Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: BUB in de media; goed?!
GO BUB! 35 57,38%
"Deprive them of the oxygen of publicity!" 26 42,62%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2003, 15:47   #41
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het idee alleen al maakt geen schijn van kans in Franstalig België. En in Vlaanderen evenmin.
Niet enkel dat idee, maar héél de BUB maakt geen schijn van kans. Na de verkiezingen spat het gewoon, zoals zovele belgicitische experimenten, uit elkaar.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 15:49   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Mogen we er van uitgaan dat, indien dit partijtje 500 stemmen haalt, er ook maar evenzoveel mensen voor een unitair België zijn?
In welke kieskring zullen ze opkomen? En moet men volgens de Belgische stemwet niet een bepaald aantal handtekeningen verzamelen vooraleer men aan de verkiezingen kan deelnemen?
Maar Jan toch! Die handtekeningen kunnen toch geen probleem opleveren met 90% Belgen die voor het behoud van de monarchie en van België zijn? :o
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:30   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Vandaag stond de BUB zelfs in het Nieuwsblad met een fotootje.
Volstond het om alle zes leden erop te krijgen, of moesten ze nog een tricolore vlaggetje erbij halen om het beeld opgevuld te krijgen?
Denigrerend doen en lachen als bezeten, maar telkens iemand het voor België opneemt als een razende Roeland beginnen vuilbekken, van danige paniek dat de belgische klok ook eens gehoord wordt.
Vuilbekken, Piano?? Waar dan? En zeg, als we al niet eens mogen lachen!

Trouwens, de "voorzitter" van de BUB zegt zèlf in Het Nieuwsblad dat ze maar met 20 zijn! Dat is nog niet de hélft van de lokale scouts hier om de hoek!

Enfin, ik zal hier het artikel even overtypen...

Citaat:

Een groep hoofdzakelijk jonge mensen heeft een partij opgericht die van Belgie opnieuw een Unitaire staat wil maken. BUB hoopt het beter te doen dan andere belgicistische experimenten zoals BEB of EDB, die nooit meer dan een handvol stemmen oogstten.

"Wij zijn geen groep stokoude nostaligici", zegt Hans Van de Cauter (29), een advocaat uit Laken en algemeen voorzitter van de BUB. "We zijn al met een twintigtal mensen die het separatisme willen tegengaan. Enquêtes leren dat 80% van de Belgen vragen om die communautaire zever stop te zetten. Even een eigen bedenking: flaminganten vinden dat OOK, maar bieden een andere oplossing )
Wij zijn verontwaardigd dat politici daar geen rekening mee houden."

BUB wil de eenheid van Belgie herstellen door de gewesten en gemeenschappen af te schaffen en de provincies op te waarderen. "We moeten alvast beginnen met landbouw en buitenlandse handel opnieuw federaal te maken. Er moeten tweetalige scholen komen in héél het land, en -hou u vast- de VRT moet terug BRT worden!"

Het jongste lid van de BUB is veertien (ahum...), en in Antwerpen draagt studente Kim Roovers (19) uit Hoboken de tricolore boodschap uit. "Onze boodschap slaat zo aan dat we zeker aan de verkiezingen gaan deelnemen", zegt de studente.
BUB acht zichzelf noodzakelijk omdat vandaag alle Vlaamse partijen voor meer Vlaamse zelfstandigheid pleiten. Voorzitter Van de Cauter was eerder al politiek actief bij Vivant. Ook BUB pleit voor de invoering van het basisinkomen.
- Ze willen dus de afschaffing van Vlaanderen!
- Ze willen Vlaanderen terug verfransen door "tweetalige scholen" op te richten! (We hebben allemaal daarvan het effect gezien in de periode van "Leuven Vlaams")

Ik vraag me af welke Vlaming zo zot is om op deze mensen te stemmen.

Zeno,

Allereest, twintig leden? Waar staat dat? Er zijn een twintigtal werkende leden d.w.z. voorzitter, ondervoorzitter, provincievoorzitters, dienst media & communicatie en mensen die zich heel erg inzetten voor de BUB d.m.v. acties. Daarnaast zijn er ook gewone leden, en sympathisanten.

En, Beste Zeno, ik kan U geruststellen, dat artikel klopt op meerdere vlakken niet: de BUB heeft NOOIT gezegd de gemeenschappen te willen afschaffen. Ook dat de vrt terug Brt zou moeten worden is geen prioriteit.

En ja, er zijn 500 handtekeningen per provincie nodig, en dat is geen enkel probleem.

P.S: We hebben in onze haast vergeten te vermelden dat onze voorzitter, Hans Van de Cauter, zondag om 10 uur te zien is in Zwart of Wit met Jurgen Verstrepen op LibertyTV. Ook De Croo, Schiltz en van den Brande komen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:49   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
En, Beste Zeno, ik kan U geruststellen, dat artikel klopt op meerdere vlakken niet: de BUB heeft NOOIT gezegd de gemeenschappen te willen afschaffen. Ook dat de vrt terug Brt zou moeten worden is geen prioriteit.
Verklaar u nader... "Op meerdere vlakken klopt het niet", zei u. Waar schort er nog het een en ander aan dat artikel?

Trouwens, hoe wilt u het herstel van het unitair België nastreven wanneer de gemeenschappen niet worden afgeschaft? Een België met een indeling naar gemeenschappen is immers een vorm van federalisering en gaat lijnrecht in tegen een eenheidsstructuur.

Graag had ik trouwens eens vernomen hoe de BUB het onderwijs dan wel wil organiseren. Tweetalig, ja dat weten we ondertussen, maar hoe zien ze dat praktisch? Wat met de Duitstalige Belgen? En wat met de mensen die Luxemburgs als moedertaal spreken (streek rond Aarlen)? Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar men schroomt zich blijkbaar hierop in te gaan. Daarom nogmaals de vraag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:50   #45
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeno,

Allereest, twintig leden? Waar staat dat? Er zijn een twintigtal werkende leden d.w.z. voorzitter, ondervoorzitter, provincievoorzitters, dienst media & communicatie en mensen die zich heel erg inzetten voor de BUB d.m.v. acties. Daarnaast zijn er ook gewone leden, en sympathisanten.

En ja, er zijn 500 handtekeningen per provincie nodig, en dat is geen enkel probleem.

P.S: We hebben in onze haast vergeten te vermelden dat onze voorzitter, Hans Van de Cauter, zondag om 10 uur te zien is in Zwart of Wit met Jurgen Verstrepen op LibertyTV. Ook De Croo, Schiltz en van den Brande komen.
Twintig leden, waar staat dat? Uw voorzitter heeft het letterlijk gezegd!

En nu zegt u weer dat de BUB de gemeenschappen niet wil afschaffen, terwijl uw voorzitter dit wèl letterlijk heeft gezegd in zijn interview!

Jongens, hebben jullie elkaar al ooit ontmoet?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:50   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarnaast zijn er ook gewone leden, en sympathisanten.
Hoeveel dan wel? Leden, wel te verstaan.
Oud 4 januari 2003, 18:56   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongens, hebben jullie elkaar al ooit ontmoet?

Ik denk het wel maar ze weten nog niet van welk leugentje om bestwil eerst te barsten.
Oud 4 januari 2003, 19:10   #48
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij hebben nooit gezegd de gemeenschappen te willen afschaffen, onmogelijk.
Oud 4 januari 2003, 19:31   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar u herhaalt maar wat u eerder al hebt gezegd. Wil eens zo goed zijn in te gaan op de vraagstelling i.p.v. er rond te fietsen.

Indien u de gemeenschappen behoudt, hoe meent u terug te kunnen keren naar een unitair België? De indeling in gemeenschappen is immers als een vorm van federalisering.
Oud 4 januari 2003, 19:35   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dit stond in de krant:
Citaat:
BUB wil de eenheid van Belgie herstellen door de gewesten en gemeenschappen af te schaffen
Niet teveel van aan trekken hoor, Patriot.
Iedereen weet allang dat de Belgische kranten liegen...
Jij toch ook?
Oud 4 januari 2003, 19:42   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

En dit stond in de krant:
Citaat:
BUB wil de eenheid van Belgie herstellen door de gewesten en gemeenschappen af te schaffen
Niet teveel van aan trekken hoor, Patriot.
Iedereen weet allang dat de Belgische kranten liegen...
Jij toch ook?
Ik vrees dat BUB, hoewel leuzen voerend die me aanstaan, niet echt een gefundeerde visie heeft over hoe het met ons landje verder moet.
Een goedwerkend, democratisch (mét BROV) doorzichtig én unitair België lijkt mij nastrevenswaard. Maar de contradicties die de BUB-aanhang hier soms tentoon spreiden, vermogen me tot hiertoe niet echt te bekoren.
Over bindende referenda kan ik ook in hun programma niets terugvinden.
Ik vrees dat er nog veel werk aan de winkel is, om mij uit mijn politieke onwil te lokken en mijn stem binnen te rijven.
Oud 4 januari 2003, 19:47   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dju toch!

Alweer een partij die schrik heeft voor de uitslag van burgerreferenda op volksinitiatief.

Verwachten zij dan toch een heel andere uitslag dan die waar ze vandaag nog zo zeker van lijken te zijn?
Oud 4 januari 2003, 19:52   #53
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf
Ik vrees dat er nog veel werk aan de winkel is, om mij uit mijn politieke onwil te lokken en mijn stem binnen te rijven.

Ik zit alleszins niet op je stem te wachten hoor! Blijf maar lekker thuis. Gezellig voor de TV, het spektakel vanop afstand te aanschouwen. Men geeft je dan een kans om mee te beslissen, en die grijp je dan nog niet. Over koppigheid gesproken...

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 19:52   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een goedwerkend, democratisch (mét BROV) doorzichtig én unitair België lijkt mij nastrevenswaard.
Reeds eerder hebben we dit onderwerp in een discussie aangeraakt, maar jammer genoeg stelde ik vast dat u plotseling niet meer verder ging in de discussie. U moet mij immers eens uitleggen hoe een unitair België een moderne, goedwerkende en democratische staat kan zijn wanneer we juist vaststellen dat in bijna alle Europese landen men democratisering laat samenvallen met grotere regionalisering om zo de burger nauwer te betrekken bij het staatsgebeuren. Wanneer u nu pleit voor een unitair België gaan we juist terug in de tijd.
Oud 4 januari 2003, 19:53   #55
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Och ja, en wat de BUB betreft. Laat ze maar gerust doen hoor. Zolang de media niet meer aandacht besteed dan nodig, is er geen probleem. Het groepje is toch gedoemd te mislukken. Wat een programma zeg.

Voor één iets is het alvast wel goe: de lachspieren.

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 19:58   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Ik zit alleszins niet op je stem te wachten hoor! Blijf maar lekker thuis. Gezellig voor de TV, het spektakel vanop afstand te aanschouwen. Men geeft je dan een kans om mee te beslissen, en die grijp je dan nog niet. Over koppigheid gesproken...
Het is een schijninspraak.
Ik word verplicht te stemmen op partijen die zaken naarvoor schuiven in een totaalpakket, zonder dat ze zelfs het engagement aangaan om ze uit te voeren.
Sommige punten wens ik uitgevoerd te zien, andere helemaal niet, en niemand garandeert dat mijn keuze (en die van vele anderen) het gewenste effect heeft, zolang er geen directe inspraak is.
Dat is geen moeite om deze waarheid als een keo koppig te blijven neertypen.
N-VA hoeft dus om meer dan één reden niet op mijn stem te rekenen, maak je geen illusies.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 19:59   #57
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij willen naar een Unitaire staat met federale kenmerken (gemeenschappen)!

DE krant heeft dat verkeerd geschreven, zo simpel is dat.

En wat bedoelt Superstaaf met onze contracties?
Oud 4 januari 2003, 20:00   #58
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Een goedwerkend, democratisch (mét BROV) doorzichtig én unitair België lijkt mij nastrevenswaard.
Reeds eerder hebben we dit onderwerp in een discussie aangeraakt, maar jammer genoeg stelde ik vast dat u plotseling niet meer verder ging in de discussie. U moet mij immers eens uitleggen hoe een unitair België een moderne, goedwerkende en democratische staat kan zijn wanneer we juist vaststellen dat in bijna alle Europese landen men democratisering laat samenvallen met grotere regionalisering om zo de burger nauwer te betrekken bij het staatsgebeuren. Wanneer u nu pleit voor een unitair België gaan we juist terug in de tijd.
Niemand lijkt 100% tevreden over het huidige federale België.
Verder splitsen komt mij en de meeste anderen niet goed uit.
Terug naar af dus, en democratische en bestuurlijke correcties invoeren.
Minder regeerders, doorzichtiger structuren, en mechanismen invoeren om de wil van het volk onverkort uit te voeren.
Oud 4 januari 2003, 20:21   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand lijkt 100% tevreden over het huidige federale België.
Inderdaad.

Citaat:
Verder splitsen komt mij en de meeste anderen niet goed uit.
Voor anderen komt het dan wel weer goed uit. Dat is geen argument, dat is slechts een overtuiging die men moet weten onderbouwen.

Citaat:
Terug naar af dus, en democratische en bestuurlijke correcties invoeren.
Men is juist de federalisering opgegaan toen bleek dat het unitaire model niet werkte. Juist teruggaan naar het oud model dat niet meer werkbaar bleek getuigt niet van veel inzicht, als ik het zo cru mag stellen.

Citaat:
Minder regeerders, doorzichtiger structuren, en mechanismen invoeren om de wil van het volk onverkort uit te voeren.
Dan is het unitaire model niet het enige: een volledige uitgewerkte confederale of federale structuur kan ook (naar het voorbeeld van Zwitserland met een zeer uitgewerkte democratische structuur en een heel licht administratief apparaat).

Een streng unitair model is trouwens altijd in tegenspraak met een grotere democratisering. Hoe kan men immers een star geleide, centralistische staat democratischer maken? Juist, door te regionaliseren. Breng de staatsinstellingen niet samen met een centraal niveau, maar decentraliseer ze. Dit dichter brengen van de staatsinstellingen bij de burger noodzaakt een onvermijdelijke decentralisering. Het voorbeeld van alle Europese landen is daarbij tekenend. Zelfs een toch zeer unitair en centralistisch geleid Griekenland heeft de voorbije jaren schuchtere stappen naar eerste regionalisering gezet. En u zou, in weerwil van de algemene trend, weer naar een unitaire staat willen gaan? Kom nou!
Oud 4 januari 2003, 20:23   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij willen naar een Unitaire staat met federale kenmerken (gemeenschappen)!
Een staat met federale tussenniveaus is automatisch geen unitaire staat meer. Ofwel wordt er gedecentraliseerd (federaal) ofwel wordt er gecentraliseerd (unitair).

Zo stilaan heb ik de indruk dat BUB niet echt een programma heeft en slechts een paar slogans als "leve België" en "terug naar een unitaire staat", maar dat men voor de rest nog niet teveel nagedacht heeft over de zaak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be