Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2010, 16:26   #41
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Gehuigert is een nickname en is geen Nederlands woord.
Ken jij het werkwoord "huigeren" dan niet? Het is een combinatie van "hijgen" en "huiveren"; al hijgend huiveren, of al huiverend hijgen...

Ik huiger, Jij huigert, Wij hebben gehuigert?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 28 juni 2010 om 16:28.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 16:46   #42
Cdude
Banneling

Standaard

IDus ik huiger is spelen met een huig?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 16:58   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ligt het aan mij of lees ik veel meer dt-fouten hier dan elders op het net.

Het kan een persoonlijke impressie zijn (ik beken, ik heb er ook al een vijftal gemaakt in mijn duizend posts) maar ik heb de indruk dat er hier bitter weinig mensen geven om een correcte spelling. Dat 'moeilijke' woorden nu nog worden fout geschreven, kan ik begrijpen maar zoveel dt-fouten?
Steek je d en t daar waar de zon NOOIT schijnt.
Ik mag van mijnheer dockteur zelfs van anders schrijven als alle letters er maar staan.

Veel erger is dat er een hoop mensen zijn die niet begrijpend kunnen lezen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 17:05   #44
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Dt-fouten zijn een belediging voor de Nederlandse taal. Punt.
Oud 28 juni 2010, 17:08   #45
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
IDus ik huiger is spelen met een huig?
Leuke interpretatie Ik heb het woord zelf verzonnen toen ik nog maar 8 jaar oud was en toen kende ik zelfs nog geen huig
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 17:12   #46
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke interpretatie Ik heb het woord zelf verzonnen toen ik nog maar 8 jaar oud was en toen kende ik zelfs nog geen huig
en nu ben je?
Oud 28 juni 2010, 17:45   #47
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat verklaart niet echt waarom zoveel mensen er tegen zondigen. Er kan trouwens ook iets voor gezegd worden om de spelling nauwer te laten aanleunen bij de uitspraak.

Bv. "Wij antwoorden". Je hoort één d, je schrijft één d. Als we naar de verleden tijd gaan, hebben we "Ik antwoordde" => je hoort één d, je schrijft één d. Geen gedoe met kunstmatige regels.
Dan maak je juist een uitzondering op de algemene regel voor de verleden tijd van regelmatige werkwoorden. Ik kam mijn haar -> ik kamde mijn haar. +de . Jij wil een uitzondering invoeren : +e als het woord eindigt op d of t.
Ik ben nog opgevoed met de "gij" vorm. "Gij drinkt altijd thee" en ik heb heel lang dt fouten gemaakt tegen de "jij" vorm waar de regel een beetje anders is. (vindt gij vs. vind jij ) 't is niet altijd gemakkelijk om regels die er van kleinsaf ingeramd zijn weer te vergeten.
De dt regel is trouwens lang niet zo gemakkelijk. Bijv. "meld u opnieuw aan" of "meldt u opnieuw aan". Daar twijfel ik steeds weer. De regel zou ik terug moeten opzoeken, maar ik meen me te herinneren dat hij helemaal niet zo eenvoudig is.
Dit gezegd zijnde , er zitten toch heel wat aberraties in onze spelling. Een straffe kerel die dit allemaal kan onthouden... en zelfs al zou hij het kunnen onthouden, allemaal nog eens correct toepassen op de koop toe.

Laatst gewijzigd door Zucht : 28 juni 2010 om 17:47.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 17:47   #48
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dan maak je juist een uitzondering op de algemene regel voor de verleden tijd van regelmatige werkwoorden. Ik kam mijn haar -> ik kamde mijn haar. +de . Jij wil een uitzondering invoeren : +e als het woord eindigt op d of t.
Ik ben nog opgevoed met de "gij" vorm. "Gij drinkt altijd thee" en ik heb heel lang dt fouten gemaakt tegen de "jij" vorm waar de regel een beetje anders is. (vindt gij vs. vind jij ) 't is niet altijd gemakkelijk om regels die er van kleinsaf ingeramd zijn weer te vergeten.
De dt regel is trouwens lang niet zo gemakkelijk. Bijv. "meld u opnieuw aan" of "meldt u opnieuw aan". Daar twijfel ik steeds weer. De regel zou ik terug moeten opzoeken, maar ik meen me te herinneren dat hij helemaal niet zo eenvoudig was.
Dit gezegd zijnde , er zitten toch heel wat aberraties in onze spelling. Een straffe kerel die dit allemaal kan onthouden... en zelfs al zou hij het kunnen onthouden, allemaal nog eens correct toepassen op de koop toe.
Een tip is het werkwoord 'smurfen' of 'zich smurfen' gebruiken, als je twijfelt.

'Smurf u' 'Smurft u zich' 'gij smurft' 'jij smurft' 'smurft gij?' 'smurf jij?'

Niet mijn verdienste, geleerd op school
Oud 28 juni 2010, 17:54   #49
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tip is het werkwoord 'smurfen' of 'zich smurfen' gebruiken, als je twijfelt.

Zo leerden wij dat met 'lopen'
Oud 28 juni 2010, 18:04   #50
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Zo leerden wij dat met 'lopen'
Enkel heeft lopen een betekenis en kan je dat al niet meer (zonder nadenken, juist op taalgevoel) gebruiken voor 'zich lopen'

Het voordeel van smurfen is gewoonweg je taalgevoel
Oud 28 juni 2010, 18:06   #51
Cdude
Banneling

Standaard

Ik haat smurfen
Oud 28 juni 2010, 18:25   #52
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik haat smurfen
Het werkwoord smurfen ?
Oud 28 juni 2010, 18:53   #53
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb dat hulpje uiteindelijk zelf ontdekt met "gaan". "Gaat u zich aanmelden aub", "Ga u daar aanmelden".
Maar eigenlijk is dat hulpmiddel nog erger dan een ezelsbruggetje als "gij drinkt altijd thee". Dat laatste is nog een afspiegeling van de regels. Het voorbeeldzinnetje is totaal ontkoppeld van de onderliggende regel. Als die ooit verandert zul je gewoon blijven doorsmurfen op de jou gekende manier en continu en consistent fouten maken, zoals ik indertijd met de "jij" vorm.
Alleen wie constant met taal , spelling en grammatica bezig is heeft een kans om foutloos te schrijven. Een foutje is m.i. dus niet zo erg. Er zijn natuurlijk kemels die niet goed te praten zijn.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 18:59   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Dialecten mogen volgens mij niet verdwijnen, ze zijn de rijkdom van een taal, maar, in het openbaar zou men toch AN moeten spreken.
Ze mogen de standaardtaal verrijken, maar daar houdt het voor me op. Ik ga hier niet liegen om bepaalde zieltjes te sussen hoor. Trouwens, zelfs indien oude dialecten zouden verdwijnen (ze worden alvast uniformer), dan nog is er een regionale diversiteit. In élke taal is dat.
Ze mogen best verdwijnen van me, zolang de gesproken taal het Nederlands blijft.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 18:59.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 19:10   #55
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ze mogen de standaardtaal verrijken, maar daar houdt het voor me op. Ik ga hier niet liegen om bepaalde zieltjes te sussen hoor. Trouwens, zelfs indien oude dialecten zouden verdwijnen (ze worden alvast uniformer), dan nog is er een regionale diversiteit. In élke taal is dat.
Ze mogen best verdwijnen van me, zolang de gesproken taal het Nederlands blijft.

Wat is de logica achter het feit dat de ene lokale taal (bv Oilstersj) verdwijnen, en een andere lokale taal (Nederlands) niet?
Oud 28 juni 2010, 19:15   #56
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het zou een serieus verlies zijn voor de Nederlandse taal indien dialecten zouden verdwijnen. Veel dialecten bevatten immers originele en/of grappige woorden en zegswijzen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 19:40   #57
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wat is de logica achter het feit dat de ene lokale taal (bv Oilstersj) verdwijnen, en een andere lokale taal (Nederlands) niet?
Dat zou een gevolg van een natuurlijke evolutie zijn. Zelfs in uw geliefde Frans en Engels zijn dit feiten (met de komst van de televisie verdwenen dialecten). Toch bestaan er ook nu nieuwe dialecten in het Engels (men denke aan African American Vernacular English) en het Frans (men denke aan l'akseng du Midi) gebaseerd op de standaardtaal. Schrijven wij soms in het Oilsjters hier? Dialecten laat ik ongemoeid, maar dat ze niet zouden mogen verdwijnen? Onzin voor mij!
Het Nederlands uiteindelijk geen vreemde taal voor geen enkele van ons (een engdenkende provinciaal daar niet bij gelaten). Op de keper genomen zijn het Frans en het Engels wel naburige culturen, maar niet onze cultuur.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 19:53.
Oud 28 juni 2010, 19:41   #58
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou een serieus verlies zijn voor de Nederlandse taal indien dialecten zouden verdwijnen. Veel dialecten bevatten immers originele en/of grappige woorden en zegswijzen.
Taal is iets dynamisch en evolueert constant.
Aan de ene kant verdwijnen er, aan de andere kant ontstaan er fascinerende "slangs" die alleen voor een ingewijde te begrijpen valt
Oud 28 juni 2010, 19:42   #59
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een dialectische zegswijze is aanvaardbaar als neologisme, zéker indien er geen equivalent in de standaardtaal bestaat. Dat spreekt voor zich. Trouwens, zelfs indien alle dialecten uitgeroeid zouden worden, dan ontstaan er in de loop van de tijd nieuwe. Dialecten komen en gaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 19:45.
Oud 28 juni 2010, 20:30   #60
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal is iets dynamisch en evolueert constant.
Aan de ene kant verdwijnen er, aan de andere kant ontstaan er fascinerende "slangs" die alleen voor een ingewijde te begrijpen valt
Allemaal goed en wel, maar het blijft een verlies.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be