Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ik kies voor de loonsverhoging
Ik kies voor de loonsverhoging 10 32,26%
Ik kies voor de extra vrije dag 21 67,74%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 21:51   #41
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Trouwens waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat:

- MINDER werken = MINDER verdienen
- MEER werken = MEER verdienen

MINDER werken en MEER verdienen ? Dan heb ik graag dat U uw geluk zoekt in een andere firma.
Oud 14 november 2009, 21:57   #42
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Niet afgeschreven... Gewoon 20% minder productief als een andere werknemer.
En 20% minder betaald; maar je stelt wel "Iemand die me om tijdskrediet of een 4/5 komt vragen moet niet direkt promotie of opslag verwachten..."
Dus zelfs als hij/zij in verhouding; beter en/of harder werkt dan de full-timer.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 21:59   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Stel je krijgt van je baas de keuze uit een loonsverhoging van 20% of een extra dag verlof in de week.
Wat kies je

Er zal dat geen één baas voorstellen.

En mocht het toch zo eens zijn, dan is het duidelijk dat iedereen die 20% opslag zal aanvaarden en de dagen dat ze thuis konden zijn zullen bundelen in een doktersbriefje op zijn bureau.

Ik denk dat die baas beter zelf eens achter ander werk zal zoeken.
Oud 14 november 2009, 22:05   #44
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat:

- MINDER werken = MINDER verdienen
- MEER werken = MEER verdienen

MINDER werken en MEER verdienen ? Dan heb ik graag dat U uw geluk zoekt in een andere firma.
tis duidelijk hoor! er zit geen manager in je ...
Oud 14 november 2009, 22:15   #45
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
tis duidelijk hoor! er zit geen manager in je ...
Die helpen het bedrijf naar de kloten, als dat u eigen bedrijf is.
Tja..
Oud 14 november 2009, 22:18   #46
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Die helpen het bedrijf naar de kloten, als dat u eigen bedrijf is.
Tja..
dat is het gevolg van een tittel en status maatschappij zonder inhoud...

Laatst gewijzigd door globalmedia : 14 november 2009 om 22:21.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 22:23   #47
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
dat is het gevolg van een tittel en status maatschappij zonder inhoud...
En een leasewagen.
Oud 14 november 2009, 22:39   #48
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En 20% minder betaald; maar je stelt wel "Iemand die me om tijdskrediet of een 4/5 komt vragen moet niet direkt promotie of opslag verwachten..."
Lijkt toch duidelijk dat iemand die fulltime werkt meestal een betere werknemer is dan iemand die slechts parttime werkt. Ten eerste, door parttime te werken toont de werknemer al dat werk voor hem een lagere prioriteit heef. Ten tweede is deze werknemer minder aanwezig, heeft hij een minder goed inzicht in de onderneming dan een fulltime werknemer. Ten derde, doet deze werknemer door minder te werken, minder ervaring op.

Dan is het toch wel erg oneerlijk als ge zo iemand promoveert boven iemand die fulltime werkt? De fulltime werknemer doet een extra inspanning en mag hiervoor beloond worden.

Citaat:
Dus zelfs als hij/zij in verhouding; beter en/of harder werkt dan de full-timer.
Tis niet omdat hij liever heeft dat een werknemer fulltime werkt ipv parttime, dat iedere parttime werknemer zoiezo minder geapprecieerd wordt als een fulltime. Mij lijkt het logisch dat hij liever een hardwerkende parttimer heeft dan een luie fulltimer. Er werd ook nergens iets anders beweerd.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 22:43   #49
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Even ontopic: ik kies voor het extra geld.

Ik moet zoiezo werken tot het werk af is. Als aan het eind van de week het werk niet gedaan is betekent dit doorwerken. Mij maakt die extra vakantiedag niet uit. Ik werk toch even hard.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 22:59   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Lijkt toch duidelijk dat iemand die fulltime werkt meestal een betere werknemer is dan iemand die slechts parttime werkt. Ten eerste, door parttime te werken toont de werknemer al dat werk voor hem een lagere prioriteit heef. Ten tweede is deze werknemer minder aanwezig, heeft hij een minder goed inzicht in de onderneming dan een fulltime werknemer. Ten derde, doet deze werknemer door minder te werken, minder ervaring op.
Mij is dat niet duidelijk.
Door 4/5 te werken toont de werknemer dat hij ook belang hecht aan andere dingen. Wat voor iedereen (hopelijk) overeen komt met de realiteit. Denk jij serieus dat je baas gelooft de je werk je leven is.
Door 4/5 te werken kan de werknemer zijn privé leven beter organizeren; heeft hij/zij minder stress, is beter uitgerust, meer gemotiveerd,....; en dus in verhouding veel productiever. Hij/zij is minder ziek; minder vatbaar voor burn-out. En doet tenminste nog wat ervaring op buiten het beroepsleven.

Citaat:
Dan is het toch wel erg oneerlijk als ge zo iemand promoveert boven iemand die fulltime werkt? De fulltime werknemer doet een extra inspanning en mag hiervoor beloond worden.
Wat ben je met inspanning, als die inspanning niet veel oplevert voor de werkgever? Ik dacht dat het geleverde werk van tel is.

Citaat:
Tis niet omdat hij liever heeft dat een werknemer fulltime werkt ipv parttime, dat iedere parttime werknemer zoiezo minder geapprecieerd wordt als een fulltime. Mij lijkt het logisch dat hij liever een hardwerkende parttimer heeft dan een luie fulltimer. Er werd ook nergens iets anders beweerd.
Hoe interpreteer jij dit dan?
Citaat:
Iemand die me om tijdskrediet of een 4/5 komt vragen moet niet direkt promotie of opslag verwachten...
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 00:35   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Zeventien dagen werken per maand aan mijn loon?

Chill. Geef die vrije dag maar. Veel meer hoef ik niet te verdienen. Het is zo al schandalig genoeg.
Oud 15 november 2009, 00:39   #52
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat zeggen de mensen daar dan op?

Ik zou zeggen, ik heb nu meer geduld met piaskes die proberen om interessant te doen door stomme vragen te stellen.

Maarja, dat ben ik dan weer.
Voor zo'n antwoorden heb ik de oplossing al klaar liggen: een pakje C4's in mijn onderste schuif.
Oud 15 november 2009, 00:41   #53
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik versta volledig wat je hier zegt Jukes...

Maar ik vrees dat we hier geen luisterend oor zullen vinden....

Ik wil meer....ergo - je kan meer en brengt meer op voor de firma...
Natuurlijk, da's toch de enige logische reactie, er van uitgaand dat het oorspronkelijk basisloon eerlijk en correct was. Om iemand dan meer te betalen, zal die meer moeten doen, of iets beter moeten kunnen dan vroeger. Wat dat te maken heeft met jobs die niet ingevuld raken, is me een compleet raadsel.
Oud 15 november 2009, 07:26   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Natuurlijk, da's toch de enige logische reactie, er van uitgaand dat het oorspronkelijk basisloon eerlijk en correct was. Om iemand dan meer te betalen, zal die meer moeten doen, of iets beter moeten kunnen dan vroeger.
Wel, als je om loonsverhoging vraagt, wil dat natuurlijk zeggen dat die persoon vindt dat het oorspronkelijke basisloon te laag is, dat hij in 't begin niks kon zeggen, maar dat gezien de geleverde prestaties die ondertussen aangetoond zijn, hij van oordeel is dat dat meer waard is, he.
Je vraagt geen loonsverhoging omdat je harder/beter/intelligenter (maar vooral, minder vervangbaar) ZAL zijn, je vraagt loonsverhoging omdat je denkt dat je getoond hebt dat je harder/beter/intelligenter werkt en minder vervangbaar bent dan je huidige loon laat doorschemeren.

Want je zou het kunnen omkeren - wat sommigen "demotiveren" noemen - je kan ook als werknemer vinden dat het loon dat je betaald wordt, minder waard is dan wat je doet, en dus doe je wat minder, zodat het loon weer in evenwicht is met je prestatie.

Natuurlijk, argumenten van "baas, ik heb loonsverhoging nodig, want met den afleg van mijnen derden auto kom ik nie rond", zijn wat onnozel, he.

Da's Guust Flater:
pruimpit: "waarom denk je dat we je betalen ?"
guust: "om mij te laten eten, tiens!"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 10:07   #55
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, als je om loonsverhoging vraagt, wil dat natuurlijk zeggen dat die persoon vindt dat het oorspronkelijke basisloon te laag is, dat hij in 't begin niks kon zeggen, maar dat gezien de geleverde prestaties die ondertussen aangetoond zijn, hij van oordeel is dat dat meer waard is, he.
Als het oorspronkelijke basisloon te laag was, dan is de baas een slechte manager, want dan heeft hij de capaciteiten van zijn werknemer ernstig onderschat. Dat kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar dan zal hij zelf gauw merken dat de werknemer in kwestie méér waard is dan wat de werkgever oorspronkelijk dacht, en dan moet een goede baas zelf met opslag op de proppen komen. Zo heb ik al diverse keren medewerkers beloond met opslag, een extra eindejaarspremie of een betere auto. Kwestie van waardering én binding met het bedrijf.

En iemand die komt zeggen 'ik kan op een ander meer verdienen', die krijgt van mij steevast de repliek: "proficiat! Da's goed nieuws. Uw ontslag is aanvaard". Ook al zit ik daarmee een paar maanden in de shit. Chantage mag je nooit toestaan, want dan is het einde zoek. Als je zo iemand opslag geeft, dan staat de dag daarop iederéén daar.
Oud 15 november 2009, 10:09   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zo'n antwoorden heb ik de oplossing al klaar liggen: een pakje C4's in mijn onderste schuif.
Als je er niet tegen kan dat de mensen je een piaske noemen dan raad ik je aan van niet het piaske uit te hangen.

En als je dan zo iemand een C4 geeft ga je zeker nog verschieten dat er direct afgerekend wordt ook?

Die zelfstandigen toch, die denken, ik ben baas en ik hang het piaske uit zoveel ik wil, mij kan niets gebeuren.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 november 2009 om 10:12.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 10:29   #57
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als je er niet tegen kan dat de mensen je een piaske noemen dan raad ik je aan van niet het piaske uit te hangen.

En als je dan zo iemand een C4 geeft ga je zeker nog verschieten dat er direct afgerekend wordt ook?

Die zelfstandigen toch, die denken, ik ben baas en ik hang het piaske uit zoveel ik wil, mij kan niets gebeuren.
Ik ben geen zelfstandige, ik ben als afgevaardigd bestuurder evengoed werknemer als mijn medewerkers. Een typisch voorbeeld van stereotiep hokjesdenken. Iemand die mij voor pias- of iets anders - uitscheldt en het duidelijk ook méént, die blijft geen minuut langer in het bedrijf. Logisch, waar zou het anders eindigen? En uiteraard wordt er direct afgerekend, tenzij ik getuigen van de scheldpartij heb. Dan is er een reële kans op ontslag wegens dringende reden en dan kost het niks.
Oud 15 november 2009, 10:36   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen zelfstandige, ik ben als afgevaardigd bestuurder evengoed werknemer als mijn medewerkers. Een typisch voorbeeld van stereotiep hokjesdenken. Iemand die mij voor pias- of iets anders - uitscheldt en het duidelijk ook méént, die blijft geen minuut langer in het bedrijf. Logisch, waar zou het anders eindigen? En uiteraard wordt er direct afgerekend, tenzij ik getuigen van de scheldpartij heb. Dan is er een reële kans op ontslag wegens dringende reden en dan kost het niks.
Dat is toch wat ik zeg, met iemand die de pias uithangt wordt direct afgerekend.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 10:40   #59
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Stel je krijgt van je baas de keuze uit een loonsverhoging van 20% of een extra dag verlof in de week.
Wat kies je
Oei, wiskundig gezien ben je gek als je de loonsverhoging kiest. Of is het geen betaald verlof?
Oud 15 november 2009, 11:12   #60
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is toch wat ik zeg, met iemand die de pias uithangt wordt direct afgerekend.
??!?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be