Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2010, 11:49   #41
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Sta maar op uw strepen met uw bediendencontract. U zal dan ook vrij snel kunnen genieten van de royale ontslagregeling bij bedienden.
Dreigt je baas daarmee?
Ik ben er gerust in dat ik daarvoor niet ontslagen wordt. En anders zoek ik mij een baas die me wel wil toekennen waar ik recht op heb.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:50   #42
giserke
Banneling

Standaard

Gelijkschakelen? Voor mij OK hoor.

Zullen arbeiders dan ook akkoord zijn dat hun overuren niet worden betaald?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:52   #43
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar; en daarover ging het; van je personeel systematisch vragen om ieder overuur gratis te werken; vind ik erover.
Ja, daar geef ik u volledig gelijk in. Betaalde overuren worden veel te veel belast ook zodat de goesting er niet meer is bij de arbeiders.....

Tja overuren... Langs de andere kant: mijn echtgenote is 40 jaar onderwijzeres geweest. Ik heb haar jaren aan een stuk om 7u s'morgens aan school afgezet en ik kwam haar om 19u 's avonds terug ophalen. Als de kinderen naar huis waren deed ze haar papierwerk. Nooit heeft ze daar problemen mee gehad, want ze vond dat haar loon voldoende was.

Wij zijn wij van een andere tijd zeker?

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 7 april 2010 om 12:00.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:52   #44
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gelijkschakelen? Voor mij OK hoor.

Zullen arbeiders dan ook akkoord zijn dat hun overuren niet worden betaald?
http://forum.politics.be/showpost.ph...45&postcount=7
Oud 7 april 2010, 11:53   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ja, daar geef ik u volledig gelijk in. Betaalde overuren worden veel te veel belast ook zodat de goesting er niet meer is bij de arbeiders.....

Fred.
Is dit niet veranderd voor de eerste 67(?) overuren?
Oud 7 april 2010, 11:59   #46
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit niet veranderd voor de eerste 67(?) overuren?
Ik weet het niet want ik volg dat niet meer. De paar jaren dat ik nog moet werken zal zonder personeel zijn.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 12:29   #47
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Recht op recuperatie?

Ga dat maar eens opeisen in een KMO
Oud 7 april 2010, 12:32   #48
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Recht op recuperatie?

Ga dat maar eens opeisen in een KMO
Natuurlijk.

Waarom zou een KMO boven de wet staan?
Oud 7 april 2010, 12:32   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En anders zoek ik mij een baas die me wel wil toekennen waar ik recht op heb.
Dat is de uiteindelijke sleutel he, en "rechten of geen rechten" dat doet er allemaal niet toe. Uiteindelijk is er, wegens de vrijheid die jij hebt om bij een werknemer te gaan of niet, en de vrijheid die een werkgever heeft om jou aan te nemen of niet, een arbeidsmarkt en jouw "prijs" op die markt is jouw arbeid tegen jouw (totale) verloning.

Maw, als jij vindt dat voor je arbeidscondities, je totale verloning niet goed genoeg is (hoe die totale verloning nu ook berekend wordt, een dikke fix, of een magere fix + premies en overuren), dan staat het je vrij een andere werkgever te zoeken waar je de condities beter vindt. Als je er zo een vindt, des te beter, je prijs was dus "in de markt".
Als je geen werkgever vindt die jou in totaal wil betalen voor wat je bereid bent te doen, dan wil dat zeggen dat je prijs "niet in de markt" ligt.

En daar blijft het bij. Meer willen van je baas dan wat je waard bent op de markt kan een tijdje duren maar vroeg of laat lig je buiten. Als je baas je wil gebruiken beneden wat je waard bent op de markt, dan gaat dat ook een tijdje duren, maar vroeg of laat stap je op. Uiteindelijk wint de markt altijd.

De enige manier om dat te verhinderen (ttz, de marktmechanismen onmogelijk te maken), is om jouw essentiele vrijheid van te kiezen voor wie je gaat werken, of de essentiele vrijheid van een werkgever om je aan te nemen of niet, met dwang teniet te doen.
Oud 7 april 2010, 12:36   #50
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.

Waarom zou een KMO boven de wet staan?
Een C4 wegens "overtollig in de firma" is ook niet boven de wet.
Oud 7 april 2010, 12:42   #51
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is de uiteindelijke sleutel he, en "rechten of geen rechten" dat doet er allemaal niet toe. Uiteindelijk is er, wegens de vrijheid die jij hebt om bij een werknemer te gaan of niet, en de vrijheid die een werkgever heeft om jou aan te nemen of niet, een arbeidsmarkt en jouw "prijs" op die markt is jouw arbeid tegen jouw (totale) verloning.

Maw, als jij vindt dat voor je arbeidscondities, je totale verloning niet goed genoeg is (hoe die totale verloning nu ook berekend wordt, een dikke fix, of een magere fix + premies en overuren), dan staat het je vrij een andere werkgever te zoeken waar je de condities beter vindt. Als je er zo een vindt, des te beter, je prijs was dus "in de markt".
Als je geen werkgever vindt die jou in totaal wil betalen voor wat je bereid bent te doen, dan wil dat zeggen dat je prijs "niet in de markt" ligt.

En daar blijft het bij. Meer willen van je baas dan wat je waard bent op de markt kan een tijdje duren maar vroeg of laat lig je buiten. Als je baas je wil gebruiken beneden wat je waard bent op de markt, dan gaat dat ook een tijdje duren, maar vroeg of laat stap je op. Uiteindelijk wint de markt altijd.

De enige manier om dat te verhinderen (ttz, de marktmechanismen onmogelijk te maken), is om jouw essentiele vrijheid van te kiezen voor wie je gaat werken, of de essentiele vrijheid van een werkgever om je aan te nemen of niet, met dwang teniet te doen.
Als overuren boven de marktprijs liggen; moet een baas niet eisen dat je overuren klopt.
Eist hij wel dat je overuren klopt; dan moet hij die uitbetalen of je recup geven.

Ik zie niet in waarom een KMO de overuren van een arbeider wel kan betalen en die van een bediende niet.
Heeft iemand al de goede reden gevonden waarom een bediende gratis zou moeten werken?
Oud 7 april 2010, 12:44   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Een C4 wegens "overtollig in de firma" is ook niet boven de wet.
Een C4 wegens overtollig en dan iemand anders aanvaarden voor die job? Terwijl er overuren geëist worden?

Jij zou ook beter lid worden van een vakbond; het zou je veel opbrengen.
Oud 7 april 2010, 12:51   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft iemand al de goede reden gevonden waarom een bediende gratis zou moeten werken?
Omdat er waarschijnlijk andere potentiele bediendes genoeg zijn om aan die condities te werken, dus dat is deel van de marktwaarde van die bediende he.

Als die bediende meer waard is voor de firma (ttz, als zijn opstappen en hem trachten te vervangen door een andere meer zou kosten dan het zou opbrengen), dan zal hij zonder problemen die extra verloning kunnen eisen (en zo niet zal hij dat ergens anders kunnen vinden, gezien hij zoveel waard is). En als die bediende dat niet waard is (ttz, als er genoeg anderen zijn die het in zijn plaats willen komen doen), dan gaat die vraag van die bediende er enkel voor zorgen dat hij vervangen gaat worden door een exemplaar dat niet zo lastig doet.
Oud 7 april 2010, 12:55   #54
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Een C4 wegens overtollig en dan iemand anders aanvaarden voor die job? Terwijl er overuren geëist worden?

Jij zou ook beter lid worden van een vakbond; het zou je veel opbrengen.
baneen, uw profiel past niet meer in het kader.
Dan mag je nog al spartelen met de vakbonden dat je wil. Buiten lig je.

Er zijn veel gegadigden die uw plaats willen inpakken.
Oud 7 april 2010, 12:58   #55
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
baneen, uw profiel past niet meer in het kader.
Dan mag je nog al spartelen met de vakbonden dat je wil. Buiten lig je.

Er zijn veel gegadigden die uw plaats willen inpakken.
De arbeidsrechtbank zal zich er wel over uitspreken of je ontslag terecht is.
Oud 7 april 2010, 13:00   #56
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u zal ongelijk krijgen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 13:00   #57
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat er waarschijnlijk andere potentiele bediendes genoeg zijn om aan die condities te werken, dus dat is deel van de marktwaarde van die bediende he.

Als die bediende meer waard is voor de firma (ttz, als zijn opstappen en hem trachten te vervangen door een andere meer zou kosten dan het zou opbrengen), dan zal hij zonder problemen die extra verloning kunnen eisen (en zo niet zal hij dat ergens anders kunnen vinden, gezien hij zoveel waard is). En als die bediende dat niet waard is (ttz, als er genoeg anderen zijn die het in zijn plaats willen komen doen), dan gaat die vraag van die bediende er enkel voor zorgen dat hij vervangen gaat worden door een exemplaar dat niet zo lastig doet.
Extra verloning? Het loon uitbetalen voor gewerkte uren noem jij extra verloning?

Als overuren boven de marktprijs liggen; moet een baas niet eisen dat je overuren klopt.
Eist hij wel dat je overuren klopt; dan moet hij die uitbetalen of je recup geven.

Ik zie niet in waarom een KMO de overuren van een arbeider wel kan betalen en die van een bediende niet.
Oud 7 april 2010, 13:01   #58
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet dat zeker doen.

Je zal daar uw werk niet mee terug hebben (hoogstens een schadevergoeding). Bovendien hypothekeer je volgende sollicitaties. Denkt U dat er nog één werkgever zal zijn die u zal binnenhalen?

Of denk je dat toekomstige werkgevers hun kandidaten niet screenen bij vorige werkgevers?
Oud 7 april 2010, 13:04   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk is je ontslag terecht: je eisen zijn boven je marktwaarde. Natuurlijk heeft men regeltjes ingebouwd die het moeilijk maken voor de markt om zich snel te handhaven (door de vrijheid van keuze van de werkgever in dit geval voor een tijdje te beperken). Hiermee kan je wat tijd kopen, ja, en de marktfluiditeit tegengaan. Hierdoor blijven er mensen werkloos die anders best de condities van de geplaagde werkgever gunstig hadden gevonden, en kan de gepriviligieerde werknemer-in-het-vakje nog effe profiteren van het systeem. Om uiteindelijk toch vroeg of laat buiten te vliegen (al was het maar omdat de werkgever er de brui aan geeft), en dan niet meer aanneembaar te zijn wegens te hoge eisen en dus eeuwige werkloze.
Oud 7 april 2010, 13:09   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Extra verloning? Het loon uitbetalen voor gewerkte uren noem jij extra verloning?
Nee, je moet het totaal pakket bekijken. Mijn baas vraagt zus en zo dingen van mij, en ik krijg daar op 't eind van de maand zoveel voor. Is dat een goeie prijs of niet ? Kan ik ergens anders beter vinden ?

Wat natuurlijk wel niet kan, daar ben ik het met je eens, is dat er blaaskes wijsgemaakt worden. Als tijdens je onderhandeling bij aanname premies en overuren duidelijk vermeld werden en zo, dan moet de baas zich aan de afspraken houden (en jij ook ).

Maar het opdelen in vakjes van "ik heb 38 uur gewerkt voor dit, en ik heb nu 3 uur meer gewerkt, dus wil ik dat erbij", dat is een verkeerde kijk op de zaak. Het is een totaalpakket: je geeft van je tijd en arbeid en je krijgt een zekere hoeveelheid geld (en misschien andere dingen). Is dat pakket billijk of niet ? Zit je onder de marktwaarde en kan je ergens anders beter vinden ? Of zijn er velen die zonder problemen jouw plaats willen inpakken ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be