Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De 500 rijkste mensen bezitten meer dan 416 miljoen medemensen. Ik vind dit:
A. onrechtvaardig, en er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. 20 36,36%
B. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan kan worden. 2 3,64%
C. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan moet worden. 0 0%
D. rechtvaardig, maar er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. 4 7,27%
E. rechtvaardigheid, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan kan worden. 1 1,82%
F. rechtvaardig, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan moet worden. 5 9,09%
G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden. 11 20,00%
H. noch on- of rechtvaardig, maar er moet niets aan gedaan worden. 11 20,00%
I. niet iets waar ik een mening over heb. 1 1,82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2010, 19:03   #41
artisjok
Banneling

Standaard

Indien 500 rijken meer bezitten dan 416 miljoen armen; denk ik dat er niet zo'n overdreven groot aantal van die 416 miljoen armen in België moeten gezocht worden.

Het is gemakkelijk om te stellen dat het hun eigen schuld is dat die 416 miljoen armen; arm zijn. Dan hoeven we niet na te denken over wat de werkelijke oorzaak is; hoeven we niet na te denken over oplossingen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:54   #42
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wel, we zijn de afgelopen twee eeuwen ongeveer 99% van alle jobs in de landbouw kwijtgeraakt. Er zijn vrijwel geen jobs meer voor koetsiers, voor kaarsenmakers of pispotophalers. We raken nu aan een snel tempo jobs in de industrie kwijt.
En toch gaat het ons beter dan ooit tevoren. Waarom? Omdat het juist een teken van welvaart is dat dingen die vroeger veel harde arbeid vergden nu inderdaad grotendeels gemechaniseerd zijn. Daardoor zijn we rijker geworden. Met de vrijgekomen arbeid worden dan nieuwe diensten en producten geproduceerd.
De meeste mensen hebben tegenwoordig een job die een eeuw geleden niet eens bestond.
Ooit was in de hele wereld armoe troef. Het is juist door de industrialisatie en de mechanisatie (die op een ongekende schaal jobs vernietigd heeft) dat we niet meer in armoede leven. Wees niet dus bang voor vooruitgang.
Als je ziet in welke stinkende vuilbak jouw " vooruitgang " onze planeet veranderd heeft, stel ik mij toch vragen...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 05:42   #43
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vrij goedkoop is toch relatief. Ik ben zelf een tijdlang verbonden geweest aan een staatsuniversiteit in de VS. Prijs voor twee semesters (ik zal alleen tuition, fees en boeken nemen): +- $10,000, waarvan $5,800 tuition (het dubbele als je niet in de staat woont). Dat is dan voor je eerste jaar als undergrad. In de VS hebben zulke universiteiten de naam goedkoop te zijn. Als je dat vergelijkt met het hoger onderwijs in België is dat toch een heel verschil.
Maar dat vind ik nu juist niet verkeerd aan het VS-systeem. Studenten hier verwachten niet dat mama en papa en vader Staat volledig opdraait voor die kosten. Velen zoeken een job en betalen dus mee voor hun studies, leren bijgevolg hun plan trekken en doen werkervaring op.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 07:31   #44
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Maar dat vind ik nu juist niet verkeerd aan het VS-systeem. Studenten hier verwachten niet dat mama en papa en vader Staat volledig opdraait voor die kosten. Velen zoeken een job en betalen dus mee voor hun studies, leren bijgevolg hun plan trekken en doen werkervaring op.
Ik dacht toch dat het nu net de bedoeling was om zo veel mogelijk kinderen/jongeren een zo goed mogelijk onderwijs aan te bieden. Ongeacht hun financiële situatie.
Oud 8 mei 2010, 11:21   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht toch dat het nu net de bedoeling was om zo veel mogelijk kinderen/jongeren een zo goed mogelijk onderwijs aan te bieden. Ongeacht hun financiële situatie.
Bedoeling van wie? Welke vorm van onderwijs? In welke mate? Waarop moeten we besparen om dit te bereiken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 14:21   #46
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Bedoeling van wie? Welke vorm van onderwijs? In welke mate? Waarop moeten we besparen om dit te bereiken?
De bedoeling van degenen die de armoede uit de wereld willen helpen.
In de eerste plaats algemeen vormend onderwijs; en de tweede plaats onderwijs waarbij ze zichzelf en/of de maatschappij vooruit helpen.

We kunnen bijvoorbeeld besparen op defensie en oorlog voeren.

Als ik het me goed herinner ben jij het die onderwijs ziet als een consumptiegoed. Correct?
Oud 8 mei 2010, 14:29   #47
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En daarom wil ik naar de VS. In Belgie is dit niet mogelijk. Als je hier hard werkt knijpt de fiscus je leeg als een citroen.

We moeten eens gaan leren om werken te belonen en niks doen gewoon te laten voor wat het is. Niks doen namelijk. Geen reden om recht te hebben op openbare steun.
²

Ik heb voor optie F gestemd. Leuke peiling trouwens.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 14:30   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Hier lopen ze en masse naar de OCMW om uitkeringen op te strekken zodat ze nog een bacchelor of master bij kunnen halen. Zucht.
Oud 8 mei 2010, 14:33   #49
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrij goedkoop is toch relatief. Ik ben zelf een tijdlang verbonden geweest aan een staatsuniversiteit in de VS. Prijs voor twee semesters (ik zal alleen tuition, fees en boeken nemen): +- $10,000, waarvan $5,800 tuition (het dubbele als je niet in de staat woont). Dat is dan voor je eerste jaar als undergrad. In de VS hebben zulke universiteiten de naam goedkoop te zijn. Als je dat vergelijkt met het hoger onderwijs in België is dat toch een heel verschil.
Hier in België liggen die kosten ook hoger dan je zou denken hoor. Het inschrijvingsgeld aan een unief bedraagt bijna niets (zeker ivg met bovenstaande getallen), maar wij betalen wel hopen belastingen dat rechtstreeks naar onderwijs gaat. Dat zou je er per capita bij moeten tellen en dan kan je zien of het hier echt goedkoper is dan in de VS.
Oud 8 mei 2010, 14:34   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hier lopen ze en masse naar de OCMW om uitkeringen op te strekken zodat ze nog een bacchelor of master bij kunnen halen. Zucht.
En dan? Heb je schrik voor te veel concurrentie?
Jij bent toch een aanhanger van het systeem van vraag en aanbod; en de vrije keuze.
Oud 8 mei 2010, 14:38   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? Heb je schrik voor te veel concurrentie?
Nogal logisch als ik de waarde van mijn diploma zie devalueren door ons veel te vrijgevige overheidssysteem.

Citaat:
Jij bent toch een aanhanger van het systeem van vraag en aanbod; en de vrije keuze.
In een markt waar je kan gaan aankloppen bij een OCMW voor meer geld is er überhaupt geen sprake van vrijheid. Ik zeg niet dat het Amerikaanse systeem eerlijker is, maar daar gooien ze de deuren tenminste niet open voor jan en alleman om zomaar wat te gaan studeren.
Oud 8 mei 2010, 14:46   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De vraag: vindt u het natuurlijk (on)rechtvaardig dat de 500 rijkste mensen op deze aardbol meer bezitten dan 416 miljoen van hun medemensen?

U kunt kiezen of u er een gevolg aan verbindt of niet.
Lombas, van waar heb jij die cijfers eigenlijk gehaald? Volgens mij kom je er met de 100 rijksten al. Buffett, Soros en Gates hun vermogen opgeteld zit reeds boven 100 mld $.
Oud 8 mei 2010, 14:53   #53
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogal logisch als ik de waarde van mijn diploma zie devalueren door ons veel te vrijgevige overheidssysteem.

In een markt waar je kan gaan aankloppen bij een OCMW voor meer geld is er überhaupt geen sprake van vrijheid. Ik zeg niet dat het Amerikaanse systeem eerlijker is, maar daar gooien ze de deuren tenminste niet open voor jan en alleman om zomaar wat te gaan studeren.
In je systeem van vraag en aanbod devalueert je diploma omdat maar jongeren dat diploma behalen.
Vind je dan dat een diploma behalen exclusiever moet blijven?
Oud 8 mei 2010, 15:02   #54
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In je systeem van vraag en aanbod devalueert je diploma omdat maar jongeren dat diploma behalen.
Hier wil ik wel even mee inpikken. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het deels met Savatage eens, maar om andere redenen. De laatste jaren bestaat blijkbaar het idee dat iedereen moet verder studeren, liefst aan de unief. Nu ben ik er wel voorstander van dat iedereen dat moeten kunnen, ongeacht afkomst, geslacht en een boel andere sociologische variabelen. Met een uitzondering: talent en intelligentie. Het klinkt misschien hard, maar een heel deel mensen hebben niet de vaardigheden om universitaire of andere studies succesvol af te ronden. Door het perverse systeem van de outputfinanciering worden universiteiten beloond om meer studenten te laten afstuderen. Dat betekent onherroepelijk dat de standaarden verlaagd worden en dat de bezitters van een diploma uit 'hardere' tijden hun diploma eveneens minder waard is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 15:08   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier wil ik wel even mee inpikken. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het deels met Savatage eens, maar om andere redenen. De laatste jaren bestaat blijkbaar het idee dat iedereen moet verder studeren, liefst aan de unief. Nu ben ik er wel voorstander van dat iedereen dat moeten kunnen, ongeacht afkomst, geslacht en een boel andere sociologische variabelen. Met een uitzondering: talent en intelligentie. Het klinkt misschien hard, maar een heel deel mensen hebben niet de vaardigheden om universitaire of andere studies succesvol af te ronden. Door het perverse systeem van de outputfinanciering worden universiteiten beloond om meer studenten te laten afstuderen. Dat betekent onherroepelijk dat de standaarden verlaagd worden en dat de bezitters van een diploma uit 'hardere' tijden hun diploma eveneens minder waard is.
Dat is dezelfde reden waarom ik er tegen ben
Oud 8 mei 2010, 15:11   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, het moet geen afhaalmenu zijn dat je zomaar in een fastfoodrestaurant kan gaan afhalen met iemand anders zijn centen (om het spreekwoordelijk te verduidelijken). Iedereen moet toegang hebben om een diploma te kunnen halen, maar de weg om het diploma te behalen mag niet vergemakkelijken.
Oud 8 mei 2010, 15:29   #57
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is toch niet wat Savatage beweert.
Het hindert hem blijkbaar dat meer studenten de kans hebben om een diploma te halen; soms met financiële hulp van het OCMW.

Ik ga akkoord met wat je schrijft.
"Nu ben ik er wel voorstander van dat iedereen dat moeten kunnen, ongeacht afkomst, geslacht en een boel andere sociologische variabelen. Met een uitzondering: talent en intelligentie."
Ik vind het systeem om scholen te betalen volgens het aantal uitgereikte diploma's ook geen goed idee.
Oud 8 mei 2010, 17:54   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lombas, van waar heb jij die cijfers eigenlijk gehaald? Volgens mij kom je er met de 100 rijksten al. Buffett, Soros en Gates hun vermogen opgeteld zit reeds boven 100 mld $.
Vonk magazine.

()
Oud 8 mei 2010, 18:39   #59
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De vraag: vindt u het natuurlijk (on)rechtvaardig dat de 500 rijkste mensen op deze aardbol meer bezitten dan 416 miljoen van hun medemensen?

U kunt kiezen of u er een gevolg aan verbindt of niet.
Ik vind dat eigenlijk wel onrechtvaardig.
Ik vind dat er een maximum vork zou moeten bestaan tussen hetgeen de armste mens bezi en hetgeen de rijkste mens bezit.

We zijn met ongeveer 7 miljard.
Als we alle bezit gelijk zouden verdelen over alle hoofden zou iedereen dus eigenaar zijn van 1/7miljardste van het totale bezit.

Als je dat 1/7miljardste deel als het taartpuntje beschouwt dat iedereen zou bezitten mocht alles gelijk verdeeld zijn, dan lijkt het me persoonlijk bvb een redelijke oplossing om het persoonllijk bezit te laten schipperen tussen 1/duizendste taartpunt en 1000 taartpunten.
De rijkste mens zou maw nooit meer dan een miljoen maal het bezit van de armste mens kunnen bezitten.
Die marge lijkt me persoonlijk ruim genoeg om privé initiatief niet bij voorbaat te kelderen, en ze lijkt me klein genoeg om de meest schandalige wantoestanden uit de wereld te helpen helpen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 00:57   #60
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Iedereen heeft het recht op de vruchten van zijn eigen inspanningen, zo ook rijken. Maar omdat niet iedereen in dezelfde uitgangspositie geboren is, moet er goed onderwijs zijn, om ervoor te zorgen dat iedereen die maar hard genoeg werkt, zich naar de top kan brengen.
In het systeem waarin we leven laat dit simpelweg niet toe maar houd graag die illusie aan en houdt zichezelf zo deels in stand. Probleem echter dat dit niet eindeloos is want op lange termijn is dat niet in leven te houden daar er fouten insluipen, zowel van in het systeem als van buitenaf.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be