![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De 500 rijkste mensen bezitten meer dan 416 miljoen medemensen. Ik vind dit: | |||
A. onrechtvaardig, en er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 36,36% |
B. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,64% |
C. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
D. rechtvaardig, maar er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
E. rechtvaardigheid, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
F. rechtvaardig, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,09% |
G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
H. noch on- of rechtvaardig, maar er moet niets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
I. niet iets waar ik een mening over heb. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Indien 500 rijken meer bezitten dan 416 miljoen armen; denk ik dat er niet zo'n overdreven groot aantal van die 416 miljoen armen in België moeten gezocht worden.
Het is gemakkelijk om te stellen dat het hun eigen schuld is dat die 416 miljoen armen; arm zijn. Dan hoeven we niet na te denken over wat de werkelijke oorzaak is; hoeven we niet na te denken over oplossingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedoeling van wie? Welke vorm van onderwijs? In welke mate? Waarop moeten we besparen om dit te bereiken?
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de eerste plaats algemeen vormend onderwijs; en de tweede plaats onderwijs waarbij ze zichzelf en/of de maatschappij vooruit helpen. We kunnen bijvoorbeeld besparen op defensie en oorlog voeren. Als ik het me goed herinner ben jij het die onderwijs ziet als een consumptiegoed. Correct? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb voor optie F gestemd. Leuke peiling trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij bent toch een aanhanger van het systeem van vraag en aanbod; en de vrije keuze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogal logisch als ik de waarde van mijn diploma zie devalueren door ons veel te vrijgevige overheidssysteem.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lombas, van waar heb jij die cijfers eigenlijk gehaald? Volgens mij kom je er met de 100 rijksten al. Buffett, Soros en Gates hun vermogen opgeteld zit reeds boven 100 mld $.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vind je dan dat een diploma behalen exclusiever moet blijven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier wil ik wel even mee inpikken. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het deels met Savatage eens, maar om andere redenen. De laatste jaren bestaat blijkbaar het idee dat iedereen moet verder studeren, liefst aan de unief. Nu ben ik er wel voorstander van dat iedereen dat moeten kunnen, ongeacht afkomst, geslacht en een boel andere sociologische variabelen. Met een uitzondering: talent en intelligentie. Het klinkt misschien hard, maar een heel deel mensen hebben niet de vaardigheden om universitaire of andere studies succesvol af te ronden. Door het perverse systeem van de outputfinanciering worden universiteiten beloond om meer studenten te laten afstuderen. Dat betekent onherroepelijk dat de standaarden verlaagd worden en dat de bezitters van een diploma uit 'hardere' tijden hun diploma eveneens minder waard is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, het moet geen afhaalmenu zijn dat je zomaar in een fastfoodrestaurant kan gaan afhalen met iemand anders zijn centen (om het spreekwoordelijk te verduidelijken). Iedereen moet toegang hebben om een diploma te kunnen halen, maar de weg om het diploma te behalen mag niet vergemakkelijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het hindert hem blijkbaar dat meer studenten de kans hebben om een diploma te halen; soms met financiële hulp van het OCMW. Ik ga akkoord met wat je schrijft. "Nu ben ik er wel voorstander van dat iedereen dat moeten kunnen, ongeacht afkomst, geslacht en een boel andere sociologische variabelen. Met een uitzondering: talent en intelligentie." Ik vind het systeem om scholen te betalen volgens het aantal uitgereikte diploma's ook geen goed idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind dat er een maximum vork zou moeten bestaan tussen hetgeen de armste mens bezi en hetgeen de rijkste mens bezit. We zijn met ongeveer 7 miljard. Als we alle bezit gelijk zouden verdelen over alle hoofden zou iedereen dus eigenaar zijn van 1/7miljardste van het totale bezit. Als je dat 1/7miljardste deel als het taartpuntje beschouwt dat iedereen zou bezitten mocht alles gelijk verdeeld zijn, dan lijkt het me persoonlijk bvb een redelijke oplossing om het persoonllijk bezit te laten schipperen tussen 1/duizendste taartpunt en 1000 taartpunten. De rijkste mens zou maw nooit meer dan een miljoen maal het bezit van de armste mens kunnen bezitten. Die marge lijkt me persoonlijk ruim genoeg om privé initiatief niet bij voorbaat te kelderen, en ze lijkt me klein genoeg om de meest schandalige wantoestanden uit de wereld te helpen helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |