigende reflex schiet tegen alles wat ook maar enigszins een bedreiging zou kunnen zijn voor Vlaanderen of de Nederlandse taal en cultuur. Men hoeft daarvoor niet bang te zijn.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 17:56   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ben het hiermee volledig eens. Het conservatief en etnocentrisch maatschappijmodel is voor de politiek, cultureel en taalkundig pluralistische en etnisch zeer verscheiden Nederlanden geheel wezensvreemd.

Het is de Vlaamse Beweging na 180 jaar exclusief verzet tegen de Franstalige overheersing niet kwalijk te nemen dat zij in een verdedigende reflex schiet tegen alles wat ook maar enigszins een bedreiging zou kunnen zijn voor Vlaanderen of de Nederlandse taal en cultuur. Men hoeft daarvoor niet bang te zijn.
U getuigt anders wel met de regelmaat van een goede klok van ethocentrische oprispingen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 18:17   #56
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U getuigt anders wel met de regelmaat van een goede klok van ethocentrische oprispingen.
De waarheid ligt wellicht in het midden, want ik lees de reacties van Ernst niet zo.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 18:34   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De waarheid ligt wellicht in het midden, want ik lees de reacties van Ernst niet zo.
Neen, dat zal wel.
Oud 10 november 2009, 20:48   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interesseren ze jou dan niet?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 11:57   #59
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De transfers in de Belgische gezondheidszorg tussen de deelstaten blijkt de laatste jaren weg te smelten. Volgens sommige berekeningen van RIZIV krijgt Vlaanderen nu zelfs iets meer. Zie "De Standaard" van 27/09/2009 het kommentaarstuk "Oude argumenten gelden niet meer" van Guy Tegenbos, alsook de artikels "Kosten ziekteverzekering hoger in Vlaanderen dan in Wallonië" en "Gezondheidszorg lijkt het duurst in Vlaanderen". Er is dus zeker iets veranderd de laatste jaren.
Eerst en vooral, die onderzoeken concluderen NIET dat de gezondheidszorg in Vlaanderen het duurst is. Integendeel, zelfs de artikels vermelden expliciet dat deze prijs nog steeds naar Wallonie gaat. Gelieve dat argument dus niet meer op deze manier te gebruiken.

Verder maken de artikels een zeer sterk argument voor de benadering van de Vlaamsgezinde partijen. De spaarzaamheid van de Vlaamse werking ondanks een hogere nominale kost, is omdat het beleid is afgestemd op de juiste samenstelling van de Vlaamse bevolking en haar problematiek. De tekortkomingen in Wallonie, de reden dat er zovele verpauperden nog uit de boot vallen van solide gezondheidszorg is omdat die zorg niet genoeg op de specifieke problemen in Wallonie is afgestemd.

De transfers in de gezondheidszorg (die nog steeds bestaan, en groot zijn, al is het omwille van de inkomsten en niet meer zozeer de uitgaven), zijn in de Vlaamse beweging een ondergeschikt argument aan de noodzaak voor een coherent en onversnipperd bevoegdhedenpakket.

Citaat:
Nog een ineressant lezerskommentaar op de website van "De Standaard" (ivm regionale verschillen):
Ik geef u deze kaart, een census naar de werkloosheid van Le Soir, reeds enkele malen gepost:

Hier valt slechts 1 ding op, de radicale sprong van 5 tot 15% die exact gelijkloopt met de taalgrens. Het slechtste Vlaamse disctrict doet het nog steeds beter dan het beste Waals/Brusselse district.

Dat dit een gevolg is van het gevoerde politieke beleid, dat op regionaal niveau en nergens anders ligt, is een evidentie.

Het argument dat er tussen de provincies ook verschillen zijn en dat dit dus alle verschillen tussen de regios goedpraat, is kwatsch. Dat doet niets anders dan de grote verantwoordelijkheid voor deze situatie weg te halen bij de Franstalige politiek en deze door te schuiven naar het blijkbaar schrijnende egoisme van de Vlaming, die gewoon wat meer solidair moet zijn en deze situatie daarmee onbeperkt bestendigt.

Het grootste slachtoffer daarvan is de Waalse bevolking zelf. Nee dus, aan dat soort melige en kwalijke goedpraterij. Ja, aan een doelbewuste, plangerichte en controleerbare solidariteit. Laat dit nu net ook het programma van de Vlaamsgezinde partijen zijn.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 16:53   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Eerst en vooral, die onderzoeken concluderen NIET dat de gezondheidszorg in Vlaanderen het duurst is. Integendeel, zelfs de artikels vermelden expliciet dat deze prijs nog steeds naar Wallonie gaat. Gelieve dat argument dus niet meer op deze manier te gebruiken.

Verder maken de artikels een zeer sterk argument voor de benadering van de Vlaamsgezinde partijen. De spaarzaamheid van de Vlaamse werking ondanks een hogere nominale kost, is omdat het beleid is afgestemd op de juiste samenstelling van de Vlaamse bevolking en haar problematiek. De tekortkomingen in Wallonie, de reden dat er zovele verpauperden nog uit de boot vallen van solide gezondheidszorg is omdat die zorg niet genoeg op de specifieke problemen in Wallonie is afgestemd.

De transfers in de gezondheidszorg (die nog steeds bestaan, en groot zijn, al is het omwille van de inkomsten en niet meer zozeer de uitgaven), zijn in de Vlaamse beweging een ondergeschikt argument aan de noodzaak voor een coherent en onversnipperd bevoegdhedenpakket.

Ik geef u deze kaart, een census naar de werkloosheid van Le Soir, reeds enkele malen gepost:

Hier valt slechts 1 ding op, de radicale sprong van 5 tot 15% die exact gelijkloopt met de taalgrens. Het slechtste Vlaamse disctrict doet het nog steeds beter dan het beste Waals/Brusselse district.

Dat dit een gevolg is van het gevoerde politieke beleid, dat op regionaal niveau en nergens anders ligt, is een evidentie.

Het argument dat er tussen de provincies ook verschillen zijn en dat dit dus alle verschillen tussen de regios goedpraat, is kwatsch. Dat doet niets anders dan de grote verantwoordelijkheid voor deze situatie weg te halen bij de Franstalige politiek en deze door te schuiven naar het blijkbaar schrijnende egoisme van de Vlaming, die gewoon wat meer solidair moet zijn en deze situatie daarmee onbeperkt bestendigt.

Het grootste slachtoffer daarvan is de Waalse bevolking zelf. Nee dus, aan dat soort melige en kwalijke goedpraterij. Ja, aan een doelbewuste, plangerichte en controleerbare solidariteit. Laat dit nu net ook het programma van de Vlaamsgezinde partijen zijn.
Dat is zeker voor een heel groot stuk de waarheid. Maar pas op: de Walen zijn bezig aan een inhaalbeweging. Wanneer de laatste verkapte relieken van de oude ps-krokodillen definitief van het toneel zullen verdwenen zijn, zullen de Walen dezelfde (economische) politiek gaan voeren als in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 16:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be