Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 00:53   #41
ArjanD
Gouverneur

ArjanD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik dacht dat dokters dit vrijuit kunnen voorschrijven. De analyse van ADHD moet wel gesteld worden door een psychiater, maar gewoon de medicatie niet.
In Nederland mag enkel een psychiater ADHD medicatie voorschrijven.

https://mh17waarheid.nl/google/ (Google's Corruptie voor AI Leven)
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 13:02   #42
JDSsmetje
Vreemdeling

JDSsmetje's schermafbeelding

Standaard

Homoseksualiteit is geen ziekte maar een geaardheid. Door het grootste deel van de Westerse maatschappij is die stelling gelukkig al aanvaard. Je moet sowieso mensen laten zijn zoals ze zijn lijkt me. Net zoals je een Moslim nooit in een Christen zou kunnen veranderen, zou je een homo nooit in een hetero kunnen transformeren. Wanneer men dat wel zou willen doen, kunnen de gevolgen wel eens catastrofaal zijn.
JDSsmetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 13:04   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JDSsmetje Bekijk bericht
Homoseksualiteit is geen ziekte maar een geaardheid. Door het grootste deel van de Westerse maatschappij is die stelling gelukkig al aanvaard. Je moet sowieso mensen laten zijn zoals ze zijn lijkt me. Net zoals je een Moslim nooit in een Christen zou kunnen veranderen, zou je een homo nooit in een hetero kunnen transformeren. Wanneer men dat wel zou willen doen, kunnen de gevolgen wel eens catastrofaal zijn.
Slechte vergelijking.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 21:43   #44
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De geest is geen geschenk ArjanD. Onze geschiedenis is de bron van wat we zijn, inclusief wat onze omgeving van ons wil en van ons vindt. Dus onze gesst is helemaal niet zo onverklaarbaar als jij denkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Beste Piero, als dat zo zou zijn hoe verklaart u dan dat de geest een geschiedenis heeft om te overdenken?

Toeval?
U begrijpt mij kennelijk niet. Ik schreef 'Onze geschiedenis is de bron van wat we zijn'. Ik bedoel dat u niets bent zonder uw persoonlijke geschiedenis (inclusief wat uw omgeving van u wil en van u vindt). Anders gezegd, onze geest wordt gevormd door onze ervaringen. Zonder ervaringen heeft u helemaal geen geest, nul komma nul, niks. Verder blijkt dat mensen gemakkelijk geloven wat anderen van hen vinden en zich daarnaar gaan richten. Dus ons zelfbeeld wordt ons grotendeels opgelegd door degenen met wie wij samenleven.

Uw eerste ervaringen waren fysiek, zintuiglijk. Een foetus zuigt op zijn duim; 'schrikt' als hij in de baarmoeder wordt aangeraakt door zijn tweeling broertje of zusje.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 23:13   #45
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U begrijpt mij kennelijk niet. Ik schreef 'Onze geschiedenis is de bron van wat we zijn'. Ik bedoel dat u niets bent zonder uw persoonlijke geschiedenis (inclusief wat uw omgeving van u wil en van u vindt). Anders gezegd, onze geest wordt gevormd door onze ervaringen. Zonder ervaringen heeft u helemaal geen geest, nul komma nul, niks. Verder blijkt dat mensen gemakkelijk geloven wat anderen van hen vinden en zich daarnaar gaan richten. Dus ons zelfbeeld wordt ons grotendeels opgelegd door degenen met wie wij samenleven.

Uw eerste ervaringen waren fysiek, zintuiglijk. Een foetus zuigt op zijn duim; 'schrikt' als hij in de baarmoeder wordt aangeraakt door zijn tweeling broertje of zusje.
We bouwen voort op wat we gedaan hebben, fysiologische via genen en psychisch op basis van ervaringen, dat klopt.

Maar wat doet ons die ervaringen en genetische informatie vergaren? Dat is namelijk de essentie van de menselijke geest. Niet wat er al was maar waar het naartoe gaat.

Het vergaren van ervaringen is in uw context als het stromende water in een rivier, maar wat doet het water stromen? En als we die vraag proberen te beantwoorden: kan er een eenduidige bron zijn voor iets dat in essentie niet kan zijn zoals het is omdat het streeft naar iets wat er nog niet is?

Het antwoord is natuurlijk nee, en dus is het belachelijk dat de psychiatrie bestaat en probeert om een medicijn te ontwikkelen voor de menselijke geest. De hersenen zijn niet meer dan een instrument.

Als je een valse noot speelt op een trompet dan dien je te leren om een zuivere noot te spelen en niet als een barbaar met een hamer deuken in de trompet gaan slaan, en als er iets mis is met de hersenen dan bezoek je een neuroloog. Dus psychiaters zijn in geen geval nodig en de hersenstoornis hypothesen slaan helemaal nergens op als je zou 'nadenken'. Maar dat doen psychiaters dus niet... ze gebruiken het zelfs als smoesje "we zijn er niet voor filosofie of ethiek"

Laatst gewijzigd door ArjanD : 11 augustus 2010 om 23:28.
Oud 12 augustus 2010, 11:44   #46
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Homoseksualiteit is geen ziekte maar een geaardheid.
Druk gedrag is ook geen ziekte maar een persoonlijke eigenschap. Toch spreken psychiaters van een ziekte en wordt het gedrag vervolgens met medische aanpak bestreden.

Citaat:
bullshit, als ik geen ritalin neem, voel ik me zelf beter, maar me omgeving trekt me niet... allemaal jullie schuld

oowjah, en waarom noemen jullie ADHD een ziekte, en nadelig. Ik heb altijd energie, ik zit altijd vol met ideëen, ik krijg medicijnen die als coke werken en zelfs nog slechter zijn! , ik kan me echt wel goed concentreren (als iets me daadwerkelijk boeit), ik kan sneller nadenken, en ik ben absoluut niet ziek (behalve een sporadisch griepje).
ADHD
Volwassen homoseksuelen zullen waarschijnlijk zoiets hebben van: "boeiend, ik weet heel goed hoe het is en het maakt me niets uit als een psychiater het een ziekte noemt" maar denk ook even verder dan jezelf, aan homoseksuele kinderen die niet voor zichzelf kunnen spreken en door hun ouder worden meegenomen naar een psychiater.

Zo werkt het bij ADHD ook, zie bijvoorbeeld hoogleraar Theo Dorelijers die bepleit om spijbelgedrag medisch aan te laten pakken door een psychiater.

Citaat:
Jongeren met adhd moeten medicatie krijgen. En wel zo vroeg mogelijk, want als ze eenmaal 16, 17 of 18 jaar zijn weigeren ze die pillen.

http://www.psy.nl/meer-nieuws/meer-n...ren-opsluiten/
Kinderen worden zo vroeg mogelijk gepakt want dan zijn ze nog weerloos en kun je ze gemakkelijker wijsmaken dat ze een aangeboren hersenstoornis hebben...

Als psychiaters homoseksueel gedrag als ziekte benoemen dan zal het ook generaties vergen voordat de volwassen groep homoseksuelen de ziekte zou erkennen en medische behandeling zou accepteren.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 12 augustus 2010 om 11:52.
Oud 12 augustus 2010, 12:21   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Ja inderdaad.
Als je tot op het bot aan het verteren bent van kanker...moet je dan je dood liggen afwachten,afzien en onmenselijke pijnen doorstaan totdat je hart zelf besluit van er mee op te houden? Is dat dan wel ethisch?

Dankzij stamcelonderzoek leeft het zoontje van mijn collega nog.
Sterker nog....dankzij stamcelonderzoek overleven en herstellen heel veel mensen van een ziekte of aandoening.

En ook abortus kan ik ethisch vinden. Zolang vrouwen het niet als een doodnormaal anticonceptiemiddel gaan gebruiken. Maar ik heb liever dat men in de eerste weken een zwangerschap afbreekt dan dat men een ongewenst kind op de wereld zet om het daarna te verwaarlozen en/of te mishandelen.
Of is na de bevalling je baby vermoorden en dan ergens in een plastiekzak dumpen wel ethisch?

Ben je geen zaken onder elkaar aan het gooien?
Oud 12 augustus 2010, 12:55   #48
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Druk gedrag is ook geen ziekte maar een persoonlijke eigenschap. Toch spreken psychiaters van een ziekte en wordt het gedrag vervolgens met medische aanpak bestreden.
ADHD heeft een fysiologische oorsprong, en kan dus medisch aangepakt worden. Itt homosexualiteit, waar men tot op heden de oorzaak/oorsprong niet ontdekt heeft.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 17:45   #49
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is jullie mening? Is homoseksualiteit een ziekte dat bestreden zou moeten worden met medische behandeling?
homoseksualiteit is normaal. het komt voor bij zowat alle diersoorten dus waarom het net bij de mens een ziekte zou zijn weet ik niet.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 07:21   #50
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ADHD heeft een fysiologische oorsprong, en kan dus medisch aangepakt worden. Itt homosexualiteit, waar men tot op heden de oorzaak/oorsprong niet ontdekt heeft.
Dat is een leugen, er is geen enkel bewijs voor een fysiologische oorsprong van het drukke gedrag! Bij de kinderen niet, maar ook in de wetenschap bestaat dat bewijs niet!

Psychiaters bedriegen ouders wanneer zij stellen dat het kind een neurobiologische hersenstoornis heeft.

Kinderpsychiater: ADHD is een waandiagnose, kinderen worden verslaafd gemaakt

Belgische hoogleraar: ADHD is boerenbedrog

Kinderarts: ADHD is bedrog

Krant Trouw: ADHD is geen ziekte

Kinderarts:

http://www.amazon.com/ADHD-Fraud-Psy...dp/1412064589/

Waarom gelooft u zo stellig dat er bewijs zou zijn dat de kinderen een fysiologische aandoening hebben?

Laatst gewijzigd door ArjanD : 13 augustus 2010 om 07:25.
Oud 13 augustus 2010, 07:35   #51
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland mag enkel een psychiater ADHD medicatie voorschrijven.
In België een gewone huisarts ook.
Maar wat een onzin allemaal. Ook vreemd dat ADHD in één adem wordt genoemd met het begrip homosexualiteit.
Zelf ben ik ADHD'er maar heb nog geen sexuele gevoelens voor andere mannen gevoeld.
Als een vooraanstaande krant als 'De tijd' zoiets gaat publiceren, duidt dat alleen maar op een gebrek aan interessante items. Zielig.
Homosexualiteit een ziekte ?
Dan toch een waar de 'lijder' ervan geen last heeft.
Gaan we terug naar de tijd dat masturbatie ook als een ziekte werd beschouwd ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 07:54   #52
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Idiote vergelijking. Hopen Moslims worden Christenen en omgekeerd.
Oud 13 augustus 2010, 08:44   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een leugen, er is geen enkel bewijs voor een fysiologische oorsprong van het drukke gedrag! Bij de kinderen niet, maar ook in de wetenschap bestaat dat bewijs niet!

Psychiaters bedriegen ouders wanneer zij stellen dat het kind een neurobiologische hersenstoornis heeft.

Kinderarts:

Waarom gelooft u zo stellig dat er bewijs zou zijn dat de kinderen een fysiologische aandoening hebben?

Een trampoline in plaats van Relatine.
Oud 13 augustus 2010, 09:12   #54
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we deze bewering eens toetsen aan de wetenschappelijke werkelijkheid.
In theorie weerleg ik je stelling als ik 1 voorbeeld vind dat hetgeen je beweert (het ontbreken van bewijs in de wetenschap) tegenspreekt.

Functioneel:
algemene reviews:
Neuroimaging in attention-deficit hyperactivity disorder: beyond the frontostriatal circuitry.
Citaat:
There is now substantial evidence of structural and functional alterations in regions outside the frontostriatal circuitry in ADHD, most notably in the cerebellum and the parietal lobes.
Structural and functional neuroanatomy of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Citaat:
Convergent data from neuroimaging, neuropsychology, genetics and neurochemical studies consistently point to the involvement of the frontostriatal network as a likely contributor to the pathophysiology of ADHD. This network involves the lateral prefrontal cortex, the dorsal anterior cingulate cortex, the caudate nucleus and putamen. Moreover, a growing literature demonstrates abnormalities affecting other cortical regions and the cerebellum.
Voor volwassenen:
Depressed Dopamine Activity in Caudate and Preliminary Evidence of Limbic Involvement in Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
Citaat:
This study reveals depressed dopamine activity in caudate and preliminary evidence in limbic regions in adults with ADHD that was associated with inattention and with enhanced reinforcing responses to intravenous methylphenidate. This suggests that dopamine dysfunction is involved with symptoms of inattention
Evaluating Dopamine Reward Pathway in ADHD
Citaat:
A reduction in dopamine synaptic markers associated with symptoms of inattention was shown in the dopamine reward pathway of participants with ADHD.
Impulsiveness as a timing disturbance: neurocognitive abnormalities in attention-deficit hyperactivity disorder during temporal processes and normalization with methylphenidate
Citaat:
This review together with the new empirical findings demonstrates that neurocognitive dysfunctions in temporal processes are crucial to the impulsiveness disorder of ADHD and provides first evidence for normalization with a dopamine reuptake inhibitor.
structureel
kinderen:
Morphological Abnormalities of the Thalamus in Youths With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Citaat:
These findings demonstrate reduced pulvinar volumes in youths with ADHD and indicate that this same area is relatively enlarged in patients treated with stimulants compared to those untreated.
volwassenen
Disturbed structural connectivity is related to inattention and impulsivity in adult attention deficit hyperactivity disorder
Citaat:
In adult patients with ADHD, we found reduced FA as well as higher MD bilaterally in orbitomedial prefrontal WM and in the right anterior cingulate bundle, while elevated FA was present bilaterally in temporal WM structures. Measures of attention were correlated with DTI parameters in the right superior longitudinal fasciculus, whereas measures of impulsivity were correlated with FA in right orbitofrontal fibre tracts. This is the first DTI study demonstrating disturbed structural connectivity of the frontal-striatal circuitry in adult patients with ADHD. Moreover, a direct correlation between WM integrity and measures of attention and impulsivity is shown.
genetisch:
Dysregulation of Dopamine Transporters via Dopamine D2 Autoreceptors Triggers Anomalous Dopamine Efflux Associated with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
Citaat:
We have established that the attention-deficit hyperactivity disorder-associated human DAT coding variant Ala559Val (hDAT A559V) results in anomalous DA efflux (ADE)
werking van methylfenidaat:
in het labo:
Methylphenidate Administration to Juvenile Rats Alters Brain Areas Involved in Cognition, Motivated Behaviors, Appetite, and Stress
Citaat:
These findings suggest that developmental exposure to high therapeutic doses of MPH has short-term effects on select neurotransmitters in brain regions involved in motivated behaviors, cognition, appetite, and stress.
bij mensen:
Dopamine Transporter Occupancies in the Human Brain Induced by Therapeutic Doses of Oral Methylphenidate
Citaat:
Oral methylphenidate is very effective in blocking dopamine transporters, and at the weight-adjusted doses used therapeutically (0.3 to 0.6 mg/kg), it is likely to occupy more than 50% of the dopamine transporters. The time to reach peak brain uptake for oral methylphenidate in brain corresponds well with the reported time course to reach peak behavioral effects.
Functional Magnetic Resonance Imaging of Methylphenidate and Placebo in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder During the Multi-Source Interference Task
Citaat:
Methylphenidate OROS increased daMCC activation during the MSIT and may act, in part, by normalizing daMCC hypofunction in ADHD.
An fMRI Study of the Effects of Psychostimulants on Default-Mode Processing During Stroop Task Performance in Youths With ADHD
Citaat:
Psychostimulants in youths with ADHD improved suppression of default-mode activity in the ventral anterior cingulate and posterior cingulate cortices, components of a circuit in which activity has been shown to correlate with the degree of mind-wandering during attentional tasks. Stimulants seem to improve symptoms in youths with ADHD by normalizing activity within this circuit and improving its functional interactions with the lateral prefrontal cortex.
Methylphenidate-Induced Increases in Vesicular Dopamine Sequestration and Dopamine Release in the Striatum: The Role of Muscarinic and Dopamine D2 Receptors
Citaat:
These novel findings provide insight into the mechanism of action of MPD, regulation of DA sequestration/release, and treatment of disorders affecting DA disposition, including attention-deficit hyperactivity disorder, substance abuse, and Parkinson's disease.
Citaat:

Kinderarts:

Eerlijk gezegd, wat de individuele opinie is van deze mensen raakt me niet echt. Mij interesseert de wetenschappelijke onderbouwing, dus de wetenschappelijke studies die hun opinie ondersteunen. Ik heb al een klein, klein deel van de studies hierboven gelinkt waarop ik me baseer voor mijn opinie. Ik ben benieuwd naar de studies waarop gij u baseert...

Citaat:
zie supra. Als je wil kan ik nog wel enkele bijkomende pagina's vullen met wetenschappelijke studies.

Ik kijk uit naar uw wetenschappelijke inbreng Arjan
Oud 13 augustus 2010, 23:01   #55
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Laten we deze bewering eens toetsen aan de wetenschappelijke werkelijkheid.
In theorie weerleg ik je stelling als ik 1 voorbeeld vind dat hetgeen je beweert (het ontbreken van bewijs in de wetenschap) tegenspreekt.
Zo gemakkelijk kan je ArjanD's mening niet weerleggen. Hij baseert zich toch op uitspraken van medici? Je voorbeeld zal dan die uitspraken moeten weerleggen en moeten gelden voor alle, of tenminste het grootste deel van de ADHD gediagnostiseerden. De symptomen van ADHD zouden wel eens meerdere oorzaken kunnen hebben. Zolang de verschillende wetenschappelijke bewijzen die je aanvoert nog verschillende oorzaken noemen en geen biologische processen beschrijven is er geen helderheid ontstaan over de fysiologische oorzaak. Je bewijs zal ook moeten inhouden hoe de diagnose wel en niet kan worden gesteld. Dus bijvoorbeeld de huisarts kan dit doen of de hersenchirurg. En dan zal begrepen moeten worden hoe een bepaald medicijn het gebrek repareert.

En dan is er nog de vraag of je ermee geboren wordt of wanneer het ontstaat en of het vanzelf verdwijnt bij volwassen worden. Kan het ook bij volwassenen ontstaan en hoe dan? Met de tientallen engelse citaten zij we er nog niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 13 augustus 2010 om 23:21.
Oud 13 augustus 2010, 23:19   #56
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We bouwen voort op wat we gedaan hebben, fysiologische via genen en psychisch op basis van ervaringen, dat klopt.

Maar wat doet ons die ervaringen en genetische informatie vergaren? Dat is namelijk de essentie van de menselijke geest. Niet wat er al was maar waar het naartoe gaat.

Het vergaren van ervaringen is in uw context als het stromende water in een rivier, maar wat doet het water stromen? En als we die vraag proberen te beantwoorden: kan er een eenduidige bron zijn voor iets dat in essentie niet kan zijn zoals het is omdat het streeft naar iets wat er nog niet is?
U ziet de geest als een orgaan die een functie verricht. Stel nu eens dat de geest een voortbrengsel is van de hersenen zonder zelfstandigheid, iets vluchtigs is zoals een gedachte en een geluid. Het primaire doel van uw hersenen is het bestaan en te blijven bestaan, dus uw veiligheid en macht over uw omgeving. Uw liefde voor muziek, literatuur, kunst, sport, god of wat dan ook en uw post op dit forum zijn afgeleiden van dat primaire doel van uw brein. Uw brein moet uw houding en uw gedrag dus elk moment opnieuw bepalen. U bent niet, u verandert voortdurend, 'u wordt' van moment tot moment.
Oud 13 augustus 2010, 23:51   #57
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
U ziet de geest als een orgaan die een functie verricht. Stel nu eens dat de geest een voortbrengsel is van de hersenen zonder zelfstandigheid, iets vluchtigs is zoals een gedachte en een geluid. Het primaire doel van uw hersenen is het bestaan en te blijven bestaan, dus uw veiligheid en macht over uw omgeving. Uw liefde voor muziek, literatuur, kunst, sport, god of wat dan ook en uw post op dit forum zijn afgeleiden van dat primaire doel van uw brein. Uw brein moet uw houding en uw gedrag dus elk moment opnieuw bepalen. U bent niet, u verandert voortdurend, 'u wordt' van moment tot moment.
"U verandert" is niet de juiste uitdrukking, U past zich voortdurend aan in functie van wat nodig is om te overleven. Die mogelijkheid tot aanpassen is wat ons tot een succesvolle aap gemaakt heeft.
Oud 14 augustus 2010, 09:10   #58
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Men heeft lange tijd depressie niet willen erkennen als ziekte... hoewel hier nu vandaag de dag alsmaar meer een consensus over bestaat, is het vooral nog het bredere publiek die nog geen draagvlak heeft om depressie nu eindelijk te erkennen. Natuurlijk, depressie is wel degelijk een aantoonbaar en hier bestaan medicijnen voor die inspelen op de verhoudingen van de neurotransmittors, dan denk ik aan dopamine of nog belangrijker melatonine.

hetzelfde met homoseksualiteit... ook dit is perfect aantoonbaar op dezelfde wijze, en kan even met eenzelfde aanpak worden behandeld. Het is dan ook logisch dat er her en der men uit de ontkennings-fase kan treden en therapeutische behandelingen kan aanbieden voor deze vreselijke aandoening
Oud 14 augustus 2010, 09:56   #59
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Men heeft lange tijd depressie niet willen erkennen als ziekte... hoewel hier nu vandaag de dag alsmaar meer een consensus over bestaat, is het vooral nog het bredere publiek die nog geen draagvlak heeft om depressie nu eindelijk te erkennen. Natuurlijk, depressie is wel degelijk een aantoonbaar en hier bestaan medicijnen voor die inspelen op de verhoudingen van de neurotransmittors, dan denk ik aan dopamine of nog belangrijker melatonine.

hetzelfde met homoseksualiteit... ook dit is perfect aantoonbaar op dezelfde wijze, en kan even met eenzelfde aanpak worden behandeld. Het is dan ook logisch dat er her en der men uit de ontkennings-fase kan treden en therapeutische behandelingen kan aanbieden voor deze vreselijke aandoening
Toon dan ook aan dat het een ziekte is, onderbouw je statement met wetenschappelijk onderzoek. Maak een post in de stijl van Pieke en je krijgt wat geloofwaardigheid. Nu heb je een vergelijking gemaakt met depressie die kant noch wal raakt en die geen bewijs is voor je claim. je noemt het een vreselijke aandoening, noem de vreselijke effecten dan eens op?
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 10:47   #60
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo gemakkelijk kan je ArjanD's mening niet weerleggen. Hij baseert zich toch op uitspraken van medici?
het gaat me niet om de uitspraken van medici. Het gaat me om de bronnen waarop die medici zich baseren. Ik kan door 5 minuten te googlen ook medici aanbrengen die beweren dat bacterien geen ziektes veroorzaken, of dat het HIV-virus niet bestaat. Het internet staat vol met dergelijke "opinies". De wetenschappelijke bronnen daarachter, die interesseren me.

Citaat:
Je voorbeeld zal dan die uitspraken moeten weerleggen en moeten gelden voor alle, of tenminste het grootste deel van de ADHD gediagnostiseerden.

De symptomen van ADHD zouden wel eens meerdere oorzaken kunnen hebben. Zolang de verschillende wetenschappelijke bewijzen die je aanvoert nog verschillende oorzaken noemen en geen biologische processen beschrijven is er geen helderheid ontstaan over de fysiologische oorzaak. Je bewijs zal ook moeten inhouden hoe de diagnose wel en niet kan worden gesteld. Dus bijvoorbeeld de huisarts kan dit doen of de hersenchirurg. En dan zal begrepen moeten worden hoe een bepaald medicijn het gebrek repareert.

En dan is er nog de vraag of je ermee geboren wordt of wanneer het ontstaat en of het vanzelf verdwijnt bij volwassen worden. Kan het ook bij volwassenen ontstaan en hoe dan? Met de tientallen engelse citaten zij we er nog niet.
We zijn er voor een heel aantal ziektes dan nog niet. Van Parkinson weet men ook nog altijd niet hoe het nu ontstaat. Er zijn wel een aantal hypotheses die al dan niet gedeeltelijk bevestigd worden door wetenschappelijk onderzoek, maar echt sluitend is het nog niet. Toch wordt Parkinson behandelt, en hoe beter de ziekte begrepen wordt, hoe adequater de behandeling gaat worden.

Net zoals voor Parkinson heeft wetenschappelijk onderzoek dé oorzaak van ADHD nog niet ontdekt. En ik denk ook niet dat er 1 oorzaak is, maar dat het een complex samenspel is tussen genetische en omgevingsfactoren.
de meeste studies convergeren naar een ontwikkelingsstoornis, het dopaminerg systeem, en een probleem in het frontostriatale circuit. Natuurlijk nog niet sluitend, net zoals voor Parkinson bvb.

Dat is de ene component van de discussie. Er is een onderliggende oorzaak, maar dé onderliggende oorzaak is nog niet met zekerheid vastgesteld.
Die onzekerheid uit zich in de diagnose-criteria. Aangezien de biologische oorzaak nog niet is vastgesteld, kan de diagnose niet met honderd procent zekerheid gesteld worden. Dus heeft men arbitraire criteria opgesteld die voer zijn voor speculatie en discussie. Dat is eigen aan het opstellen van dergelijke criteria, die nooit 100% sluitend zijn, en potentieel veel vals positieven geven.

In Belgie kan in theorie de huisarts ADHD diagnosticeren. Wil men echter genieten van een tussenkomst voor eventueel voorgeschreven geneesmiddelen, dan dient de diagnose bevestigd te worden door een kinderpsychiater of een kinderneuroloog. Deze schrijft een verslag uit en stelt een behandelingsplan op dat zich niet louter focust op een medicinale aanpak, maar ook psychologische, educatieve en sociale maatregelen omvat.
Net zoals voor nagenoeg elke andere ziekte werkt men bij ADHD ook met consensus, die bijgesteld wordt na nieuwe wetenschappelijke inzichten.

De andere component is het sociale luik. Aangezien normaal gedrag moeilijk te definieren is, en een sociaal construct is, hoe kan men dan bepaald gedrag bestempelen als abnormaal, en noodzakelijk om het te behandelen met, oa, geneesmiddelen? Dat ligt gevoelig, en daar ben ik persoonlijk ook nog niet uit.

Laatst gewijzigd door Pieke : 14 augustus 2010 om 10:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be