Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 22:20   #41
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Uit de website van de Nederlandse taalunie:

pedagogische studiedag

Basisscholen beschikken over anderhalve pedagogische studiedag per schooljaar, secundaire scholen hebben er één.

Van de website van Klasse:

Pedagogische studiedagen: hoeveel en voor wie?

Eén dag per schooljaar kunnen scholen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep de lessen schorsen wegens pedagogische studiedag voor leraren. Dat is zo georganiseerd voor het basis- en secundair, deeltijds onderwijs en onderwijs voor sociale promotie erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap. Basisscholen kunnen de lessen daarvoor bijkomend één halve dag per jaar schorsen. Die anderhalve dag per schooljaar mogen ze opsplitsen in drie halve dagen. Daarover beslist het schoolbestuur.
Ha

Ik heb dan toch een andere definitie voor "om de haverklap"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:23   #42
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ha

Dit doet mij een beetje denken aan de discussie over de vleesvrije dag op de scholen. Kijk, als het echt te veel is om af en toe kinderopvang te regelen of een avond in de week te koken (als je schrik hebt dat je kind zal lijden onder die ene vleesvrije dag), gebruik dan pil of condoom. Ik zie trouwens niet in waarom de scholen tijdens de schoolvakanties opvang zouden moeten voorzien: stuur ze dan naar de speelpleinen. Heb ikzelf ook jarenlang gedaan.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:41   #43
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha

ho mijn gasten hebben wel om de maand ergens een reden waarom er geen les is, dus die om de haverklap komt dan ook voor uit al die soorten projecten die dan liefst tijdens de lesuren moeteng egeven worden.

Ken jij een zelfstandige die zijn opleiding volgt tijdens zijn werkuren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:51   #44
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ho mijn gasten hebben wel om de maand ergens een reden waarom er geen les is, dus die om de haverklap komt dan ook voor uit al die soorten projecten die dan liefst tijdens de lesuren moeteng egeven worden.

Ken jij een zelfstandige die zijn opleiding volgt tijdens zijn werkuren ?
geen les, maar ze zitten wel op school, en dus moet ge niet gaan liggen zoeken naar opvang zoeken

dat is al iets anders dan al die pedagogische studiedagen die dwingen om de haverklap verlof te vragen

Laatst gewijzigd door Pieke : 27 januari 2010 om 22:51.
Oud 27 januari 2010, 23:43   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen les, maar ze zitten wel op school, en dus moet ge niet gaan liggen zoeken naar opvang zoeken

dat is al iets anders dan al die pedagogische studiedagen die dwingen om de haverklap verlof te vragen
Nu pieke, in elk geval ik moet veel te veel opvang zoeken, en ik vind dat een verantwoordelijkheid van de school.
Oud 28 januari 2010, 01:34   #46
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ze zouden beter de job van een leerkracht eens volledig normaliseren hier in België. 38 uur per week werken, waarvan minstens 33 voor het klaslokaal. In de overige uren en vrije tijd kunnen ze hun testen en taken verbeteren. Voor de rest, geef ze 25 dagen verlof in het jaar (en geen maanden) en laat ze in die dagen hun lessen voorbereiden, cursussen volgen en taken opstellen. En ook pas op pensioen als ze 65 zijn.
Is één Ronald Janssen niet genoeg?
Oud 28 januari 2010, 01:39   #47
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Pedagogische studiedagen worden vooral ingevuld als verkapte vrije dagen voor leerkrachten. De laatste dag van het schooljaar is de ultieme dag voor een pedagogische brainstorm. Ah.
Die brainstorm gebeurt dan ook, wat meteen maakt dat het GEEN vrije dag is, ook geen 'verkapte'.
Oud 28 januari 2010, 07:00   #48
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Pedagogische studiedagen worden vooral ingevuld als verkapte vrije dagen voor leerkrachten. De laatste dag van het schooljaar is de ultieme dag voor een pedagogische brainstorm. Ah.
Het lijkt me logisch om op de laatste dag aan zelfevaluatie te doen met het oog op een beter volgend schooljaar.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 07:19   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu pieke, in elk geval ik moet veel te veel opvang zoeken, en ik vind dat een verantwoordelijkheid van de school.
Dat wil zeggen dat er een vraag is naar opvang, en die zou normaal gezien door een of ander prive initiatief moeten ingevuld worden, nee ?
Oud 28 januari 2010, 08:04   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat wil zeggen dat er een vraag is naar opvang, en die zou normaal gezien door een of ander prive initiatief moeten ingevuld worden, nee ?
patrick

het is niet zozeer een probleem van privéinitiatief, het is eerder het probleem van de 3maand minder vakantie in de privésector en de versnippering in allerlei dagen die ervoor zorgt dat feitelijk die opvang totaal verkeerd loopt.

Elke vakantie gaan mijn kinderen dus in de jeugdbeweging 10dagen weg, hebben ze 2 kampen die ze volgen, en tussendoor lummelen ze hier rond... Voor ze 16 zijn mogen ze nog geen vakantiejob doen, dus je ziet zo dat de oudste kun je een maand een job laten doen... etc

Maar patrick, als de vakantierooster eindigt op maandag, en de week duurt tot vrijdag, hebben zij gewoon vanaf maandagmiddag een ganse week geen school.. het zijn die initiatieven en creatieve invulling van uurroosterd die zorgen dat het onderwijs gewoon zelfs de vakanties als verworven beschouwt en zelfs alle taken plant tijdens de normale werkweek...

meestal ben je met twee ouders, dus op die manier vang je wel een en ander op. Ik heb het plezier om van thuisuit te werken, dus technisch kan ik ze altijd wel opvangen. Maar de realiteit leert natuurlijk dat je tijdens uw werk niet veel aandacht kunt geven aan uw kind. Dus optimaal is dat niet. Maar laten we zeggen, er zijn veel moeders die gewoon kiezen voor een job in het onderwijs om zo het opvangprobleem op te lossen... Maar feitelijk is dat toch allemaal niet normaal, een minister met wat ruggegraat zou dat oplossen

In Nederland zijn de scholen verplicht om die opvang te organiseren, en ik vind dat een goed idee. De eerste politieke partij die het ook op zijn stembrief zet, krijgt een stem van mij. Dit helpt ook de economie vooruit, en de overheid heeft hier een verantwoordelijkheid.

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 januari 2010 om 08:07.
Oud 28 januari 2010, 08:43   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Euh Brother paul, met alle respect, maar de overheid heeft uw kind niet gemaakt.

Ge moet eens zien wat er allemaal al bestaat voor kinderopvang en school,... in den belziek gaan kinderen tot 16 u en later soms tot 17 u naar school.

Hier in Italie, is het s middags dus afgelopen he... als het meezit tot 15 uur les, of is er nog een activiteit, (tekenen, sport, ... ) en that`s it. Dan kan de nono of de nona ervoor zorgen en dan zijn er nog zo wel wat systemen van naschoolse opvang, maar trekt uwe portefeuille maar open, want gratis is dat niet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 08:49   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is niet zozeer een probleem van privéinitiatief, het is eerder het probleem van de 3maand minder vakantie in de privésector en de versnippering in allerlei dagen die ervoor zorgt dat feitelijk die opvang totaal verkeerd loopt.
Kijk, de school is daar voor *onderwijs*, niet voor *kinderopvang*, hoewel dat natuurlijk goed meegenomen is, en geloof me, ik ken het probleem. Daarom hebben we dan ook gedurende meer dan zes jaar een jongedame betaald via een soort van "uitzendbureau" (na een paar jaar gingen we niet meer rond dat uitzendbureau rond, en was het akkoord direkt met die jongedame) die bij ons thuis voor de kleine zorgde als we alletwee werkten, en ja, dat kost centen, maar dat is normaal he.

Limiet zou je kunnen voorstellen dat op dagen dat er geen *les* wordt gegeven door leraren, de ouders die dat willen, voor gezamelijke opvang zorgen (door mensen in te huren die dat doen en de kosten zo te delen) en eventueel met de school een akkoord te bekomen om de lokalen mogen te gebruiken of af te huren tegen een redelijk prijsje.
Oud 28 januari 2010, 10:16   #53
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ook, en de scholen waar mijn kinderen gaan bieden dat ook aan. Uitgzonderd de grote vakantie.
Oud 28 januari 2010, 10:34   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Euh Brother paul, met alle respect, maar de overheid heeft uw kind niet gemaakt.

Ge moet eens zien wat er allemaal al bestaat voor kinderopvang en school,... in den belziek gaan kinderen tot 16 u en later soms tot 17 u naar school.

Hier in Italie, is het s middags dus afgelopen he... als het meezit tot 15 uur les, of is er nog een activiteit, (tekenen, sport, ... ) en that`s it. Dan kan de nono of de nona ervoor zorgen en dan zijn er nog zo wel wat systemen van naschoolse opvang, maar trekt uwe portefeuille maar open, want gratis is dat niet.
er bestaat geen opvang tijdens de pedagogische studiedag.
Oud 28 januari 2010, 10:35   #55
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ook, en de scholen waar mijn kinderen gaan bieden dat ook aan. Uitgzonderd de grote vakantie.
zo, en de maandag namiddag na de examens, zitten uw pubers gezellig in de studie tot vrijdag ??
Oud 28 januari 2010, 10:49   #56
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo, en de maandag namiddag na de examens, zitten uw pubers gezellig in de studie tot vrijdag ??
jama, broeder, wat is het nu? Wordt het aangeboden of niet? Bestaat de mogelijkheid om ze op te school te laten of niet? In ons geval hier wel. Of ik daar gebruik van maak of niet is irrelevant in deze discussie.
Oud 28 januari 2010, 10:58   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jama, broeder, wat is het nu? Wordt het aangeboden of niet? Bestaat de mogelijkheid om ze op te school te laten of niet? In ons geval hier wel. Of ik daar gebruik van maak of niet is irrelevant in deze discussie.
vermoedelijk zwijgen mijn zonen die optie dood, en in elk geval ze wordt zeker niet zwaar ondersteund en is zeker niet populair bij de studenten.
Oud 28 januari 2010, 11:03   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vermoedelijk zwijgen mijn zonen die optie dood, en in elk geval ze wordt zeker niet zwaar ondersteund en is zeker niet populair bij de studenten.
Zijn er geen hoerenkoten open waar die jongens zich wat populairder kunnen vermaken tijdens die dode uren ?
Oud 28 januari 2010, 20:00   #59
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Is één Ronald Janssen niet genoeg?
Wat heeft dat er nu mee te maken?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 20:18   #60
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat heeft dat er nu mee te maken?
Niks, eigenlijk, mea culpa.

Ik bedoelde dat het volledig geschift is om leraren 38 uren te laten lesgeven, drie weken vakantie op een jaar en hun lessen en verbeteringen in hun vrije tijd te laten maken. Iemand stelde dat hier voor. Iemand die niet weet wat lesgeven inhoudt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be