Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2010, 17:15   #41
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
komkom... welke onderzoeken zouden dat moeten uitwijzen ?
Zeker wat betreft het verschil tussen Nederland en België... naast een gemeenschappelijke taal _ook daar kan al veel over gepalaverd worden_ is dat veel groter dan men meestal doet uitschijnen.

Deze vind ik wel bijzonder grappig
Okay dat de geografische omstandigheden ( vooral grote obstakels ) vaak leiden tot een mindere vermenging maar die statement slaat toch op niks
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 17:16   #42
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Niet. Als je door Wallonië rijdt, met het verlaten platteland en de half vervallen gehuchten, ben je in wezen gewoon in Frankrijk.
Oud 8 juni 2010, 17:21   #43
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy Bekijk bericht
ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
omdat ik in het verleden de toekomst zie.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.

grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.

Mag ik even de lottonummers van volgende week, aub.
Oud 8 juni 2010, 17:28   #44
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Mag ik even de lottonummers van volgende week, aub.
Morgen, speciaal voor jou.
Emiel en Rutte
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 18:43   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Wallonië hebben niets met elkaar te maken. Alle onderzoeken wijzen uit dat Vlaanderen in wezen een deel van Nederland is, en Wallonië een deel van Frankrijk. Je ziet het aan het landschap alleen al.
Als het landschap de norm is dan hoort Noord Frankrijk zonder twijfel bij Vlaanderen, en een groot deel van Henegouwen natuurlijk ook. En Pajottenland en Haspengouw moeten dan bij Wallonië. Overigens is het landschap helemaal anders in Nederland, het gevolg van een veel betere urbanisatie en minder individualisme in Nederland.
Nogmaals, je ziet het alleen al aan de verkiezingsdebatten (volledig in Amerikaanse stijl in Nederland): Vlaanderen en Nederland zijn 2 fundamenteel verschillende maatschappijen. Overigens volgens opiniepeilingen wil minder dan 5 % van de Vlamingen bij Nederland.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 18:57   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Je bent toch niet zo naïef om te denken dat Franstaligen nog steeds pro-Belgisch zouden zijn moesten de zaken socio-economisch (en geografisch in het geval van Brussel) ook maar enigszins anders liggen? Tot de jaren '60 was de Waalse Beweging één van de grote pleitbezorgers van het federalisme.
Het 'Belgische' bij Franstaligen is puur nominaal; men weet nog minder af van de Vlamingen dan de Vlamingen van Franstaligen - en dat wil al wat zeggen - en men beschouwt zich in se als deel uitmakend van La Francofonie, gericht op Parijs.

De splitsing van België is nu eenmaal onvermijdelijk aangezien de middelpuntvliedende krachten zich heus niet beperken tot enkel Vlaanderen. Franstaligen zijn 'l'état belgo-flamand' evenzeer beu, maar ze hebben de Belgische constructie gewoon voorlopig nog nodig om hun sociale zekerheid te onderhouden en uit zorg om Bruxelles et sa périphérie. Zodra het voortbestaan van België niet langer duidelijk voordelig is voor hen, laten ze dit 'land' vallen als een baksteen. En daar moet niemand om rouwen.
Dat klopt niet. Het klopt dat de pers volledig uit elkaar gegroeid is, en dat veel overheidsbedrijven bedrijven er een soort apartheid op nahouden, franstaligen en Vlamingen worden van elkaar geschieden. Bij ons niet, maar stel nu dat ik officieel als nederlandstalige zou willen worden ingeschreven, dan verlies ik m'n anciënniteit en moet m'n , hoewel ik bijna evengoed Nederlands als Frans spreek en jaren aan de kust heb gewoond.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 19:28   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Toch vergeet ik nooit wat men de Vlamingen heeft aangedaan die ooit in
de Walen gingen werken pumpy.
Die werden uitgebuit en uitgescholden voor "vuile vis" en nog van dat fraais.
Denk ook aan de Franstalige adel die op ons kap leefde en alle belangrijke
postjes in handen had. (EN de macht EN de centen).
Schoorvoetend waren er dan een paar die enkele woordjes Nederlands
leerden omdat een deel van de centen en een beetje macht in Vlaamse
handen kwam.
Vergeven en vergeten? Ik niet, dat laat ik over aan mensen zonder geweten.
Ik heb die verhalen ook gehoord van oude mensen die het meegemaakt hadden.
Hun eten werd soms op de grond gegooid, hierzie voor de varkens zeiden ze.
En in ziekenhuizen of dergelijke werden mensen die geen of slecht Frans spraken gewoon genegeerd door msj docteur.
Oud 8 juni 2010, 19:37   #48
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy Bekijk bericht
ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
omdat ik in het verleden de toekomst zie.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.

grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
Vanaf het moment dat er ook maar één eurocentje van Wallonië naar Vlaanderen moet vloeien, is het gedaan met België.

BTW, als we nu stoppen met de geldstromen, dan krijgt de Vlaamse economie een pak zuurstof.
Oud 8 juni 2010, 19:41   #49
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet. Als je door Wallonië rijdt, met het verlaten platteland en de half vervallen gehuchten, ben je in wezen gewoon in Frankrijk.
Ik begrijp wat je bedoelt. Wallonie voelt ook voor mij echt al als Frankrijk aan. Overigens hoeft het gegeven dat Belgie de facto uit twee landen bestaat niet het einde van de staat te betekenen. Het zijn ironisch genoeg de Franstalige politici die daar allicht voor zullen zorgen. Het kan namelijk niet zo zijn dat de meerderheid van het land meer autonomie wil en de minderheid van het land iedere medewerking daaraan weigert.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 20:33   #50
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Het klopt enkel dat Wallonië vroeger economisch beter draaide dan Vlaanderen maar de "solidariteit" is NOOIT andersom geweest.

Vroeger mocht het plebs uit Vlaanderen naar Wallonië komen om tegen een hongerloon te werken en uitgebuit te worden. Het Nederlands was enkel de taal dat die boerkes onder mekaar brabbelden. Hebben de Walen ooit de dop van de Vlamingen betaald? Heeft Wallonië ooit de hangmat van Vlaanderen gesponsord? Als ge het zo bekijkt is Nike ook solidair met de derde-wereldlanden, ze verschaffen de negerkes ook werk (dat het onderbetaald is en onder erbarmelijke omstandigheden is, is maar een detail, niet?)

Nu komt er bijna geen enkele Waal in Vlaanderen werken (de nachtmerrie om Nederlands te moeten spreken of werken voor één van die boerkes) en mag Vlaanderen de hangmat van Wallonië financieren en de verdoken vorm ervan (lees de overdreven grootte van hun ambtenarenkorps).

Dus zeggen dat de solidariteit ooit andersom was, is een grove leugen, tenzij ge uitbuiten ook verstaat onder solidariteit.

Laatst gewijzigd door Rapture : 8 juni 2010 om 20:34.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 20:40   #51
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als het landschap de norm is dan hoort Noord Frankrijk zonder twijfel bij Vlaanderen, en een groot deel van Henegouwen natuurlijk ook. En Pajottenland en Haspengouw moeten dan bij Wallonië. Overigens is het landschap helemaal anders in Nederland, het gevolg van een veel betere urbanisatie en minder individualisme in Nederland.
Nogmaals, je ziet het alleen al aan de verkiezingsdebatten (volledig in Amerikaanse stijl in Nederland): Vlaanderen en Nederland zijn 2 fundamenteel verschillende maatschappijen. Overigens volgens opiniepeilingen wil minder dan 5 % van de Vlamingen bij Nederland.
Niet alleen het landschap, ook heel het infrastructuurnet (auto-, spoor- en waterwegen) is op België (= Brussel) gericht. Het ware natuurlijk beter geweest om iets ruimer te denken, dan hadden we vandaag betere verbindingen gehad tussen Vlaanderen, Nederland, Noord-Frankrijk én Wallonië.

Er zijn zo veel zinnig argumenten die voor een confederale Benelux kunnen pleiten, maar die twee klonen (liberalist_nl en LiberaalNL) kennen België en Vlaanderen helemaal niet.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 8 juni 2010 om 20:45.
Oud 8 juni 2010, 20:59   #52
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb die verhalen ook gehoord van oude mensen die het meegemaakt hadden.
Hun eten werd soms op de grond gegooid, hierzie voor de varkens zeiden ze.
En in ziekenhuizen of dergelijke werden mensen die geen of slecht Frans spraken gewoon genegeerd door msj docteur.
Triestig he Mambo.
Dat zijn dus ook de gevolgen van armoede.
Er waren ook mijnwerkers op latere datum die echt afgezien hebben.
Die job is zoal "niks" en dan bovengronds ook nooit een moment tot rust
kunnen komen (en dan ziek worden en dan sterven liefst zonder ook maar één jaar pensioen te hebben gehad).

Al die mensen hebben de welvaart in Wallonië op de been geholpen.
(maar ik ben nuchter genoeg om te beweren dat het niet enkel deze Vlamingen waren)

Bij het leger was het destijds hetzelfde als in de ziekenhuizen.
".... et pour les Flamands la même chose".

Vandaag de dag zijn er nog jobs in handen van mensen die nauwelijks
behoorlijk Nederlands praten.
Het zat er ook bij ons ouders en voorouders ingeprent:
"Frans leren.... anders kom je nergens".
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 21:02   #53
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Niet alleen het landschap, ook heel het infrastructuurnet (auto-, spoor- en waterwegen) is op België (= Brussel) gericht. Het ware natuurlijk beter geweest om iets ruimer te denken, dan hadden we vandaag betere verbindingen gehad tussen Vlaanderen, Nederland, Noord-Frankrijk én Wallonië.

Er zijn zo veel zinnig argumenten die voor een confederale Benelux kunnen pleiten, maar die twee klonen (liberalist_nl en LiberaalNL) kennen België en Vlaanderen helemaal niet.
confederale benelux willen de frankofoontjes niet tenzij ze ééntalig frans is natuurlijk.
en de benelux is momenteel enkel nog een praatbarak.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 juni 2010 om 21:03.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 21:18   #54
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Het klopt enkel dat Wallonië vroeger economisch beter draaide dan Vlaanderen maar de "solidariteit" is NOOIT andersom geweest.

Vroeger mocht het plebs uit Vlaanderen naar Wallonië komen om tegen een hongerloon te werken en uitgebuit te worden. Het Nederlands was enkel de taal dat die boerkes onder mekaar brabbelden. Hebben de Walen ooit de dop van de Vlamingen betaald? Heeft Wallonië ooit de hangmat van Vlaanderen gesponsord? Als ge het zo bekijkt is Nike ook solidair met de derde-wereldlanden, ze verschaffen de negerkes ook werk (dat het onderbetaald is en onder erbarmelijke omstandigheden is, is maar een detail, niet?)

Nu komt er bijna geen enkele Waal in Vlaanderen werken (de nachtmerrie om Nederlands te moeten spreken of werken voor één van die boerkes) en mag Vlaanderen de hangmat van Wallonië financieren en de verdoken vorm ervan (lees de overdreven grootte van hun ambtenarenkorps).

Dus zeggen dat de solidariteit ooit andersom was, is een grove leugen, tenzij ge uitbuiten ook verstaat onder solidariteit.
Inderdaad. Ergerlijk dat zoveel mensen nog geloven in die Belgicistische leugens...
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 21:29   #55
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht

De Benelux is een nutteloos orgaan, vanwege enerzijds het landelijke niveau en anderzijds het Europese niveau. Daarnaast zijn er politieke problemen tussen Nederlandstalige en Franstalige partijen in Belgie. Nauwere samenwerking met Vlaanderen binnen Belgisch staatsverband zie ik erg zitten en als Vlaanderen onafhankelijk wordt ben ik groot voorstander van een vereniging.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 21:52   #56
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind nochtans dat er een groot stuk waarheid in schuilt van wat hij vertelt. Het zal wellicht niet zo'n vaart lopen, maar we zullen toch uit onze doppen moeten kijken.
Volgens mij bedoelt Zwartengeel dat als de verhoudingen ooit veranderen, de Walen België zullen opblazen. En dat zou hoogstwaarschijnlijk gebeuren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 22:06   #57
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Wallonië hebben niets met elkaar te maken. Alle onderzoeken wijzen uit dat Vlaanderen in wezen een deel van Nederland is, en Wallonië een deel van Frankrijk. Je ziet het aan het landschap alleen al.
Dan is Nederlands Limburg een deel van Wallonië? Je ziet het aan het landschap.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 22:11   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men ziet dat ook via de media-cultuur in het algemeen. Ik weet minder hoe het in Vlaanderen gebeurt maar Franstalig België is op dat vlak zeer veel op Frankrijk gericht.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 22:21   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht

Walen weten dat zij niet echt welkom in Vlaanderen zijn, daarom komen ze niet naar Vlaanderen! Zo simpel is het!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 22:33   #60
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De werkloosheidsgraad van Limburg ligt slechts een halve procent hoger, dan het gemiddelde van het Vlaams Gewest. Gaan we dit vergelijken met Charleroi?
Die cijfers wil ik dan wel eens zien. Heb je een bron?
Werkloosheidsgraad volgens beschikbare bevolking of werkzoekende werklozen?

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 juni 2010 om 22:34.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be