Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2010, 08:57   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De vakbonden willen dezelfde regels voor arbeiders als voor bedienden, zonder dat de ontslagregeling voor bedienden wordt aangepast (minder gunstig gemaakt). Dat is natuurlijk onbetaalbaar.
Nu, een deel van het bediendenstatuut vind ik zelf ook niet juist.
Om te beginnen het gewaarborgde maandloon.
En de ontslagregelingen zijn vaak onmenselijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:11   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Natuurlijk! Als de vakbonden jobs willen redden moeten ze dringend stoppen met die domme wilde stakingen waar iedereen last van heeft, behalve degenen zie ze willen raken.

Dit gezegd moet ik toch toegeven dat ikzelf reeds enige tijd niet meer winkel in de Carrefour om verschillende redenen: hun winkels zijn niet zo gezellig meer zoals de vroegere GB's dat wel waren (het lijken wel klinieken met al dat wit) , de rekken werden niet goed aangevuld en de kwaliteit van sommige producten (vooral voedingswaren) was aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld in de Delhaize.

Dus het lijkt er wel op de de Fransen onze Belgische markt verkeerd ingeschat hebben. Dit, in kombinatie met onredelijke vakbondseisen...

Fred.
Carrefour kon door de te hoge lonen niet concurreren met de andere winkelketens.

In Nederland kunnen de winkelketens zelfs een prijzenoorlog uitvechten omdat de lonen allemaal gelijk zijn.
In België was en is dit onmogelijk omdat de lonen niet gelijk zijn.

De leiding van Carrefour heeft niet de markt, maar de vakbonden verkeerd ingeschat.

Carrefour moest concurreren met slechtere kwaliteit van goederen goedkoop aan te bieden, want dat was nog het enige middel dat de vakbonden hadden overgelaten.

De kleine GB's die in door een mede-eigenaar worden gerund, kunnen wel de PC202 lonen hanteren en kunnen daardoor met gelijke wapens strijden tegen de andere winkelketens. Zij blijven dan ook opnieuw buiten schot van het dreigende faillissement.

Veel klanten bleven echter weg bij Carrefour, omdat ze winkels dichter bij huis vonden die goedkoper zijn of omdat ze een shoppingcentrum in de buurt van de Carrefour vonden waar het personeel wel vriendelijk is en waar ze sneller geholpen worden tegen dezelfde prijs.
Oud 24 februari 2010, 09:14   #43
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Wat mij treft in deze zaak is dat in principe een Carrefour niets te maken heeft met EXPORT.
Dus EXPORT vraagt 'competitieve' lonen, maar distributie ???
Dus we zien hier voor het eerst een symptoom dat ook in de distributie er MINDER GEKOCHT wordt, er MINDER RENDEMENT is, en dat onze economie aan het TANEN is;..

In feite is 30% van uw winkels sluiten, nogal KEIHARD in uw EIGEN Voeten schieten... Dus het is best wel bizar om te constateren dat zo'n groep bereid is zo hard te saneren... Het water staat dan ook op de balans gezien, volledig aan hun lippen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 februari 2010 om 09:15.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:24   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat mij treft in deze zaak is dat in principe een Carrefour niets te maken heeft met EXPORT.
Dus we zien hier voor het eerst een symptoom dat ook in de distributie er MINDER GEKOCHT wordt, er MINDER RENDEMENT is, en dat onze economie aan het TANEN is;..

In feite is 30% van uw winkels sluiten, nogal KEIHARD in uw EIGEN Voeten schieten... Dus het is best wel bizar om te constateren dat zo'n groep bereid is zo hard te saneren... Het water staat dan ook op de balans gezien, volledig aan hun lippen.
Ik denk dat het inderdaad een geval is van nu keihard snijden, of het einde van dit jaar of volgend jaar niet meer halen. Want zoals je zegt, winkels sluiten is u eigen in de voet schieten. Het is klanten weggeven aan de concurrentie.

En als de economie echt zo hard aan het tanen is, dat mensen serieus aan het besparen zijn op wat ze eten / kopen, ... of waar ze dat doen (Lidl, Aldi ) dan staan we er inderdaad nie goed voor...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:26   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

balans ... die net leeggezogen is ja
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:31   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

en blijkbaar hadden ze bij Carrefour meer kaderleden dan wat nodig is, wat natuurlijk niet gezegd wordt door de top....
Oud 24 februari 2010, 09:35   #47
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Carrefour kon door de te hoge lonen niet concurreren met de andere winkelketens.

In Nederland kunnen de winkelketens zelfs een prijzenoorlog uitvechten omdat de lonen allemaal gelijk zijn.
In België was en is dit onmogelijk omdat de lonen niet gelijk zijn.

De leiding van Carrefour heeft niet de markt, maar de vakbonden verkeerd ingeschat.

Carrefour moest concurreren met slechtere kwaliteit van goederen goedkoop aan te bieden, want dat was nog het enige middel dat de vakbonden hadden overgelaten.

De kleine GB's die in door een mede-eigenaar worden gerund, kunnen wel de PC202 lonen hanteren en kunnen daardoor met gelijke wapens strijden tegen de andere winkelketens. Zij blijven dan ook opnieuw buiten schot van het dreigende faillissement.

Veel klanten bleven echter weg bij Carrefour, omdat ze winkels dichter bij huis vonden die goedkoper zijn of omdat ze een shoppingcentrum in de buurt van de Carrefour vonden waar het personeel wel vriendelijk is en waar ze sneller geholpen worden tegen dezelfde prijs.
Belgie is zo dom geweest om zo veel supermarkten is Franse/buitenlandse handen te doen.
Als puntje bij paaltje komt ,gaat het moederland van een bedrijf met de winst strijken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:37   #48
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Belgie is zo dom geweest om zo veel supermarkten is Franse/buitenlandse handen te doen.
Als puntje bij paaltje komt ,gaat het moederland van een bedrijf met de winst strijken.
Men heeft meer dan alleen maar supermarkten in Franse handen gegeven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:41   #49
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Men heeft meer dan alleen maar supermarkten in Franse handen gegeven.
Al de ontslagenen in deze tijd zijn het gevolg van het regeringsbeleid van de laatste jaren.
Belgie en Vlaanderen hebben veel te weinig eigen bedrijven en banken.
De mensen kunnen beter staken tegen de regering, die alles heeft verkwanseld aan het buitenland en vooral aan Frankrijk.
De werknemers zitten met de gebakken peren ,niet alleen nu ,maar ook de komende jaren.
Oud 24 februari 2010, 09:46   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Distributie leeft van de aankopen die door de klanten worden gedaan.

Het is dus een vorm van export.
Als de lonen van Carrefour hoger liggen dan die van de andere winkelketens verliest Carrefour de oorlog om klanten.

En wat Carrefour nu doet, doen ze inderdaad niet met vreugde.

Het verzwakt hun marktpositie en daarmee ook hun mogelijkheden om leveranciers te dwingen om goedkoop te leveren.

Zij zullen nu hun winst dus nog meer zien dalen en er zullen nog winkels volgen die dicht gaan.

De toon is gezet en Carrefour zal terug verdwijnen uit het Belgische straatbeeld.

Of er iemand hun hypermarkten zal willen overnemen is nog maar de vraag.
Zeker niet met de lonen die er nu betaald worden.
Oud 24 februari 2010, 09:51   #51
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al de ontslagenen in deze tijd zijn het gevolg van het regeringsbeleid van de laatste jaren.
Belgie en Vlaanderen hebben veel te weinig eigen bedrijven en banken.
De mensen kunnen beter staken tegen de regering, die alles heeft verkwanseld aan het buitenland en vooral aan Frankrijk.
De werknemers zitten met de gebakken peren ,niet alleen nu ,maar ook de komende jaren.
Het ergste is : ze blijven voor die zeveraars stemmen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:58   #52
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Vakbonden hebben meer besef van de economische realiteit dan je denkt beste vriend . Wat het actieplan gaat opleveren zullen we moeten afwachten , de 16000 banen moeten gered kunnen worden en dat is de hoofdzaak . De wet inbev moet er komen.
De economische realiteit is dat Belgie een klein grondstofarm land is met een veel te hoge loonkost. In zekere zin kan je Belgie vergelijken met het Carrefourmodel, terwijl andere landen voor het Colruyt- of Delhaizemodel kiezen. Krampachtig vasthouden aan het dure en sjoffele Carrefourmodel zal net als de Carrefour ook Belgie overbodig maken, de werkgelegenheid in de buurlanden zal er wel bij varen.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 10:01   #53
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgie en Vlaanderen hebben veel te weinig eigen bedrijven
Ik ben al gans mijn leven zelfstandige en ben al gans mijn leven door de meeste doorsnee werknemers bekeken als een rijke fraudeur. Als ik het erg moeilijk had was er niemand die mij geloofde, laat staan hielp. Ik klaag niet want ik heb alles zelf opgelost. Dat hoort bij het ondernemen.

Maar er moet dus dringend een mentaliteitsverandering komen tegenover het ondernemerschap. Het is 5 voor 12, want binnenkort zijn er hier helemaal geen ondernemers meer.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 10:02   #54
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het ergste is : ze blijven voor die zeveraars stemmen.
Het is dus gewoon "eigen schult dikke bult"
Niet meer en niet minder.
Oud 24 februari 2010, 10:02   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
De economische realiteit is dat Belgie een klein grondstofarm land is met een veel te hoge loonkost. In zekere zin kan je Belgie vergelijken met het Carrefourmodel, terwijl andere landen voor het Colruyt- of Delhaizemodel kiezen. Krampachtig vasthouden aan het dure en sjoffele Carrefourmodel zal net als de Carrefour ook Belgie overbodig maken, de werkgelegenheid in de buurlanden zal er wel bij varen.
Die hoge loonkost wordt evenwel niet vertaalt in de portemonnaie van de werkmensen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 10:04   #56
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben al gans mijn leven zelfstandige en ben al gans mijn leven door de meeste doorsnee werknemers bekeken als een rijke fraudeur. Als ik het erg moeilijk had was er niemand die mij geloofde, laat staan hielp. Ik klaag niet want ik heb alles zelf opgelost. Dat hoort bij het ondernemen.

Maar er moet dus dringend een mentaliteitsverandering komen tegenover het ondernemerschap. Het is 5 voor 12, want binnenkort zijn er hier helemaal geen ondernemers meer.

Fred.
Vlaanderen heeft dringend meer mensen nodig zoals u!!
Oud 24 februari 2010, 10:06   #57
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
Belgie heeft dit toch zelf zo gewild?
Oud 24 februari 2010, 10:07   #58
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Fred.
Ik ben ook zelfstandige en het is zoals u zegt : elke dag knokken, zonder grote zekerheden. Er zijn er genoeg die plezier zouden hebben met onze miserie. Het zijn dezelfden als die die jaloers zijn op het succes van sommigen. Want als je succes hebt als zelfstandige, dan zijt ge zeker ne fraudeur.
Oud 24 februari 2010, 10:08   #59
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dus gewoon "eigen schult dikke bult"
Niet meer en niet minder.
juist, maar het blijft erg.
Oud 24 februari 2010, 10:10   #60
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die hoge loonkost wordt evenwel niet vertaalt in de portemonnaie van de werkmensen.
dat is omdat we de Walen moeten onderhouden Henri.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be