Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2010, 13:14   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Geeuw.
Een van jullie kandidaten zegt het zwart op wit en jij antwoordt met "geeuw".

Q.E.D.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 16:21   #42
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Sorry, Anciaux is één van de weinige Vlaamse politici die destijds de Blunder Van De Eeuw begingen om van Brussel een zgn. gewest te maken, die nu openlijk durft te zeggen dat hij zich vergist heeft. Ik vind dat dapper. En zijn voorstellen om die blunder recht te zetten, kan ik waarderen.
Niet akkoord. V.A. is één van de weinige Vlamingen die als staatssecretaris invloed had in Brussel. Als dokter was hij op de hoogte van de schrijnende taaltoestanden in de gezondheidszorg. Wat heeft hij ondernomen om hieraan te verhelpen en nog belangrijker, wat heeft hij bereikt? Absoluut niks. De knoeiboel is alleen maar verergerd. Wat hij daarentegen wel gedaan heeft is het steunen in woord en daad van de fratsen van Bertje, gaande van ID21 tot Spirit en erger. Nu komen zeggen : we hebben ons vergist maakt geen enkele indruk op mij. Too little, too late.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 17:17   #43
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet akkoord. V.A. is één van de weinige Vlamingen die als staatssecretaris invloed had in Brussel. Als dokter was hij op de hoogte van de schrijnende taaltoestanden in de gezondheidszorg. Wat heeft hij ondernomen om hieraan te verhelpen en nog belangrijker, wat heeft hij bereikt? Absoluut niks. De knoeiboel is alleen maar verergerd. Wat hij daarentegen wel gedaan heeft is het steunen in woord en daad van de fratsen van Bertje, gaande van ID21 tot Spirit en erger. Nu komen zeggen : we hebben ons vergist maakt geen enkele indruk op mij. Too little, too late.
Hé Robert, normaal zijt gij de gematige en ik de extremist...

In elk geval: het is goed dat één van de actoren zegt dat de creatie van het zgn. Brussels gewest een vergissing was, en dat het best afgeschaft wordt. De anderen kunnen nu volgen.
Oud 19 juli 2010, 17:19   #44
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
BRXL is daar geen voorstander van; terwijl er rond BRXL velen wonen die het omgekeerde wensen.
Brussel uitbreiden met 302 Vlaamse gemeenten moet die heerschappen daar dan wel weer als muziek in de oren klinken. Of niet?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 juli 2010 om 17:19.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:07   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat VL BRU als hoofdstad gekozen heeft; daar hebben de FR niets mee te maken.

VL zou ook Bergen als hoofdstad kunnen kiezen en zeggen: spreek hier ook maar NL hoor want dat is onze hoofdstad.
U weet net zo goed als ik dat het risico dat Bergen als hoofdstad van VL zou/zal worden gekozen tot nul te herleiden is.

De keuze voor BRU is/was in elk geval een pak realistischer.

Het is niet omdat het dankzij "L'Amour Sacrée De La Patrie" mogelijk is gebleken Brussel te koloniseren, dat la Francophonie niet nogmaals met een dekolonisatie-project kan worden geconfronteerd, hé.

Er is bij mijn weten geen enkele wet die dergelijk dekolonisatie-project verbiedt.

Er zijn gelukkig wél wetten die het elimineren van deelnemers aan zo'n dekolonisatie-project moeilijker maken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:12   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de VL hebben altijd gedacht: als we een idee hebben en de FR gaan niet akkoord; dan zullen we ons terugtrekken op ons eigen territorium en daar het idee uitvoeren.

Veel beter ware geweest: wat langer zagen en wachten en dan het idee in heel BE invoeren.
De FR doen ongeveer alles wat VL doet; maar het duurt wat langer (en vaak moet BRU eerst het voorbeeld geven).

Mooi voorbeeld: fietsen.
In VL fietst men al volop; BRU is langzaam aan het volgen en dan zie je in WAL ook een tendens om meer te fietsen.

en... op zijn beurt volgt VL vaak de trends in Nederland.

Door de VL ideeën in heel BE uit te voeren hadden we een consistenter land gehad i.p.v. de chaos die nu gecreëerd wordt door de gewesten en gemeenschappen.
U hoopt op de totstandkoming van "l'état belgo-flamand"?

Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de bordjes met daarop "Brüssel Vlaams? Ça Jamais!" onder het stof en de duivenstront vandaan te halen?

Oud 19 juli 2010, 21:21   #47
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
loop maar eens rond in de dorpen en steden rond Brussel.
In de dorpen en steden rond Brussel wonen amper evenveel mensen die die dorpen en steden in "Groß-Brüxelles" willen zien opgaan, als dat er in Brussel zélf mensen wonen die van Brussel een onderdeel van het Vlaams Gewest (of het onafhankelijke Vlaanderen) willen maken (in de hoop dat er dan eindelijk eens échte tweetaligheid komt, bijvoorbeeld, of een minimum aan 'goed bestuur').

Als we nu eens in het héle land een referendum m.b.t. "het hoofdstedelijk vraagstuk" konden organiseren, hé?

Of is BRU niet langer de Capitale de tous les Belges?

Oud 19 juli 2010, 21:50   #48
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U hoopt op de totstandkoming van "l'état belgo-flamand"?

Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de bordjes met daarop "Brüssel Vlaams? Ça Jamais!" onder het stof en de duivenstront vandaan te halen?
inderdaad ze liggen al lang stof te vergaren en ze blijven daar liggen; hun eigenaar liggen vaak al in hun kist of zitten in een rolstoel. Hier een daar nog een uitzondering.

Flaminganten blijven graag in/met het verleden leven, merk ik.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:53   #49
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we nu eens in het héle land een referendum m.b.t. "het hoofdstedelijk vraagstuk" konden organiseren, hé?
ik hou niet van referanda want dan moet je de realiteit in een veel te simpele vorm gieten en is er geen mogelijkheid tot nuancering.

het is zoals in de stemtesten; je moet iets kiezen terwijl je vaak wil antwoorden:
ja; maar dan enkel als ook C en B

of nee; maar dan moet wel A en B gerealiseerd worden; anders is het ja.
Oud 19 juli 2010, 22:53   #50
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad ze liggen al lang stof te vergaren en ze blijven daar liggen; hun eigenaar liggen vaak al in hun kist of zitten in een rolstoel. Hier een daar nog een uitzondering.

Flaminganten blijven graag in/met het verleden leven, merk ik.
De kwestie van de dreigende 'flamandisation de Bruxelles' (en vooral: hoe die ten allen prijze te voorkomen/saboteren) is nochtans heel erg actueel.

Toch maar liever niet Capitale de tous les Belges?

Oud 19 juli 2010, 22:55   #51
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kwestie van de dreigende 'flamandisation de Bruxelles' (en vooral: hoe die ten allen prijze te voorkomen/saboteren) is nochtans heel erg actueel.

Toch maar liever niet Capitale de tous les Belges?
Ja. De resultaten in de verkiezingen liegen niet.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 22:56   #52
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Een van jullie kandidaten zegt het zwart op wit en jij antwoordt met "geeuw".

Q.E.D.
Wat kan ik meer zeggen dat dit geen partijstandpunt is? Moet ik zijn kop op een plateua komen aanbieden of zo. Moet dit via DHL of mag het met de Belgian Post.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 juli 2010 om 22:57.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 23:00   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik hou niet van referanda want dan moet je de realiteit in een veel te simpele vorm gieten en is er geen mogelijkheid tot nuancering.

het is zoals in de stemtesten; je moet iets kiezen terwijl je vaak wil antwoorden:
ja; maar dan enkel als ook C en B

of nee; maar dan moet wel A en B gerealiseerd worden; anders is het ja.
Nu wil ik graag politicus A, maar dan enkel als ook C en B, en zeker niet D en E.

Met een beetje geluk krijg ik F en G, en als ik pech heb, nog H en I daarbovenop.

Het kan echter nog erger: het is al gebeurd dat ik J én K wilde, en liefst ook M en N, maar in elk geval niet O en P.

Kreeg ik toch wel Q, R, S, T, U én V zeker!

X was al vermoord, Y had een proces aan z'n been, en Z hield het voor gezien.

Geef mij maar een degelijk referendum.

Ik voel me alvast niet té superieur om de Zwitsers, de Duitsers, de Californiërs, de Finnen, ... om raad en een helpende hand te gaan vragen.

Oud 19 juli 2010, 23:36   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat kan ik meer zeggen dat dit geen partijstandpunt is? Moet ik zijn kop op een plateua komen aanbieden of zo. Moet dit via DHL of mag het met de Belgian Post.
De man was kandidaat voor FdG en dat waren de standpunten die hij als kandidaat van FdG naar voor schoof.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 06:01   #55
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel me alvast niet té superieur om de Zwitsers, de Duitsers, de Californiërs, de Finnen, ... om raad en een helpende hand te gaan vragen.
De Zwitsers hebben met hun minaretten alvast bewezen hoe onnozel zo'n referendum is.
Oud 20 juli 2010, 11:20   #56
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk vertelt Vic Anciaux niks nieuws, enkel de verpakking is verschillend... Hij spreekt van "de stad" waar anderen over "het Gewest" zullen spreken.

- de versnippering van de bevoegdheden: klopt, en er bestaan voorstellen om de meeste gemeentelijke bevoegdheden over te hevelen naar het Gewest (allé, VA noemt dat anders)
- de cultuur en persoonsgebonden aangelegenheden: bestaat al via de gemeenschapscommissies, het "voorstel" van VA is totaal niet-concreet. Wenst hij dit systeem te behouden (waarvan hij zelf zegt dat het niet werkt)? Of wenst hij dat "de stad" (lees : het Gewest) deze bevoegdheden krijgt?
- herfinanciering: exact wat de Brusselse politici vragen...

What's in a name, hé...
Oud 20 juli 2010, 11:40   #57
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eigenlijk vertelt Vic Anciaux niks nieuws, enkel de verpakking is verschillend... Hij spreekt van "de stad" waar anderen over "het Gewest" zullen spreken.

- de versnippering van de bevoegdheden: klopt, en er bestaan voorstellen om de meeste gemeentelijke bevoegdheden over te hevelen naar het Gewest (allé, VA noemt dat anders)
- de cultuur en persoonsgebonden aangelegenheden: bestaat al via de gemeenschapscommissies, het "voorstel" van VA is totaal niet-concreet. Wenst hij dit systeem te behouden (waarvan hij zelf zegt dat het niet werkt)? Of wenst hij dat "de stad" (lees : het Gewest) deze bevoegdheden krijgt?
- herfinanciering: exact wat de Brusselse politici vragen...

What's in a name, hé...
Het fundamenteel verschil is dat een stad, hoe speciaal ook (hoofdstad, tweetaligheid etc.), geen constituerend deel uitmaakt van een (con)federaal land, en dus geen stokebrand meer kan spelen in het bestuur van het land.
Oud 20 juli 2010, 11:56   #58
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het fundamenteel verschil is dat een stad, hoe speciaal ook (hoofdstad, tweetaligheid etc.), geen constituerend deel uitmaakt van een (con)federaal land, en dus geen stokebrand meer kan spelen in het bestuur van het land.
Da's pure cosmetica, want wat is dan het "statuut" van de Stad Brussel? Een "Brussels DC" dat deel uitmaakt noch van Vlaanderen, noch van Wallonie? Een Vlaamse stad met een soort "Waals co-bestuur" (een gezamenlijk bestuur dus, terwijl jullie Vlaams-nationalisten juist zeggen dat die niet meer mogelijk is). Het omgekeerde? Wat indien er geen akkoord komt over dat of dat dossier?

En wat doe je met de "eigen bevoegdheden" van de stad, lees "voogdij"? Wie gaat eventuele beslissingen van Brussel vernietigen? Vlaanderen? Wallonië? De "confederale" regering? En wat indien de éne wil vernietigen, en de andere niet?

Brussel zal altijd een struikelblok zijn voor het bestuur, zowel in een federaal systeem als in een confederaal systeem. Waarom? Omdat zowel Vlaanderen als Wallonië (lees: de Franstaligen) niet zinnens zijn om Brussel los te laten. De dag dat een van de groepen Brussel loslaat en er niet meer investeert, zal Brussel geen kopzorgen meer baren en een stad "als en andere" worden. En die dag zal de splitsing van België vééél gemakkelijker worden (daarom ook dat een deel van de Vlaams-nationalisten Brussel liever rijk dan kwijt zijn, maar da's een ander debat).
Oud 20 juli 2010, 14:44   #59
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die stad/regio is wel de economische motor van het land.
Oud 20 juli 2010, 14:57   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Vic Anciaux heeft in (dacht ik?) 1997 ontslag genomen uit de Brusselse Hoofdstedelijk Regering omwille van de taaltoestanden. Zeggen dat hij "absoluut niks" gedaan heeft, klopt dus niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 juli 2010 om 14:57.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be