![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DE WETENSCHAP KAN NIET ECHT GOED VERKLAREN
1 - de wetenschap kan niet echt goed verklaren waar de oerknal vandaan komt. En ook niet wat er nu vóór die Oerknal was. 2 - de wetenschap kan niet echt goed verklaren waarom die oerknal nu juist atomen heeft opgeleverd. 3 - de wetenschap kan ook niet echt goed verklaren hoe het leven uit de dode natuur heeft kunnen komen. Dat wordt dan maar met toeval “verklaard”. 4 - de wetenschap kan ook niet echt goed verklaren hoe onze geest uit onze hersenen heeft kunnen ontstaan. 5 - En de wetenschap kan al helemaal niet verklaren waar de idee van God als absolute Geest bij de mensen vandaan komt. (Dat zou dan slechts een grillige afwijking van de hersenen zijn) Dit alles kan ik met mijn atoomtheorie wel verklaren. Namelijk door de hele boel om te keren: het heelal is niet ontstaan uit het NIETS via een oerknal, maar uit Gods Geest, die bestaat als een oneindige reeks van hogere culturen in de microkosmos. Het hogere komt niet uit het lagere, maar het lagere uit het hogere, dwz de evolutie is in wezen emanatie, dwz het lagere komt uit het hogere voort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
maar het klopt. van die chaotische, onsamenhangende nonsense heb ik niets begrepen. mijn vraag: zou dat aan mij liggen of aan je tekst? Citaat:
het gaat hier trouwens echt wel om fysica. jij beweert dat je een atoomtheorie (nogmaals, dit is een eufemisme) hebt ontworpen (fout, je beweert dat je die via openbaring hebt ontvangen) die vragen beantwoord die volgens jou niet door onze hedendaagse wetenschappelijke modellen worden beantwoord (over de oerknal-hypothese, die jij overigens helemaal niet schijnt te bereiken, over de structuur van atomen...). jij beweert dus impliciet dat jouw theorie beter is dan de hedendaagse wetenschappelijke modellen. ik daag jou gewoon uit om minstens te bewijzen dat je die hedendaagse modellen begrijpt. ik ga er eigenlijk van uit dat je geen snars van hedendaagse natuurkunde snapt, maar geef jou de kans om te bewijzen dat ik me hier in vergis. Citaat:
Citaat:
wat wij zelf in de toekomst gaan doen is niet voorspelbaar. hypercomplex gedrag (zoals dat van mensen) is per definitie niet voorspelbaar, zeker niet over een lange periode. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
is het je nog nooit opgevallen dat NIEMAND jouw absurde verhaaltjes gelooft? Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is de "godsdienstige kijk op wetenschap" ? Het is denken dat de wetenschap een andere vorm van "geloof" is, namelijk een die de arrogantie zou hebben om te denken dat ze uit enkele waarnemingen kan afleiden "hoe de wereld nu eenmaal ECHT IS". Welnu, wetenschap, en dan vooral de moderne natuurkunde die je hier een beetje wil aanhalen, heeft ons op onze bescheidenheid gewezen. Wetenschap is niet in staat om nu eens te zeggen hoe de wereld "echt is". Niemand is daar trouwens toe in staat en hier vinden we de definitie van een godsdienst: de ijdele bewering van wel te weten hoe de wereld "echt is". Wat is wetenschap dan wel ? Wetenschap is een manier om "orde op zaken te stellen betreffende waarnemingen van verschijnselen". Wetenschap is een samengaan van theoretische kennis, en experimentele waarneming. Die theoretische kennis bestaat er in om inderdaad werkhypothesen te formuleren over "hoe de wereld echt is" en daaruit op deductieve logische wijze correlaties tussen waarnemingen af te leiden. Hoe beter dat overeen komt, hoe *nuttiger die werkhypothese is in het conceptueel organiseren van waarnemingen*. Men heeft soms de fout gemaakt om aan te nemen dat als sommige theorieen (werkhypothesen) heel erg succesvol blijken, dat die dan een JUISTE aanname zijn van hoe de wereld "echt is". De klassieke natuurkunde maakte een beetje die fout. Vele andere wetenschappen maken een beetje die fout om het ontologische (wat "echt is") met het epistemologische (wat we kunnen weten) te vermengen. Maar de moderne natuurkunde heeft ons geleerd dat we daar heel voorzichtig moeten mee zijn. We kunnen wel nuttige hypothesen maken over "hoe de wereld echt is" om daaruit gevolgen voor de waarnemingen af te leiden die heel nuttig zijn, maar het is een glibberige zaak om te hard gaan te denken dat dat dan een reden is om te denken dat de wereld "echt" zo in elkaar zit. Je bekomt dan een heel absurde wereld. Misschien is die ultieme les in bescheidenheid eigenlijk de grootste bijdrage van de moderne natuurkunde aan de filosofie: het enige wat we *uiteindelijk* maar kunnen weten is dat we goed werkende werkhypothesen hebben die een groot deel van onze waarnemingen in een kader kunnen plaatsen. Met andere woorden, moderne natuurkunde leert ons dat we eigenlijk niet echt kunnen weten hoe de wereld "echt is". Maar tegelijkertijd hebben we ongelooflijk goeie technieken om uit te vissen wat we gaan waarnemen. Anders gezegd: de ontologie achter de moderne natuurkunde is niks anders dan een fantasietje, en je kiest maar wat je best past. Samengevat: wetenschap (en dan speciaal moderne natuurkunde) beweert niet te weten hoe de wereld "echt is", en is gewoon maar een heel goeie werkhypothese om waarnemingen te verklaren, te voorspellen. Maw, wetenschap is geen ander soort "godsdienst", want ze heeft het (terecht) opgegeven om te zeggen "hoe de wereld echt is". Wetenschap is daarentegen een uitstekende manier om enige organizatie te krijgen in de wirwar van waarnemingen die we willens nillens doen. Het is veruit de meest succesvolle methode om zoiets te doen - het is zelfs verbazingwekkend hoe goed die werkt. In plaats van maar wat uit je nek te brallen, is het basisidee van de wetenschap: "probeer aan te tonen dat je fout zit". Wanneer je dat voldoende hebt geprobeerd, en niet bent geslaagd om aan te tonen dat je fout zit, dan begin je goed te zitten. De grootste wetenschappelijke ontdekkingen zijn die waarbij men eerdere ideeen als fout kan aangeven. Dat is het tweede punt waar wetenschap zich sterk onderscheid van godsdienst: daar is het "probeer aan te tonen dat je fout zit" meestal een van de grootste zonden! Wetenschap is dus geen vervangingsgodsdienst. Wetenschap probeert niet te zeggen "hoe de wereld nu echt is", en in de wetenschap probeert men vooral na te gaan of men niet ergens fout zit. Die twee gaan tenslotte vrij goed samen. Als de wetenschap niet kan/wil zeggen hoe de wereld nu echt is, kan ze wel aangeven hoe de wereld al zeker niet is.
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bedankt voor de link, dit verklaart veel
![]()
![]() |
#45 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Ik hou van SF en ik vermoed dat, indien zijn theorie in een SF-boek zou worden gepubliceerd, ik het met veel plezier zou lezen. Qua fantasie kan hij mee met de beste. Qua realiteitsbesef echter ...
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even googlen: http://www.taoofthegambit.net/situat...ons022309.html Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik heb het daarvoor ook nog gelezen in een SF-verhaal. Moet zeker 20-25 jaar geleden geweest zijn.
![]() |
![]() |
#49 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het gaat hier om mijn atoomtheorie en niet om de hele natuurkunde even over te gaan schrijven wat ook gewoon in de boeken gevonden kan worden. Mocht ik toch iets gemist hebben dan moet je me maar helpen. Maar voor zover ik weet is er niets waardoor mijn atoomtheorie onmogelijk zou zijn en heb ik ook nog nooit mogen horen. Citaat:
Het exacte daarvan kan ik niet begrijpen omdat ik geen wiskundige ben en ook geen natuurkundige. Maar mijn atoomtheorie gaat veel verder dan dat, want bewijst dat het heelal een levend heelal is uit levende wezens als verschijning van Gods eeuwige en oneindige Geest. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar een klein kind zou kunnen begrijpen dat mijn atoomtheorie niet bewezen wordt als Jack zou kunnen vliegen. Het bewijst alleen maar de mateloze domheid van de mensen en ook die van jou natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Behalve iets van een zogenaamde singulariteit die niet verklaard wordt. Citaat:
De echte verklaring is mijn atoomtheorie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar enig argument, ho maar. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze schijnt dan alleen nog zoiets als de theorie van alles te missen en klaar is Kees. Citaat:
Maar dat de waarheid de Geest is, die zich openbaart in ons denken. Wat een hogere visie openbaart. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De God van vroeger heet nu de natuur en E=mc2 en de quantummechanica worden voorgesteld of daarmede alles verklaard kan worden. Maar de waarheid zit in mijn atoomtheorie als hogere verzoening van beiden. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is de substantie waar het heelal uit bestaat. Bewustzijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Je *denkt* het beter te weten dan wie dan ook, maar je hebt niets op die mening op te eiken gezien niemand je mening volgt. Het is dan ook de enige conclusie dat je perceptie van de realiteit, laat ons zeggen, een beetje off-center is.
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Ik heb hier net een bijzonder treffende beschrijving gevonden van wat jij predikt, beste Harry:
Een morosofie (van het Grieks Μόρια: gekte en Σοφία: wijsheid) is een evident absurde waanwetenschappelijke theorie. Een 'waangeleerde' of 'waanwijze' wordt ook wel morosoof genoemd. Anders dan de, middelmatiger, pseudowetenschappen zijn morosofieën vaak zo bizar en ongerijmd dat ze welhaast literaire kwaliteit krijgen. Morosofen zijn vaak autodidact, en dikwijls obsessieve enige aanhangers van hun eigen theorieën. Belachelijk en schijnbaar ongevaarlijk stellen ze zich vaak te kijk, met publicaties (op eigen kosten), interviews, lezingen, en gaan welwillend in dovemansdiscussies met gelegenheidsopponenten. Hun redeneringen zijn vaak moeilijk te weerleggen, want vaak geconstrueerd uit combinaties van verschillende uiteenlopende disciplines. De term morosofie werd in de Nederlandse literatuur bekend gemaakt door Matthijs van Boxsel, in zijn Encyclopedie van de domheid. Op de wiki-pagina sta jij zelfs aangehaald als voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Morosoof
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de realiteit is niet alleen subjectief, maar ook objectief en ten derde de eenheid van beiden. Ja: dat is zelf quantummechanisch verantwoord.....
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, dat is echt iets voor jou, op jouw niveau en ik wens je er veel plezier mee. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je maakt trouwens een andere, verkeerde, veronderstelling: dat de wetenschap zou beweren dat "alles" verklaard kan worden op basis van een materialistische filosofie. Het enige wat de wetenschap hoopt te kunnen doen, is alle (?) waarneembare en herhaalbare fenomenen trachten te verklaren. Fenomenen die niet waarneembaar zijn, of die niet herhaalbaar zijn, zijn niet wetenschappelijk te verklaren, en daar doet de wetenschap dan ook geen uitspraak over. De wetenschap doet geen uitspraak over onzichtbare eenhorens aan de andere kant van het universum, bijvoorbeeld. Citaat:
![]() Citaat:
Wat voor de wetenschap interessant zou zijn, is hoe we de principes van de kwantummechanica, bijvoorbeeld, kunnen afleiden van een "diepere" visie. Heb je dat ergens gedaan ? En heb je nagegaan of geen andere uitgangspunten tot hetzelfde besluit kunnen komen ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een beetje zoals de verzoening tussen rugby en sokken breien. Daar is ook niemand in geinteresseerd. Wat niet belet om de vrijdag sokken te breien, en de zondag rugby gaan te spelen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 17 januari 2010 om 08:43. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De combinatie van een "religieus figuur" en een crackpot moet nog een niveau hoger zijn. Mijn schoonbroer die psychiater is, heeft een aantal "Jezussen" in de gesloten afdeling (ook een paar "vuurballen" die denken dat ze spontaan kunnen vuur vatten - eventueel met destruktie van hun omgeving), maar dat zijn geen crackpots, en ik ken dus ook een aantal crackpots, maar die nemen zich niet voor een Jezus. De twee samen, dat is redelijk uitzonderlijk.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 17 januari 2010 om 08:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() Daarmee heb je net de stelling bewezen. Dank.