Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 11:33   #41
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Tut tut.. Als Illwill zègt dat het zo is, dan IS het ook zo. Hoe dùrft ge aan het woord van Illwill te twijfelen? Zijt ge niet beschaamd? Illwill zal het toch wel beter weten dan de gemeente en zijn ambtenaren zeker. Waddisdana!
Dat zijn jouw woorden.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:38   #42
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Niets één partij, gewoon aan alle gemeenteraadsleden met het verzoek om dit te behandelen op de gemeenteraad.
De gemeenteraadsleden van de oppositie zullen er opvliegen als een hond op een frikandel.
zonder grondige dossierkennis? ik lust geen frikandellen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:39   #43
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dat zijn jouw woorden.
Tuurlijk zijn dat mijn woorden. Ik heb toch niet gezegd dat dat jouw woorden zijn?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:40   #44
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moet zelfs niet aangetekend, zelf even binnenwippen en een ontvangstbewijs vragen. Ik neem meestal een Kopie mee die dan afgestempeld wordt met de datum van ontvangst. Deze brief wordt dan geregistreerd en krijgt een uniek registratienummer. Alle gemeenteraadsleden krijgen hiervan een Kopie in hun postbakje (kopies gemaakt door het gemeentepersoneel).
ja, en waar gaan ze dan het"dossier raadplegen? dan zal er eerst een moeten zijn, en niet van ik heb 40€ betaald en een rekening gekregen voor 30€. geen enkele mandataris gaat zich daar aan branden
Oud 8 april 2010, 11:15   #45
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Tuurlijk zijn dat mijn woorden. Ik heb toch niet gezegd dat dat jouw woorden zijn?
Dat zijn opnieuw jou woorden, niet de mijne.
Oud 8 april 2010, 12:20   #46
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Dat is iets voor LDD...

nu de vakbonden hebben ook zo'n zwarte kas, ik vind dat schandalig.

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 april 2010 om 12:21.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 11:21   #47
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Gewoon naar een gemeenteraad gaan ( dat is openbaar) en daar publiekelijk de vraag stellen.

Trouwens ik zou al direct geweigerd hebben bij het krijgen van het ontvangstbewijs en geëist hebben om de betaalde som erop te zetten.

Als het om iets gaat wat toegelaten is, moeten ze het ook niet camoufleren.

Zelfs al gaat het om 1 euro!!! Je gaat in de winkel toch ook niet wat minder laten teruggeven dan op de som van je kassaticket??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:39   #48
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Gewoon naar een gemeenteraad gaan ( dat is openbaar) en daar publiekelijk de vraag stellen.

Trouwens ik zou al direct geweigerd hebben bij het krijgen van het ontvangstbewijs en geëist hebben om de betaalde som erop te zetten.

Zelfs al gaat het om 1 euro!!! Je gaat in de winkel toch ook niet wat minder laten teruggeven dan op de som van je kassaticket??
Niet op iedere gemeenteraad mag een vraag gesteld worden.
Bij de gemeenteraden waar het wel mag , zijn alleen vragen ivm de agenda toegelaten.
Oud 10 april 2010, 07:34   #49
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet op iedere gemeenteraad mag een vraag gesteld worden.
Bij de gemeenteraden waar het wel mag , zijn alleen vragen ivm de agenda toegelaten.
de gemeenten waar een vragenhalfuurtje is geregeld, stelt de burger zijn vraag die hij wil. of hij een antwoord krijgt hangt af of de bevoegde schepen, wel het antwoord weet.daarom vraagt men de te stellen vraag schriftelijk te richten, zodat de schepen er op de gemeenteraad kan op antwoorden. er wordt niet gedebateert tussen de burger en de leden van het college.
Oud 10 april 2010, 12:03   #50
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Je hebt moeilijk te weigeren indien het via de post in de bus komt.
Oud 11 april 2010, 06:07   #51
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
de gemeenten waar een vragenhalfuurtje is geregeld, stelt de burger zijn vraag die hij wil. of hij een antwoord krijgt hangt af of de bevoegde schepen, wel het antwoord weet.daarom vraagt men de te stellen vraag schriftelijk te richten, zodat de schepen er op de gemeenteraad kan op antwoorden. er wordt niet gedebateert tussen de burger en de leden van het college.
Bij ons dus niet, de vraag mag alleen gaan over de agenda.
Tenzij...... de vraag op voorhand schriftelijk gesteld werd, dan mag je die komen toelichten.
Dit is zelfs in de meeste gemeentes, waar vragen gesteld mogen worden, zo.

En een half uur........ gewoonlijk zijn dat nog geen 5 minuten (alle vragen samen).
Oud 11 april 2010, 07:23   #52
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij ons dus niet, de vraag mag alleen gaan over de agenda.
Tenzij...... de vraag op voorhand schriftelijk gesteld werd, dan mag je die komen toelichten.
Dit is zelfs in de meeste gemeentes, waar vragen gesteld mogen worden, zo.

En een half uur........ gewoonlijk zijn dat nog geen 5 minuten (alle vragen samen).
voorafgaande aan de gemeenteraad wordt er een half uurtje voorzien voor vragen van de burger. wanneer er geen vragen zijn, wordt er begin gemaakt met de agenda van de gemeenteraad.
Oud 11 april 2010, 07:51   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Indien je als burger vragen hebt bij enkele praktijken van je gemeente en zijn ambtenaren...wat kun je dan eigenlijk doen? Is er een onafhankelijke organisatie waar je je vragen en bedenkingen over iets kan neerleggen waarna deze het onderzoekt?

Ik heb nu een voorbeeld van een gemeente waar men overduidelijk een zwarte kas heeft, kan ik dit ergens aanklagen zodat de verantwoordelijken worden onderzocht...?
Sommige gemeentes hebben inderdaad een zwarte kas.
Dat geld komt meestal van bals en feesten die de gemeente geeft.
En het geld word vaak gebruikt om zaken zoals een 100jarige te vieren of om zaken aan te kopen of uit te voeren die dringend zijn, maar waarvoor de gemeente eerst een lange lijdensweg moet doorlopen om het geld te kunnen vrijmaken en/of bekomen van de federale overheden.

Zonder die zwarte kassen kunnen de gemeentes zelfs niet eens meer overleven in dit land. Want het grootste deel van hun wit inkomen verdwijnt naar taken die de federale overheid heeft doorgeschoven naar de gemeentes, maar er geen gelden voor doorschuift naar de gemeentes.
Het gaat dan over de opvang van asielzoekers, de opvang van rva-geschorsten, de opvang van ex-gedetineerden, enz..
Taken van de federale overheid die naar de gemeentelijke OCMW's worden doorgeschoven zonder enige vergoeding van de federale overheid, want die heeft er geen geld meer voor.

Sommige gemeentes zijn nu zelfs bezig met de winterschade aan hun wegen te herstellen met hun zwart geld, want ze durven niet meer vertellen aan de federale overheid dat ze nog ergens een beetje overschot hebben, uit angst dat ze nog meer federale taken moeten gaan bekostigen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 08:05   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
voorafgaande aan de gemeenteraad wordt er een half uurtje voorzien voor vragen van de burger. wanneer er geen vragen zijn, wordt er begin gemaakt met de agenda van de gemeenteraad.
Ik woon bij ons iedere gemeenteraad bij, dit neemt nog geen 5 minuten in beslag.
Oud 11 april 2010, 08:14   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Sommige gemeentes hebben inderdaad een zwarte kas.
Dat geld komt meestal van bals en feesten die de gemeente geeft.
En het geld word vaak gebruikt om zaken zoals een 100jarige te vieren of om zaken aan te kopen of uit te voeren die dringend zijn, maar waarvoor de gemeente eerst een lange lijdensweg moet doorlopen om het geld te kunnen vrijmaken en/of bekomen van de federale overheden.

Zonder die zwarte kassen kunnen de gemeentes zelfs niet eens meer overleven in dit land. Want het grootste deel van hun wit inkomen verdwijnt naar taken die de federale overheid heeft doorgeschoven naar de gemeentes, maar er geen gelden voor doorschuift naar de gemeentes.
Het gaat dan over de opvang van asielzoekers, de opvang van rva-geschorsten, de opvang van ex-gedetineerden, enz..
Taken van de federale overheid die naar de gemeentelijke OCMW's worden doorgeschoven zonder enige vergoeding van de federale overheid, want die heeft er geen geld meer voor.

Sommige gemeentes zijn nu zelfs bezig met de winterschade aan hun wegen te herstellen met hun zwart geld, want ze durven niet meer vertellen aan de federale overheid dat ze nog ergens een beetje overschot hebben, uit angst dat ze nog meer federale taken moeten gaan bekostigen.
Je verwart zwarte kas met een oorlogskas. De meeste gemeentes hebben inderdaad geld opzij staan om dringende zaken aan te kopen. Dit wordt in de jaarrekeningen ingeschreven als reserve.

Zwart geld, is geld dat uit het regulaire systeem getrokken wordt. Ik geloof nooit dat er ook maar één gemeente is die zich hieraan durft bezondigen, de opositie zou erop springen zoals een hond op een frikandel.

Hetgeen waar het hier om gaat is het volgende:

Je gaat inkopen doen in de één of andere winkel. De kassierster tikt je aankopen in en de kassa telt automatisch het te betalen bedrag op.
Als alle aankopen ingetikt zijn, staat er op je ticket een bepaald bedrag.

Bijvoorbeeld:
bedrag op het ticket = € 95,97
de kassierster vraagt jouw echter € 100,00
Wat doe jij dan?
€ 100,00 betalen, er iemand bijroepen of een discussie aangaan met de kassierster?

Hier draait het om, niets meer, niets minder.
Oud 11 april 2010, 08:31   #56
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof nooit dat er ook maar één gemeente is die zich hieraan durft bezondigen, de opositie zou erop springen zoals een hond op een frikandel.
Zeer juist! Niet alleen de oppositie trouwens, maar ook de toezichthoudende overheden, meer bepaald de provincie en de Vlaamse overheid.

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat het hier om niet meer dan een administratieve fout, eenvoudig recht te zetten door contact op te nemen met de gemeentelijke financiële dienst of met de gemeenteontvanger. Dat zou voor ieder mens met een halve werkende hersencel dat ook de eerste logische stap zijn, vooraleer in het wilde weg allerlei absurde beschuldigingen en complottheorieën wereldkundig te maken.

En dan heb je natuurlijk ook die andere mensen, compleet verstoken van "gezond verstand", die zo'n domme materiële vergissing buiten elke proportie proberen op te blazen. En dan zijn er hier mensen die daar nog intrappen ook...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 11 april 2010 om 08:32.
Oud 11 april 2010, 08:33   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verwart zwarte kas met een oorlogskas. De meeste gemeentes hebben inderdaad geld opzij staan om dringende zaken aan te kopen. Dit wordt in de jaarrekeningen ingeschreven als reserve.

Zwart geld, is geld dat uit het regulaire systeem getrokken wordt. Ik geloof nooit dat er ook maar één gemeente is die zich hieraan durft bezondigen, de opositie zou erop springen zoals een hond op een frikandel.

Hetgeen waar het hier om gaat is het volgende:

Je gaat inkopen doen in de één of andere winkel. De kassierster tikt je aankopen in en de kassa telt automatisch het te betalen bedrag op.
Als alle aankopen ingetikt zijn, staat er op je ticket een bepaald bedrag.

Bijvoorbeeld:
bedrag op het ticket = € 95,97
de kassierster vraagt jouw echter € 100,00
Wat doe jij dan?
€ 100,00 betalen, er iemand bijroepen of een discussie aangaan met de kassierster?

Hier draait het om, niets meer, niets minder.
Het gaat dus inderdaad om geld dat bekend is bij iedereen die in de gemeenteraad zetelt.
Maar de meeste mensen zien die oorlogskas als zwart geld.
Nu als ik een kasticket krijgt van 95,97€ dan moet de kassierster er zelfs nog niet van dromen om 96€ te kunnen vragen. En moet dus helemaal niet proberen om 100€ te vragen. Zij vraagt immers een extra van meer dan 161Bfr.
Voor sommige jobstudenten een netto-uurloon.
In dergelijke gevallen roep ik er zelfs de politie bij wensen oplichting en afpersing.

Maar gemeentes ronden vaak hun prijzen af bij het opstellen van kosten voor hun diensten en steken de meerprijs daarna in hun oorlogskas(zwarte kas).
En sommige gemeentes hebben hun oorlogskas zelfs in het buitenland staan om ze te beschermen tegen de federale overheid.

Want als die weet dat een gemeente nog enkele Euro's over heeft krijgt die gemeente er enkele asielzoekers extra bij om te onderhouden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 08:51   #58
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar gemeentes ronden vaak hun prijzen af bij het opstellen van kosten voor hun diensten en steken de meerprijs daarna in hun oorlogskas(zwarte kas).
En sommige gemeentes hebben hun oorlogskas zelfs in het buitenland staan om ze te beschermen tegen de federale overheid.

Want als die weet dat een gemeente nog enkele Euro's over heeft krijgt die gemeente er enkele asielzoekers extra bij om te onderhouden.
Sorry, maar dat is flagrante onzin.

Citaat:
Oud 11 april 2010, 09:15   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat dus inderdaad om geld dat bekend is bij iedereen die in de gemeenteraad zetelt.
Maar de meeste mensen zien die oorlogskas als zwart geld.
Nu als ik een kasticket krijgt van 95,97€ dan moet de kassierster er zelfs nog niet van dromen om 96€ te kunnen vragen. En moet dus helemaal niet proberen om 100€ te vragen. Zij vraagt immers een extra van meer dan 161Bfr.
Voor sommige jobstudenten een netto-uurloon.
In dergelijke gevallen roep ik er zelfs de politie bij wensen oplichting en afpersing.

Ik geloof nooit dat een gemeente ook maar 1 cent heeft waarvan de toezichthoudende overheid niet op de hoogte is. Als OCMW raadslid krijgen wij inzage in de jaarrekeningen van het OCMW, de reserves staan hierin netjes genoteerd. Er is geen enkele ambtenaar die het zich kan veroorloven om geld weg te schrijven om zo een oorlogskas te creeeren waarvan de toezichthoudende overheid niet op de hoogte is.
Een systeem wat wel wordt toegepast is geld inschrijven voor reserves en daarbij een bestemming geven voor deze reserves, dit is een soort sparen voor een bepaald project, of dit project er komt of niet komt maakt minder uit, het geld staat opzij en kan gebruikt worden als oorlogskas. Vooraleer hier echter 1 cenbt kan uitgaan moet dit op de OCMW of gemeenteraad geweest zijn, ik ben de juiste term even kwijt, maar het komt erop neer dat je geld dat bestemd is voor iets, een andere (lees meer dringende) bestemming kan geven.

Maar daar draait het hier niet om. Hier draait het om het feit dat iemand meer moet betalen dan vermeldt op zijn ontvangstbewijs. Ik zou dat nooit betalen.

Ik hoor dezelfde verhalen dikwijls van mensen die bij een specialist geweest zijn, ze krijgen een papiertje voor de ziekenkas waarop eenn lager bedrag vermeldt staat dan hetgeen ze terugtrekken.
Oud 11 april 2010, 09:18   #60
born2bewild
Banneling

Standaard

Ik heb geld teveel teruggekregen van dAt wicht van de gemeente.
Blijkt dat die gemeentepummels gewoonniet kunnen tellen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be