Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2010, 10:31   #41
fabianen
Gouverneur

Standaard

Ik blijf erbij,betalen per km,met de moderne middelen zo gefikst,eens zien of m'n dan nog zoveel met de auto gereden wordt zoals nu.
Terwijl m'n overal wikt en weegt voor een aankoop van een produkt,bonnetjes uitknipt,pakt m'n de auto alsof het niets kost.
Vb:Alleen met de auto naar de bakker rijden,om de hoek,kost het brood dubbel(benzine,slijtage...),

Laatst gewijzigd door fabianen : 16 maart 2010 om 10:31.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 10:47   #42
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Héél véél gemakzucht..ik heb ,toen mijn vriendin werk had op 3,5 km van de deur, lange discussies gehad, maar een drup water, een zucht wind, een tussenstop bij de bakker..alle excuses waren goed voor die metalen bak in te schakelen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 10:51   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Kijk, ik woon ook op ongeveer 10 km van mijn werk, en ik neem hiervoor mijn autootje, hoewel ik het vanaf de lente, als 't mooi weer is, met de fiets ga doen - niet voor 't milieu, maar wel voor mijn gezondheid.

Wat ik wel erg vind is dat men de mensen die 5 - 10 km met de auto rijden wil betuttelen, terwijl ik collega's heb die 70 km bergweg te doen hebben (om in "de natuur" kunnen te wonen, he), uiteraard met de auto want daar is zelfs geen trein.

Wat is schadelijker voor 't milieu: 5 - 10 km met de auto, of 70 km met de auto ? Waarom zouden zij die dicht bij hun werk wonen in 't stad (en dus niet kunnen genieten van in de bossen en de weiden en de bergen te wonen) moeten scheef bekeken worden omdat ze ook een beetje confort willen, terwijl ze 10 keer minder schade aanrichten als al diegenen die zoveel van de natuur houden dat ze er in moeten gaan wonen en dus niet anders kunnen dan een grote afstand met de auto rijden, niet ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 11:03   #44
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is zelfs zo dat men alhier de voetweg naar school als een essentieel onderdeel van de sociale en lichamelijke ontwikkeling van het kind beschouwt, en men ouders ten stelligste afraadt om hun kinderen zelf naar school te brengen.
Daar haalt u een belangrijk punt aan dat door velen over het hoofd gezien wordt; vooral dan door die voorstanders van de “beschaving” en “vooruitgang” meerbepaald. Hoe komt het dat ze allemaal het karakter van een vod hebben tegenwoordig? Hoe komt dat ze zo dik worden? Hoe komt het dat ze zo’n slechte conditie hebben? Allemaal door de zogenaamde vooruitgang … die u uiteindelijk naar een situatie stuurt waarbij je heel de dag in de zetel kan blijven zitten en je alles kan regelen door knopjes in te drukken. Wat ze daarbij vergeten is dat de noodzakelijke basisbehoeften van een mens nooit zullen veranderen. Bepaalde nieuwe producten of ontwikkelingen in vraag te stellen of zelf bedenken hoe het beter kan vergt natuurlijk enige intelligentie en daar wringt net het schoentje. De consumptiemaatschappij ( en dus de bedrijven ) heeft niets liever dan mensen die alles slikken als kippen zonder kop en is gebaat bij een domme meute.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 17:52   #45
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?
Reken mij maar bij die 62%. Mocht ik dichter bij huis werken. Wat niet het geval is.
Oud 17 maart 2010, 10:25   #46
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Moeten we er wakker van liggen? Ik denk het niet.
Gemiddeld gaat het volgens de tabel over een enkele reis van 3,8km.
Stel 4km en 240 werkdagen dan komt dat neer op een kleine 1900km per jaar. Peanuts als je weet dat de gemiddelde auto in dit land jaarlijks ongeveer 15.000km aflegt.
Jamaar je moet wel wat verder denken en kijken dan enkel dit gegeven hé. Misschien is het wel een indicator dat mensen voor zowat ALLE korte afstanden de auto nemen. De realiteit leert dat dit inderdaad het geval is; 82 % van de verplaatsingen zijn korter dan 15 km. Ik zie hier dan ook maar één oplossing voor en dat is de brandstofprijzen de hoogte injagen en met een factor x doen toenemen. Ik ben wel zo vriendelijk dat u die x zelf mag bepalen - een cijfer van 2 t/m 9.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 17 maart 2010 om 10:25.
Oud 17 maart 2010, 10:32   #47
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Jamaar je moet wel wat verder denken en kijken dan enkel dit gegeven hé. Misschien is het wel een indicator dat mensen voor zowat ALLE korte afstanden de auto nemen. De realiteit leert dat dit inderdaad het geval is; 82 % van de verplaatsingen zijn korter dan 15 km. Ik zie hier dan ook maar één oplossing voor en dat is de brandstofprijzen de hoogte injagen en met een factor x doen toenemen. Ik ben wel zo vriendelijk dat u die x zelf mag bepalen - een cijfer van 2 t/m 9.
ik kies 9, de impact moet groot genoeg zijn om de mensen te dwingen hun auto aan de kant te zetten, pas op ook ik rij soms nutteloze kilometers maar doe er maar 8000 in totaal per jaar, de maandelijkse tankbeurt zal nu iets duurder uitvallen, maar mits aanpassing van het rijgedrag zal ik waarschijnlijk maar om de 2 maand moeten tanken ipv elke maand
Oud 17 maart 2010, 23:00   #48
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Idem. Ik woon op zes kilometer van mijn werk en ik neem daar ook elke dag de auto voor. En 's middags ga ik dan ook nog eens over huis om te eten. Leve de auto!
In Vlaanderen alleen al leggen wij met de auto elke dag meer dan 500 keer de omtrek van de aarde af. In Vlaanderen ligt er 5km autoweg per km² oppervlakte, en da's allemaal 'vooruitgang'?
Oud 18 maart 2010, 08:27   #49
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Blijkbaar heeft het vrijetijdsrijden een serieus aandeel in het meerverkeer..

Al die nieuwe gezinnen met kids die 7 per week een of ander ridicuul cursusje willen volgen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 08:51   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Vergelijken we met Nederland - zie ook het andere topic over fietsbeleid in Nederland;

Oud 18 maart 2010, 20:44   #51
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Ik blijf erbij,betalen per km,met de moderne middelen zo gefikst,eens zien of m'n dan nog zoveel met de auto gereden wordt zoals nu.
Terwijl m'n overal wikt en weegt voor een aankoop van een produkt,bonnetjes uitknipt,pakt m'n de auto alsof het niets kost.
Vb:Alleen met de auto naar de bakker rijden,om de hoek,kost het brood dubbel(benzine,slijtage...),
'k plak ekik ook bonnekes voor mijnen diesel zulle.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 21:02   #52
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Blijkbaar heeft het vrijetijdsrijden een serieus aandeel in het meerverkeer..

Al die nieuwe gezinnen met kids die 7 per week een of ander ridicuul cursusje willen volgen..
Pendelen met de auto mag al niet en nu is rijden in de vrije tijd ook al een probleem?!
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 16:00   #53
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
(...)
In Vlaanderen ligt er 5km autoweg per km² oppervlakte, en da's allemaal 'vooruitgang'?
Dat is helemaal niet het geval.
In Vlaanderen ligt er 0.065km of 65m autoweg per km² oppervlakte. Ongeveer een factor 100 minder. http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=INFRA006&D1 dan "Vlaams gewest" aanvinken, dan "autosnelwegen" aanvinken en dan klikken op "zoek".
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 16:05   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet het geval.
In Vlaanderen ligt er 0.065km of 65m autoweg per km² oppervlakte. Ongeveer een factor 100 minder. http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=INFRA006&D1 dan "Vlaams gewest" aanvinken, dan "autosnelwegen" aanvinken en dan klikken op "zoek".
Idd, en vergeleken met even dichtbevolkte gebieden in Nederland (Randstad Holland) en Duitsland (NRW-Roergebied, heel zeker) heeft *VLAANDEREN (niet zozeer Be) minder snelwegen per km², en als ze rijstroken nemen -of de echte capaciteit- is het nog minder.
Vergeet niet dat vele hoofdwegen 2+1 en 2+2 rijstroken gedegradeerd zijn tot 1+1-wegen met middeneilanden en verdrijvingsvakken... men jaagt het verkeer de snelweg op, en dan verwonderen ze zich dat die dichtslibt.

Ook secunsaire belangrijke wegen worden tot secundaire kruip-wegen gedegradeerd met drempels en allerhande verkeerstremmers, en dan wonderen ze zich dat sluipwegen ontstaan... die men dan natuurlijk gaat afsluiten...

De immobiliteit van Be...

Moest nu nog ---het uch uch--- Obenbaar vervoer verbeteren en aantrekkelijk worden een zekere minimale hoeveelheid kunnen opvangen... neen dus, al laten (optimistische) tellingen (met een vat zout) dat uitschijnen.

* Van die snelwegkm/km² was trouwens een nieuwsbericht van, of het staat op www.
even zoeken:

http://www.touring.be/nl/corporatesi...werk/index.asp

Een opgewaardeerd regionaal netwerk als onmisbare schakel van een robuust wegennet met minder files.
Brussel, 14 september 2009. Uit een studie van de KU Leuven, in opdracht van de automobiel- en mobiliteitsorganisaties FEBIAC en Touring, blijkt dat een hernieuwde visie op het wegennet in ons land onontbeerlijk is om de mobiliteitsproblemen aan te pakken. De onderzoekers reiken hiervoor enkele verbeteropties aan en stellen ondermeer dat een opwaardering van het regionale wegennet noodzakelijk is om files op snelwegen en ringwegen in te dijken en om lokale wegen te ontlasten van regionaal (doorgaand) verkeer, dat bij gebrek aan alternatieven zich gedwongen ziet te ‘sluipen’. Veel ruimte voor nieuwe snelwegen is er niet, daarom dient het beste gehaald uit het bestaande wegennet. De laatste jaren stellen we echter vast dat heel wat wegen –ook deze die veel verkeer moeten verwerken – zodanig worden heringericht dat hun verkeersfunctie in het gedrang komt. Dit bemoeilijkt een vlotte afwikkeling van regionaal verkeer, dat te pas en te onpas over de snelwegen wordt gestuurd die op hun beurt onnodig vol raken; in geval van incidenten op de snelweg is er geen terugvaloptie. Een oplossing is om een deel van het regionale wegennet zijn stroomfunctie (terug) te geven, waardoor meteen ook reservecapaciteit beschikbaar wordt bij incidenten op het snelwegennet. Dit hoeft niet ten koste te gaan van de verkeersveiligheid en het milieu, wel integendeel. De onderzoekers zetten daartoe de nodige argumenten op een rij, en ontkrachten daarnaast ook enkele misvattingen en vooroordelen over autogebruik en mobiliteit.

Aanleiding van de studie
De voortdurende groei van de mobiliteit en een ondermaats investeringsbeleid sinds de jaren ’90 hebben er voor gezorgd dat het autosnelwegennetwerk tijdens de spitsuren meer dan vol zit. Vooral rond Brussel en Antwerpen leidt dit in de ochtend- en avondspits tot lange files, maar ook buiten de spitsuren worden we, bijvoorbeeld als gevolg van incidenten en evenementen, in toenemende mate met congestie geconfronteerd. Bovendien hebben heel wat belangrijke gewestwegen de afgelopen jaren aan verkeerscapaciteit moeten inboeten. Hierdoor viel een terugvaloptie bij incidenten op autosnelwegen weg, wat de congestie, en meer bepaald de onvoorspelbare uitschieters daarin, ongetwijfeld heeft versterkt.
[....]

3. Voor nieuwe wegen is er in ons dicht bebouwde landje geen plaats; wij hebben immers al het dichtste wegennet ter wereld (zeker in Vlaanderen)
België heeft inderdaad een dicht wegennet. Maar vergelijken we het hoofdwegennet van ons land met dat van vergelijkbare regio’s (Randstad, Ruhrgebied, Île de France, Greater London), dan is er eigenlijk weinig verschil. Zo heeft België met 56,5 km snelweg per 1.000 km2 net minder snelwegen dan Nederland (57,5 km/1.000 km2). En met 446 km per 1.000 km2 heeft het dichtbevolkte Vlaanderen minder hoofdwegen (autosnelwegen + genummerde N- en R- wegen) dan de Nederlandse Randstad (490 km/1000 km2), waar de komende jaren trouwens opnieuw massaal in weginfrastructuur zal worden geïnvesteerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2010 om 16:21. Reden: zoeken op...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 16:10   #55
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je ziet ook maar één oplossing? Een oplossing voor welk probleem eigenlijk?
Kijk, het hele economische leven, en het gezinsleven, en het sociale leven, enz.. alles hangt aan elkaar met de auto. Misschien wordt het stilaan tijd dat we dat eens leren aanvaarden.
Oud 20 maart 2010, 16:21   #56
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Iemand die na 5km fietsen al zweet als een rund is een vetzak of een wielerterrorist.. ..( mening gevormd tijdens een nachtvorstperiode)

Men zou werknemers die < 5km woon/werkverkeer met de wagen doen moeten santioneren..
Als ge waar ik woon gewoon in de zon zit in uw werkkleren, zweet ge na vijf minuten, tenzij ge misschien in een strip joint werkt en in uw zwembroek naar het werk kunt rijden. Dat neemt niet weg dat ge gedurende zes maanden per jaar natgeregend wordt in de namiddag.

Maar maak u geen zorgen, ik zou in België ook de wagen nemen voor vijf kilometer. Da's gemakkelijker om mijne koffie te drinken en alvast wat telefoontjes te doen.
Oud 20 maart 2010, 17:18   #57
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
(...)
Als mensen nu de auto nemen alsof het niets kost, terwijl het nu ook al veruit het allerduurste vervoermiddel is, waarom zouden ze dat dan straks niet meer doen als jij het nog duurder maakt?
In feite wordt autorijden jaar na jaar altijd maar duurder gemaakt en toch heeft dat nog nooit tot minder wegverkeer geleid.

Trouwens: als er dan al minder zou gereden worden, welke verplaatsingen zullen dan eerst wegvallen denk je? Dat ritje van 2km naar de bakker of die rit van 150km om nog eens een bezoekje te brengen aan vb de ouders?
Vooral de korte ritten zullen overblijven.
Oud 20 maart 2010, 17:59   #58
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Het openbaar vervoer is simpelweg niet betrouwbaar.
Daarboven als je buiten het centrum van een stad woont kun je zelden naar elders in de rand van uw stad rijden zonder naar het centrum te gaan; in zulke gevallen duren ritjes van 5km met het openbaar vervoer al zeer vlug 1 uur...
Zoals op andere vlakken in onze maatschappij slaat de politiek u dood met "gebruik het openbaar vervoer" zonder er daadwerkelijk in te investeren, zonder daadwerkelijk gestructureerde visie en ondertussen pushen ze het autogebruik enkel nog voor de rijken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 15:46   #59
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je ziet ook maar één oplossing? Een oplossing voor welk probleem eigenlijk?
Kijk, het hele economische leven, en het gezinsleven, en het sociale leven, enz.. alles hangt aan elkaar met de auto. Misschien wordt het stilaan tijd dat we dat eens leren aanvaarden.
Is dat zo? Hoe komt het dan dat de statistieken ivm met verplaatsingen in vb Nederland totaal verschillend zijn? Of hebben ze daar dan geen economisch, gezins - en sociaal leven?

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 maart 2010 om 15:52.
Oud 22 maart 2010, 16:02   #60
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk. De auto is nog steeds een zegen, geen vloek. We hebben er onze welvaart aan te danken en dat vergeet men tegenwoordig. Méér en betere wegen, dat hebben we nodig!

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be