Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2010, 08:38   #41
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Stijn Meuris heeft zijn antwoord op dit soort arrogantie tegenover "die domme onwetende plebs die niet weten wat goed is voor hen" al in een opiniestuk in "De Standaard" gepubliceerd. Zijn antwoord komt eigenlijk neer op "stem niet, denk zelf" en "ik wil waar voor mijn (belastings)geld":
Wel, hij laat dus liever zijn toekomst in de janden van hen die wél gaan stemmen. Ieder zijn "intelligentie" he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 09:22   #42
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Alle VB-ers? Wat zou het: 28% van de VB kiezers zijn voorstander van de monarchie volgens een peiling een jaar of twee geleden.

Alle NVA-ers? Wat zou het: volgens de Dimarso-enquête van dit jaar wenst 70 % van de NVA-kiezers de spitsing van België niet.

Dat denk ik niet. De Dimarso-enquête had het over de Vlaamse kiezer, niet de N-VA-kiezer.
En correcter is: 30% wil onafhankelijkheid en nog eens 30% wil grondige veranderingen en doorgedreven bevoegdheden voor de gewesten.

Laatst gewijzigd door backfire : 3 mei 2010 om 09:23.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 09:31   #43
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht

Dat denk ik niet. De Dimarso-enquête had het over de Vlaamse kiezer, niet de N-VA-kiezer.
En correcter is: 30% wil onafhankelijkheid en nog eens 30% wil grondige veranderingen en doorgedreven bevoegdheden voor de gewesten.
Wel, dat ze die enquete nog maar eens doen: NU. Als die cijfers niet sterk zouden gestegen zijn, zou me dat zeer verbazen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 3 mei 2010, 09:37   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel, hij laat dus liever zijn toekomst in de janden van hen die wél gaan stemmen. Ieder zijn "intelligentie" he
Zo is dat! Er is geen enkele reden waarom de mening van Stijn Meuris van meer belang zou zijn dan die van iemand anders. Het is niet omdat je wat liedjes staat te kwelen of elke Vrijdagavond een hoop mensen irriteert met wat gezever in "Man bijt Hond", dat je ineens een gezaghebbende opinie omtrent de politiek kunt verkondigen. Ik vermoed dat hij, als hevig Belgicist, ergens nattigheid begint te voelen.
Oud 3 mei 2010, 11:06   #45
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo is dat! Er is geen enkele reden waarom de mening van Stijn Meuris van meer belang zou zijn dan die van iemand anders. Het is niet omdat je wat liedjes staat te kwelen of elke Vrijdagavond een hoop mensen irriteert met wat gezever in "Man bijt Hond", dat je ineens een gezaghebbende opinie omtrent de politiek kunt verkondigen.
En Uw opinie over de politiek is wél gezaghebbend, zeker? Artiesten hebben evenveel recht op vrije meningsuiting als U. Zij moeten tenslotte ook de wetten naleven en belastingen betalen. Waarom zouden ze er dan geen (al dan niet gefundeerde) mening over mogen hebben? Het lijkt mij dat Uw soort moeite heeft met alle andersdenkenden die de dogma's van jullie Enige Ware Geloof in twijfel trekken. Zelfs een duidelijk absurde grap over BHV kan er blijkbaar niet van af. En dan durft U te beweren dat een onafhankelijk Vlaanderen waarin Uw soort het voor het zeggen zal hebben veel demokratischer zal zijn dan België. De mentaliteit van Uw soort tegenover andersdenkenden doet mij daar echter sterk aan twijfelen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 11:35   #46
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Uw opinie over de politiek is wél gezaghebbend, zeker? Artiesten hebben evenveel recht op vrije meningsuiting als U. Zij moeten tenslotte ook de wetten naleven en belastingen betalen. Waarom zouden ze er dan geen (al dan niet gefundeerde) mening over mogen hebben? Het lijkt mij dat Uw soort moeite heeft met alle andersdenkenden die de dogma's van jullie Enige Ware Geloof in twijfel trekken. Zelfs een duidelijk absurde grap over BHV kan er blijkbaar niet van af. En dan durft U te beweren dat een onafhankelijk Vlaanderen waarin Uw soort het voor het zeggen zal hebben veel demokratischer zal zijn dan België. De mentaliteit van Uw soort tegenover andersdenkenden doet mij daar echter sterk aan twijfelen.
Mijn opinie is helemáál niet gezaghebbend en doet er volstrekt niet toe. Ik beweer dat overigens ook niet. Alleen is er aan mijnheer Stijn Meuris, Arno Hintjens en andere Kloezootjes volstrekt niets dat ons ertoe zou moeten aanzetten meer aandacht aan hun mening te besteden dan aan die van bv. de deelnemers aan dit forum.
En wat dat onafhankelijk Vlaanderen betreft, als het er ooit zou van komen, zal het in elk geval beschikken over een andere grondwet dan die van la Belgique. Een grondwet van een veel democratischer gehalte dan diegene waar "uw soort" zich nog steeds krampachtig achter verschuilt.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 mei 2010 om 11:43.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 12:12   #47
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn opinie is helemáál niet gezaghebbend en doet er volstrekt niet toe. Ik beweer dat overigens ook niet. Alleen is er aan mijnheer Stijn Meuris, Arno Hintjens en andere Kloezootjes volstrekt niets dat ons ertoe zou moeten aanzetten meer aandacht aan hun mening te besteden dan aan die van bv. de deelnemers aan dit forum.
Maar vanuit demokratisch standpunt is er evenmin reden om minder aandacht aan hun mening en aan deze van andere niet-forumgangers te besteden dan aan deze van de deelnemers van dit forum. Niet-deelnemers van dit forum zijn ook onderworpen aan de beslissingen van de politiek.

Citaat:
En wat dat onafhankelijk Vlaanderen betreft, als het er ooit zou van komen, zal het in elk geval beschikken over een andere grondwet dan die van la Belgique. Een grondwet van een veel democratischer gehalte dan diegene waar "uw soort" zich nog steeds krampachtig achter verschuilt.
Als Uw onafhankelijk Vlaanderen inderdaad zoveel demokratischer zal zijn, bewijs dit dan ook maar eens door alvast andersdenkenden met respekt te behandelen. De man in plaats van de bal spelen hoort daar zeker niet bij. Ik stel vast dat jullie moeite hebben met alles en iedereen die "anders" is dan jullie blank-konservatief ideaal. Als jullie niet over de Walen, de Franstaligen, de vreemdelingen zitten te kakken, dan is het wel over de belgicisten, de linksen, de homo's, de moslims, ... van het Eigen Volk. En dan maar verbaasd zijn dat men in het buitenland Vlaanderen een onverdraagzame regio vindt.

Jullie mogen over alles en iedereen ongegeneerd jullie gedacht zeggen, maar de rest moet wel zijn bek houden. Een beetje zoals praatjesmaker Jean-Marie Dedecker. Waarom zouden inwoners van Vlaanderen die "anders" zijn dan voor een Vlaanderen kiezen waar ze toch niet welkom zijn, afgeblaft worden of als tweederangsburgers worden behandeld?

Trouwens, als jullie niet willen worden tegengesproken door andersdenkenden moeten jullie geen pluralistisch diskussieforum opzoeken, maar zich terugtrekken in de eigen kerk en voor eigen kerk prediken. Maar dat laatste kun je bezwaarlijk een "diskussie" noemen.

Mocht het U interesseren: ik kom uit een flamingantisch nest. Wel ben ik het ontgroeid omdat voor mij een staatkundige struktuur geen doel op zichzelf is (wat bij Vlaams-nationalisten wél het geval is) en individueel zelfbeschikkingsrecht bij mij op gelijke voet staat als regionaal zelfbeschikkingsrecht en het zelfbeschikkingsrecht van volkeren. Ik erken geen hiërarchie in de verschillende soorten zelfbeschikkingsrechten.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 3 mei 2010, 12:37   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar vanuit demokratisch standpunt is er evenmin reden om minder aandacht aan hun mening en aan deze van andere niet-forumgangers te besteden dan aan deze van de deelnemers van dit forum. Niet-deelnemers van dit forum zijn ook onderworpen aan de beslissingen van de politiek.

Als Uw onafhankelijk Vlaanderen inderdaad zoveel demokratischer zal zijn, bewijs dit dan ook maar eens door alvast andersdenkenden met respekt te behandelen. De man in plaats van de bal spelen hoort daar zeker niet bij. Ik stel vast dat jullie moeite hebben met alles en iedereen die "anders" is dan jullie blank-konservatief ideaal. Als jullie niet over de Walen, de Franstaligen, de vreemdelingen zitten te kakken, dan is het wel over de belgicisten, de linksen, de homo's, de moslims, ... van het Eigen Volk. En dan maar verbaasd zijn dat men in het buitenland Vlaanderen een onverdraagzame regio vindt.

Jullie mogen over alles en iedereen ongegeneerd jullie gedacht zeggen, maar de rest moet wel zijn bek houden. Een beetje zoals praatjesmaker Jean-Marie Dedecker. Waarom zouden inwoners van Vlaanderen die "anders" zijn dan voor een Vlaanderen kiezen waar ze toch niet welkom zijn, afgeblaft worden of als tweederangsburgers worden behandeld?

Trouwens, als jullie niet willen worden tegengesproken door andersdenkenden moeten jullie geen pluralistisch diskussieforum opzoeken, maar zich terugtrekken in de eigen kerk en voor eigen kerk prediken. Maar dat laatste kun je bezwaarlijk een "diskussie" noemen.

Mocht het U interesseren: ik kom uit een flamingantisch nest. Wel ben ik het ontgroeid omdat voor mij een staatkundige struktuur geen doel op zichzelf is (wat bij Vlaams-nationalisten wél het geval is) en individueel zelfbeschikkingsrecht bij mij op gelijke voet staat als regionaal zelfbeschikkingsrecht en het zelfbeschikkingsrecht van volkeren. Ik erken geen hiërarchie in de verschillende soorten zelfbeschikkingsrechten.
Uit welk "nest" jij komt maakt niet uit. Maar het zou mij wél benieuwen te vernemen waar ik het soort discours heb gehouden dat je mij nu naar het hoofd slingert. Ik heb het in het blauw aangestreept. Ik krijg zo het gevoel dat jij, ondanks het "nest" waaruit je komt, alles en iedereen die voorstander is van meer Vlaamse autonomie steevast in een bruin pakje steekt. Sorry, maar dat is een zéér ongenuanceerd en dom standpunt.
Oud 3 mei 2010, 12:56   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet al niet wie die mensen zijn, men had kunnen zeggen dat Jan en Josée niet wilden gaan stemmen en het zou hetzelfde zijn!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:06   #50
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik weet al niet wie die mensen zijn, men had kunnen zeggen dat Jan en Josée niet wilden gaan stemmen en het zou hetzelfde zijn!
ik hou van u
ik hou van u
ik hou van u
geef me een kus
geef me een kus
geef me een kus
en vlug....

ken je hem nu?
Oud 3 mei 2010, 13:33   #51
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit welk "nest" jij komt maakt niet uit.
In dit soort diskussies is het relevant in die zin dat ik de Vlaamse Beweging van binnen en van buiten ken. Ik heb er zelfs mijn opvattingen over autonomie gedeeltelijk aan te danken.

Citaat:
Maar het zou mij wél benieuwen te vernemen waar ik het soort discours heb gehouden dat je mij nu naar het hoofd slingert. Ik heb het in het blauw aangestreept. Ik krijg zo het gevoel dat jij, ondanks het "nest" waaruit je komt, alles en iedereen die voorstander is van meer Vlaamse autonomie steevast in een bruin pakje steekt. Sorry, maar dat is een zéér ongenuanceerd en dom standpunt.
"Konservatief" betekent inderdaad niet noodzakelijk "bruin". En er zijn inderdaad ook progressieve flaminganten. Die stonden zelfs relatief sterk in de jaren 1960 en 1970 van de vorige eeuw, en verzamelden zich vooral rond de antimilitaristische "nooit meer oorlog"-strekking van de Vlaamse Beweging. Velen van hen zijn uiteindelijk bij Agalev (het huidige Groen!) terechtgekomen. Maar het blijft wel een minderheid in de Vlaamse Beweging.

De overgrote meerderheid van de Vlaamse Beweging is konservatief van strekking. Dit heeft te maken met de katoliek-konservatieve oorsprong van de Vlaamse Beweging in de 19de en begin van de 20ste eeuw. Tegenspraak tegenover Het Gezag was uit den boze, en een autoritair gezag dat niet mocht worden tegengesproken was het ideaal. De Vlaamse Beweging was nu eenmaal kind van haar tijd. Ook vandaag heeft het flamingantisme het nog altijd moeilijk met tegenspraak. Het is de voornaamste reden waarom ik het ontgroeid ben : dit bekrompen maatschappijmodel uit een andere tijd was te verstikkend voor mij.

In de jaren 1930 hebben flaminganten die voor de "Nieuwe Orde" waren en met Hitler's nazi-regime samenwerkten de Vlaamse Beweging bijna volledig gerekupereerd. Andersdenkende flaminganten werden zelfs door knokploegen op de Ijzerbedevaart verjaagd. Het Vlaams Blok was de erfgenaam van deze "Nieuwe Orde"-flaminganten en had tot kort na de eeuwwisseling het monopolie op het flamingantisme. Dit heeft een grote smet op de Vlaamse Beweging geworpen, ook al omdat de Vlaamse Beweging nauwelijks kritiek gaf op het Vlaams Blok (wegens bijna volledig gerekupereerd door Vlaams Blok).

Het resultaat is echter dat de Vlaamse Beweging er tot op vandaag een konservatief maatschapijmodel op nahoudt dat de niet-konservatieve inwoners van Vlaanderen niet aanspreekt. Ook het feit dat konservatieve flaminganten zoveel moeite hebben met tegenspraak en alles wat "anders" is versterkt het imago dat flamingantisme onverdraagzaam is tegenover alles wat "anders" is.

westhoek.jpg
Oud 3 mei 2010, 14:30   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
ik hou van u
ik hou van u
ik hou van u
geef me een kus
geef me een kus
geef me een kus
en vlug....

ken je hem nu?
De man van Monza dus? OK, nu zie ik hem! Bedankt!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 14:40   #53
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Geen idee wie Jeroen Olyslaegers is, maar Meuris is die belgicistische zeikerd die zijn eigen liedje verkrachtte door er een 100 % state-approved tweetalige versie van te maken. Zie 'Ik hou van u' (en nog iets in het Frans).

Zoals ik al zei, positief dat hij niet gaat stemmen!
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 14:51   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dit soort diskussies is het relevant in die zin dat ik de Vlaamse Beweging van binnen en van buiten ken. Ik heb er zelfs mijn opvattingen over autonomie gedeeltelijk aan te danken.

"Konservatief" betekent inderdaad niet noodzakelijk "bruin". En er zijn inderdaad ook progressieve flaminganten. Die stonden zelfs relatief sterk in de jaren 1960 en 1970 van de vorige eeuw, en verzamelden zich vooral rond de antimilitaristische "nooit meer oorlog"-strekking van de Vlaamse Beweging. Velen van hen zijn uiteindelijk bij Agalev (het huidige Groen!) terechtgekomen. Maar het blijft wel een minderheid in de Vlaamse Beweging.

De overgrote meerderheid van de Vlaamse Beweging is konservatief van strekking. Dit heeft te maken met de katoliek-konservatieve oorsprong van de Vlaamse Beweging in de 19de en begin van de 20ste eeuw. Tegenspraak tegenover Het Gezag was uit den boze, en een autoritair gezag dat niet mocht worden tegengesproken was het ideaal. De Vlaamse Beweging was nu eenmaal kind van haar tijd. Ook vandaag heeft het flamingantisme het nog altijd moeilijk met tegenspraak. Het is de voornaamste reden waarom ik het ontgroeid ben : dit bekrompen maatschappijmodel uit een andere tijd was te verstikkend voor mij.
In de jaren 1930 hebben flaminganten die voor de "Nieuwe Orde" waren en met Hitler's nazi-regime samenwerkten de Vlaamse Beweging bijna volledig gerekupereerd. Andersdenkende flaminganten werden zelfs door knokploegen op de Ijzerbedevaart verjaagd. Het Vlaams Blok was de erfgenaam van deze "Nieuwe Orde"-flaminganten en had tot kort na de eeuwwisseling het monopolie op het flamingantisme. Dit heeft een grote smet op de Vlaamse Beweging geworpen, ook al omdat de Vlaamse Beweging nauwelijks kritiek gaf op het Vlaams Blok (wegens bijna volledig gerekupereerd door Vlaams Blok).

Het resultaat is echter dat de Vlaamse Beweging er tot op vandaag een konservatief maatschapijmodel op nahoudt dat de niet-konservatieve inwoners van Vlaanderen niet aanspreekt. Ook het feit dat konservatieve flaminganten zoveel moeite hebben met tegenspraak en alles wat "anders" is versterkt het imago dat flamingantisme onverdraagzaam is tegenover alles wat "anders" is.
Diegenen die zichzelf heden ten dage als Vlaamsgezind beschouwen zijn het model dat u hierboven schetst reeds lang ontgroeid of hebben er eigenlijk nooit kennis van gehad. Uw beeldvorming van de Vlaamsgezinde is stereotiep en volkomen voorbijgestreefd. Mij heeft het in elk geval nooit aangesproken. Koddig hoe jij dat nog allemaal vastknoopt aan het katholicisme. Wat is dáár nog van overgebleven? Trouwens, diegenen die inderdtijd als de "gezagsdragers" fungeerden binnen de RKK waren, voor wat onze regio's betreft, bij uitstek de vaandeldragers van het Belgicisme. De RKK was, samen met de liberale francofone bourgeoisie, de grondlegger van la Belgique.
Oud 3 mei 2010, 15:30   #55
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegenen die zichzelf heden ten dage als Vlaamsgezind beschouwen zijn het model dat u hierboven schetst reeds lang ontgroeid of hebben er eigenlijk nooit kennis van gehad. Uw beeldvorming van de Vlaamsgezinde is stereotiep en volkomen voorbijgestreefd. Mij heeft het in elk geval nooit aangesproken. Koddig hoe jij dat nog allemaal vastknoopt aan het katholicisme. Wat is dáár nog van overgebleven?
Het katolieke aspekt is inderdaad verdwenen, maar het konservatieve en xenofobe aspekt zijn er nog altijd.

Citaat:
Trouwens, diegenen die inderdtijd als de "gezagsdragers" fungeerden binnen de RKK waren, voor wat onze regio's betreft, bij uitstek de vaandeldragers van het Belgicisme. De RKK was, samen met de liberale francofone bourgeoisie, de grondlegger van la Belgique.
Dit klopte voor de hogere geestelijkheid. Maar onder de lagere geestelijkheid bevonden zich ook vlaamsgezinden. Denk maar aan priester Daems (in vroegere tijden was de taalstrijd ook een klassestrijd) en priester Cyriel Verrschaeve (die door zijn kollaboratie met de misdadige nazi's een smet op de Vlaamse Beweging plaatste).

westhoek.jpg
Oud 4 mei 2010, 00:12   #56
respublica
Minister

Standaard

Het idee dat je niet moet gaan stemmen is volstrekt idioot. De enige die je daarmee beschadigt is jezelf. Een ander voorbeeld: het VB is misschien tegen België, maar zij schieten zichzelf nog steeds niet in de voeten door niet mee te doen aan de federale verkiezingen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be