Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2010, 15:31   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Aan de Vlaamse Dt-regel zijt ge wel al aangepast.
Kijk, nog een indicatie van mijn verraad. Ik maak nauwelijks dt-fouten. Maar goed, ik wil ook wel eens te weten komen wat nu die Vlaamse cultuur is. Ik zwijg en luister...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 augustus 2010 om 15:34.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 15:40   #42
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Niet naar school geweest en daar geen geschiedenis gehad? Cultuur is steeds bepaald door de geschiedenis van een volk of land, waarvan cultuur het huidige tijdsbeeld weergeeft. Normen, waarden en wetgeving zijn hier een weergave van! De arbeidersstrijd, emancipatie,scheiding kerk en staat, democratie, gelijkheid man en vrouw of holebirechten zijn weergaven van cultuur...
Of dacht je dat Vlaamse cultuur enkel wielrennen en stoofvlees met frieten zijn?
Voor degenen die last hebben met lezen en constant dezelfde vraag herhalen wat cultuur is!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 15:41   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

(eventjes serieuzer nu, en hopelijk zonder dt-fouten )

Als ik de kenmerken lees van Alice over wat de Vlaamse cultuur is, moet ik mij eigenlijk afvragen wat het verschil is tussen de Vlaamse cultuur en de Franstalige cultuur. Zeker als men onder ogen neemt dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd weinig te maken had met specifiek feminisme, holebirechten, scheiding der machten, arbeidersstrijd (hoewel), enz. Dit terwijl de "Vlaams zaak" toch wel degelijk op het cultureel gegeven steunt.

Nog eigenaardiger is het feit dat de (toenmalige) belangrijkste speler die op de "Vlaamse cultuur" teert (met ditto ideologie rond culturele assimilering), nl. het Vlaams Blok/Belang, bij voorbeeld tegen een aantal gelijke rechten (huwelijk, adoptie) van holebi's is en was. Ik spreek dan nog niet van de standpunten van de Kerk, want er bestaat zoiets al de scheiding van Kerk en Staat.
Oud 2 augustus 2010, 15:51   #44
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor degenen die last hebben met lezen en constant dezelfde vraag herhalen wat cultuur is!
Er wordt hier niet gevraagd wat cultuur is. Wel wat Vlaamse cultuur is. Wat jij daar schrijft, is niet iets dat enkel de Vlamingen delen.

Ik zal het eens proberen met een paar concrete vragen:

-Wie kent er nog de Vlaamse volksdansen?
-Wie kent en/of draagt nog Vlaamse traditionele klederdracht, bv tijdens dorpsfeesten
-Wie kent nog de Vlaamse volksspelen?

Ondertussen danst menig Vlaming vrolijk en vrij allerhande Schotse, Ierse, Poolse.. volksdansen, worden er High Land-games georganiseerd, is er een boom aan Ierse en Schotse volksfeestjes in Vlaanderen enzovoort.

Ik luister.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 augustus 2010, 15:54   #45
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(eventjes serieuzer nu, en hopelijk zonder dt-fouten )

Als ik de kenmerken lees van Alice over wat de Vlaamse cultuur is, moet ik mij eigenlijk afvragen wat het verschil is tussen de Vlaamse cultuur en de Franstalige cultuur. Zeker als men onder ogen neemt dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd weinig te maken had met specifiek feminisme, holebirechten, scheiding der machten, arbeidersstrijd (hoewel), enz. Dit terwijl de "Vlaams zaak" toch wel degelijk op het cultureel gegeven steunt.

Nog eigenaardiger is het feit dat de (toenmalige) belangrijkste speler die op de "Vlaamse cultuur" teert (met ditto ideologie rond culturele assimilering), nl. het Vlaams Blok/Belang, bij voorbeeld tegen een aantal gelijke rechten (huwelijk, adoptie) van holebi's is en was. Ik spreek dan nog niet van de standpunten van de Kerk, want er bestaat zoiets al de scheiding van Kerk en Staat.
Het is niet omdat dit tot de Vlaamse geschiedenis behoort dat anderen dezelfde cultuur( lees geschiedenis) niet delen.
Uiteraard hoort de strijd voor Vlaamse onafhankelijkheid ook tot de cultuur of geschiedenis, het één is niet in tegenspraak met het ander, cultuur is immers geschiedenis vertaalt naar het huidige tijdsbeeld.

Waarom u het Vlaams belang erbij sleurt ontgaat me of dacht u dat zij model staan voor de Vlaamse cultuur? Gelukkig niet he?
Wel tonen zij aan dat wij een politieke cultuur hebben waarbij een elite zichzelf boven het volk en democratische principes stelt, door een cordon sanitaire...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:06   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah, cultuur is dus geschiedenis...

oké...
Oud 2 augustus 2010, 16:08   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wacht wacht, ik ben niet helemaal mee. Als geschiedenis cultuur is, en omgekeerd, dan is wat zich vandaag afspeelt in Vlaanderen, Vlaamse cultuur, en dat is dan weer Vlaamse geschiedenis. Juist toch he?

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 augustus 2010 om 16:09.
Oud 2 augustus 2010, 16:09   #48
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, cultuur is dus geschiedenis...

oké...
onze Bourgondische levenswijze misschien, MET inbegrip van alcohol en varkensvlees!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:09   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
onze Bourgondische levenswijze misschien, MET inbegrip van alcohol en varkensvlees!
Is dat "Vlaams"?
Oud 2 augustus 2010, 16:18   #50
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Vlaamse cultuur is uiteraard ingebed in de Westerse cultuur, ik denk dat je daarvan moet vertrekken. Enkel platte materialisten (in de Marxistische betekenis) kunnen dat verband niet leggen. Het feit dat je op school en universiteit een groot gamma krijgt aangereikt gaande van Tomas van Aquino tot Marx, les nouveau communistes, structuralisten etc maakt dat hun denkwijze inherent in de Vlaamse cultuur wordt opgenomen. Wat er dan ter plaatse gebeurt is niks anders dan een concrete toepassing. Vragen stellen om bewust te denigreren is uiteraard iets wat daar niet thuishoort en ook niet kan thuishoren.

Laatst gewijzigd door Conscience : 2 augustus 2010 om 16:18.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:18   #51
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus iemand die niet op Bourgondische wijze leeft, zonder alcohol en varkensvlees, maakt geen deel uit van de Vlaamse cultuur? Hij is bij wijze van spreken "niet geïntegreerd" (of "niet Vlaams")?
Oud 2 augustus 2010, 16:23   #52
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Is dat "Vlaams"?
volgens onze buurlanden toch
Oud 2 augustus 2010, 16:27   #53
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De Vlaamse cultuur is uiteraard ingebed in de Westerse cultuur, ik denk dat je daarvan moet vertrekken. Enkel platte materialisten (in de Marxistische betekenis) kunnen dat verband niet leggen. Het feit dat je op school en universiteit een groot gamma krijgt aangereikt gaande van Tomas van Aquino tot Marx, les nouveau communistes, structuralisten etc maakt dat hun denkwijze inherent in de Vlaamse cultuur wordt opgenomen. Wat er dan ter plaatse gebeurt is niks anders dan een concrete toepassing. Vragen stellen om bewust te denigreren is uiteraard iets wat daar niet thuishoort en ook niet kan thuishoren.
Misschien is het dan eens tijd dat men specifieke kenmerken geeft (oké, wij hebben er: op Bourgondische wijze leven"), zodat men de Vlaamse cultuur specifiek kan definiëren.
Oud 2 augustus 2010, 16:28   #54
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus iemand die niet op Bourgondische wijze leeft, zonder alcohol en varkensvlees, maakt geen deel uit van de Vlaamse cultuur? Hij is bij wijze van spreken "niet geïntegreerd" (of "niet Vlaams")?
indien uit religieuze overwegingen niet nee!
Oud 2 augustus 2010, 16:34   #55
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah ja, oei... Dan gaan wij de Joden er ook uit laten, zeker...

ok... heeeu, maar dan zit je wel met een ander probleem: wat met degenen die geen alcohol drinken of varkensvlees eten om andere redenen? Zij leven niet op "Bourgondische manier" terwijl die levensstijl (volgens jou tenminste) wel degelijk deel uitmaakt van de Vlaamse cultuur...Zij kunnen bij voorbeeld vegetarisch zijn... Of gewoon geen alcohol drinken uit persoonlijke overtuiging... Wat doe je met die mensen?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 2 augustus 2010 om 16:37.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:35   #56
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus Vlamingen die hier al generaties lang wonen en boeddhist worden (dat zijn er meer dan je zou denken) en daarom geen vlees meer eten, zijn plots geen Vlamingen meer? En wat met veganisten en vegetariërs? Allemaal niet-geïntegreerd hoewel er geen buitenlander in hun familie zit?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:42   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Alice?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wacht wacht, ik ben niet helemaal mee. Als geschiedenis cultuur is, en omgekeerd, dan is wat zich vandaag afspeelt in Vlaanderen, Vlaamse cultuur, en dat is dan weer Vlaamse geschiedenis. Juist toch he?
Oud 2 augustus 2010, 16:58   #58
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja, oei... Dan gaan wij de Joden er ook uit laten, zeker...
ok... heeeu, maar dan zit je wel met een ander probleem: wat met degenen die geen alcohol drinken of varkensvlees eten om andere redenen? Zij leven niet op "Bourgondische manier" terwijl die levensstijl (volgens jou tenminste) wel degelijk deel uitmaakt van de Vlaamse cultuur...Zij kunnen bij voorbeeld vegetarisch zijn... Of gewoon geen alcohol drinken uit persoonlijke overtuiging... Wat doe je met die mensen?
nog een Vlaamse eigenschap over de eeuwen heen gastvrijheid
de joden die hier al eeuwen wonen dringen de autochtone Vlaming niets op en stellen geen eisen ze zijn bij wijze van spreken zelfs bijna onzichtbaar en dus geïntegreerd
welk probleem vegetariers en alcoholonthouders (zonder religie) zullen ook geen eisen stellen tov de Vlamingen die Bourgonisch leven dus ik zie het probleem niet, verder denk ik dat dit een heel klein deeltje uitmaakt van de Vlaamse bevolking die zowel geen alcohol drinkt en vegetarisch is!
Oud 2 augustus 2010, 17:02   #59
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog een Vlaamse eigenschap over de eeuwen heen gastvrijheid
de joden die hier al eeuwen wonen dringen de autochtone Vlaming niets op en stellen geen eisen ze zijn bij wijze van spreken zelfs bijna onzichtbaar en dus geïntegreerd
welk probleem vegetariers en alcoholonthouders (zonder religie) zullen ook geen eisen stellen tov de Vlamingen die Bourgonisch leven dus ik zie het probleem niet, verder denk ik dat dit een heel klein deeltje uitmaakt van de Vlaamse bevolking die zowel geen alcohol drinkt en vegetarisch is!
Joden onzichtbaar en geïntegreerd? Ik dacht dat jij in Antwerpen woonde? Mijn beste vriend woonde vroeger in de Lange Leemstraat, geen sprake van integratie daar, hoor.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 17:03   #60
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Integratie betekent in la belgique hoge belastingen om het uit te delen en een centrum op poten te houden om alle mogelijke tegenwerking te stoppen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be