Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2010, 22:43   #41
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De alarmbel is een dreigement om de regering te laten vallen.
Als je geen schrik hebt van dat dreigement (omdat ze er al ligt), dan levert het enkel 30 dagen tijdverlies op.
Ja, die 30 dagen kunnen er ook nog wel bij...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 23:25   #42
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja, die 30 dagen kunnen er ook nog wel bij...
Als het parlement wordt ontbonden heb je binnen de 40 dagen verkiezingen
dus:

Dday = alarmbel + parlement ontbonden
D+30 = "Ah, we kunnen weer stemmen!" Jamaar, het parlement is ontbonden, er is hier niemand om te stemmen.
D+40 = Verkiezingen
D+41 = Nieuw parlement
D+42 = "Ok, nu kunnen we stemmen!" Jamaar, alle wetsvoorstellen van de vorige periode zijn van de tafel gevaagd.
D+43 = nieuw wetsvoorstel tot splitsing BHV
D+60 = stemming in commissie
D+61 = eerste van 3 belangenconflicten

etc etc etc etc
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 23:44   #43
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Le Soir : "le PS propose d’enclencher la sonnette d’alarme avant la plénière"

Zodoende kunnen de Vlaamse partijen het wetsvoorstel tot splitsing van BHV niet eens indienen, laat staan stemmen.

Tjonge jonge wat een smeerlappen die Franstaligen.
Hoe zou je zelf zijn? Vlamingen zouden dat ook doen in het omgekeerde geval! Het zijn immers de Vlamingen (de CVP nietwaar!) die die alarmbelprocedure ingevoerd hebben!! Vergeten???(remember Tindemans en Eyskens). Of ben je te jong om dat nog te weten?
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 00:03   #44
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sssst, dat ze het niet horen....

Maar laten we ze rustig verderdoen met hun paniekvoetbal....

Toch sterk dat die stoere zuiderlingen die o zo sterk stonden als één geheel achter hun gezamelijke francofone belangen,na één rondje blufpoker veranderd zijn in een stelletje angsthazen...

Die reacties van hun wat betreft nieuwe verkiezingen spraken wat mij betreft al boekdelen...

Ze stonden daar allemaal al met een volle broek....
Laurette kreeg bijna tranen in de ogen van al die constructiviteit die ze in zich voelde opborrelen.

Ik was al naar een zakdoekske aan 't zoeken toen ik besefte dat zij daar voor een camera stond, en ik hier bij mij thuis op tinternet naar 't nieuws aan 't kijken was, ook bijna met tranen in de ogen, maar dan van 't lachen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 00:04   #45
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Laurette kreeg bijna tranen in de ogen van al die constructiviteit die ze in zich voelde opborrelen.

Ik was al naar een zakdoekske aan 't zoeken toen ik besefte dat zij daar voor een camera stond, en ik hier bij mij thuis op tinternet naar 't nieuws aan 't kijken was, ook bijna met tranen in de ogen, maar dan van 't lachen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 00:06   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Hoe zou je zelf zijn? Vlamingen zouden dat ook doen in het omgekeerde geval! Het zijn immers de Vlamingen (de CVP nietwaar!) die die alarmbelprocedure ingevoerd hebben!! Vergeten???(remember Tindemans en Eyskens). Of ben je te jong om dat nog te weten?
Eyskens zal zich wellicht diep beledigd voelen omdat ge 'm 'Vlaming' noemde.

De Mark, da's een Ambrunetiër, én een kunstenaar.

't Is wel spijtig voor hem dat-ie in een apenland moet wonen.

Oud 28 april 2010, 00:23   #47
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hehe dat is een goeie,het was mij vooral dat pathetische dat het hem deed...

Dat dramatische overgeacteerde stukje van verontwaardiging dat haast pathetisch overkwam aangezien ons Laurette en haar kliekje het allemaal zélf hadden uitgelokt...

En nu nadat ze op een landmijn zijn gelopen ,écht niet weten wat hun overkomt...

Die verdomde racistische fascistische nazilovers willen verdomme niet het scenario volgen dat de francofoontjes voor hen netjes hadden uitgestippeld...

In plaats van nadat ze zich tijdelijk hebben verzet ,een diepe buiging te maken voor hun meesters uit het zuiden,blijven ze zich hardnekkig verzetten tegen diezelfde meesters....

Stel je voor....shocked...never seen in belgium before....
Oud 28 april 2010, 00:34   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hehe dat is een goeie,het was mij vooral dat pathetische dat het hem deed...

Dat dramatische overgeacteerde stukje van verontwaardiging dat haast pathetisch overkwam aangezien ons Laurette en haar kliekje het allemaal zélf hadden uitgelokt...

En nu nadat ze op een landmijn zijn gelopen ,écht niet weten wat hun overkomt...

Die verdomde racistische fascistische nazilovers willen verdomme niet het scenario volgen dat de francofoontjes voor hen netjes hadden uitgestippeld...

In plaats van nadat ze zich tijdelijk hebben verzet ,een diepe buiging te maken voor hun meesters uit het zuiden,blijven ze zich hardnekkig verzetten tegen diezelfde meesters....

Stel je voor....shocked...never seen in belgium before....
Reynders was goed, vond ik, met zijn geleuter over 'verantwoordelijkheid'. Die gast moet acteur worden. Wel spijtig van z'n lelijke kop, maar talent heeft-ie wel.

De grappigste vond ik nog Charles Michel.
Die deed zo hard zijn best zich op te blazen tot het volume van zijn verwekker, hé.
Ik had op een bepaald ogenblik de indruk dat het 'm ook wérkelijk ging lukken.

Ze kunnen geen kant meer op, en ze beginnen het te beseffen.

Het enige wat ze kunnen doen om hun grote schrikbeeld - een verkiezingszege van de 'extremisten' - te vermijden, is plat op de buik te gaan voor diezelfde 'extremisten'.

Ja, voor het eerst sinds lang is het nog eens écht leuk in België.

Ik vind het alleen een beetje spijtig dat we de Koning-van-sommige-Belgen en diens opvolger nog niet te zien kregen. Ik vraag me af hoe die er nu bij lopen.

Oud 28 april 2010, 00:41   #49
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Als het parlement wordt ontbonden heb je binnen de 40 dagen verkiezingen
dus:

Dday = alarmbel + parlement ontbonden
En waarom net in die volgorde,omdat de francofoontjes het zo willen...

Het kan nét andersom zijn,stemming in de kamer van BHV gevolgd door alarmprocedure van de franstaligen waarna de kamer wordt ontbonden...

Blijft dus de volgorde der procedures intact en kunnen bijgevolg niet meer van voorafaan begonnen worden...

Je kan immers nog altijds géén alarmprocedure opstarten voor een item dat nog niet op de rol van de kamer vermeld staat mijn beste...

First things first...

Eerst wij voor een stemming,dan zij met hun toeters en bellen ,en dan gaat het licht tijdelijk uit..

Aangezien de huidige federale regering al in het zand ligt krijgt bij een volgende verkiezing de nieuwe federale regering direkt die hete aardappel in haar schoot geworpen....

Nu tweemaal raden mijn beste...
Oud 28 april 2010, 00:49   #50
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En waarom net in die volgorde,omdat de francofoontjes het zo willen...
Ja tuurlijk omdat ze dat willen. En omdat de Vlamingen daar niks kunnen aan doen.

Citaat:
Het kan nét andersom zijn,stemming in de kamer van BHV gevolgd door alarmprocedure van de franstaligen waarna de kamer wordt ontbonden...
PS heeft al gezegd dat ze voor de stemming over de agendering aan het belletje zullen trekken; dus neen, die optie is niet mogelijk.

Citaat:
Je kan immers nog altijds géén alarmprocedure opstarten voor een item dat nog niet op de rol van de kamer vermeld staat mijn beste...
Ah neen?
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ire-766783.php

Citaat:
Le PS a déj�* dit souhaiter que la sonnette d’alarme soit déclenchée avant la séance plénière et suggérait que cela pourrait se faire pendant la conférence des présidents qui se réunit mercredi �* 11 heures 30 pour organiser les travaux de jeudi.
Maar maak je geen zorgen; dat weten de Vlaamse parlementairen ook wel.

Citaat:
Nu tweemaal raden mijn beste...
Wees gerust: Reynders en Di Rupo zullen maar 1 poging nodig hebben.

Denk je nu écht dat ze dat gingen laten stemmen?

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 28 april 2010 om 00:50.
Oud 28 april 2010, 00:54   #51
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reynders was goed, vond ik, met zijn geleuter over 'verantwoordelijkheid'. Die gast moet acteur worden. Wel spijtig van z'n lelijke kop, maar talent heeft-ie wel.
het mooiste was dat hij alvorens hij de poort in laken doorreed om op koninklijke theevisite te gaan verklaarde dat qua onderhandelingen de goede weg uitging en een akkoord dichtbij was,diezelfde persoon enkele uren later nadat hij de poort in tegengestelde richting was gepasseerd verklaarde dat hij zijn ontslag had aangeboden omdat het wantrouwen tussen de Vlamingen én francofonen véél te groot was geworden....

Het lijkt mij dat het schoothondje méér te zeggen heeft dan zijn baasje...
Oud 28 april 2010, 01:00   #52
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
PS heeft al gezegd dat ze voor de stemming over de agendering aan het belletje zullen trekken; dus neen, die optie is niet mogelijk.
Di Rupo kan zeggen wat hij wil,,de gebruikelijke waalse taktiek dus....

Je kan onmogelijk een belangenconflict indienen tegen een zaak die nog geeneens geagendeerd staat...

Dat zou hetzelfde zijn als U nu een verkeersboete dient te betalen voor een overtreding van de verkeersregelementen die U nog moet maken...

Men moet altijd eerst die stemming op de rol plaatsen vooralleer men een belangconflict daartegen kan indienen,en in die volgorde worden die zaken hoedanook in de kamer behandeld...
Oud 28 april 2010, 01:10   #53
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Di Rupo kan zeggen wat hij wil,,de gebruikelijke waalse taktiek dus....

Je kan onmogelijk een belangenconflict indienen tegen een zaak die nog geeneens geagendeerd staat...

Dat zou hetzelfde zijn als U nu een verkeersboete dient te betalen voor een overtreding van de verkeersregelementen die U nog moet maken...

Men moet altijd eerst die stemming op de rol plaatsen vooralleer men een belangconflict daartegen kan indienen,en in die volgorde worden die zaken hoedanook in de kamer behandeld...
Het artikel van de grondwet in kwestie:
Citaat:
Art. 54
Behoudens voor de begrotingen alsook voor de wetten waarvoor een
bijzondere meerderheid is vereist, kan een met redenen omklede motie,
ondertekend door ten minste drie vierden van de leden van een der
taalgroepen en ter tafel gelegd na de indiening van het verslag en vóór de eindstemming in openbare vergadering, verklaren dat de bepalingen die zij aanwijst in een ontwerp of voorstel van wet de betrekkingen tussen de gemeenschappen ernstig in het gedrang kunnen brengen.
19 In dat geval wordt de parlementaire procedure opgeschort en de motie
verwezen naar de Ministerraad, die binnen dertig dagen daarover zijn
gemotiveerd advies geeft en de betrokken Kamer uitnodigt zich uit te
spreken hetzij over dit advies, hetzij over het eventueel geamendeerde
ontwerp of voorstel.
Deze procedure kan slechts eenmaal worden toegepast door de leden van
een taalgroep betreffende eenzelfde ontwerp of voorstel van wet.
Twee bepalingen terug te vinden naar het tijdstip waarop de procedure kan worden ingeroepen:
na het indienen van het verslag (is gebeurd want het wetsontwerp is gepasseerd in de commissie.
voor het stemmen in de openbare (is ook aan voldaan)

En nu uw argumenten om de bende van Di Rupo te overtuigen.
Oud 28 april 2010, 01:15   #54
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Maakt het eigenlijk nog uit? Ondertussen is er een meerderheid in de Kamer voor verkiezingen en dan vervalt de hele procedure, belangenconflicten en alarmbellen incluis, toch sowieso. Zelfs CD&V ("wij willen verkiezingen maar zullen ze aanvechten") heeft nu haar kar gekeerd.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 01:23   #55
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Maakt het eigenlijk nog uit? Ondertussen is er een meerderheid in de Kamer voor verkiezingen en dan vervalt de hele procedure, belangenconflicten en alarmbellen incluis, toch sowieso. Zelfs CD&V ("wij willen verkiezingen maar zullen ze aanvechten") heeft nu haar kar gekeerd.
Je vergeet dat de verkiezingscampagne is begonnen: theater op donderdag live op TV is gratis propaganda

Wie is de beste francofoon?
Wie is de beste Vlaming?
Dedecker die schuimbekkend bij Linda komt uithuilen!
Giet die op de RTBF kan schreeuwen dat dit een schande is!

Je denkt toch niet dat ze die kans zullen laten liggen?

Trouwens, de Vlaamse partijen hebben er electoraal alle baat bij om bij deze communautaire verkiezingen een alarmbel uit te lokken; zal de vlaamse publieke opinie nog meer overtuigen dat dit land de facto onbestuurbaar is.
Die alarmbel betekent voor Dewever +5%.

Of hoe de Walen de PR verzorgen van hun baarlijke duivel.

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 28 april 2010 om 01:23.
Oud 28 april 2010, 09:11   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het wel. (dat het nog uitmaakt).

Lees eens wat volksvertegenwoordiger VdBerg erover zegt (maar één detail: elke kandidaat op een Vlaams Brabantse lijst kan achteraf, met sukses, de staat veroordelen en als schadevergoeding een parlementaire pree in de wacht slepen)

Het is nog mogelijk om bhv te splitsen, en bijgevolg wettelijke verkiezingen te hebben.

Maar dan moeten de Vlaamse partijen eensgezind fluks optreden, en nergens tijd verliezen;
telkens, op elke mogelijke stap, direkt afblokken met meerderheid tegen minderheid.

(dat de tsjeven nu Truttenboom aan het jennen zijn, is normaal; ze willen zich wreken op de verraders;
maar geef toe: het voordeel om legale verkiezingen te hebben, is toch heel groot; op allerlei vlakken, ook in de kieskampanje;
voorbeeld: Leterme lukt er niet eens in om op zo'n moment te vallen dat we nu geen legale verkiezingen hebben, waar zijn zijn kiesbeloften van vorige keer ?)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:32   #57
michael225
Vreemdeling

Standaard

Het feit alleen al dat de Franstaligen een alarmbel procedure willen opstarten spreekt boekdelen

Zij hebben nooit geen oplossing willen zoeken voor BHV
Alleen maar tegenwringen en stoken dat kunnen ze

Met die alarmbelprocedure vliegt BHV weer voor een poos in de koelkast, maar waarom eigenlijk?
Het komt toch ontegensprekelijk terug, en dat betekend alweer een nieuwe crisiis

het wordt tijd dat de Vlaamse meerderheidspartijen voor een keer hun meningsverschillen gewoon opzijzetten en samen een front volgen
GEWOON BHV SPLITSEN MET STEMMEN

En wat VB betreft

Sorry hoor, maar de partij is nog lang niet dood, het is gewoon zo dat de kiezers blind en stom luisteren naar wat CDV hen voorschoteld

Ik weet nog goet bij de verkiezingen dat CDV stoer deed over BHV, en intussen is Leterme 2 keer op zijn bek gegaan, het zegt veel over die partij

Ze komen teneerste hun verkiezingsbeloften niet na en ten tweede zijn ze alleen maar op macht belust

Proficiat aan VB voor dat mooi stukje dat ze opgevoerd hebben in de kamer,
het is alleen de waarheid wat ze vertellen
Vlamingen en Walen hebben nog maar eens bewezen dat ze niet samen kunnen leven en werken in de regering

De val van deze leterme 2 is daar het sprekende bewijs van
michael225 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 11:57   #58
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het maakt wel iets uit voor na de verkiezingen . Als dezelfde wet tijdens de komende legislatuur terug in de commissie binnenlands zaken wordt gestemd , zijn bepaalde vertragingsprocedures , die al zijn gebruikt ,niet meer mogelijk.
Dit geldt voor de alarmbelprocedure:
Art. 54GW
..........Deze procedure kan slechts eenmaal worden toegepast door de leden van een taalgroep betreffende eenzelfde ontwerp of voorstel van wet.

Hetzelfde zinnetje komt voor in art32 van de Gewone Wet ter Hervorming van de Instellingen dat voorziet in de belangenconflict-procedures , zoals deze die al zijn ingeroepen door Franse Gemeenschapraad , raad van Waals Gewest; Brusselse Franstalige gemeenschapsraad en Duitstalige gemeenschapsraad.
Artikel 32 GWHI§1ter4
.....§ 1ter
........ dat geval neemt de schorsing met het oog op het overleg een aanvang de dag waarop de Wetgevende Kamer, [het Parlement] of de Verenigde Vergadering bevestigt ernstig benadeeld te worden.
Deze procedure kan slechs eenmaal toegepast worden door eenzelfde assemblee ten aanzien van eenzelfde ontwerp of eenzelfde voorstel. Indien het voorstel of het ontwerp waarover het belangenconflict aanhangig is gemaakt, geamendeerd wordt, kan een nieuw belangenconflict alleen maar opgeworpen worden over het amendement of de amendementen.

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 28 april 2010 om 12:02.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 12:04   #59
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb een alarmbel in mijn inkomhal gehangen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 12:13   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb een alarmbel in mijn inkomhal gehangen.
Luidt ze alle dagen luid en duidelijk.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be