Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 16:19   #41
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Leuk, je zal hier ver mogen zoeken naar een bakker die Frans spreekt.
En in de meeste kleine dorpen in Wallonië zal je eveneens ver mogen gaan zoeken maar een winkelier die Nederlands spreekt.

Je mag zelfs al blij zijn als je in Brussel een bakker vindt die Nederlands wil spreken.
Maar je zal sneller brood hebben als je even naar Antwerpen en terug rijd dan dat je een bakker zal vinden die Nederlands spreekt in Brussel.
Je zou er wel verast van opkijken. Doe eens de proef op de som en kom dan praten, ook in Brussel.
(Sinds wanneer spreken ze nederlands in Antwerpen ?)
Oud 6 april 2010, 16:32   #42
Minister President
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
kun je mij dit artikel uit de grondwet van België tonen?
De grondwet van Belgie bestaat al een tijdje niet meer. Welkom in communistisch Europa.
Minister President is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 16:46   #43
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grote onzin.

Je heb helemaal niet het recht om de taal te kiezen die je wil.
Je bent zelfs verplicht om de plaatselijke taal aan je kinderen aan te leren of je kan ze daar gewoon niet naar school laten gaan.
Want de gewesten zijn niet verplicht om in een andere taal dan die van het gewest onderwijs te voorzien.
natuurlijk heb je wel dat recht.

of je jezelf daarmee een dienst bewijst, of gemakkelijker of goedkoper is wat anders.
je kan altijd een tolk meenemen voor overheidscontact (courant gebruik bij ons voor "verse" turken)
je kan je kinderen privé onderwijs geven, of naar anderstalig onderwijs sturen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 18:47   #44
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Als bouwpromoter verkoop je toch je grond aan de meestbiedende? Of die nu zwart is of Chinees spreekt doet er niet toe.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:39   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is wel wat beangstigend dat de bouwbedrijven eerst hun "potentiële klanten" moeten laten screenen voor goedkeuring.

Dat "screenen" zal wel niet enkel op "taal" zijn neem ik aan?
Oud 6 april 2010, 21:34   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Overigens, als Belgen (Franstalig of Nederlandstalig) ergens in België willen gaan wonen, zou hen dat vrij moeten staan.
Waarom zou "Belgen" het criterium moeten zijn? Als een gemeente aan een nieuwe inwoner een band met de gemeente vraagt, is die eis niet even (ir-)relevant, als het criterium staatsburger? Of het criterium "EU-burger"? Of het criterium "mens"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Zoals de grondwet bepaalt: het gebruik van de taal is vrij.
Een overheid mag niet discrimineren op basis van de moedertaal. Een overheid mag wel vragen de bereidheid om een taal te leren.
De overheid stelt haar autowegen ook enkel open aan diegenen die bereid zijn een praktisch en theoretisch rijexamen af te leggen. Dat is geen dscriminatie, maar een eis tot een bepaald engagement.

En laat ons even een kat een kat noemen. Die pertinente weigering tot engagement om Nederlands te leren zien we niet bij de Congolese of Marokkaanse migrant (die zich ook veelal reeds kunnen uitdrukken in het Frans), maar uitsluitend bij de villa-bewoners uit de groene Vlaamse Rand.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 22:13   #47
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit doet mij sterk denken aan de nederzettingspolitiek van Israël. Wat zal het volgende zijn? een ijzeren gordijn/betonnen muur op de taalgrens?
kunnen we nu al starten met de bouw van die muur?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 22:23   #48
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach zo,waarom spreekt de grondwet wat taalgebruik betreft van een tweetalig aspect wat Vlaanderen betreft,namelijk nederlands en frans,daar waar in wallonië eenzijdig het frans als taal wordt geaccepteerd...

Uw grondwet is dus racistisch naar de grootste taalgroep in dit land toe...
bullshit

lees een artikel 4:

België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.

Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.

ik zie hier geen 2-talig Vlaanderen, enkel 2talig Brussel

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 22:28   #49
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, de Belgische grondwet bepaald dat er verschillende gewesten zijn en welke taal eigen is aan welk gewest.

Door deze bepaling legt de grondwet dus het taalgebruik op en heeft Vlaanderen dus het volledige recht om elke inwoner te verplichten de in de wet bepaalde taal van een gewest te leren en te gebruiken.
enkel en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken kan de wet opleggen elke taal er moet worden gesproken, zoals eerder opgemerkt, "wonen" of "verblijven" is geen handeling van het openbare gezag, noch een gerechtszaak (zie artikel 30 van de belgische grondwet)
Citaat:
Deze verplichting is namelijk mogelijk omdat het kennen en gebruiken van de streektaal een noodzaak is om onderwijs te kunnen volgen door de kinderen en om op de arbeidsmarkt terecht te kunnen voor de volwassenen.
het is geen verplichting.
Citaat:
Men had even vrolijk kunnen eisen dat iedereen die om steun vraagt aan het ocmw van een gemeente dit persoonlijk moet doen in de taal van de gemeente.
En dat elke communicatie in een andere taal dan de door de wet bepaalde taal binnen een gewest met overheidsinstellingen verboden is en direct een negatief antwoord krijgt.

De grondwet geeft Vlaanderen en de Vlaamse gemeentes dus het volledige recht om inwoners die de Nederlandse taal niet machtig zijn niet in te schrijven in hun registers en hen te weigeren als inwoners van Vlaanderen op basis van het gebrek aan kennis van het Nederlands.
nee, als ik bv geen nederlands spreek en ik neem een tolk mee naar het gemeentehuis die voor mij vertaalt, kunnen zij mij niet weigeren enkel op basis van welke taal ik machtig ben.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 6 april 2010 om 22:34.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 22:29   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach zo,waarom spreekt de grondwet wat taalgebruik betreft van een tweetalig aspect wat Vlaanderen betreft,namelijk nederlands en frans,daar waar in wallonië eenzijdig het frans als taal wordt geaccepteerd...

Uw grondwet is dus racistisch naar de grootste taalgroep in dit land toe...
Wallonië wordt door de Belgische grondwet niet als louter Franstalig beschouwd, maar bestaande uit een ééntalig Franstalig gedeelte en een ééntalig Duitstalig gedeelte.
Vlaanderen bestaat uit een ééntalig Nederlands gedeelte en een tweetalig gedeelte (Brussel-19).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 00:12   #51
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Maar eigenlijk...
Waarom horen wij niet bij Nederland maar wel bij de Fransen?

Het zou toch beter zijn dat de Fransen bij Frankrijk horen en de Nederlandstaligen bij Nederland. Nietwaar?

Niet dat ik perse voor een splitsing te vinden ben, die zooi laat me koud.
Maar het zou wel orde op zake scheppen.
Oud 7 april 2010, 07:53   #52
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
In de taal van het Gewest.
Zij die de taal onmachtig zijn (nieuwelingen) worden verder geholpen in hun taal, maar de officiële dokumenten zijn uiteraard in't frans.
Wat is er dan mis mee dat officiële documenten in Vlaanderen enkel in het Nederlands zijn dan?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 08:11   #53
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat is er dan mis mee dat officiële documenten in Vlaanderen enkel in het Nederlands zijn dan?
Daar is niks mis mee in Vlaanderen want het is de wet.
Wat verkeerd is is het feit dat de Vlaamse overheid niet ten dienste staat van de burger die hem de nodige financiële middelen verstrekt om als overheid te kunnen functioneren.
Oud 7 april 2010, 08:23   #54
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wordt België een nieuw Israël?
Als je wil dat jouw onnozele vergelijking opgaat dan moet je eerst een klein massamoordje aanrichten onder de Franstaligen om ze een beetje de daver op het lijf te jagen en ze van ons territorium weg te houden.

Dat zijn Israëlische methodes...

Mag ik je ook eraan herinneren dat wij van oudsher op ons eigen territorium leven, je doet precies of we hebben de Walen en Brusselaars hier verdreven...

Het zijn zij die ons Brussel van weleer verfranst hebben...

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 april 2010 om 08:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 10:15   #55
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als je wil dat jouw onnozele vergelijking opgaat dan moet je eerst een klein massamoordje aanrichten onder de Franstaligen om ze een beetje de daver op het lijf te jagen en ze van ons territorium weg te houden.

Dat zijn Israëlische methodes...

Mag ik je ook eraan herinneren dat wij van oudsher op ons eigen territorium leven, je doet precies of we hebben de Walen en Brusselaars hier verdreven...

Het zijn zij die ons Brussel van weleer verfranst hebben...
Terwijl de helft van Vlaanderen door Frankrijk en Nederland bezet zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 01:20   #56
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Wordt België een nieuw Israël?

We hebben al een Nazareth in Oost-Vlaanderen. Ik vond dat al verdacht ...
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 07:19   #57
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de Panorama aflevering van 4 april wordt beweerd dat sommige Vlaams burgemeesters afspraken maken met bouwpromotoren om geen huizen meer te verkopen aan niet-Nederlandstalige gezinnen.

Dit doet mij sterk denken aan de nederzettingspolitiek van Israël. Wat zal het volgende zijn? een ijzeren gordijn/betonnen muur op de taalgrens?

Om maar niet te spreken over het schenden van het woonrecht.
Wat vreemd, ik dacht exact hetzelfde, maar dan omgekeerd: de Vlamingen als Palestijnen en de Walen als joden.
Oud 8 april 2010, 07:22   #58
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de Belgische Grondwet:

Art. 30

Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken.

wonen is geen gerechtszaak noch een handeling van het openbaar gezag.
Toch opmerkelijk dat de rechtsbasis voor verfransing sinds 1830 ongewijzigd is. Het gebruik van de talen is vrij wil zeggen: Frans mag overal, maar voor Nederlandse faciliteiten, Vlamingen in Brussel, Vlaamse parlementairen in het Waals parlement,... doen we moeilijk.
Oud 8 april 2010, 07:38   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
enkel en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken kan de wet opleggen elke taal er moet worden gesproken, zoals eerder opgemerkt, "wonen" of "verblijven" is geen handeling van het openbare gezag, noch een gerechtszaak (zie artikel 30 van de belgische grondwet)

het is geen verplichting.

nee, als ik bv geen nederlands spreek en ik neem een tolk mee naar het gemeentehuis die voor mij vertaalt, kunnen zij mij niet weigeren enkel op basis van welke taal ik machtig ben.
Voor elke wet in België is er een andere wet die je rechten ontneemt.

In België moeten de gewesten voor het onderwijs zorgen en bepalen de gewesten de taal waarin dat onderwijs word verstrekt.

Maar zoals je wil.
Ga maar eens in Zweden of Polen of Duitsland of Nederland wonen als Franstalige. Zelfs in Spanje en Italië kan je den boom in met je Frans als je daar gaat wonen buiten de toeristische centra.

Huren van een sociale woning is trouwens handelen van openbare gezag.
Kopen is een handeling via openbaar gezag en juridische handeling
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 07:44   #60
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Toch opmerkelijk dat de rechtsbasis voor verfransing sinds 1830 ongewijzigd is. Het gebruik van de talen is vrij wil zeggen: Frans mag overal, maar voor Nederlandse faciliteiten, Vlamingen in Brussel, Vlaamse parlementairen in het Waals parlement,... doen we moeilijk.
Sinds 1830 heeft ook de vervlaamsing grote sprongen gemaakt.
Officieus mag Frans en Vlaams overal.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be