![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn ethiek zegt me een mens of dier in nood te helpen als ze het werkelijk nodig hebben. Mijn ethiek zegt me mijn ethiek niet op te dringen aan anderen. Mijn ethiek zegt ook diegen niet te helpen die geen hulp willen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De fossielen die we terugvinden zijn maar een miniscule fractie van wat er vroeger geleefd heeft, zich op die fractie baseren om te beweren dat er nu 100 tot 10000 meer uitsterven door toedoen van de mens is zuivere demagogie. Citaat:
Het is belange niet bewezen dat de mens iets met de opwarming te maken heeft. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Uw theorie over 'het plegen van ecocide' kan weerlegt worden omdat wij hetzelfde ecosysteem nodig hebben om te overleven. lees: http://books.google.be/books?id=VyQj...page&q&f=false http://www.kuleuven.be/geografie/frg/ Een tegenovergesteld voorbeeld, maar volgens uw redenering; In de jaren 80 had men de hongersnood in Afrika (Ethiopië e.a.). Deels veroorzaakt door conflicten en mislukte oogsten. Het feit is dat die regio altijd gekenmerkt werd door een hoog sterftecijfer, maar door het ontbreken van de media, was dit niet bekent. Men heeft toen de bevolking kunstmatig in leven gehouden ten opzichte van de middelen van het ecosysteem. Hierdoor groeide de populatie die nog meer roofbouw pleegde op het ecosysteem voor hun overleving. Men had in die regio weinig neerslag en een lage watertafel. Door de groeiende populatie werd die watertafel nog meer verlaagd en komt men in een vicieuze cirkel. Uw redenering zou dus zijn, dat de bevolking zich over een periode biologisch zou aanpassen tot minder watergebruik, terwijl een natuurlijk proces zou bepalen dat die bevolking die regio verlaat voor een zoektocht naar de middelen voor haar overleving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik wil dus niet de evolutie stoppen en ook niet ze sturen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En over de opwarming: het IPCC zegt dat de mens de aarde opwarmt. Dat zijn dus de meeste klimaatwetenschappers. Citaat:
Laat ik het hier kort houden: gezien het overrompelende bewijsmateriaal zou hedendaags klimaatscepticisme wijzen op een erg beperkt moreel begrip. Als je echt bekommert bent om diversiteit, om voelende wezens, om mensenleed, om dierenleed, om sociale rechtvaardigheid,... dan zou je vaststellen dat klimaatscepticisme bijzonder immoreel is. Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, in de zin van de kwetsbaren beschermen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naast voedselhulp had men ook ethiopie moeten helpen met structurelere economische hulp zodat er structureel werk gemaakt kon worden van gezinsplanning en geboortebeperking (door onderwijs en toegang tot anticonceptie). Migratie is ook een optie; soorten mogen van mijn part ook migreren. In ieder geval moeten we telkens erop letten dat we de lokale draagkracht van ecosystemen nooit overschrijden. Dat kan door andere technologie, consuminderen en bevolkingskrimp. Het enige probleem is dat men van die laatste twee strategieen geen werk wil maken; men denkt enkel aan technologische ontwikkelingen (bv ggo's die in ethiopie kunnen groeien), en enkel die strategie volgen is niet noodzakelijk een duurzame oplossing. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als een verschil in DNA een andere soort is, dan bestaat er van elk levend wezen maar EEN exemplaar. Citaat:
http://www.standaarduitgeverij.be/bo.../9789022324189 Ecocide is het BEWUST vernietigen van een biotoop/leefomgeving waardoor een VOORAF BEPAALDE soort verdwijnt. Je moet onderscheid maken tussen een sociaal-culture leefomgeving en een ecosysteem als leefomgeving |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waren segregatiewetten een biologische afbakening zodat anderskleurigen niet zouden uitsterven of bevlekt geraken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen commentaar. Citaat:
Een wetenschap is gebaseerd op feiten, niet op moraliteit of geloof of emoties. Citaat:
Citaat:
Jij wil alles behouden zoals het nu is, een soort museum van de planeet maken door tegen de evolutie en natuur in te gaan. Dat noem ik ultra-conservatief. Ecoconservatisme.
![]() |
![]() |
#50 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind het vrij immoreel van u dat u moord en verkrachting legitimeert.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over het feit dat de klimaatsceptici er nog steeds niet in slagen om deftigere/ernstigere blunders te vinden in het dikke IPCC rapport heb ik geen commentaar. Ik vind dat die sceptici zich belachelijk maken. Als ze na 3 jaar afkomen met dingetjes die niet de essentie raken,... Neem nu de himalayagletsjers. gewoon een typfout. Alsof smelten van gletsjers voor de mensen in het jaar 2350 niet erg zou zijn... Citaat:
Ik denk echt dat ons verschil ligt in standpunt hierover zijn oorsprong vindt in een verschil in ethiek. Als ik zie dat jij moorden zou legitimeren, tja, dan begrijp ik dat jij niet de waarden deelt die ik heb (empathie, rechtvaardigheid, zorgzaamheid, duurzaamheid, vredelievendheid,...) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het raar dat jullie mijn punt niet begrijpen. Wat ik heel vaak vermoed is dat jullie allerlei rationalisaties en drogredenen gebruiken om zo eigen immoreel (hebzuchtig) gedrag proberen te rechtvaardigen. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zijn duizenden wetenschappers die het er niet mee eens zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik verdraai uw stelling niet, ik interpreteer het geheel van uw verklaringen. U daarentegen legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Citaat:
Of gewoon over moraal zitten te prediken om aan te tonen hoe hoogstaand hun moraal wel is en hoe immoreel de anderen zijn.
![]() |
![]() |
#52 | ||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ofwel ben je tegen moord en wil je dat niet opdringen aan moordenaars. Dat vind ik ook niet goed, want dan zouden moordenaars hun gang kunnen gaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En bovendien: de kans is klein dat een consensus verandert (paradigmashift) en er daarna opnieuw een paradigmashift komt en men de oude consensus terug gaat aanhangen. De kans is klein dat het geocentrisme ooit terug de consensus wordt. Dus we hebben de verschuiving geocentrisme -> relativiteit. De omgekeerde pijl is nu erg onwaarschijnlijk. Zo hebben we ook de verschuiving van de consensus dat er geen antropogene opwarming is naar de consensus dat er wel een antropogene opwarming is. Ook hier is het niet een kwestie van consensus op zich, maar wel een kwestie van de kans dat de nieuwe consensus opnieuw plaats gaat afstaan aan de oude consensus. Citaat:
http://www.nytimes.com/cwire/2010/01...lay-25267.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) Stel er is geen sprake van antropogene opwarming. dan zijn er twee keuzes. 1a) ofwel gaan we soberder leven, 1b) ofwel gaan we verder streven naar luxe zoals nu. De eerste keuze zou goed zijn, want dan respecteren we het basisrecht van levende wezens (levende wezens hebben complexe belangen en bijgevolg hebben ze het basisrecht om niet gedood te worden omwille van onze luxebehoeften). De tweede keuze is dus iets minder. 2) Ofwel is er wel sprake van opwarming. 1a) Soberder leven is dan zeer goed, terwijl 2b) verder leven zoals nu allesbehalve goed (lees: catastrofaal voor vele mensen, dieren en ecosystemen) zou zijn. Als we nu nog eens rekening houden met de wetenschappelijke consensus, dan is de kans dat er een opwarming is groter dan de kans dat die er niet is. Citaat:
Ik ga ook zo'n evident weetje zeggen: "het is niet omdat u geen moorden wilt, dat er geen moorden meer zullen gebeuren." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En doemscenario's, tja, dat is een kwestie van je waardeschaal. Als jou vriend veel rookt, en dokters zeggen dat hij daardoor hogere kans heeft om vroegtijdig te sterven, ga jij dan tegen die dokter zeggen dat hij niet met doemscenario's je vriend de stuipen op het lijf mag jagen? Ik zou het maar vreemd vinden als je dat zou doen. Dat zou onrespectvol zijn tegenover je vriend. Kijk: als een kind in afrika sterft aan een geneesbare ziekte, dan is dat een apocalyps! Citaat:
|
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voor diegenen die nog sceptisch zijn over de bewering dat de huidige extinctiesnelheid 100 tot 10.000 keer hoger is dan zonder de mens: blijkbaar is dat ook al een consensus binnen de Verenigde Naties: de Convention of Biological Diversity
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit allemaal leidt onherroepelijk tot het verdwijnen van soorten en uitsterven van dieren. Het feit dat velen nog niet overtuigd zijn van de noodzaak om de bevolkingsgroei te beperken duidt erop dat het nog niet snel zal verbeteren. Daarnaast moet men ook proberen om op een duurzame manier geld te verdienen. Dus niet blindelings gaan vissen om zoveel mogelijk vis binnen te scheppen met als enige bedoeling zo veel mogelijk geld verdienen. Meer harmonie tussen ecologie en economie dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
vandaag in het nieuwsblad onderstaand artikel http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GR02Q3C45 Als de economie zo zware klappen zou krijgen als de natuur en de dieren dan zou men al lang op de alarmbel geduwd hebben en waren er nu massale reddingsplannen opgemaakt maar het is toch maar de natuur en wat interesseren ons nu toch veelal dieren die we hier enkel in de zoo kunnen bekijken?? Maar feit is dat we van heel wat dieren en planten nog steeds heel weinig afweten en hetzelfde voor de werking van ecosystemen met als gevolg dat als je 1 pion wegneemt (een dier dat uitsterft) dat dit een domino effect kan hebben op een gans ecosysteem en talrijke problemen kan veroorzaken. of het invoeren van een bepaald dier of plant bewust of onbewust kan catastrofale gevolgen hebben : neem nu de vuurmier in florida (VS) oorspronkelijk komt deze van mexico en onbewust is deze door transporten in florida beland met als gevolg een opmars van deze mier doordat ze daar geen natuurlijke vijanden had. wat ik wil zeggen is dat men op zeker moment een punt gaat tegenkomen dat er net 1 dier teveel is uitgestorven en dat dit zware gevolgen zal hebben voor de mens. Stel je maar eens voor al de BIJ uitsterft? En de panda zijn we mss beu gezien maar heeft ook zijn nut, als er 1 diersoort het niet verdient om te bestaan dan zijn het wij zelf wel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het ironische is dat ondanks onze kennis zo blindelings arrogant ons eigen toekomst om zeep helpen. Er zullen misschien wel mensen overleven maar de welvaart, stabiliteit en vrede (westerse samenlevingen)die we kennen zullen hoogstwaarschijnlijk verdwijnen want deze economieën zijn zo fragiel (de bankcrisis en de crisis in griekenland hebben dit wel aangetoond denk ik) dat indien er eens een echt milieu probleem voordoet dat een economisch gevolg heeft dat onze samenlevingen gewoon crashen. en als veel mensen werkloos zijn, of honger leiden of als er niet meer genoeg voedsel is wat gebeurt er dan?? inderdaad mensen gaan mekander decimeren met burgeroorlogen en zo meer arrogant en dom zo kun je de mens momenteel beschrijven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Natuurlijke selectie: de sterkste soort staat bovenaan de voedsel keten maar de soort die zich het beste kan aanpassen overleeft het langste. In ideale omstandigheden is er dus steeds een natuurlijke balans die de voedselketen in stand houdt en als er door die natuurlijke selectie een soort verdwijnt is dat een onderdeel daarvan.
Onnatuurlijke selectie: De nefaste menselijke invloed op de natuurlijke selectie. De dominante positie op de rest van de voedselketen dankzij technologie die we als mens verworven hebben alsook de vrij wel ongeremde exponetieële bevolkings aangroei van onze soort samen met een onbezonnen en/of onverantwoordelijke plaatsing in het natuurlijk geheel. Dit geeft dat er teveel soorten vaak te snel uitsterven en op lange termijn schadelijk zijn niet enkel voor de natuurlijke orde van de dingen maar voor de gezondheid van elke schakel in dat systeem. Meer valt er niet over te zeggen, is toch maar rond de feiten heen lullen en brengt ons verder van oplossing weg weer.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens, troost je, alle haaien uitroeien is niet mogelijk, en die verplaatsen zich gemakkelijk duizenden kilometer om te paren, net als wij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Staatssecretaris
|
![]() wedden dat je makkelijk alle haaien kunt uitroeien? nog meer van die BP lekken kort aan de voedingsgebieden van haaien en je komt al een heel eind in je opzet
|
![]() |
![]() |