Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 juni 2010, 15:40   #41
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hij zou eens moeten weten wat de betekenis van het woord "Belgium" is in "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy."
The reason the Earth has been shunned for so long is also due to a language problem. On Earth, Belgium refers to a small country. Throughout the rest of the galaxy, Belgium is the most unspeakably rude word there is.
fox is offline  
Oud 15 juni 2010, 15:43   #42
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
The reason the Earth has been shunned for so long is also due to a language problem. On Earth, Belgium refers to a small country. Throughout the rest of the galaxy, Belgium is the most unspeakably rude word there is.
Dus van een intergalactisch scheldwoord zouden we naar een seuterige christenfundamentalist gaan?
Oud 15 juni 2010, 21:51   #43
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Zo ver zou ik nu ook weer niet gaan.
Eerst maar afwachten wat De Wever NU wilt bereiken en op welke wijze hij respect toont voor de verzuchtingen van de Franstaligen.
Ik heb er alvast vertrouwen in. Ik geloof echt dat BDW nu samen met de franstaligen een betere staatsstructuur wil zoeken. Ik let wel op met woord 'compromis'. Want een compromis op z'n Belgisch heeft in het verleden alleen maar tot versnipperde bevoegdheden en halve beslissingen geleid. Ik sta wel achter een compromis in de zin van 'niet uw volledige programma kunnen uitvoeren'
Kazan is offline  
Oud 15 juni 2010, 22:09   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Al beweert De Wever van niet zijn Vlaamsnationalisme is een emo-zaak. In deze tijd zouden we moeten kunnen rekenen op rede en verzoening. Dat zal dus niet lukken... En dan krijgen de Vlaamsnationalisten toch wat ze willen: een, weliswaar failliet, onafhankelijk Vlaanderen. Hoera.
Wallonie is (bijna) failliet.
brussel zit aan de grond.
Vlaanderen is een v.d. rijkste gewesten van de EU en v.d. wereld. Vlaanderen kan tegen een stootje hoor.

Boduo is offline  
Oud 15 juni 2010, 22:13   #45
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wallonie is (bijna) failliet.
brussel zit aan de grond.
Vlaanderen is een v.d. rijkste gewesten van de EU en v.d. wereld. Vlaanderen kan tegen een stootje hoor.

En gij gelooft dat. Nooit gehoord van die boekhoudkundige foefelarijen die Vlaanderen nodig had om een begroting in evenwicht te kunnen presenteren? Dat men daarvoor door Europa op de vingers getikt werd.
pajoske is offline  
Oud 15 juni 2010, 22:44   #46
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jovad Bekijk bericht
dit onderstaand stukje heb ik ook gestuurd als opinie naar de standaard en de morgen. Is deze analyse iets waard??

Op apache.be wordt de vraag gesteld of Bart De Wever niet de schorpioen is die de kikker midden in de rivier zal doodsteken, omdat dat nu éénmaal in zijn karakter zit.

Voor die logica valt wel iets te zeggen, maar ik ben persoonlijk positiever. Ik zie in De Wever niet de schorpioen. Daarvoor heeft hij een te groot verantwoordelijksheidsbesef en is hij te eerlijk. In één van zijn eerlijke passages zegt hij dat hij er altijd al van gedroomd heeft om naar Duits model, tot een brede centrum-rechtse partij zoals de CDU te behoren. Dat was destijds één van zijn redenen om met CD&V in zee te gaan. Vandaag heeft hij met zijn 30%, de CD&V daar niet meer voor nodig. Zijn echte ambitie ligt denk ik in die Vlaamse CDU en hij zal het dus volgens mij niet riskeren om het land sociaal-economisch in de afgrond te duwen, en/of een verrottingsstrategie te voeren.
De feiten spreken me ook niet tegen. Ik zie hem al 2 dagen Dehaene-proporties aannemen, en dat zal nodig zijn. Bruut, “zonder commentaar” maar met een glasheldere visie waar hij met dit land naar toe wil, en dat is echt niet het einde van België. Het doel heiligt soms de middelen, maar de middelen zal hij nooit tot zijn doel maken.

Ik heb er dus een goed oog in, ook al omdat De Wever zijn prioriteiten kent. Hij zal nooit tot een regering toetreden als hij niet weet waar hij op institutioneel vlak aan toe is. Immers, als hij belangrijke bevoegdheiden zou kunnen laten overdragen kunnen Vlaanderen en Wallonie later voor een groter stuk elk hun eigen beleid voeren. Maar makkelijk zal het natuurlijk niet zijn. Ik zie 3 belangrijke obstakels die zullen moeten genomen worden:

Ten eerste de Sociale zekerheid: Zoals Hugo De ridder in Humo vorige maand beschreef is de sociale zekerheid een heel belangrijk punt om het voortbestaan van Belgie te bestendigen. Iets dat zeker Franstalig Belgie meer dan ooit wil. Daar aan raken zal, om met de woorden van Bart De Wever te zeggen, moeten gebeuren “als een chirurg: met voorzorg, subtiele precisie, en nazorg.” Anders kunnen we op voorhand de broodnodige hervormingen al op onze buik schrijven en zal het voor niemand een goede zaak blijken.

Ten tweede is het misschien beter om in eerste instantie de andere partijen niet te betrekken bij hun staatshervormingsakkoord en eerst de grote lijnen, het speelveld, van een akkoord met hun tweeën te maken. Wie daarna mee wil, en akkoord is met de principes en de uitgangspunten kan mee; wie niet, blijft in de oppositie. Het kan arrogant overkomen maar daardoor geef je de madame non’s van deze wereld veel minder speelruimte en dus is de kans kleiner dat het mislukt. Je kan zo uitmaken welke coalitie het beste zou werken, het meeste wederzijds vertrouwen zou hebben, en kans maakt om aan een 2/3de meerderheid te geraken. Het is dus heel slim van De Wever om nu nog niet te spreken over coalitie’s, maar eerst het doel en dan maar de middelen te heiligen.

Ten derde zal sociaal-economisch water met vuur moeten worden verzoend. Alhoewel, onmogelijk is dat ook niet. Daarin staat sp.a al een stuk verder dan PS, maar goed, na 8 jaar paars hebben ze ook bewezen dat dat enigszins lukte.Een afgeslankte maar sterke overheid met sociale voorzieningen die zelfontplooing makkelijker maakt, en waar plaats is voor sociale rechtvaardigheid en solidariteit…. dat zijn de belangrijkste principes van het sociaal-liberalisme waar we waarschijnlijk naar toe zullen moeten gaan. Hoe dit in de huidige omstandigheden te rijmen valt met de nodige besparingen, zonder de belastingsdruk nog hoger te leggen, daar zal nog veel inkt moeten over vloeien.

Er is dus wel iets mogelijk, maar er is een kans. Bonne chance �* tous !
Uw verhaaltje over de schorpioen en de kikker is zeker relevant. Echter BDW is de kikker die met veel lucht in het lijf en met de CD&V en Spa op zijn rug naar de overkant zwemt op weg naar een akkoord. Dan zal onderweg een schorpioense t(j)eef het mes in de rug planten. De aard van het beestje, nietwaar.

Wij moeten ons afvragen op BDW ook de fabels van Aesopus in 't Latijn of Grieks gelezen heeft ? Daarom gaat hij beter alleen naar de overkant en maakt een deal voor dat hij de schorpioenen laat over zwemmen op eigen kracht.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 15 juni 2010 om 22:45.
Cyrano is offline  
Oud 15 juni 2010, 22:47   #47
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
LEVE FAILLIET VLAANDEREN
Kijk eens aan, de aap komt uit de mouw.

Want denk je dat er gebeurt met uw geliefde Belgie als Vlaanderen failliet is, denk je?
Zeno! is offline  
Oud 15 juni 2010, 22:55   #48
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
LEVE FAILLIET VLAANDEREN
Monsieur Henri,

Het is niet mijn gewoonte te reageren op uw onzin.

U verheugt zich in het failliet van uw medeburgers. Ik vind uw inciviek gedrag zum kotzen. Moest ik mij Belg voelen, ik zou mij schamen door mensen als u verdedigd te worden.
Oud 15 juni 2010, 23:18   #49
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Uw verhaaltje over de schorpioen en de kikker is zeker relevant. Echter BDW is de kikker die met veel lucht in het lijf en met de CD&V en Spa op zijn rug naar de overkant zwemt op weg naar een akkoord. Dan zal onderweg een schorpioense t(j)eef het mes in de rug planten. De aard van het beestje, nietwaar.

Wij moeten ons afvragen op BDW ook de fabels van Aesopus in 't Latijn of Grieks gelezen heeft ? Daarom gaat hij beter alleen naar de overkant en maakt een deal voor dat hij de schorpioenen laat over zwemmen op eigen kracht.
U bent blijkbaar niet op de hoogte van de plannen van Bart. Hij wil een akkoord over BHV VOOR dat het parlement samenkomt. Dan moet daar de procedure niet gestart worden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 16 juni 2010, 09:06   #50
jovad
Vreemdeling

Standaard

Eindelijk, ik dacht dat het hier onmogelijk was, maar toch: er is iemand on-topic gebleven. Cyrano is hier de enigste die er in slaagt een zinvolle bijdrage te leveren aan deze discussie, waarvoor dank !
jovad is offline  
Oud 16 juni 2010, 14:36   #51
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jovad Bekijk bericht
Eindelijk, ik dacht dat het hier onmogelijk was, maar toch: er is iemand on-topic gebleven. Cyrano is hier de enigste die er in slaagt een zinvolle bijdrage te leveren aan deze discussie, waarvoor dank !
zonder dank.
Oud 16 juni 2010, 15:47   #52
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is De Wever een schorpioen?
Neen, een Boogschutter (21/december)
bgf324 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be