Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 juni 2010, 17:30   #41
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik kan het alleen maar herhalen:

Is de CD&V Vlaams gezind geworden? Sinds wanneer?
Blijf gerust in je eigen wereldje leven
gehuigert is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:33   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Blijf gerust in je eigen wereldje leven
Waarom antwoord je niet?

Citaat:
Oud 23 juni 2010, 17:33   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...hyssen_ontslag
Thyssens neemt volgens VRT zeker ontslag. Ik vind het wel eigenaardig dat dit meer dan een week geduurd heeft, normaal neemt de voorzitter op de dag van de verkiezingen ontslag, als hij al ontslag neemt;
M.T. was helemaal niet van zin ontslag te nemen na de verkiezingsnederlaag. Heeft ze zelf duidelijk gezegd op 13 juni en 14 juni.

Maar ik vermoed dat Peeters haar op andere gedachten heeft gebracht en dat hij achter de schermen de touwtjes in handen heeft genomen.

En wie verwacht dat Vervotte nu de leiding op zich gaat nemen, zal bedrogen uitkomen. Zij is het schoothondje van Leterme en aast op een verlenging van haar huidige ministerpost.
Jantje is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:33   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan het alleen maar herhalen:

Sinds ze confederalisme in het programma hebben opgenomen. Dat was een kantelmoment waar ze van een Belgisch staatsdragende partij omgevormd zijn naar een Vlaamse staatsvormende partij. (Een evolutie die samenvalt met het feit dat de christen-democratie in België niet langer dominant is) Maar goed. In uw ogen zal het nooit genoeg zijn.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 juni 2010 om 17:35.
solidarnosc is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:34   #45
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom antwoord je niet?
Ik weerkaats de vraag: sinds wanneer zijn de Vlaamse resoluties niet Vlaamsgezind (of sinds wanneer heeft CD&V ze afgekeurd)
gehuigert is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:34   #46
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
M.T. was helemaal niet van zin ontslag te nemen na de verkiezingsnederlaag. Heeft ze zelf duidelijk gezegd op 13 juni en 14 juni.

Maar ik vermoed dat Peeters haar op andere gedachten heeft gebracht en dat hij achter de schermen de touwtjes in handen heeft genomen.

En wie verwacht dat Vervotte nu de leiding op zich gaat nemen, zal bedrogen uitkomen. Zij is het schoothondje van Leterme en aast op een verlenging van haar huidige ministerpost.
Ik denk gewoon dat ze geen zin had om de woordvoerster te worden van Peeters. Een voorzitster in naam only.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 juni 2010 om 17:34.
solidarnosc is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:36   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Sinds ze confederalisme in het programma hebben opgenomen. Dat was een kantelmoment waar ze van een Belgisch staatsdragende partij omgevormd zijn naar een Vlaamse staatsvormende partij. Maar goed. In uw ogen zal het nooit genoeg zijn.
Zozo.

Ik herinner me commentaren na de verkiezing die stelden dat de CD&V afgestraft werd omdat ze een Belgicistische koers aanhielden.

Vlaamse staatsvormende partij =/= Belgicistisch.

Er zit dus enige tegenspraak in uw betoog.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 23 juni 2010 om 17:36.
Xenophon is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:38   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik weerkaats de vraag: sinds wanneer zijn de Vlaamse resoluties niet Vlaamsgezind (of sinds wanneer heeft CD&V ze afgekeurd)
Een Vlaams gezinde partij die afgestraft is in de kiezing omdat ze een Belgische koers stuurden...

...
Oud 23 juni 2010, 17:38   #49
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zozo.

Ik herinner me commentaren na de verkiezing die stelden dat de CD&V afgestraft werd omdat ze een Belgicistische koers aanhielden.

dat is juist het duale karakter van de CD&V... op vlaams niveau voeren ze een vlaamsgezinde koers, en op federaal niveau een belgicistische koers. Deze verkiezingen waren federaal... hence... afstraffing voor die koers.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 23 juni 2010 om 17:39.
lollysticky is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:39   #50
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zozo.

Wat is dat een Belgicistisch koers? Zeggen dat je geen seperatist bent en dat onderhandelen de enigste manier om is om die "grote staatshervorming" te realiseren. Tiens is dat niet wat Dewever zegt en momenteel aan het proberen is. Is Dewever ook een Belgicist geworden?
solidarnosc is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:40   #51
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
dat is juist het duale karakter van de CD&V... op vlaams niveau voeren ze een vlaamsgezinde koers, en op federaal niveau een belgicistische koers. Deze verkiezingen waren federaal... hence... afstraffing voor die koers.
Ik ging het ook net zeggen, maar ge zijt mij voor. Blijkbaar zijn sommige mensen nog niet op de hoogte dat federale, Vlaamse, gemeenteraads en Europese verkiezingen een ander stemgedrag, andere politici en een andere koers van de partijen in kwestie inhouden.
gehuigert is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:41   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou daar nu toch mee op aub.

Ze lopen daar aan de Belgische leiband.

De Belgische machtszuilen in de CD&V zijn baas.
Oud 23 juni 2010, 17:42   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gevolg: degene die propageerde: "Nooit opgeven" is nu de eerste die opgeeft...
Hoogmoed komt ten val.
Boduo is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:44   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat een Belgicistisch koers? Zeggen dat je geen seperatist bent en dat onderhandelen de enigste manier om is om die "grote staatshervorming" te realiseren. Tiens is dat niet wat Dewever zegt en momenteel aan het proberen is. Is Dewever ook een Belgicist geworden?
Dat is natuurlijk een goede truk, het onderwerp van het gesprek veranderen naar BDW. Want BDW is natuurlijk geen Belgicist, dus moet ik u gelijk geven op dat punt.

Ik ken die taktieken ook, dus laat ons bij het originele punt blijven, de CD&V is een Belgicistische partij. Heeft met BDW niets te zien.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 23 juni 2010 om 17:44.
Xenophon is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:48   #55
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken die taktieken ook, dus laat ons bij het originele punt blijven, de CD&V is een Belgicistische partij.
met u valt gewoonweg niet te discussieren
ik geef u deels gelijk... het is enkel zien welke zijde nu overneemt... als de ACW vleugel wint, mja dan kunt u gelijk krijgen. Voorlopig heeft (een deel van) de cd&v nog een vlaamse reflex
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 23 juni 2010 om 17:49.
lollysticky is offline  
Oud 23 juni 2010, 17:56   #56
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds ze confederalisme in het programma hebben opgenomen.
Hun confederalisme is geen confederalisme, maar eerder een federalisme dat verschilt van het huidige unionistische federalisme. Dit ter zijde...

Citaat:
Dat was een kantelmoment waar ze van een Belgisch staatsdragende partij omgevormd zijn naar een Vlaamse staatsvormende partij. (Een evolutie die samenvalt met het feit dat de christen-democratie in België niet langer dominant is) Maar goed.
For your information, CD&V nam pas het "confederalisme" op in haar programma toen ze reeds in de oppositie zat en aldus niet meer dominant was. U verwart oorzaak en gevolg.

Als solopartij won ze weer niet in 2003. In kartel met de N-VA won ze wél in 2004, 2006 en 2007. Of het kartel die "Vlaamse" reflex geloofwaardig maakte waar ze dat niet was in 2003, laat ik over aan de verbeelding van de lezer. Ongetwijfeld zal de schertsfiguur Stefaan De Clerck ook verantwoordelijk zijn voor de nederlaag in 2003.

Ik merk het tegenovergestelde van u op: zodra CD&V zich een beetje Vlaams toont en dat ook geloofwaardig maakte, wint ze de verkiezingen. Het was nu in 2010 dat men met een Belgische campagne, Marianneke ging zelfs naar de Walen om campagne te voeren, na een debacle als stoere Vlaamse BHV splitsers, dat CD&V de "echte problemen" ging oplossen en een smadelijke verkiezingsnederlaag leed, het ergste resultaat ooit:

En het grappige is, een zogenaamde communautaire eenthemapartij die in het midden van een crisis vol "echte problemen", haalt een landslide overwinning.

Ik wil niets zeggen, maar zou het kunnen dat uw analysevermogen even schitterend is als de overtuigingskracht van de campagnestrategen die van uw partij een volkspartij hebben gemaakt.
Oud 23 juni 2010, 19:01   #57
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Er is inderdaad een groep rond Peeters en een groep rond Leterme, maar de perceptie dat de groep rond Peeters Vlaamsgezinder zou zijn dan de groep rond Leterme is dikke zever. Gewoon stemmingmakerij van de regimemedia.

Het is gewoon een machtstrijd tussen het ACW en de middenstandszuil binnen die partij.

Jo Vandeurzen bijvoorbeeld zit in de groep Leterme en Herman Van Rompuy zit in de groep Peeters. Wie is er Vlaamsgezinder ? Uiteraard zitten in de groep Leterme ook Belgicisten, maar dus evengoed in de middenstandszuil van Peeters.

Eigenlijk is Bart Dewever één van de weinigen die echt weet hoe de vork aan de steel zit binnen die partij. Welke groep was er het meest voor het kartel ? Welke groep heeft de strategie van de "Rustige Vastheid" meest gesteund ?

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 23 juni 2010 om 19:02.
Max van Dietschland is offline  
Oud 23 juni 2010, 19:05   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Hun confederalisme is geen confederalisme, maar eerder een federalisme dat verschilt van het huidige unionistische federalisme. Dit ter zijde...

Dewever verwees anders wel iedere keer naar CD&V om te zeggen dat "confederalisme" geen radikaal voorstel was. Unionistisch federalisme?
solidarnosc is offline  
Oud 23 juni 2010, 19:07   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er is inderdaad een groep rond Peeters en een groep rond Leterme, maar de perceptie dat de groep rond Peeters Vlaamsgezinder zou zijn dan de groep rond Leterme is dikke zever. Gewoon stemmingmakerij van de regimemedia.

Het is gewoon een machtstrijd tussen het ACW en de middenstandszuil binnen die partij.

Jo Vandeurzen bijvoorbeeld zit in de groep Leterme en Herman Van Rompuy zit in de groep Peeters. Wie is er Vlaamsgezinder ? Uiteraard zitten in de groep Leterme ook Belgicisten, maar dus evengoed in de middenstandszuil van Peeters.

Eigenlijk is Bart Dewever één van de weinigen die echt weet hoe de vork aan de steel zit binnen die partij. Welke groep was er het meest voor het kartel ? Welke groep heeft de strategie van de "Rustige Vastheid" meest gesteund ?
Peeters wil gewoon meer macht en aangezien de man chef is in Vlaanderen wil dat ook zeggen dat hij voorstander is van een staatshervorming. Idem voor het Vlaams patronaat die as such geen nationalisten zijn maar die in meer Vlaamse autonomie een manier zien om hun winstmarges te verhogen.
solidarnosc is offline  
Oud 23 juni 2010, 19:08   #60
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dewever verwees anders wel iedere keer naar CD&V om te zeggen dat "confederalisme" geen radikaal voorstel was. Unionistisch federalisme?
Je kan confederalisme toch niet radikaal noemen, als het al in artikel 35 van de grondwet is opgenomen?
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be