Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2010, 13:36   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het heeft op voorhand geen zin al een staatsvorm uit te sluiten. Ik zie bijvoorbeeld het liefst een Vlaams-Nederlandse eenheidsstaat met de Oranjes als staatshoofd. Als ik echter met die standpunten op tafel kom, zullen veel andere voorstanders afhaken. Hetzelfde geldt voor de soort staat die jij in gedachte hebt.
Vanwaar uw afkeer voor een democratie?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 13:41   #42
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vanwaar uw afkeer voor een democratie?
Een monarchie staat niet haaks op een democratie als de meerderheid van de bevolking erachter staat.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 13:44   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een monarchie staat niet haaks op een democratie als de meerderheid van de bevolking erachter staat.
Democratie en monarchie zijn onverzoenbaar. Of de meerderheid van de bevolking een monarchie steunt of niet verandert daar geen jota aan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 15 februari 2010, 13:55   #44
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Democratie en monarchie zijn onverzoenbaar. Of de meerderheid van de bevolking een monarchie steunt of niet verandert daar geen jota aan.
In 2006 stond Nederland op de derde plek van de meest democratische landen. Dat zegt dus niets. http://www.nu.nl/algemeen/897644/ned...emocratie.html
Oud 15 februari 2010, 14:02   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 2006 stond Nederland op de derde plek van de meest democratische landen. Dat zegt dus niets. http://www.nu.nl/algemeen/897644/ned...emocratie.html
Met dat soort lijstjes kunnen we veel bewijzen. Zo stond België op een ander lijstje op plaats 6 van beste plaatsen om te wonen. Ook geloofwaardig?
Oud 15 februari 2010, 15:31   #46
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met dat soort lijstjes kunnen we veel bewijzen. Zo stond België op een ander lijstje op plaats 6 van beste plaatsen om te wonen. Ook geloofwaardig?
Dat is zeker geloofwaardig. Vlaanderen is de rijkste regio ter wereld.
Oud 15 februari 2010, 18:52   #47
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en wat is dan wel een argument, principes?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 18:53   #48
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Was. En nu is Vlaanderen met bekwame spoed de berg af aan het rollen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 22:42   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die "geloofwaardige" peiling bestempelt Zweden als het land met de armste bevolking ter wereld.
Zeer geloofwaardig, inderdaad.
Oud 16 februari 2010, 00:06   #50
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dat iemand, buiten de inrichting voor demente bejaarden, aan de van de ratten besnuffelde Oranjes nu nog enige waarde toekent, vind ik diep treurig. Een totaal ingeteelde kliek internationalisten en landverraders waarvoor een gratis spuitje van de dierenarts nog een barmhartige daad zou zijn. Hetzelfde geldt uiteraard voor de Saxen-Coburgs en om het even welk vorstenhuis dan ook.
Zijn we het alweer eens.....
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 00:08   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer was daar een referendum over?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 19:41   #52
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wanneer was daar een referendum over?
Zonder vreze zouden de Oranjes zo'n referendum tegemoet zien. In tegenstelling tot wat veel Vlamingen geloven, blijft de monarchie in Nederland
sterk in het zadel. Wij hoeven al die bedriegerij niet die ter vervanging zou komen. Maar voor de Oranjes zelf zou het niet zo gek zijn als Nederland een republiek werd. Vrij van alle zorgen over wat het VOLK vindt, kunnen haar leden dan hun geld keurig in belastingparadijzen huizen en vervolgens hun rijkdom en invloed aanwenden om echt de dienst uit te maken. Zonder binding! Ze kunnen doen en laten wat ze willen en och, laten we eerlijk zijn, als je echt bomt van de centen, dan doet dat staatsloontje d'rook niet echt meer toe. Vooral als je toch geen belasting hoeft te betalen, maar wel tot het kliekje van rijkste, en dus machtigste families van het land behoort.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 19:55   #53
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zonder vreze zouden de Oranjes zo'n referendum tegemoet zien. In tegenstelling tot wat veel Vlamingen geloven, blijft de monarchie in Nederland
sterk in het zadel. Wij hoeven al die bedriegerij niet die ter vervanging zou komen. Maar voor de Oranjes zelf zou het niet zo gek zijn als Nederland een republiek werd. Vrij van alle zorgen over wat het VOLK vindt, kunnen haar leden dan hun geld keurig in belastingparadijzen huizen en vervolgens hun rijkdom en invloed aanwenden om echt de dienst uit te maken. Zonder binding! Ze kunnen doen en laten wat ze willen en och, laten we eerlijk zijn, als je echt bomt van de centen, dan doet dat staatsloontje d'rook niet echt meer toe. Vooral als je toch geen belasting hoeft te betalen, maar wel tot het kliekje van rijkste, en dus machtigste families van het land behoort.
Alsof die Oranjes nu niet al grote delen van hun vermogen elders in buitenlandse belastingparadijzen hebben gestald. En bij mijn weten is Beatrix de op één na rijkste vrouw ter wereld, na koningin Elisabeth van het VK.
Laat dat koningshuis maar snel hun heil elders zoeken, want deze Nederlander heeft geen boodschap aan een koningshuis waarvan een lid open en bloot uitspraken doet als "de Nederlandse identiteit bestaat niet" - of woorden van gelijke strekking. Dat is een klap in het gezicht van het volk dat zij geacht wordt te vertegenwoordigen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 17:29   #54
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
als België 200 jaar haalt lijkt me dat zeker reden voor een feestje. Maar een goed bier sla ik nooit af, dus je kan op me rekenen.
Lijkt me zeker een haalbare kaart.

Ik zet het bier alvast koud.

(een lekkere Duchesse de Bourgogne )
Oud 21 februari 2010, 17:42   #55
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zodra er een referendum zou komen zouden de Oranjes hem toch wel aardig knijpen vermoed ik. Hopelijk worden we eindelijk eens verlost van de nakomelingen van Onwijze Willem. Wellicht met hulp uit het zuiden waar het nachtegaaltje zingt.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 18:15   #56
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Alsof die Oranjes nu niet al grote delen van hun vermogen elders in buitenlandse belastingparadijzen hebben gestald. En bij mijn weten is Beatrix de op één na rijkste vrouw ter wereld, na koningin Elisabeth van het VK.
Laat dat koningshuis maar snel hun heil elders zoeken, want deze Nederlander heeft geen boodschap aan een koningshuis waarvan een lid open en bloot uitspraken doet als "de Nederlandse identiteit bestaat niet" - of woorden van gelijke strekking. Dat is een klap in het gezicht van het volk dat zij geacht wordt te vertegenwoordigen.
Nou rukt u de uitspraak wel uit de contekst. Wat ze zei was dat in haar ogen "de Nederlandse identiteit" net zomin bestaat als "de Argentijnse identiteit" of "de Marokkaanse identiteit" in die zin dat je niet kan afbakenen wat er dan precies bij een Nederlander hoort. Niemand is precies hetzelfde, er zijn ook Nederlanders die niet gierig zijn, of geen smetvrees hebben. De Nederlander zelf weet ook net precies wat er bij zijn identiteit hoort, vooral tollerantie word onder fanatiekelingen verdact weinig meer genoemd, terwijl dat toch zo'n beetje ons handelsmerk is. Maar goed, dat is dan weer een hele andere discussie. Dat daar zoveel mensen over gevallen zijn vind ik onterecht, maar ik vind het ook vreemd dat ze het populairste lid van het koningshuis schijnt te zijn, dat heeft ze dan ook weer niet direct verdiend.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 februari 2010 om 18:15.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 18:28   #57
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou rukt u de uitspraak wel uit de contekst. Wat ze zei was dat in haar ogen "de Nederlandse identiteit" net zomin bestaat als "de Argentijnse identiteit" of "de Marokkaanse identiteit" in die zin dat je niet kan afbakenen wat er dan precies bij een Nederlander hoort. Niemand is precies hetzelfde, er zijn ook Nederlanders die niet gierig zijn, of geen smetvrees hebben. De Nederlander zelf weet ook net precies wat er bij zijn identiteit hoort, vooral tollerantie word onder fanatiekelingen verdact weinig meer genoemd, terwijl dat toch zo'n beetje ons handelsmerk is. Maar goed, dat is dan weer een hele andere discussie. Dat daar zoveel mensen over gevallen zijn vind ik onterecht, maar ik vind het ook vreemd dat ze het populairste lid van het koningshuis schijnt te zijn, dat heeft ze dan ook weer niet direct verdiend.
De Nederlandse identiteit bestaat wel degelijk, net zoals die andere indentiteiten bestaan, al zal daar individueel gezien wel variatie bestaan ja, maar grosso modo bestaat die identiteit wel degelijk. Maxima heeft zich op zijn minst zeer ongelukkig uitgelaten en had haar woorden beter moeten kiezen. En dan ben ik nog mild voor haar. En dat ze het populairste lid van het koningshuis is, geloof ik best. Ze ziet er per slot van rekening niet slecht uit.

Die beroemde Nederlandse tolerantie is feitelijk altijd maar schijn geweest, en bestaat/bestond voornamelijk uit "ik laat jou met rust en jij laat mij met rust, en dan komen we er samen wel uit en is verder het wel best". Prima oplossing, daar niet van, maar niet werkbaar als er grote groepen mensen met een totaal andere mentaliteit waarin tolerantie, of iets wat daar voor moet doorgaan, nagenoeg geheel ontbreekt, en waarin de Nederlandse tolerantie eerder als teken van zwakte wordt gezien en zich daar ook naar gedragen. Op een gegeven ogenblik raakt die tolerante koek dan logischerwijs inderdaad een heel eind op.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 20:34   #58
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Lijkt me zeker een haalbare kaart.

Ik zet het bier alvast koud.

(een lekkere Duchesse de Bourgogne )
dat lijkt me een uitstekend plan. Dat ziet er uit als een fraai bier.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:45   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Om die uitspraak van Maxima zal ik mijn slaap niet laten.

Veel gevaarlijker vind ik het volgende:
Citaat:
Koningin Beatrix maandag aan zet
Koningin Beatrix gaat zich maandag buigen over de vraag hoe het verder moet na het opstappen van de PvdA-bewindslieden en de daaropvolgende val van het kabinet-Balkenende.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100220_058
Is het aan een onverkozen persoon, die niet meer of minder macht verdient dan u of ik, om te bepalen hoe het verder moet? Waar denkt zij de legitimatie van enige politieke macht te halen??
Oud 21 februari 2010, 22:46   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Zodra er een referendum zou komen zouden de Oranjes hem toch wel aardig knijpen vermoed ik. Hopelijk worden we eindelijk eens verlost van de nakomelingen van Onwijze Willem. Wellicht met hulp uit het zuiden waar het nachtegaaltje zingt.
U kan op ons vertrouwen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be