Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2010, 14:54   #41
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb nergens geschreven dat er geen lange weg te gaan is, ik heb enkel geschreven dat de Franstaligen die weg wel degelijk zijn ingeslagen, terwijl ik hier vooral excuses lees om toch maar geen extra taal te moeten leren.
Men moet altijd extra talen leren, uiteraard zelfs.

Ikzelf spreek Nederlands, vrij vloeiend Engels, kan me redden in het Duits en spreek vermoedelijk beter Frans dan de gemiddelde Waal Nederlands spreekt.

En dat snap ik niet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:55   #42
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens geschreven dat er geen lange weg te gaan is, ik heb enkel geschreven dat de Franstaligen die weg wel degelijk zijn ingeslagen, terwijl ik hier vooral excuses lees om toch maar geen extra taal te moeten leren.
en dit enkel om economische en toeristische redenen met Nederlanders.
zodra ze Vlamingen tegenkomen, praten ze ... Frans.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 mei 2010 om 14:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:17   #43
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat zit daar voor niets tussen. Het is niet omdat je Engels leert als tweede taal, dat je dan maar geen Frans moet kunnen. Vlamingen pochen maar wat graag met hun uitgebreide talenkennis. Dan is drietaligheid (en kom nu niet af met Duits, want het niveau daarvan is nog veel bedroevender dan dat van het Frans) toch wel een absoluut minimum.
Talenkennis is een plus, daar ga ik zeker mee akkoord, maar persoonlijk stoort het me niet echt of Walen nu al dan niet Nederlands kunnen spreken. Ten slotte zullen we in de toekomst toch deel uitmaken van twee verschillende staten. Het enige dat ik echt belangrijk vind is dat ze bereid zijn zich aan te passen als ze zich in Vlaanderen vestigen, en op dat vlak hebben Franstalige Brusselaars trouwens een veel groter mentaliteitsprobleem dan Walen.

We zouden ons overigens ook moeten concentreren op de kennis van het Nederlands bij de Vlamingen. Ik vind het van cruciaal belang dat onze taal, zowel gesproken als gescrheven, zoveel mogelijk aanleunt bij standaard Nederlands. Men weet maar al te goed dat franstaligen het excuus gebruiken dat het 'Vlaams' (nooit het Nederlands) gewoon een patois is waar je niets mee bent buiten Vlaanderen. Het ergste vind ik dat sommige Vlamingen daarin meegaan, en het hebben over de 'Vlaamse' taal, en soms zelfs uit Vlaamsgezinde overwegingen.
Dat is natuurlijk zowel politiek als feitelijk een totaal absurd idee; de traditionele Nederlandse dialectbanden lopen van noord naar zuid, niet van west naar oost. Daarbij is het volslagen onzinnig om je taalgroep vrijwillig kleiner en onbenulliger te maken zonder goede reden. De Québécois zouden wel gek zijn om hun taal als Québécois aan te duiden, hoewel het Frans daar sterk verschilt van standaard Frans, en niemand heeft het over Oostenrijks of Amerikaans. Vanwaar dan die onzin over het 'Vlaams'? Dat denkbeeld moet met wortel en tak worden uitgeroeid; in Vlaanderen spreken we Nederlands.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 mei 2010 om 15:18.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:25   #44
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Die vergelijking faalt op zoveel vlakken
Helemaal niet...
Oud 1 mei 2010, 15:26   #45
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
We zouden ons overigens ook moeten concentreren op de kennis van het Nederlands bij de Vlamingen. Ik vind het van cruciaal belang dat onze taal, zowel gesproken als gescrheven, zoveel mogelijk aanleunt bij standaard Nederlands. Men weet maar al te goed dat franstaligen het excuus gebruiken dat het 'Vlaams' (nooit het Nederlands) gewoon een patois is waar je niets mee bent buiten Vlaanderen. Het ergste vind ik dat sommige Vlamingen daarin meegaan, en het hebben over de 'Vlaamse' taal, en soms zelfs uit Vlaamsgezinde overwegingen.
Dat is natuurlijk zowel politiek als feitelijk een totaal absurd idee; de traditionele Nederlandse dialectbanden lopen van noord naar zuid, niet van west naar oost. Daarbij is het volslagen onzinnig om je taalgroep vrijwillig kleiner en onbenulliger te maken zonder goede reden. De Québécois zouden wel gek zijn om hun taal als Québécois aan te duiden, hoewel het Frans daar sterk verschilt van standaard Frans, en niemand heeft het over Oostenrijks of Amerikaans. Vanwaar dan die onzin over het 'Vlaams'? Dat denkbeeld moet met wortel en tak worden uitgeroeid; in Vlaanderen spreken we Nederlands.
Ik wil niet vervelend doen, maar de Québéquois noemen hun taal wel degelijk het québéqois en ze zijn daar fier op. Oostenrijk heeft bij de toetreding tot de EU in een protocol een aantal typisch Oostenrijkse begrippen laten beschermen en in de scholen is een Oostenrijks woordenboek verplicht. Uit onderzoek in Zwitserland blijkt dat 93% van de Duitstalige Zwitsers dagelijks Schwizertitsch spreekt en dat meer dan 60% nooit Hoogduits spreekt. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:32   #46
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en dit enkel om economische en toeristische redenen met Nederlanders.
zodra ze Vlamingen tegenkomen, praten ze ... Frans.
En vooral alst op betalen aankomt...maar tegen ons idd gebaren ze van "krommen haas".
Oud 1 mei 2010, 15:35   #47
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niet vervelend doen, maar de Québéquois noemen hun taal wel degelijk het québéqois en ze zijn daar fier op. Oostenrijk heeft bij de toetreding tot de EU in een protocol een aantal typisch Oostenrijkse begrippen laten beschermen en in de scholen is een Oostenrijks woordenboek verplicht. Uit onderzoek in Zwitserland blijkt dat 93% van de Duitstalige Zwitsers dagelijks Schwizertitsch spreekt en dat meer dan 60% nooit Hoogduits spreekt. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Ja, dat noem ik "Sissi-duits" Klink mooier dan hoogduits.
Vooral de R rolt er zo goe door.
Oud 1 mei 2010, 15:36   #48
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Goed, en hoe vaak wordt in de buitenlandse media naar de taalstrijd in Canada verwezen als een strijd tussen het Engels en het Québecois? Voor zover ik weet gebruiken ze meestal 'Frans', terwijl in het geval van België onze taal de helft van de tijd als 'Flemish' wordt aangeduid, iets waar sommige Vlamingen dan nog in meegaan.

Je moet overigens eens naar het nieuws kijken in Duitstalig Zwitserland; dat is bijna niet te verstaan voor wie enkel standaard Duits kent, terwijl het enige echte verschil tussen Vlaamse en Nederlandse televisiejournaals het accent is (ik vind trouwens dat men op de VRT beter Nederlands praat dan op de NOS).

Ik blijf erbij dat de designatie als 'Vlaams' onwenselijk en onzinnig is omdat 1) het dom is je positie zwakker voor te stellen en 2) vanwege de grote onderlinge verschillen en niet-exclusiviteit van de oude Vlaamse dialectgroepen. Gelukkig heeft de Vlaamse Beweging in het verleden die les begrepen en krijgen we nu enkel Nederlands aangeleerd, wat ook de officiële taal van Vlaanderen is. Het is enkel jammer dat men wat blijft hangen bij dat verkavelingsvlaams.
Oud 1 mei 2010, 15:48   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) het zijn projecten, geen verplichte Nederlandse les.

2) Frans is niet meer 'chique' in Vlaanderen en dat komt ni door de dreigende verfransing maar door de desinteresse voor het Frans bij de Vlaamse jeugd.
men verkiest het Engels als 2e taal boven het Frans.
Dit staat op 2 in de Vlaamse Ultratop deze week :
http://www.youtube.com/watch?v=J9yzoTHP9HY

Een Franstalige Brusselaar die nu Europa verovert. Ex nummer 1 in Franstalig België (zijn single is al goud bij ons), nummer 1 in Frankrijk, grote hit ook in Duitsland...........

Laatst gewijzigd door Everytime : 1 mei 2010 om 15:49.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:50   #50
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dit staat op 2 in de Vlaamse Ultratop deze week :
http://www.youtube.com/watch?v=J9yzoTHP9HY

Een Franstalige Brusselaar die nu Europa verovert. Ex nummer 1 in Franstalig België, nummer 1 in Frankrijk, grote hit ook in Duitsland...........

irrelevant.
dat wordt opgemaakt door de platenmaatschappijen, niet door de verkoop.

probeer nog eens everytime.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 mei 2010 om 15:50.
Oud 1 mei 2010, 15:51   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
irrelevant.
dat wordt opgemaakt door de platenmaatschappijen, niet door de verkoop.

probeer nog eens everytime.
Zal u ook dat zeggen, wat pakweg Kate Ryan of Axelle Red betreft?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:53   #52
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zal u ook dat zeggen, wat pakweg Kate Ryan of Axelle Red betreft?
idd.
ultratop wordt bepaald door de platenmaatschappijen, ook wat men draait op de radio.
Oud 1 mei 2010, 15:53   #53
respublica
Minister

Standaard

Een onrealistisch voorstel, voor verscheidene redenen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:56   #54
Steve_M

Standaard

Citaat:
Goed, en hoe vaak wordt in de buitenlandse media naar de taalstrijd in Canada verwezen als een strijd tussen het Engels en het Québecois? Voor zover ik weet gebruiken ze meestal 'Frans', terwijl in het geval van België onze taal de helft van de tijd als 'Flemish' wordt aangeduid, iets waar sommige Vlamingen dan nog in meegaan.

Je moet overigens eens naar het nieuws kijken in Duitstalig Zwitserland; dat is bijna niet te verstaan voor wie enkel standaard Duits kent, terwijl het enige echte verschil tussen Vlaamse en Nederlandse televisiejournaals het accent is (ik vind trouwens dat men op de VRT beter Nederlands praat dan op de NOS).

Ik blijf erbij dat de designatie als 'Vlaams' onwenselijk en onzinnig is omdat 1) het dom is je positie zwakker voor te stellen en 2) vanwege de grote onderlinge verschillen en niet-exclusiviteit van de oude Vlaamse dialectgroepen. Gelukkig heeft de Vlaamse Beweging in het verleden die les begrepen en krijgen we nu enkel Nederlands aangeleerd, wat ook de officiële taal van Vlaanderen is. Het is enkel jammer dat men wat blijft hangen bij dat verkavelingsvlaams.
Ik zie nog steeds het probleem niet. In alledaagse communicatie maakt het geen ene flikker uit of je dialect, tussentaal of AN gebruikt. Dat is een wereldwijd fenomeen en vind je terug in alle talen. In alle officiële teksten en besluiten wordt er gesproken over Nederlands en niet over Vlaams. Ik weet trouwens niet of je bezorgdheid over het gebruik van Flemish in de buitenlandse pers terecht is:

BBC News (26 april 2010, http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8645344.stm)

The five-month-old coalition collapsed after the Open VLD party withdrew over a long-running dispute on the special voting rights of French speakers living in Dutch-speaking areas near the capital Brussels.

Differences between the Dutch-speaking Flemish majority and French-speaking Walloon minority often threaten Belgian governments, but analysts have described the current crisis as particularly acute.

CNN (26 april 2010, http://edition.cnn.com/2010/WORLD/eu...gns/index.html)

Tension is longstanding between Dutch- and French-speaking populations in the European country.

...

Charles A. Kupchan, a senior fellow for Europe Studies at the Council on Foreign Relations, told CNN the split between the Dutch-speaking Flemish and French-speaking Walloons is not a new source of political turmoil in Belgium.

Washington post (26 april 2010, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...042602423.html)

Belgium King Albert II accepted the government's resignation Monday after negotiations failed to resolve a long-simmering dispute between Dutch- and French-speaking politicians over a bilingual voting district in and around Brussels, the country's capital.

Chicago Tribune (oktober 2007, http://articles.chicagotribune.com/2...european-union)

Primarily split between Dutch-speaking Flemings and French-speaking Walloons, Belgium was formed as a constitutional monarchy where the non-French speakers were mostly treated as second-class citizens.

New York Times (22 april 2010, http://www.nytimes.com/aponline/2010...nt-Crisis.html)

Belgian Premier Yves Leterme's government collapsed Thursday after negotiations broke down to resolve a long-simmering dispute between Dutch- and French-speaking politicians over a bilingual voting district.

Dutch-speaking Liberals, one of Leterme's five coalition parties, quit the Cabinet, accusing its Francophone counterparts of blocking a deal to break up the Brussels-area district the constitutional court ruled illegal in 2003.

The Guardian (22 april 2010, http://www.guardian.co.uk/world/2010...guage-liberals)

Linguistic disputes – rooted in historical and economic differences – have long dominated politics in this country of 6.5 million Dutch-speakers and 4 million Francophones.

Belgium is divided into Dutch- and French-speaking regions, which determines what single language is used on everything from mortgages and traffic signs to election ballots and divorce papers.

In 2003 the constitutional court ruled the bilingual Brussels-Halle-Vilvoorde voting district illegal as it violates the separation of Dutch- and French-language regions. It comprises officially bilingual Brussels but also 20-odd towns in Dutch-speaking Flanders around the capital.

Dutch-speaking politicians have long complained the district lets Francophones – who have moved from Brussels into Dutch-speaking suburbs – vote for French-speaking parties in the capital.

Nog iets?
Oud 1 mei 2010, 16:04   #55
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ik zie nog steeds het probleem niet. In alledaagse communicatie maakt het geen ene flikker uit of je dialect, tussentaal of AN gebruikt. Dat is een wereldwijd fenomeen en vind je terug in alle talen. In alle officiële teksten en besluiten wordt er gesproken over Nederlands en niet over Vlaams.
Het probleem is dat men aan de ene kant klaagt dat Franstaligen weigeren Nederlands te leren, maar men het tegelijkertijd soms heeft over het 'Vlaams', of erger nog, dat men gewoon geen fatsoenlijk Nederlands kan spreken. Iets dat Franstaligen natuurlijk gretig aangrijpen om te wijzen op de irrelevantie van dat 'patois flamand'.

Citaat:
Ik weet trouwens niet of je bezorgdheid over het gebruik van Flemish in de buitenlandse pers terecht is:

The five-month-old coalition collapsed after the Open VLD party withdrew over a long-running dispute on the special voting rights of French speakers living in Dutch-speaking areas near the capital Brussels.

Differences between the Dutch-speaking Flemish majority and French-speaking Walloon minority often threaten Belgian governments, but analysts have described the current crisis as particularly acute.

Tension is longstanding between Dutch- and French-speaking populations in the European country.

...

Charles A. Kupchan, a senior fellow for Europe Studies at the Council on Foreign Relations, told CNN the split between the Dutch-speaking Flemish and French-speaking Walloons is not a new source of political turmoil in Belgium.

Washington post (26 april 2010, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...042602423.html)

Belgium King Albert II accepted the government's resignation Monday after negotiations failed to resolve a long-simmering dispute between Dutch- and French-speaking politicians over a bilingual voting district in and around Brussels, the country's capital.

Chicago Tribune (oktober 2007, http://articles.chicagotribune.com/2...european-union)

Primarily split between Dutch-speaking Flemings and French-speaking Walloons, Belgium was formed as a constitutional monarchy where the non-French speakers were mostly treated as second-class citizens.

New York Times (22 april 2010, http://www.nytimes.com/aponline/2010...nt-Crisis.html)

Belgian Premier Yves Leterme's government collapsed Thursday after negotiations broke down to resolve a long-simmering dispute between Dutch- and French-speaking politicians over a bilingual voting district.

Dutch-speaking Liberals, one of Leterme's five coalition parties, quit the Cabinet, accusing its Francophone counterparts of blocking a deal to break up the Brussels-area district the constitutional court ruled illegal in 2003.

The Guardian (22 april 2010, http://www.guardian.co.uk/world/2010...guage-liberals)

Linguistic disputes – rooted in historical and economic differences – have long dominated politics in this country of 6.5 million Dutch-speakers and 4 million Francophones.

Belgium is divided into Dutch- and French-speaking regions, which determines what single language is used on everything from mortgages and traffic signs to election ballots and divorce papers.

In 2003 the constitutional court ruled the bilingual Brussels-Halle-Vilvoorde voting district illegal as it violates the separation of Dutch- and French-language regions. It comprises officially bilingual Brussels but also 20-odd towns in Dutch-speaking Flanders around the capital.

Dutch-speaking politicians have long complained the district lets Francophones – who have moved from Brussels into Dutch-speaking suburbs – vote for French-speaking parties in the capital.

Nog iets?
En wat heb je daar nu mee bewezen? Ik heb nooit gezegd dat onze taal nooit correct wordt aangeduid, maar wel dat ik al verscheidene keren Flemish en Flemish-speakers heb zien staan in buitenlandse publicaties. Dat is geen ramp, maar ik zou het liever anders zien, om de redenen die ik al aangehaald heb. Is dat zo vreemd?

Nog iets?
Oud 1 mei 2010, 16:06   #56
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie nog steeds het probleem niet. In alledaagse communicatie maakt het geen ene flikker uit of je dialect, tussentaal of AN gebruikt. Dat is een wereldwijd fenomeen en vind je terug in alle talen. In alle officiële teksten en besluiten wordt er gesproken over Nederlands en niet over Vlaams. Ik weet trouwens niet of je bezorgdheid over het gebruik van Flemish in de buitenlandse pers terecht is:

...

Nog iets?
So?

Dat stipt alleen aan dat officieel de taal hier Nederlands is, maar de eigenlijke taal, VLAAMS is. Men zou op dezelfde manier berichten over pakweg Quebeque of Zwitserland...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 16:09   #57
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Waarom niet ? Zelfs de grootste losers, snobs, elitaire windneuzen gaan met de hoop meedoen eens de wind zo waait. En zo goed als bijna iedereen moet in staat zijn om op gelijke welke leeftijd een andere taal te leren verstaan. Spreken hoeft niet eens.
Ik had eigenlijk niet de intentie om te reageren op je eerste post, wegens te belachelijke opmerking, maar hé iedereen heeft het recht om zijn mening te ventileren

Je tweede post is dan inderdaad er ferm OVER.
Mogen we de tweede taal zelf kiezen ?
Of zijn we VERPLICHT om dan als tweede taal frans te kiezen (voor de nederlandstaligen onder ons), en ons zelf te hypoticeren op onze talenkennis.
Engels is dan een derde taal !

Kort samengevat jij pleit, en het is eigenlijk al jaren zo.
Een fransman mag als tweede taal Engels leren (bvb)
Een Duitser mag als tweede taal Engels leren (bvb)
enz
Een "Belg" moet frans of nederlands leren als tweede taal, en als derde taal mag hij Engels leren (bvb)

In de praktijk, en via mijn professionele omgeving ervaar ik dat, komt het erop neer.
De vlaming, spreekt frans en engels.
De franstaligen uit Wallonie spreekt frans.......en Engels
De frantalige brusselaar spreekt frans en engels en zeker geen nederlands.
Bij sommige jonge franstalige brusselaars merk je dat ze ook nederlands spreken, maar is opgelegd via het werk, en eens men een andere job heeft wordt het monotoon frans. (IT bank sector)

De franstalige brusselaars die werken in de tankstations alvorens Brussel te verlaten, E40 richting kust, bedienen de arbeiders(die na het werk terug naar huis gaan) die hun zak chips of pintje daar kopen in het Nederlands

De redenering van franstalig Belgie is de volgende, we kunnen toch frans spreken want de vlaming verstaat toch frans.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 1 mei 2010 om 16:15.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 16:11   #58
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
So?

Dat stipt alleen aan dat officieel de taal hier Nederlands is, maar de eigenlijke taal, VLAAMS is. Men zou op dezelfde manier berichten over pakweg Quebeque of Zwitserland...
Ik denk dat je de discussie nog eens moet herlezen.

Hoe dan ook, je moet je misschien eens in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging en haar voortdurende strijd voor het Nederlands verdiepen. Je denkt misschien zoals vele anderen dat de nadruk op 'de Vlaamse taal' een uiting is van Vlaamse identiteit, maar zo simpel is het niet.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 mei 2010 om 16:13.
Oud 1 mei 2010, 16:11   #59
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat men aan de ene kant klaagt dat Franstaligen weigeren Nederlands te leren, maar men het tegelijkertijd soms heeft over het 'Vlaams', of erger nog, dat men gewoon geen fatsoenlijk Nederlands kan spreken. Iets dat Franstaligen natuurlijk gretig aangrijpen om te wijzen op de irrelevantie van dat 'patois flamand'.

En wat heb je daar nu mee bewezen? Ik heb nooit gezegd dat onze taal nooit correct wordt aangeduid, maar wel dat ik al verscheidene keren Flemish en Flemish-speakers heb zien staan in buitenlandse publicaties. Dat is geen ramp, maar ik zou het liever anders zien, om de redenen die ik al aangehaald heb. Is dat zo vreemd?

Nog iets?
Ik heb daarmee bewezen dat zowat alle ernstige mediakanalen het hebben over het Nederlands en niet over het Vlaams. Het is nu ook niet zo dat die communautaire toestanden in het buitenland groot nieuws zijn, hoor.
Oud 1 mei 2010, 16:13   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kijk, U levert hier "weer" eenstemeer het bewijs dat U alleen uit bent op een Groot Hollands Rijk zonder Walen.

De topicstarter haalde aan dat de tijd voor een tweetalig België misschien rijp is en wat doe jij ?
Het gewoon afschieten omdat er geen Hollanders aan te pas komen.
Met shadowke als 'gauwleiter'. Aber nur als Führer des Südens, denn die endgültige Entscheidung gehört zur Shell-Mädchen

Laatst gewijzigd door system : 1 mei 2010 om 16:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be