Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2010, 16:39   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

De klantvriendelijkheid van de Lijn in Antwerpen stad is gewoon verschrikkelijk. Ik heb er een jaar gebruik van gemaakt, en kan helaas niet 1 positief element herinneren over hun klantenbediening.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 16:55   #42
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Op een laptopje van 400 euro lukt dat ook, hoor.

Imho moet De Lijn ervoor zorgen dat die ticketautomaten werken.
En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs.

Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen.
Ah en waar kan je dat te weten komen aan zo'n halte, wanneer je niét heel toevallig een laptop mét draadloze verbinding hebt?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 17:10   #43
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vind je?
Ik vind van niet.
De verbindingen zijn nu slechter.
Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.
Je kan nog altijd een ticket kopen op de bus.
En de lijnkaart (meerrittenkaart) is eeuwig geldig.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 17:28   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ticket op de bus zelf kost meer (de lijnkaart trouwens ook). Je bent als klant sowieso afgezopen dus als je daar aan een halte staat waar nergens staat aangegeven waar je tickets kan kopen.
Oud 7 juli 2010, 17:51   #45
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.
Die dame kent haar rechten niet. Men kan je om een tijdelijk cashflow probleem niet weigeren de bus te nemen. Men moet je met overschrijving laten betalen.

Alleen, daar kruipt veel tijd en administratie in, en veel chauffeurs zullen doen alsof hun neus bloedt.

Bron? Een praatzieke lijnchauffeur uit het Brugse (ja, ik ken hem).
Oud 7 juli 2010, 20:05   #46
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Tiens, vraagje. Ik rij niet veel met de lijn, een paar keer per jaar. Als ik een kaartje koop moet ik kiezen tussen één of twee zones. Nergens vind ik echter een aanduiding waar die zones liggen. Zelfs als ik een traject laat uitrekenen wordt er niet bijgezegd of dit één of twee zones ver reikt.
Ik koop dus altijd maar één zone, maar ben ik nu zo stekeblind dat ik dat nergens terugvind op hun site of is dat een staatsgeheim van de lijn ?
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:15   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nee, dat is inderdaad nergens aangegeven. Je moet dat maar raden.
Oud 8 juli 2010, 23:34   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vind je?
Ik vind van niet.
De verbindingen zijn nu slechter.
Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.
Uiteraard vind jij dat.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 juli 2010 om 23:35.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 12:45   #49
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Diegene die regelmatig de bus moeten of willen nemen weten wel waar ze hun tickets moeten of kunnen kopen lijkt me.
De verantwoordelijkheid van inlichten van de reizigers ligt uiteraard in de eerste plaats bij De Lijn, daar is geen weg naast uiteraard en als ze ergens tekort schieten ja dan moet dat opgelost worden door hun. Als klant heb je tenslotte ook zelf een klein beetje de plicht om je op voorhand in te lichten.

Maar het probleem is niet zozeer de klantvriendelijkheid van De Lijn hoor die is doorgaans goed genoeg. De onvriendelijkheid en onredelijkheid van de reizigers is een heel paar andere mouwen daarentegen! Dat is eerder een groter probleem dan de gebreken van De Lijn en hun medewerkers.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 12:51   #50
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ticket op de bus zelf kost meer (de lijnkaart trouwens ook). Je bent als klant sowieso afgezopen dus als je daar aan een halte staat waar nergens staat aangegeven waar je tickets kan kopen.
Hier in Mechelen bv heb ik genoeg bushaltes, tot zelfs ver buiten het stadscentrum, gezien waar wel alles geafficieerd is hierover. Maar ja als er 2 dagen of weken na het aanhangen van bordjes deze verdwijnen of onleesbaar gemaakt worden...

Tenslotte; even een belletje, mailtje of brief naar de lijnwinkel of een bezoekje eraan voor de nodige infofolders of uw ogen/oren eens opentrekken in een krantenwinkel, grootwarenhuis, cafe,... doet ook al veel .
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 12:56   #51
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.
In de prodata's zit geen code voor ticket met afslag. Chauffeurs kunnen dus enkel gewone biljetjes maken.

Het prodatasysteem dateert van 1993 en is dus sterk verouderd. Er kan ook niet zoveel in geprogrammeerd worden. Als men al een nieuwe 'speciale code' moet programmeren is het soms al moeilijk om dat er in te krijgen (onder speciale codes zitten de speciale biljetten als: "ga met de bus naar evenement X en ga daar gratis binnen")

Koop dan een nieuw prodatasysteem dat hetzelfde werk als het hedendaagse maar waar meer opdrachten in kunnen.

=> gaat niet: Firma die die dingen bouwde is al jaren faillet.
Zo heeft men ook van die toestellen te weinig. Wanneer een oude bus uit dienst gaat wordt alle ontwaardingsapparatuur er af gehaald en in de nieuwe voertuigen gestoken omdat er te kort zijn.
Een jaar of 2 geleden heeft een externe firma in opdracht van De Lijn wel enkele prodatatoestellen nagebouwd. Maar dat mocht dan weer niet kwa wetgeving.

Binnen een jaar of 2 moet een nieuw systeem het huidige vervangen. Het zal te vergelijken zijn met het MOBIB-systeem in de Brusselse metro.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 16 juli 2010 om 12:58.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:05   #52
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik, met een abonnement.
²

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:57   #53
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah en waar kan je dat te weten komen aan zo'n halte, wanneer je niét heel toevallig een laptop mét draadloze verbinding hebt?
Nogal flauw, hoor.

Ik schreef: "Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen."

"In je eigen buurt" dus.

Tenzij je dagelijks verhuist is het inderdaad een kleine moeite om dat eens via het Internet op de website van De Lijn op te zoeken.

Het is prima dat de mondige burger de grote bedrijven, en al zeker de monopolies waar hij als belastingsbetaler willens nillens mee voor betaalt, ter verantwoording roept.
Diezelfde mondige burger mag echter ook zelf een heel klein beetje verantwoordelijkheid opnemen.

En daarvoor moet je in dit geval heus niet op straat rondlopen met een laptop mét draadloze verbinding.

Laatst gewijzigd door Firestone : 16 juli 2010 om 14:02.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:59   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Bobo ni betalen, bobo abonnement
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:21   #55
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.
Als ze niet eens 2 euro bij heeft, wat gaat ze dan doen in die winkel?
Of had ze maar juist 1,60 € bij ofzo?
Wie loopt er nu zonder geld op straat trouwens?
Oud 16 juli 2010, 15:22   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Als ze niet eens 2 euro bij heeft, wat gaat ze dan doen in die winkel?
Of had ze maar juist 1,60 € bij ofzo?
Wie loopt er nu zonder geld op straat trouwens?
met haar bankkaart betalen ?
Oud 16 juli 2010, 15:25   #57
Anna List
Banneling

Standaard

gewoon nen betaalterminal op den tram (waar ge met uw bankkaart uw kaartje koopt zonder de chauffeur 'lastig te vallen' dus aan 1€60) is dat teveel gevraagd mss ????

Laatst gewijzigd door Anna List : 16 juli 2010 om 15:25.
Oud 19 juli 2010, 15:44   #58
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.
Ik heel dikwijls zelfs nu ik werkloos ben. En daarom koop ik eens in het jaar een omni-pass, geen gesukkel met ticketjes, vlug op de bus en veel goedkoper!
Oud 17 augustus 2010, 15:49   #59
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.
Ja, dat zwartrijden schijnt op sommige lijnen al héél erg ingeburgerd te zijn! En de chauffeur riskeert zijn/haar leven (of bijna) indien hij/zij het lef heeft daar een opmerking over te maken.
Straks horen we weer hoeveel de belastingbetaler mag bijbetalen voor dat gedoe waarschijnlijk...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 12:55   #60
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Maar het probleem is niet zozeer de klantvriendelijkheid van De Lijn hoor die is doorgaans goed genoeg. De onvriendelijkheid en onredelijkheid van de reizigers is een heel paar andere mouwen daarentegen! Dat is eerder een groter probleem dan de gebreken van De Lijn en hun medewerkers.
nagels met koppen
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be