Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat wens je?
Vlaanderen onafhankelijk 20 58,82%
Vlaanderen als deelgewest van Nederland 14 41,18%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2009, 12:03   #41
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat lijkt me een goed argument om NIET bij Nederland te gaan.
Hoezo?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 12:04   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het verbaast met niets.De meeste Vlamingen zijn ollander aters.Dat is al eeuwen zo geweest en dat zal niet snel veranderen.
Vlamingen zijn net als koekoeken ,ze leggen hun eieren in het nest van de Latino's.
Dat zal zo zijn zolang België bestaat. Dat was immers één van de doelstellingen na de afscheiding in 1830: de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden een Latijnse identiteit aanpraten en hen ervan overtuigen dat ze niets gemeen hebben met die ketters uit het Noorden.

'La Belgique sera latine ou ne sera pas.' Het is later nog eens goed benadrukt.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 31 december 2009 om 12:25.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 12:17   #43
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat zal zo zijn zolang België bestaat. Dat was immers één van de doelstellingen na de afscheiding in 1830: de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden een Latijnse identiteit aanpraten en hen ervan overtuigen dat ze niets gemeen hebben met die ketters uit het Noorden.
juist!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 13:15   #44
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Nu niet om vervelend te doen, maar dat van die ketters uit het Noorden werd al wel heel wat eerder dan in 1830 verkondigd.

Wat het forumtopic betreft: ik denk niet dat de erfenis van de (contra-)reformatie zomaar uitgewist kan worden. De eeuwen van gescheiden bestuur hebben ook een culturele kloof geslagen. Ik zie meer in een graduele toenadering, waarbij begonnen wordt met taal en cultuur, later uitgebreid naar overige zaken, om uiteindelijk uit te monden in een volwaardige confederatie (maar dat is verre toekomstmuziek).
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 13:18   #45
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nu niet om vervelend te doen, maar dat van die ketters uit het Noorden werd al wel heel wat eerder dan in 1830 verkondigd.

Wat het forumtopic betreft: ik denk niet dat de erfenis van de (contra-)reformatie zomaar uitgewist kan worden. De eeuwen van gescheiden bestuur hebben ook een culturele kloof geslagen. Ik zie meer in een graduele toenadering, waarbij begonnen wordt met taal en cultuur, later uitgebreid naar overige zaken, om uiteindelijk uit te monden in een volwaardige confederatie (maar dat is verre toekomstmuziek).
taal en cultuur is nu al herr oberst met de Taalunie.
dus ivm die overige zaken kunnen we direct praten na einde belziek
Oud 31 december 2009, 13:41   #46
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel

Dat is het in een notendop. Wanneer je een smerige leugen gedurende 180 jaar steeds maar herhaalt zijn er op den duur wel voldoende onwetenden die het nog gaan geloven ook.
Oud 31 december 2009, 13:46   #47
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen onafhankelijk zonder twijfel.

En op termijn als een goede samenwerking met Nederland mogelijk is, dan terug samen met hen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 13:21   #48
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het verbaast met niets.De meeste Vlamingen zijn ollander aters.Dat is al eeuwen zo geweest en dat zal niet snel veranderen.
Vlamingen zijn net als koekoeken ,ze leggen hun eieren in het nest van de Latino's.
Het is natuurlijk de makkelijkste redenering om de tegenstanders van de hereniging af te doen als 'haters', maar dat is natuurlijk niet zo.

Ik hou van Nederland en de Nederlanders (de meeste toch ), maar toch ben ik tegen een hereniging.

Trouwens, als je stelt dat de meeste Vlamingen Nederlanders 'haten', dan is een hereniging vrij utopisch, denk je niet?

Nog enkele antwoorden:

- Ben je gek?
- Nee, nooit
- Het is niet de eerste keer dat dit idee boven water komt, maar het zal nooit gebeuren.

Tot nu toe nog geen enkele 'ja' of zelfs maar 'misschien'
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 14:24   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Hier in Antwerpen zal je wel voorstanders tegenkomen, een niet-kleine minderheid toch. Die-hardvoorstanders zijn natuurlijk zeldzaam, maar idem voor tegenstanders hier. Uitspraken als "zijde gek? dan wörre wij amoal Ollanders!" zal je hier minder tegenkomen.
In 1830 was men in Antwerpen ook ontevreden met de Belgische Revolutie, misschien ligt dat nog in onze mentaliteit.

Let wel, Antwerpen is al lang geen orangistisch bastion meer, toch al niet meer sinds eind XIXe eeuw en heeft zich kunnen schikken naar de Belgische realiteit. Het orangisme was ook economisch te verklaren, eerder dan emotioneel. Het is ook vanuit Antwerpen dat een Nederlandstalige emancipatiebeweging volgde en waar de kerk minder invloedrijk was.
Verder was romantisch nationalisme gewoon zelden sterk aanwezig in heel de BeNeLux, ook vroeger.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 januari 2010 om 14:32.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 14:26   #50
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
taal en cultuur is nu al herr oberst met de Taalunie.
dus ivm die overige zaken kunnen we direct praten na einde belziek
En de Vlamingen vissen ook al in de Westfriese wateren.
Het begin is er.

citaat NHD

Vlaamse visfanaten in de polders

* Gepubliceerd op 30 december 2009, 16:51
* Laatst bijgewerkt op 30 december 2009, 16:53

wijdenes -

Onaangedaan door de kille oostenwind werpt Arndt Teubner uit Antwerpen zijn hengel uit. De Vlaming blijkt al meer dan tien jaar verliefd op het winterse West-Friesland.

De regio West-Friesland moet wat hem betreft worden vertaald als een formidabel gebied voor sportvissers. Ooit leerde hij de Bovenkarspelse snoekprofessor Jan Eggers kennen en die vriendschap resulteert al jarenlang in een vorm van wintervissen in het land achter de Omringdijk.

Arndt komt dan samen met andere Vlaamse visvrienden, Martine Leijsen uit Sint Job in 't Goor en René Marnef uit Schravenwezel. ,,Je kunt hier echt nog geweldig vissen'', vertellen de liefhebbers. ,,Het is hier nog te doen om mooie vissen, zoals snoek of snoekbaars.''
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 14:39   #51
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik zie meer in een graduele toenadering, waarbij begonnen wordt met taal en cultuur
Ik weet het niet.
De twee verschillende culturen zorgen ervoor dat we van elkaar kunnen leren.
En in de taal zie ik niet echt een toenadering gebeuren.

De Nederlander zal bv nooit de 'ge' gebruiken, terwijl ik de Vlaming niet snel de 'jij' zie overnemen.
Zo zijn er wel nog vele verschillen.

Elk zijn eigenheid, elk zijn keuzes.
Ik zie geen reden om vanuit Vlaanderen conformiteit in Nederland te gaan eisen en verwacht dan ook geen vanuit omgekeerde richting.

Respect en eerbied voor verschillen is altijd een eerste voorwaarde voor een goede samenwerking.
Oud 1 januari 2010, 14:41   #52
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik weet het niet.
De twee verschillende culturen zorgen ervoor dat we van elkaar kunnen leren.
En in de taal zie ik niet echt een toenadering gebeuren.

De Nederlander zal bv nooit de 'ge' gebruiken, terwijl ik de Vlaming niet snel de 'jij' zie overnemen.
Zo zijn er wel nog vele verschillen.

Elk zijn eigenheid, elk zijn keuzes.
Ik zie geen reden om vanuit Vlaanderen conformiteit in Nederland te gaan eisen en verwacht dan ook geen vanuit omgekeerde richting.

Respect en eerbied voor verschillen is altijd een eerste voorwaarde voor een goede samenwerking.
welk verschil is er dan in onze cultuur?
we praten ten eerste al dezelfde gezamenlijke taal, het AN, met daarnaast de veelkleurige dialecten.

je hebt mss liever wat België wilt: we spreken allemaal de taal van Voltaire, we bekeren ons allemaal tot de Franse cultuur, ...

en dat nederlanders geen 'ge' gebruiken is totaal uit de lucht gegrepen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 januari 2010 om 14:43.
Oud 1 januari 2010, 14:53   #53
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een spreektaal evolueert onbewust. Als er meer culturele samenwerkingprojecten op touw gezet worden kan een toenadering op taalgebied wel een gevolg zijn, maar ongedwongen. Het Nederlands is geen statische taal, noch in het noorden noch in het zuiden. Geen enkele taal is statisch. Ik zie ook geen taalstrijd tussen Nederland en Vlaanderen en snap niet hoe je er één kunt bedenken (tenzij door romantisch nationalisme).
Zolang er geen agressieve taalpolitie ons taalgebruik nauwgelet in de pas houdt, zie ik geen problemen. Laat dat nu al reeds het geval zijn! Sterker, indien taalkundige convergentie een onderbewust neveneffect van een samenwerking is, is het agressief op hard water zetten van de verschillen eerder taalpolitie-achtig!
Surinamers spreken nóg ander Nederlands. Afrikaners spreken dan wel officieel een andere taal. Wel jammer voor die laatsten dat wij niet naar elkaar omkijken ook al begrijpen we elkanders taal. Er staan geen Nederlandstalige boeken of tijdschriften in de rekken in Zuid-Afrika, noch Afrikaanse bij ons.
Jammer, want hun cultureel erfgoed is gewoon erg toegankelijk voor ons.

Kijk eens naar Franstalig België. Zij hebben erg veel contact met de Franse cultuur, maar zie jij daardoor hun rattachisme toenemen? Nee! Dat is omdat veel van de wensen van de rattachistische beweging binnen België reeds zijn ingewilligd.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 januari 2010 om 15:00.
Oud 1 januari 2010, 15:08   #54
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Surinamers spreken nóg ander Nederlands. Afrikaners spreken dan wel officieel een andere taal. Wel jammer voor die laatsten dat wij niet naar elkaar omkijken ook al begrijpen we elkanders taal. Er staan geen Nederlandstalige boeken of tijdschriften in de rekken in Zuid-Afrika, noch Afrikaanse bij ons.
Jammer, want hun cultureel erfgoed is gewoon erg toegankelijk voor ons.
Ik zie dat anders.
Ik zie taal niet als een reden om elkaars cultuur te bekijken, bestuderen over te nemen, ...
Ik kijk graag naar het cultureel erfgoed van andere landen of ze nu mijn eigen of een andere taal spreken.
Oud 1 januari 2010, 15:15   #55
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie dat anders.
Ik zie taal niet als een reden om elkaars cultuur te bekijken, bestuderen over te nemen, ...
Ik kijk graag naar het cultureel erfgoed van andere landen of ze nu mijn eigen of een andere taal spreken.
Ik geef mijn eigen taal voorrang omdat ik die als half mijn eigen cultureel potentieel zie. Iedereen in Vlaanderen spreekt Nederlands, dus wij hebben al zonder het te moeten leren de vereisten om hun cultuur te leren.
Bij uitbreiding zijn anderstalige culturen ook een noodzakelijkheid om als additie te hebben (maar dat doen Nederlanders en Vlamingen vanouds al, naar de wereld kijken). Toch kan verre van iedere Vlaming voldoende Frans, Duits en hanteren de meesten een rudimentair basis-Engels welkgeen een rem plaatst om die culturen en masse te leren kennen en dus de verrijking, wisselwerking en inspiratie jammer genoeg beperkt te houden.
Nederlands-talige cultuur is een gegeven, de rest is gewoon een verwerving waarvoor meer moeite moet gedaan worden om aan blootgesteld te worden.
Ik bekijk het als wenselijk om naburige culturen te kennen. Ik zie gelijktalige culturen ook een beetje als mijn cultuur (en dus een versterking ervan).
Toegankelijkheid is een belangrijke reden waarom de Nederlands- en Afrikaanstalige culturen volgens mij best nauwer samenwerken. Dit ontneemt niets aan het feit dat de Angel-Saksische cultuur daarnaast ons veel beïnvloedt en dat ik sowieso een voorstander ben van verplichte Franse les op school en het wenselijk beschouw dat de Romaanse cultuur nog steeds populair blijft bij ons (ik zie de kennis van het Frans afnemen, wegens nieuwe wereldtaal Engels).
Als het om culturele toegankelijkheid gaat wil ik gewoon ALLES en niet een gedeelte. Sowieso opper ik nergens om geslotenheid elders. Voor mij hoeft het niet eens bevraagd te worden of we open of gesloten naar Nederland dienen te zijn. Ik vind het absurd om anders te stellen, omdat ik het een gat in de Nederlandstalige cultuur beschouw (die overlappend ook ons omvat). Mensen die dat bevragen lijken er stiekem wel tegen te zijn, omwille van paranoia. Hun eigen Frans-talige landgenoten hebben die opgesloten mentaliteit alleszins niet, maar dat zien ze niet in.

De algemene Frans-talige cultuur is dan ook een erg sterke cultuur (enkel overtroffen door de Angel-Saksische), juist dankzij de grote wisselwerking. Franstaligen hebben wel de reputatie te veel naar zichzelf te kijken, maar ik zie bij de intellectuele bovenlaag een verbetering.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 januari 2010 om 15:45.
Oud 1 januari 2010, 15:57   #56
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik geef mijn eigen taal voorrang omdat ik die als half mijn eigen cultureel potentieel zie.
Daarin verschillen we dus.

Ik zie een gelijke taal als een pluspunt om de cultuur te leren kennen, niet als een conditio sine qua non.

Citaat:
Dit ontneemt niets aan het feit dat de Angel-Saksische cultuur daarnaast ons veel beïnvloedt en dat ik sowieso een voorstander ben van verplichte Franse les op school en het wenselijk beschouw dat de Romaanse cultuur nog steeds populair blijft bij ons (ik zie de kennis van het Frans afnemen, wegens nieuwe wereldtaal Engels).
Als het om culturele toegankelijkheid gaat wil ik gewoon ALLES en niet een gedeelte.
Die mening deel ik dus ook.
Oud 3 januari 2010, 20:12   #57
Alboreto

Standaard

Nog drie reacties.

'Ik zou er me bij neerleggen moest het gebeuren, maar nee'.
'Nee'
'Ik ken iemand die zou verhuizen naar het buitenland mocht dit gebeuren'
Oud 3 januari 2010, 20:41   #58
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog drie reacties.

'Ik zou er me bij neerleggen moest het gebeuren, maar nee'.
'Nee'
'Ik ken iemand die zou verhuizen naar het buitenland mocht dit gebeuren'
wat me meer interesseert is waarom men zo reageert. Het kan toch nauwelijks met ons broodje kroket te maken hebben.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 20:59   #59
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat me meer interesseert is waarom men zo reageert. Het kan toch nauwelijks met ons broodje kroket te maken hebben.
Nee, dat denk ik ook niet.

Zoals ik het al eerder heb gezegd hebben we een andere mentaliteit in onze twee landen en daarvan is de culinaire mentaliteit nog de minste.

Het is niet dat we Nederlanders niet zien zitten, verre van.

Maar we zien een hereniging met Nederland even min zitten als een hereniging met Duitsland, Frankrijk of Italië.

We hebben wel met alle landen een gemeenschappelijke geschiedenis, maar dat is zo lang geleden dat dit de gewone man in de straat niet meer interesseert.

We zijn een land en we verwachten van andere landen dat ze dat respecteren.
Een buitenlander die hier bij ons komt pleiten voor hereniging komt over het algemeen zeer pedant en imperialistisch over.
Oud 3 januari 2010, 21:08   #60
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Laat het me even als volgt stellen:

Stel, dat een tiental Fransen op een Nederlands forum komen pleiten om Nederland te herenigen bij Frankrijk om het Franse keizerrijk terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.

Er zijn een aantal van hen die samenwerken met Nederlanders en een website opstellen met nogal wat historisch revisionisme en eigenlijk stellen dat het zo goed als in de sacoche is en Nederlanders die kritiek uiten afdoen als Frankrijk haters en Orangisten.

Wat denk je dat de antwoorden zullen zijn wanneer je in je kennissenkring gaat vragen of ze voor een hereniging zijn met Frankrijk?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be