Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen?
Ja ghaerne! 50 54,35%
Neen! 42 45,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2004, 17:41   #41
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Groot gelijk, net zoals Rhode St. Genese bij Wallonie hoort!
Dan annexeren wij Durbuy en Benidorm!
En Luxemburg, voor ons zwart geld!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 18:11   #42
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Nederduytschen Draeck

Brand los!

PS: ik vraag hier naar de mening van uitsluitend Vlamingen.
ideaal.
dietsland houzee.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 18:16   #43
PAJOT
Banneling

Standaard

Het Vlaams-nationalisme is in wezen, kan niet anders zijn dan Nederlands, Diets nationalisme. Wij zijn één volk! Dietsland Houzee!
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 18:26   #44
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Dietsland Houzee!
Hou uw Dietsland ook maar.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 18:36   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja, u weet ook niet veel af van de taalgrens blijkbaar...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 18:41   #46
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brand los!

Als je wilt dat je plannetje ooit een kans op slagen maakt, zal je het toch ook aan de Nederlanders zèlf moeten vragen. Persoonlijk ken ik geen enkele Nederlander die er naar uitkijkt naar de annexatie door
Vlaanderen. Naar't schijnt -en van horen zeggen- zou het Zwart Blok er iets mee te maken hebben.

En nee, ik ben tegen Vereenigde Nederlanden, waarom hebben we dat nog nodig? We hebben toch de Europese Unie?
Oud 18 mei 2004, 18:45   #47
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Ik wou gewoon zeggen dat of voeren al dan niet op dat kaartje moet staan er niet toe doet in de discussie.
Oud 18 mei 2004, 19:05   #48
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Kunt u dat wat uitleggen, want echt veel argumentatie zie ik daar niet bij staan...
Ik zal het heel kort uitleggen: Als Vlaams Nationalist kent u heel goed de cultuurverschillen met de Walen. Op de taal en PS na, zijn al dezelfde verschillen toepasbaar op de Nederland/Belgie situatie.
Maw, u kunt gen concrete voorbeelden geven. Al de punten waarin Vlaanderen van Wallonië verschilt, hebben we wel gemeen met Nederland.
  • voorkeur voor liberaal KMO-land
  • voorkeur voor centrum-rechts
  • dichtbevolkt land
  • plat land
  • zelfde taal
  • in het zuiden althans: katholieke voorgeschiedenis
  • convergentie wat betreft maatschappij (homohuwelijken, softdrugs tov rest Europa)
  • eenzelfde sociologische verhoudingen (gelijkaardig levensstandaard)

Dus ik zie niet goed in, hoe jij die haat tegen de Nederlanders kan rechtvaardigen. Ma bon...

Citaat:
Citaat:

Terechte opmerking, vandaar de keuze voor een statenbond. Argument afgeblazen...
Die statenbond is er al dmv Europa. Je hebt wel gelijk dat je argument is afgeblazen.
Oooh, wat spelen we weer de welbespraakte. Ofwel bent u zo dom dat u niet beseft dat uw argument is afgeblazen. De bevoegdheden die we samen kunnen doen met Nederland, zie ik nog niet zo vlotjes passeren langs een Europese statenbond. Zie jij bv. hoger onderwijs al als gezamelijk materie??? Ewel, ik niet, tenzij in een Groot-Nederlandse statenbond. Pech voor jou, TomB...

Citaat:
Citaat:

Waarom? Ik vind het altijd hemeltergend dat de tegenstanders van een Vlaams-Nederlandse samenwerking wel stellingen poneren, maar dat ze er van uit gaan dat die op zich een universele waarheid verkondigen. Als gevolg geven ze nooit ofte nooit argumenten.
De Universele waarheid is dat het mij geen reet kan schelen met wie er wordt samengewerkt en dat ik daarvoor helemaal geen extra staatsstructuren nodig heb.
Die zijn nochtans kostenbesparend. Jij als econoom zou weten dat een joint-venture de samenwerking die er voorheen was bestendigt, en daarbij een hele hoop dure tussenpersonen uitschakeld. Zo simpel is het, en dat kun je niet hebben he?

Misschien heb je te lang in Amerika gezeten...

Citaat:
Persoonlijk echter liever niet. Ik kan het niet hebben met de ollandse mentaliteit.
Nederland is meer dan "Holland". Uw vooroordelen zijn even erg als die van het Vlaams Blok tov de vreemdelingen. U moest u schamen.

Citaat:
En dat is precies het gevoel dat ik heb over ollanders: Best wel vriendelijk, en het meestal ook goed menen, maar totaal geen respect, zeer pushy en zeer weinig open van geest eens ze denken ergens iets van te kennen.
Ik wist niet dat u een Ollander was
Oud 18 mei 2004, 19:08   #49
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
En nee, ik ben tegen Vereenigde Nederlanden, waarom hebben we dat nog nodig? We hebben toch de Europese Unie?
De Europese Unie is er gekomen door exact de tegengestelde redenering als de uwe. Wat gaat U nu doen? Er de Zwarte Unie van maken?
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 19:11   #50
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Brand los!

Als je wilt dat je plannetje ooit een kans op slagen maakt, zal je het toch ook aan de Nederlanders zèlf moeten vragen. Persoonlijk ken ik geen enkele Nederlander die er naar uitkijkt naar de annexatie door
Vlaanderen. Naar't schijnt -en van horen zeggen- zou het Zwart Blok er iets mee te maken hebben.
Dat klopt. Als je een Nederlander vraagt naar een mogelijke hereniging, zeggen ze er altijd 2 dingen bij
  • Nou, dan moeten we dat Wallonië maar afstoten
  • Dan zonder het Vlaams Blok

Op zich hebben de Nederlanders er in de regel niets tegen. In tegendeel, vooral in Noord-Brabant en in Limburg zien ze dat wel zitten.

Vlaanderen bij Nederland zou trouwens de balans mooi plaatsten tussen de gebieden die door het katholicisme geïnspireerd zijn en die door het protestantisme getekend zijn. Die worden dan plots ongeveer even groot. Dat kan enkel de verscheidenheid en het pluralisme maar versterken.
Oud 18 mei 2004, 19:17   #51
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat klopt. Als je een Nederlander vraagt naar een mogelijke hereniging, zeggen ze er altijd 2 dingen bij

Op zich hebben de Nederlanders er in de regel niets tegen. In tegendeel, vooral in Noord-Brabant en in Limburg zien ze dat wel zitten.

Vlaanderen bij Nederland zou trouwens de balans mooi plaatsten tussen de gebieden die door het katholicisme geïnspireerd zijn en die door het protestantisme getekend zijn. Die worden dan plots ongeveer even groot. Dat kan enkel de verscheidenheid en het pluralisme maar versterken.
Ik vrees dat 420 jaar scheiding onoverbrugbaar zijn, religie, politiek, cultus. En je moet dat niet in Hulst gaan vragen, maar in Rotterdam of Amstedam, daar zitten de echte Nederlanders die niet op de Vlamingen ("die achterlijke Belgen") zitten te wachten. Maar om het Zwart Blok te neutraliseren, zou het wel een goede tussenoplossing zijn totdat de Unie het echt voor het zeggen krijgt. Alhoewel het cordon sanitaire efficienter is.
Oud 18 mei 2004, 19:17   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Citaat:

Misschien bedoeld als een slechte grap, maar er is wel iets van aan.

De vroegere naam voor de hele Nederlanden was trouwens een verwijzing naar Vlaanderen als pars pro toto. In Italië stonden de Nederlanden bekend als "La Fiandra"...

Dat zou voor de Nederlanders nu onaanvaardbaar zijn, maar misschien ook voor de gemiddelde Vlaming om de Nederlanden de Nederlanden te noemen.
JUIST!

Het oudste (en meest toonaangevende?) gewest gaf zijn naam aan het geheel.

Etymologisch betekenen Vlaanderen en Nederland hetzelfde. Vlaanderen (Vlaanderland) is afgeleid van 'flah' (vlak) + nederland.
Fout!

Etymologisch betekent Vlaanderen "de overstroomde landen" (van flauma met suffix dra --> Flaumdrum) en die term ontstond aan de kust. Landinwaarts werd de au ---> aa Flaandrum en zo naar Vlaandren en Vlaanderen.
Oud 18 mei 2004, 19:26   #53
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat 420 jaar scheiding onoverbrugbaar zijn, religie,
Dat is wel komiek, want dagelijks steken 1000-en Nederlands de religieuze grens over, die samen valt met de grote rivieren. De staatsgrens tussen Vlaanderen en Nederland is helemaal geen religieuze grens, dat weet jij toch? Het zuiden is katholiek.

Citaat:
politiek,
Nochtans halen de overeenkomstige partijen een gelijkaardige score en is er een gelijkaardige politieke cultuur.

Citaat:
cultus
Cultus? Welke cultus? Cultuur wilt u zeggen? Wat is er zo verschillend aan de Nederlandse en de Vlaamse cultuur? Ik dacht trouwens dat u -gesteld dat ze veel verschillen- voor de multicultuur was? Of bent u gewoon anti-Vlaams?

Citaat:
. En je moet dat niet in Hulst gaan vragen, maar in Rotterdam of Amstedam, daar zitten de echte Nederlanders die niet op de Vlamingen ("die achterlijke Belgen") zitten te wachten.
Niet alleen in Hulst (en daar vang je misschien nog eerder bot), maar in heel Noord-Brabant en Limburg, bovendien nog Zuid-Gelderland ook. We spreken hier over 3 �* 4 miljoen mensen, dat is evenveel als in Wallonië.

Ook op die Zuidelijke gebieden wordt soms neergekeken vanuit de Randstad, maar uiteindelijk leren ze toch samenleven. Waarom kunt u dat dan niet, u, de grote prediker van het verscheiden samenleven. In feite bent u even bekrompen als het Vlaams Blok, dat is de harde waarheid.

Citaat:
Maar om het Zwart Blok te neutraliseren, zou het wel een goede tussenoplossing zijn totdat de Unie het echt voor het zeggen krijgt.
Inderdaad! Het Blok is totaal uitgeschakeld op Groot-Nederlands niveau!

Citaat:
Alhoewel het cordon sanitaire efficienter is.
Zo efficiënt dat ze van een partijtje van 1 zeteltje gedurende de jaren '80 zullen uitgroeien tot de grootste fractie in het Vlaams parlement. Maar ja, dat is hier niet de discussie...
Oud 18 mei 2004, 19:27   #54
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

American bias...
Oud 18 mei 2004, 19:28   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je moet dat niet in Hulst gaan vragen, maar in Rotterdam of Amstedam, daar zitten de echte Nederlanders die niet op de Vlamingen ("die achterlijke Belgen") zitten te wachten.
Aha, alleen de Hollanders zijn de "echte Nederlanders"?! De mensen van Groningen, Drenthe, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland, Zeeuws-Vlaanderen, ze zullen het allemaal heel graag horen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 19:31   #56
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik vrees dat 420 jaar scheiding onoverbrugbaar zijn, religie, politiek, cultus. En je moet dat niet in Hulst gaan vragen, maar in Rotterdam of Amstedam, daar zitten de echte Nederlanders die niet op de Vlamingen ("die achterlijke Belgen") zitten te wachten. Maar om het Zwart Blok te neutraliseren, zou het wel een goede tussenoplossing zijn totdat de Unie het echt voor het zeggen krijgt. Alhoewel het cordon sanitaire efficienter is.
En zeggen dat hetgeen U zegt over het Vlaams Blok (hetgeen U Zwart Blok noemt?) gebaseerd is op:
"Dat klopt. Als je een Nederlander vraagt naar een mogelijke hereniging, zeggen ze er altijd 2 dingen bij".
Waarom zouden de 'bevraagde' Nederlanders representatief zijn?
U neemt dit klakkeloos aan ThePiano, zelf ook Nederlanders 'bevraagd' misschien? Dan bent U al met twee.
Staaltje veralgemenisering of wat?
Is er daar een peiling over gebeurd? Iets om te staven behalve Tantist's ervaringen?
U kunt toch niet van de forumgebruikers verwachten dat ze uw persoonlijke ervaring als norm moeten hanteren zeker?
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 19:31   #57
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ta'azir
100 % voorstander, als ik maar mag blijven,
Mits u maar u zelve blijft, mag u gerust blijven. Kiezen voor de verenigde Nederlanden is kiezen voor verscheidenheid. Daarvoor is het land gevarieerd genoeg.

Citaat:
en niet naar wallonië moet om in de steenkoolmijnen te gaan werken !
U mag dat, maar dat moet u niet. Ik vrees echter dat de mijnen gesloten zijn en dat u elders een job zal moeten zoeken. Werk in eigen streek
Oud 18 mei 2004, 19:33   #58
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ta'azir
100 % voorstander, als ik maar mag blijven
Nope, dat zit er met het Blok niet in. Zelfs ik moet oprotten want ik ben een nestbevuiler

Ik zal moeten hereenigen ergens buiten Europa vrees ik
Oud 18 mei 2004, 19:40   #59
sinful246
Burgemeester

sinful246's schermafbeelding

Standaard

Ik zie een hereniging 100% zitten (en niet alleen die sex en coffeeshops) maar dan hebben we Antwerpen EN Rotterdam. 2 Wereldhavens. We worden gewoon de sterkste, we`ll rule the oceans.
Wallonie heeft ons niks meer te bieden sinds die koolmijnen zijn gesloten
Als je geld wil ontrekken van de georganiseerde misdaad is de legalisatie van softdrugs de beste oplossing. Op die manier voorkom je dat harddrugs een nieuwe afzetmarkt vindt. Bovendien is het immens hypocriet is dat alcohol, wat duizenden doden op jaarbasis maakt, legaal is en wiet waar nog niemand aan gestorven is, illegaal blijft.

www.cannabis-belgie.com
sinful246 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 19:44   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik vrees dat 420 jaar scheiding onoverbrugbaar zijn, religie,
Dat is wel komiek, want dagelijks steken 1000-en Nederlands de religieuze grens over, die samen valt met de grote rivieren. De staatsgrens tussen Vlaanderen en Nederland is helemaal geen religieuze grens, dat weet jij toch? Het zuiden is katholiek.
Voor de volledigheid zal ik hier ook maar even het godsdienstkaartje van Nederland introduceren: grootste kerkelijke gezindte bij de volkstelling in 1849 per huidige Nederlandse gemeente. Rood is protestants, groen is katholiek, diepe kleuren bij minstens een tweederde meerderheid, lichte kleuren bij een minderheid van meer dan eenderde. De grijze gebieden bestonden in 1849 uiteraard nog niet. (Het eiland Schokland ontbreekt, het was in 1849 in meerderheid katholiek maar werd tien jaar later ontruimd omdat het onleefbaar was geworden. Nu ligt het in de Noordoostpolder.)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be