Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juli 2010, 13:19   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Afgesproken.
En als er niet te veel volk in de rij staat, mag je mij eens tussen pot en pint uitleggen hoe dat nieuwe Vlaanderen onze levens concreet zal veranderen.
Ok.
Oud 2 juli 2010, 15:30   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afgesproken.
En als er niet te veel volk in de rij staat, mag je mij eens tussen pot en pint uitleggen hoe dat nieuwe Vlaanderen onze levens concreet zal veranderen.
Ik zou dat ook wel willen doen voor jou, maar ik ben wat ontmoedigd.
De voorlaatste keer dat ik je zo iets wou uitleggen, was met de fusies van de gemeenten. En je begreep er niets van. Tenminste, dat zei je toch.

De laatste keer dan, was met de invoering van de €. Dat begreep je ook niet. (dat de devaluatie van 1983 - dank zij Poupehan iedereen plots 8 procent armer) of daaromtrent een uiterst penibele zaak was, dat had je wel begrepen, ofwel deed je maar alsof.

Beide veranderingen waren pertang redelijk ingrijpend voor onze maatschappij.

Je hebt mensen die kleurenblind zijn.
Ik verdenk jou ervan dat je maatschappij-blindheid hebt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 juli 2010, 15:32   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Poolse Hells Angel met een strafblad van hier tot Tokyo:
Is dat de referentie voor zij die het goed met Vlaanderen voor hebben?
Jij weet iets wat ik niet weet......
Henri1 is offline  
Oud 2 juli 2010, 15:50   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou dat ook wel willen doen voor jou, maar ik ben wat ontmoedigd.
De voorlaatste keer dat ik je zo iets wou uitleggen, was met de fusies van de gemeenten. En je begreep er niets van. Tenminste, dat zei je toch.

De laatste keer dan, was met de invoering van de €. Dat begreep je ook niet. (dat de devaluatie van 1983 - dank zij Poupehan iedereen plots 8 procent armer) of daaromtrent een uiterst penibele zaak was, dat had je wel begrepen, ofwel deed je maar alsof.

Beide veranderingen waren pertang redelijk ingrijpend voor onze maatschappij.

Je hebt mensen die kleurenblind zijn.
Ik verdenk jou ervan dat je maatschappij-blindheid hebt.
Wel, laat ook je boek signeren door Xenophon, ik trakteer erna.

En zo heeft Xeno al 3 boeken verkocht (zijn vrouw zal waarschijnlijk het 1ste kopen...)
Another Jack is offline  
Oud 2 juli 2010, 15:51   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, laat ook je boek signeren door Xenophon, ik trakteer erna.

En zo heeft Xeno al 3 boeken verkocht (zijn vrouw zal waarschijnlijk het 1ste kopen...)
Dat zal eerder de politie in al haar geledingen zijn vrees ik, succes verzekerd dus.
Oud 2 juli 2010, 17:43   #46
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wie van jullie heeft de volledige analyse van Eyskens gelezen? Alé, volledige, eentje van twee bladzijden. Mijn indruk: hij legt er zelf de mankementen van bloot en hij spreekt zichzelf een paar keer tegen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 2 juli 2010, 17:51   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is gewoon inherent aan de "strategie" van NVA/Dewever. Naarmate de federale staat steeds verder wordt uitgekleed worden de volgende stappen steeds moeilijker. Dat hebben we de afgelopen jaren reeds gezien. Het veronderstelt immers dat de Franstaligen (en een meerderheid van de Vlamingen) akkoord gaan met dit proces quid non.

Voor de rest vind ik dit weer een voorstel die de boel nog complexer zal maken (maar ook dat is inherent aan staatshervormingen.) Nu de man heeft de verdienste om een voorstel te doen. Daarmee komt hij verder dan al de rest in Vlaanderen.
Een N-VA light voorstel
Oud 2 juli 2010, 21:28   #48
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De toekomst van meneer Eyskens ligt in het verre verleden

Ik twijfel er daarentegen geen moment aan dat het studiewerk van JLDehaene alweer op tafel ligt...
kelt is offline  
Oud 2 juli 2010, 21:36   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De toekomst van meneer Eyskens ligt in het verre verleden

Ik twijfel er daarentegen geen moment aan dat het studiewerk van JLDehaene alweer op tafel ligt...
Wacht wacht. Wat bedoelt ge met die laatste zin?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 3 juli 2010, 06:39   #50
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Hoe bedoel je?
Oud 3 juli 2010, 14:27   #51
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Eyskens heeft een plan voor BHV en staatshervorming uitgewerkt.
Heeft het iets te bieden aan de informateur?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100702_010
Wij hebben maar nood aan 1 plan: De ordelijke opdeling van een land dat nooit had mogen bestaan. Geen herindelingen.
Oud 3 juli 2010, 14:30   #52
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Hoe bedoel je?
Net wat Michäel van Droogenbroeck wil bedoelen in zijn actuaboekje 'Kan Dewever wat Leterme niet kon?" (Trouwens zijn geld niet echt waard, tenzij je een leuke samenvatting wil hebben die verdomd veel weg heeft van een pleidooi voor een federale kieskring)
Oud 3 juli 2010, 14:38   #53
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een N-VA light voorstel
Zijn er nog andere?
Oud 3 juli 2010, 14:45   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Zijn er nog andere?
Het echte N-VA voorstel.
Oud 3 juli 2010, 16:06   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Wij hebben maar nood aan 1 plan: De ordelijke opdeling van een land dat nooit had mogen bestaan. Geen herindelingen.

Voor de 10.000 ste keer:
ik vind dat ook.
Maar voorlopig vinden dat nog onvoldoende Vlaamse kiezers.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 3 juli 2010, 17:35   #56
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je?
Meneer Dehaene had opdracht gekregen (tijdens een Leterme- of een van Rompuy-regering,ik weet het niet meer dewelke-) om "het geval BHV" van alle kanten te bekijken en alle mogelijke "konstrukties" tot oplossing in kaart te brengen.Ongetwijfeld,en voor zover we JLD menen te kennen uit het verleden,zal hij alle mogelijkheden,van kompleet onaanvaardbaar voor de Nederlandstaligen, tot idem dito voor de Franstaligen ,en alles daartussen ,opgelijst en uitgewerkt hebben.De sfeer in de vorige regering was ondertussen echter zo ziek dat ze niet meer in staat waren om,op basis van dit werk,iets nuttigs te doen op communautair gebied(herinner u: "Non" was politiek zeer bruikbaar gebleken tegen een CD&V met slappe knieen,die "hard" aan het niet-toegeven bleef,maar zich ondertussen wel in dit ellendige status-quo liet verstikken.)

Mocht meneer Eyskens ondertussen "leuke plannetjes" bedacht hebben,ik twijfel er eigenlijk niet aan dat ze al lang in JLD's werk staan..

Laatst gewijzigd door kelt : 3 juli 2010 om 17:38.
kelt is offline  
Oud 4 juli 2010, 21:41   #57
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een Federale kieskring is maximum democratie, hoe kan je daar nu tegen zijn ?

Ik denk dat de Vlaamsnationalistische afkeer voor een Federale kieskring te verklaren is in het feit dat er mogelijk weer nationale lijsten zouden komen van SP.A-PS, CD&V-SDH en O.VLD-MR.
Ik zie geen andere reden vom daartegen te zijn.

een federale kieskring met één man één stem of de huidige regeling?
die afkeer komt er omdat een federale kieskring weeral zo'n tegemoedkoming is aan die die zich niet willen verzoenen met het taalkarakter van de regio waar ze wonen. BHV, de problemen met de taalwetten in bruxelles, de burgemeesters, de taalfaciliteiten, de talentelling, de weigering van echte tweetaligheid in '30er, ... waren ook zo'n tegemoetkomingen. TWEE generaties lang en nog altijd willen ze niet aan Vlaanderen deelnemen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 4 juli 2010 om 21:52.
Miguelito is offline  
Oud 5 juli 2010, 00:38   #58
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Plan Eyskens met confederaal congres

Eyskens roept argwaan op, maar toch verrast met aantal verregaande confederale uitgangspunten. Afschaffing van federale verkiezingen en de vervanging van federale parlementen door confederaal congres zijn zonder meer de oplossing voor veel communautair geleuter. De invoering van een federale kieskring kan nog een steun blijven voor BV-politici en wie niet zonder die communautaire folklore kan om aan een politiek jobke te geraken. Addertjes onder het gras zijn nog de verdeling van de mandaten uit de deelstaatparlementen, de modaliteiten voor federale kieskringverkiezingen, ...

Het Confederaal Congres zou in de plaats komen van Kamer en Senaat en voor tweederde bestaat uit verkozenen van de deelstaatparlementen en voor een derde uit verkozenen in een federale kieskring. Deze laatste zou dus toch voor federale verkiezingen zorgen, maar die verkiezingen zouden samenvallen met de gewestwerkiezingen en Europese verkiezingen elke 5 jaar.

Doordat de federale verkiezingen worden afgeschaft, verdwijnt het probleem BHV of althans het grondwettelijk bezwaar van de BHV-kieskring.

Het Confederaal Congres zou nog enkel bevoegd zijn voor de federale wetgeving, het arbitreren van belangenconflicten en het goedkeuren van de rijksbegroting.

Lijkt me een voorstel, dat niet direct zou verwacht worden van een oude Belgicist als Eyskens. Of soliciteert Eysjens naar een job als koninklijk onderhandelaar of koninklijk bemiddelaar en ziet hij in zijn voorstel een compromis-oplossing?.
Pol is offline  
Oud 5 juli 2010, 04:41   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom nog een beetje federale verkiezingen? Schrap dit uit het lijstje en zorg ervoor dat de "federale mandaten beperkt blijven tot max 4 (2 waalse en 2 vlaamse).
Oud 5 juli 2010, 06:40   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie nog altijd niet de meerwaarde in van die federale kieskring.

Ik zie geen oplossing dat de deelstaten meer bevoegdheden krijgen, en welke; misschien zijn de kranten wat te kort in hun berichtgeving.

Ik zie niet hoeveel federaal gekozenen er zijn aan n-kant en aan f-kant.

En op heel persoonlijk en heel onprofessioneel vlak, ik weet het, het is enorm zwak: als het van hem komt, wil ik het niet; alleen daarvoor al, ik gun hem nul komma nul. Ik blijf nog liever heel mijn leven zo arm als ik nu ben.
elke oplossing die de belgische BHV patstelling oplost is een oplossing.

In feite maakt hij Belgie één grote BHV kieskring, daar kunnen de walen niet tegen zijn. EN dat kan in Vlaanderen ook verteerd worden.

Schaft hij de senaat af, waar dan toch wel een zak partijen van CDV; SPA tot VLD mee rondlopen

Samenvallende verkiezingen, is ook ok...

EN hij maakt een model die toelaat om alles te beslissen zonder elkaar te blokkeren... want nu blokkeer je elkaar continu bij wijze van spreken, wat de verrottingsstrategie van maddens een hype in vlaanderen, ze was toch realiteit bvb voor de reguilarisatie van migranten...

hoeveel procent het federale niveau moet zijn ? Daar ben ik zo niet direct uit. Ik was aan het denken waarom 33%, dat zal onze eyskens wel beredeneerd hebben. Ik zou denken bvb 50% Maar iedereen is blijkbaar bang van een 'grote sterke federale' kieskring

Anderzijds als 66% in twee parlementen moet zetelen, dan blokkeert het ene parlement toch wel de werking van het andere...

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 juli 2010 om 06:47.
brother paul is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be