Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2010, 23:19   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

'k vraag me af wie ze gaan optrommelen om mij lang en hard te doen werken. 'k leef maar ene keer zenne.
Oud 14 maart 2010, 23:42   #42
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik hoop maar dat die ilegalen die 500€ per dag krijgen er toch iets van opzij leggen om onze pensioenen te betalen later...
Mischien gaan ze het gekregen geld wel gebruiken om bedrijven op te richten in België, daar moeten ze dus volk voor aannemen, dat gaat de economie ten goede komen, en dan krijgen de mensen weer zin om kinderen te maken want ze hebben opnieuw vertrouwen in de toekomst, dat zal de vergrijzing tegen gaan, en dus voor de pensioenen komt het in orde. Je ziet het, alles komt goed , een klein beetje geduld nog. Leve vorst en vaderland België.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 23:46   #43
den dinges
Banneling

Standaard DOODsimpel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100313_022

Gewoon schandalig dat hypocriet geleuter!
Waarom moeten de mensen van 65 en ouder zo lang mogelijk kunnen blijven werken? Om onze vele werklozen uit de wind te zetten en de hele werkloze reutemeteut van onze multiculmaatschappij te kunnen verder voorzien van gevangenissen, sociale woningen, kindergeld en dop???
Is het daarvoor dat de burger hier langer en meer moet werken??
Waarom rept meneer Leterme met geen woord over wat hier juist boven staat?
Neemt hij de burgers van dit landje voor doof, blind en onnozel?
Waarom ouden van dagen zich moeten blijven afbeulen op de werkvloer ? Maar dat is toch doodsimpel : inplaats van ze op pensioen te laten gaan, laat je ze verderwerken totdat ze er dood bij neer vallen, en dan is dat pensioenprobleem opgelost. Een dode heeft geen pensioen van doen.
Oud 14 maart 2010, 23:47   #44
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100313_022

Gewoon schandalig dat hypocriet geleuter!
Waarom moeten de mensen van 65 en ouder zo lang mogelijk kunnen blijven werken? Om onze vele werklozen uit de wind te zetten en de hele werkloze reutemeteut van onze multiculmaatschappij te kunnen verder voorzien van gevangenissen, sociale woningen, kindergeld en dop???
Is het daarvoor dat de burger hier langer en meer moet werken??
Waarom rept meneer Leterme met geen woord over wat hier juist boven staat?
Neemt hij de burgers van dit landje voor doof, blind en onnozel?
Onnozel zijn ze toch een beetje, om dit allemaal te aanvaarden, nee ? Zeg nou zelf ?
Oud 14 maart 2010, 23:48   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Terwijl men werkt kan men geen geld uitgeven, heeft men thuis geen verwarming en verlichting nodig.
Dan kunnen meteen ook de lonen wat omlaag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 23:52   #46
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koppensneller Bekijk bericht
Daar staan we ongeveer al tegen. Het is alleen nog wachten tot ze gaan knallen
Wie staat tegen de muur ? Wie knalt ?
Oud 15 maart 2010, 14:03   #47
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Altijd meer en meer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizeet�* Bekijk bericht
Premier Leterme zegt in Het Laatste nieuws van zaterdag 13 maart 2010 wil men de sociale zekerheid redden de mensen langer en nog harder moeten werken.
Dat wij niet zoveel tijd hebben als de politiekers die s’middags uitgebreid gaan zakendineren en flessen wij van 100 euro opentrekken dat weten we, en dat eisen we ook niet.
Met een beetje menselijke werkomstandigheden zijn we al blij. Heeft mijnheer Leterme als eens de moeite gedaan om te gaan kijken hoe hoog de werkdruk is bij mensen die aan de lopende band werken?
Bij een autofabriek rolt elke 57 seconden een auto van de band. Een arbeider aan die band heeft netto èèn seconde persoonlijke verzorging per wagen. Tijd om naar de wc te gaan is onbestaande, als men het toch te vaak doet krijgt men ontslag.
Moet deze mensen nu nog harder gaan werken? Het valt mij op dat veel mensen in de politiek in een ivoren toren leven.
Wat zei Marie- antoinette ook alweer; “ heeft de bevolking geen brood meer?, dan moeten ze maar cake eten”
Nóg harder, sneller, beter werken: nóg meer stress, nóg meer verkeersagressie, nóg meer zelfmoorden,...
W�*�*r eindigt dat ? In een zothuis ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 15:52   #48
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor de burgers van dit land heeft men dat liedje geschreven:

http://www.youtube.com/watch?v=ou1AZjEL5Zk
Stafke Fabri leeft nog!!!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 14:46   #49
Shamrock_V
Vreemdeling

Shamrock_V's schermafbeelding

Standaard

Hallo,

Dit is mijn eerste reactie op dit forum. Toen ik mr. Leterme hoorde zeggen dat gepensioneerden in de toekomst langer zullen mogen blijven werken, werd ik effe niet goed.

De enige in mijn ogen zinnige repliek, kwam van de ACOD (ben niet bij de ACOD maar geef ze wel gelijk):
- Wat met de afgestudeerden jongeren die een familie willen stichten?
- Wat met de 40'ers die werkloos zijn?
- Wat met het té lage pensioen, (waaronder mijn ouders én tante, 70-plussers die genoodzaakt zijn om bvb. in de witloofteelt te gaan bijverdienen aan een Pools uurloon)?

Voor ik ga antwoorden op deze vragen eerst de volgende bedenking.

Aanzie de Belgische inkomsten als een taart. Die taart wordt opgesplitst in verschillende delen waaronder de sociale zekerheid. Om een lang verhaal kort te maken. De taart worden niet groter(niet meer inkomsten), maar de delen worden wél groter. Er zijn bvb meer uitgaven aan de sociale zekerheid dan ooit voordien. Gemakkerlijkheidhalve steek ik werkloosheidsuitkeringen, pensioenen, kindergeld, gezondheidszorg, ocmw enz, allemaal in dat deel sociale zekerheid.

De influx van asielzoekers, immigranten, familieherenigingen, de toenemende werkloosheid en vergrijzing is dermate groot dat de Belgische staat het niet meer gaat kunnen betalen zonder dat andere delen van de Belgische inkomsten taart daar serieus gaan onder te lijden gaan krijgen zoals onderwijs, onze Belgisch wegennet, gezondheidszorg.

Op dit moment betaald iedere gepensioneerde reeds een deel "solidariteits"-bijdrage. De regering zegt dat iemand een fatsoenlijk pensioen zal hebben als hij/zij de 3 pijlers van het pensioenstesel kan verwezelijken. Ik zie er nog 3 andere.
- Pijler 1: Ons wettelijk pensioen
- Pijler 2: De groepsverzekering van onze werkgever (als we het geluk hebben om bij een groot bedrijf te werken)
- Pijler 3: Pensioensparen.
- Pijler 4: Eén of meerder eigendommen (dus je moet niet huren en je hebt eventueel inkomsten uit huuropbrengst).
- Pijler 5 eigen gespaard kapitaal.
- Pijler 6: Zorgen dat je met 2 bent

Een gezin waarvan de vrouw thuis het huishouden doet, een huis huurt en net rondkomen met het loon van de man zal hun dagen slijten in armoede!

Maar denk je nu werkelijk wanneer jij of ik één van deze gefortuneerde mensen is die > 3 pijlers hebben we door de fiscus buiten schot gaan blijven, met de vergrijzing dat op komst is? Het deel solidariteitsbijdage dat afgetrokken wordt van uw pensioen zal groter en groter worden. Want jij hebt dat en dat en zie ne keer wat die maar heeft....Meer en meer mensen zullen naar hier komen en die moeten kunnen overleven. Het feit dat minder kinderen geboren werden en worden "van de actieve bevolking" zorgt ervoor dat we met een omgekeerde piramide gaan zitten waarbij de top een brede lijn is van mensen die leven op een uitkering en onderaan een punt van actieve mensen. Indien men de influx van buitenlanders nu stopt duurt het 80 jaar voor dat die omgekeerde piramide verdwijnt.

Waarom stelde de regering onlangs nog voor om meer kinderopvang te voorzien? Om de héél éénvoudige reden om die paar mama's die nog niet werken ook te activeren. Alleen er is geen werk...jammer.

Maar men wil de gepensioeneerden wél onbeperkt laten bijverdienen...tot op heden is daar een plafond aangekoppeld. Bij het "elite" van België, onze heersers (dat zijn het koningshuis, de adel, de politiekers en de rijken van België) bestaat dit niet. Zij werken niet, zij nemen "Mandaten", dat is niet hetzelfde dan werken. De kroon wordt gespannen door een burgemeester ergens in als ik mij niet vergis in Oost Vlaanderen en die mens heeft 42 (twee-en veertig) mandaten. Nu, zou jij gratis een mandaat opnemen? De kans is klein. Dus veronderstel dat die burgemeester bij elk mandaat 1000 euro vangt. Dat maakt 420.000euro per maand. Is hij een alleenstaand geval? Ik denk het niet...Onze "elite" kent de prijs van een brood niet. In hun ogen zijn wij de moderne slaven, die net boven de armoedegrens leven. Want wat hebben we als we met 2 gaan werken, we hebben een woning, een nieuwe auto om de 4 jaar, en we gaan één of 2 keer per jaar op reis. Moeten we daar gelukkig mee zijn? Natuurlijk!...Maar krijgen we de kans om er van te genieten? Niet zoveel hé..

Als we dan 40 of 45 jaar hebben gewerkt en we bereiken dan eindelijk de eindstreep, dan zouden we nog langer moeten werken. Ok, er zijn mensen die thuis in een leeg gat vallen omdat ze geen hobby's of vrienden hebben (de flexibele carriere met vélé uren weet je wel..) of die al lang in onvrede met hun partner leven...(naast elkaar leven door..het werk.), die zullen wellicht afkick verschijnselen hebben en niet liever hebben dat ze nog kunnen blijven doorwerken. Maar een normaal mens beseft dat als je koppel op je 60ste of na 40 jaar te hebben gewerkt er dan beter mee stopt, om de héél eenvoudige reden..Als één van beide ziek valt is de "Fun" over.

Waar ik momenteel ook héél hard naar benieuwd ben is: De nieuwe CAO tussen werkgevers en vakbonden meer bepaald de gelijkschakeling van arbeiders en bedieden. Het grootste knelpunt ligt hem in de opzegvergoeding van de bedienden. Dat willen de werkgevers naar beneden. Met mijn 23 jarige carriere bij een multinational als bediende moet mijn werkgever mij met de wet Claeys 24 maand uitbetalen...en ik kost 60-75% meer dan een nieuwe bediende. Nu, ik heb mijn buik vol van mijn job, en ik zou graag iets anders gaan doen. Ik doe een hoogtechnologische functie en ik ben niet verlegen om te zeggen dat het allemaal een beetje boven mijn pet begint te gaan en ik moeilijker kan volgen. Ik snak naar een job met zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid en moeilijkheid, iets dat ik met mijn ogen dicht kan doen en dat mag van mij 40% minder verdienen. Maar ik zit in een val..Mijn vooropzeg . Dus ik zeg, laat maar komen dat ze onze vooropzeg afschaffen (komt zowiezo hoor, maak je geen zorgen...). Die 3 maand dat dan nog over blijft kunnen ze steken waar de zon niet schijnt en ik zoek iets anders. Maar dat is mijn persoonlijk geval. Erger is het met de mensen die eigenlijk beschermt willen blijven door die vooropzeg...Jammer maar helaas...Je zult vliegen met je 60% duurdere loon...de baas zal je 3 maand uitbetalen en één of ander begeleidingsplan om je aan een nieuwe job te helpen, waarbij als je één steek laat vallen, de begeleiding en evenuteel je toekomstige dop kwijt bent..bvb niet aanvaarden dat ze je tewerkstellen in de bouw als "diener" terwijl je rugklachten hebt...

Al die ongelijkheden tussen, arbeiders, bedienden, zelfstandigen, statutaire amtenaren...en nu het zéér "in-ne" contractuele ambtenaren (lees we moeten die zoveel pensioen niet betalen later..) is puur en simpel toegepaste "verdeel en heers" logica.

Wie zijn de slimste? Wél de elite...én..last but not least, de imigrerende families waarvan broer A, een domiciel heeft in Luik onder naam X (sans papier) zijn andere broer idem te Antwerpen onder naam Y, zijn zus idem te Brussel onder naam Z enz..Elk familielid heeft zijn eigen woonplaats met een fictieve naam en elk familie lid woont er op zijn beurt in onder diezelfde achternaam. Maw. gans de familie kan verschillende keren bij het plaatselijke ocmw langsgaan om te ontvangen.. De aller dappersten kunnen die oefening nog eens herhalen in de omliggende buurlanden en op die manier een veelvoud ontvangen aan socialezekerheid. Wie gaat dat controleren? De locale politie die om 18u30 je flitst als je 57km/h rijdt net na een halfuur lange file door wegwerkzaamheden (lees zo snel mogelijk opbreken paaltjes zetten, grond kappen en je dan een jaar niet meer laten zien..tenzij met één werkman en een kraan die over en weer rijdt tijdens de spits), om nog op tijd je kindje af te halen van school? Neen, die is druk bezig met zijn flitsapparaat.

Wie betaald dat allemaal, of beter wie gaat dat allemaal betalen...wel, Leterme liet ons al verstaan dat we de mogelijkheid hebben om als gepensioneerde onbeperkt bij te verdienen..

Shamrock_V

Laatst gewijzigd door Shamrock_V : 16 maart 2010 om 14:58.
Shamrock_V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 15:58   #50
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Leterme heeft gelijk wanneer hij zegt dat we méér zullen moeten werken indien we de sociale zekerheid betaalbaar willen houden.

MAAR!!!!

Dat wil niet zeggen dat mensen die al hun leven lang gewerkt hebben nog langer moeten werken. In plaats van een kleine groep harder te doen werken, is het veel beter om de ganse groep minder hard te laten werken.
Onmogelijk? helemaal niet.
Als bijna iedereen werk heeft hoeven er bijna geen sociale lasten betaald te worden. Daardoor kan men door minder hard te werken een gelijk NETTO-loon overhouden.

Wat er nu mis gaat? ZO tussen pot en pint hoor je jongeren al eens vertellen wat hun plannen zijn. Dan hoor je een jonge twintiger (die tot 18 verplicht school gelopen heeft en dus alle mogelijkheden kreeg op het verwerven van een behoorlijk diploma) vertellen: "ik heb een paar jaren gewerkt, en ben dan afgedankt. Nu krijg ik ene mooi dopgeld om naar school te gaan. Als ik dat diploma behaald heb ga ik weer een paar jaar werken aan een hoger loon. Ik zorg dat ze me weer na 2 jaar afdanken en begin opnieuw ene cursus te volgen. Mits behoud van dopgeld" Toen ik dan hoor dat deze persoon recht meende te hebben op 1300 euro dop stond ik daar met grote verbaasde ogen te kijken.
Ik heb dan vezrteld: Wanneer ik binnen een 7-tal jaren mijn pensioenleeftijd zal hebben zal dat pensioen niet zo veel meer dan de helft van dat dopgeld zijn. O.a. omdat de drie jaren dat ik als stagiair werkte niet meetellen voor de loopbaan.
M.a.w. Ik werkte 3 jaar bijna fulltime aan een beperkt loon terwijl ik gewoon studeerde (16 uren les per week, meestal 's avonds.) en zal o mijn 65e 45 jaren gewerkt hebben: beloning: een pensioen lager dan het bestaansminimum.
Jonger werken 2 jaar en krijgen dan hoog dopgeld om fulltime te studeren.

Een beetje serieus blijven hé.

Ik vind het niet normaal dat jongeren tot 18 verplicht naar school mogen/moeten gaan en dan nog betaald worden om te studeren omdat ze vroeger te lui waren om een poot uit te steken. EN die zouden binnen 10 jaar mijn pensioen moeten gaan betalen?

Het wordt tijd dat men paal en perk stelt aan uitwassen en misbruiken van ons sociaal systeem alvorens men diegenen die hun gans leven aan de sociale kassen hebben bijgedragen gaat bestraffen.

Ps MOGEN bijverdienen wordt binnen enkele jaren gegarandeerd MOETEN bijverdienen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 16:07   #51
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Waarom ouden van dagen zich moeten blijven afbeulen op de werkvloer ? Maar dat is toch doodsimpel : inplaats van ze op pensioen te laten gaan, laat je ze verderwerken totdat ze er dood bij neer vallen, en dan is dat pensioenprobleem opgelost. Een dode heeft geen pensioen van doen.
Zo is dat.
Je kan ook een wet goed keuren die euthanasie toelaat he....
Het verbaast mij niet dat de VLD er zo snel bij was en heeft aangedrongen.
En dat allemaal omdat ze zo menselijk zijn??
Zieke mensen kosten teveel aan de sociale zekerheid....die kunnen niet meer
werken en zijn niet meer productief.
Hard he mannen...
Ik hoop nooit dat het hier wordt zoals in die oude film: "Logan's Run".
Google maar eens
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 17:44   #52
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Onnozel zijn ze toch een beetje, om dit allemaal te aanvaarden, nee ? Zeg nou zelf ?
Het probleem is dat die burgers als individuen niet veel kunnen uitrichten tenzij individueel hun ongenoegen laten horen. Maar als het te erg zou worden dan zouden burgers wel eens aan één of andere vorm van "opstand" kunnen beginnen waar de politiekers niet meer naast zouden kunnen kijken!
Leg maar eenshet land plat met een reeks stakingen bvb enz
In de loop der geschiedenis hebben wel meer machthebbers gedacht dat ze zich alles konden permitteren! Het verhaaltje over Marie-Antoinette dat hier aan de basis ligt is daar een mooi voorbeeld van...
andev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 18:53   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat die burgers als individuen niet veel kunnen uitrichten tenzij individueel hun ongenoegen laten horen. Maar als het te erg zou worden dan zouden burgers wel eens aan één of andere vorm van "opstand" kunnen beginnen waar de politiekers niet meer naast zouden kunnen kijken!
Leg maar eenshet land plat met een reeks stakingen bvb enz
In de loop der geschiedenis hebben wel meer machthebbers gedacht dat ze zich alles konden permitteren! Het verhaaltje over Marie-Antoinette dat hier aan de basis ligt is daar een mooi voorbeeld van...
De Belgische politieke vakbonden zijn er niet om Belgie als machtsbastion te schaden, maar om het te beschermen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 20:02   #54
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik eis een fatsoenlijk pensioen voor iedereen vanaf 60 jaar. Desnoods moet men maar de vennootschapsbelasting verhogen om de pensioenen betaalbaar te houden. Vele ondernemers steken zich weg achter vennootschapsvormen met beperkte aansprakelijkheid, het wordt tijd om die zwaarder te belasten.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 16 maart 2010 om 20:02.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be