![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Kan u de voorstanders van de herinvoering van de doodstraf begrijpen? | |||
Ik kan ze helemaal begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
26 | 36,62% |
ik kan ze gedeeltelijk begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
22 | 30,99% |
ik kan ze helemaal niet begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 32,39% |
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Belgie heeft de doodstraf niet nodig maar de invoering van levenslang zonder de mogelijkheid op vrijlating mag wel in het wetboek komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuur die naar Verwegistan, één of ander moslimparadijs, en we zullen plaats, tijd en geld over hebben om "onze" crimineeltjes enz deftig onder handen te nemen. Nu verzuipen we erin, sinds de wereldmiserie hier een onderdak krijgt. Zonder dat soort gespuis was er ook geen Debie geweest waarschijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan doden om de rest van de maatschappij te beschermen, iets heel anders! Beter één dode gangster dan meerdere dode slachtoffers van die gangster + de kans om nog eens te herbeginnen als die gangster vrij komt of "op verlof" mag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=eno2;4477717]Ik begrijp uw reactie niet.
Het gaat erom wat er gedaan is met de afschaffing van de doodstraf. Als het erop uitdraait dat moordenaars vrijkomen na zes jaar (zoals een kennis van mij), of Vercauteren na negen jaar - de voorbeelden zijn legio- dan kan ik veel begrip opbrengen voor de voorstanders van de doodstraf. Hoewel ik er zelf niet toe behoor. Tot nader order leven we hier nog altijd in een democratie, en men is een meerderheid aan het opbouwen voor het weer invoeren ervan, met deze maniet van lakse (zeg maar: laxatieve) strafuitvoering. Ik betreur dat. Justitie is in vrije val, dat is waar, maar koopbaar is ze nog niet. Dat komt misschien nog.[/QUOTE] Ik vrees dat het al wel zo ver is! Het gaat dan waarschijnlijk niet over doorgeschoven geldsommen maar om politiek gemanipuleer. Wie naar de pijpen danst van bepaalde politiekers en/of partijen verzekert zichzelf van een mooie toekomst! Kijuk maar wat een gedoe rond Fortis onlangs, en we zullen er nooit het fijne van weten! Of het vinden van rechters waarvan men weet in welke richting ze zullen oordelen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() [quote=andev;4493838]
Citaat:
verkaveld inderdaad, maar corrupt is ze nog niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik raad aan Culture of controle te lezen van David Garland hij geeft geen mening, enkel feiten. En daarin zie je dat idd. zoals al gezegd is een economische reden geen goeie is want doodstraf is duurder.
Ikzelf ben er tegen, ook om morele redenen, en als je dan zonodig streng wil zijn. Is een leven lang in de cel zitten niet erger dan sterven? En de pol moet je ook goed opvatten, je vraagt of wij ze kunnen begrijpen, ja ik kan dat. Maar daarom ben ik er nog niet mee akkoord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben voor de doodstraf, maar wel als uiterste middel. In geval van herhaalde moord bijvoorbeeld.
De moordenaar ontneemt het recht op leven van een andere mensen, maar zou zelf wel dat recht mogen hebben? Aan degenen die zeggen dat de criminaliteit niet daalt door het invoeren van de doodstraf; dat hangt er vanaf. In onze maatschappij met onze straffen ( waarbij levenslang gemiddeld iets van 11 jaar is ) zeker wel. De moordenaar die ter dood veroordeeld werd zal immers nooit meer een moord kunnen plegen of de maatschappij kunnen beschadigen. Dat staat als een paal boven water. Als levenslang effectief levenslang zou zijn zoals in Amerika, dan heb je een ander verhaal natuurlijk. Dan is die persoon levenslang verwijderd uit de maatschappij. Men moet natuurlijk mensen ook kansen geven, maar in sommige hopeloze gevallen ( psychopaten ed ) kan men er beter korte metten mee maken. In België krijgen licht de nadruk sterk op de daders kansen bieden ( ze mogen zelfs kinderen maken ), maar blijven de slachtoffers in de kou staan. Tot slot wat de kostprijs betreft – ik ga ervan uit dat dit becijferd werd door mensen die tegen de doodstraf zijn om dit vervolgens als argument te gebruiken. Je maakt het zo duur als je wil natuurlijk met eindeloze gerechtsprocedures. Amerika is niet de rest van de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De doodsrtraf werd uitgesproken maar niet uitgevoerd. Wel ze zouden de doodstraf beter terug uitspreken, en ze daarna niet uitvoeren. Dit geeft een zwaardere graduatie aan te straf, zeker bij recidivisme kan dit heel belangrijk zijn.
![]() |
![]() |
#52 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
iemand die een ander mens vermoord is een beest of een monster hoe je het ook wilt noemen. Als een hond een mens doodbijt en daarna word afgemaakt is er geen enkel mens die dit abnormaal vind waarom zou het dan abnormaal zijn als een overheid een beest dat zich fysiek een gedaante van een mens heeft afmaakt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
een tijdje terug ene crimineel die tijdens zijn gevangenisverlof even zijn vriendin gaat vermoorden zijn tegenwoordig meer en meer dagelijkse kost dan het feit dat er af en toe in amerika ene onschuldige word terecht gesteld. je mag zeggen wat je wilt, de doodstraf is de enige zekerheid die een samenleving kan hebben dat bepaalde criminelen hervallen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
En ik ben voor levenslange opsluiting ( maar dan echt levenslang) zodat indien het zou uitkomen dat hij onschuldig is, deze persoon toch nog de mogelijkheid krijgt te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want levenslang is niet onomkeerbaar. Als na 10 jaar blijkt dat iemand onschuldig is, kan die nog vrij komen en schadevergoeding eisen. Dood = dood. |
|
![]() |
![]() |