Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Vlaamsgezinden: wat geniet uw voorkeur?
Een democratisering van de Belgische staat 14 31,82%
Vlaams rompstaat zonder Brussel 9 20,45%
een nieuw Vlaams-Nederland project 21 47,73%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 27 augustus 2010, 20:04   #41
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Sinds wanneer is Henri1 Vlaamsgezind eigenlijk? Hij is voorstander van een unitair Belgie.
Ik vreesde al voor ongewenste Belgicistische inmenging, daarom heb ik deze enquete openbaar gemaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik denk dat de bedoeling van de enquetemaker is te peilen naar het eventuele 'Plan B'.
Idd. Het was een bewuste keuze om Vlaanderen+Brussel niet te vermelden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat een vooringenomen poll. Door het woordgebruik "rompstaatje" tracht je het resultaat al te beïnvloeden.

Ik ben het absoluut oneens dat een Vlaamse staat zonder Brussel "te weinig perspectieven" zou hebben. Wat een vertrouwen in het eigen kunnen, over een calimerocomplex gesproken!
Ik vind een eentalig en zo homogeen mogelijk onafhankelijk Vlaanderen een hoger calimerogehalte bevat dan een Vlaanderen waarin het Frans getolereerd wordt en Brussel een speciaal statuut krijgt. En het is wel degelijk een rompstaatje; een stad die deel uitmaakt van de Vlaamse Ruit die plots buitenland wordt, aardrijkskundig een grote inham in Vlaams-Brabant, honderduizenden Vlaamse pendaars in een buitenlandse stad, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De actieve aanhangers van een Vlaamse ministaat zonder Brussel zijn politieke tegenstanders van het gehalte van de Belgicisten.
Wat ons als gevolg van België deels ontnomen is zijn sommigen blijkbaar bereid om definitief op te geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:15   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wat ons als gevolg van België deels ontnomen is zijn sommigen blijkbaar bereid om definitief op te geven.
En aangezien in de Vlaamse Beweging zo al ongeveer een consensus bestaat dat alles wat voor 1962 afgenomen is als definitief verloren beschouwd mag worden, voorspelt dat weinig goeds over hoe men zou aankijken tegen een verdere afkalving van het Vlaamse grondgebied indien die er ooit zou komen. Die zal dan uiteindelijk wellicht eveneens geaccepteerd worden. Zolang hetgeen ons nog rest van Vlaanderen maar onafhankelijk kan worden, nietwaar?
Zwartengeel is offline  
Oud 27 augustus 2010, 20:20   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Laat ik maar met het volgende beginnen: ik ben géén "Dansaert-Vlaming". Ik woon net iets té ver van het centrum om mij daar vaak genoeg te kunnen vertonen.

Vervolgens: ik denk dat 'Vlaanderen zonder Brussel' overlevingskansen heeft, maar dat het desondanks toch een mager beestje gaat blijven, al was het maar omdat het zich zonder morren de kaas van het brood laat halen.

Om te besluiten: het zou mij plezieren mochten zich hier elke dag méér zelfbewuste, koppige én fiere Vlamingen vestigen zodat ze bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen kunnen mééstemmen over wat er voortaan door, met en in hún (en m�*jn) hoofdstad moet worden gedaan.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 27 augustus 2010, 21:13   #44
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wanneer ik het heb over "Krot & co" bedoel ik de inwoners van Brussel. De grondprijs heeft hier niks mee te maken.
Die kunnen blijkbaar meer betalen dan jij.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 27 augustus 2010, 21:17   #45
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Oh, hebben ze de vliegplein in Haren terug opengedaan voor de Brusselaars?
Over een jaar of vijftien wordt Zaventem geheel omringd door gemeentes met een Nederlandstalige minderheid. Dat wist u toch?

En ga dan maar eens vragen aan de opvolger van Sarkozy of deze gemeentes aub ook mee mogen naar uw onafhankelijke Vlaanderen.
Oud 27 augustus 2010, 21:18   #46
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vastgoedzeepbellen kunnen heel snel in elkaar klappen. En dat is precies wat er in een Brussel zonder Vlaanderen zal gebeuren. Binnen 5 jaar is Brussel zo totaal verloederd dat zelfs de illegalen er zullen gaan lopen.

Hoelang zijn die horror stories over 'Brussel' al niet gaande?

En de snelstgroeiende stad van West Europa wordt elk jaar duurder.
Oud 27 augustus 2010, 21:48   #47
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Almere?
Hollander is offline  
Oud 27 augustus 2010, 23:00   #48
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't ja de illegale textielateliers, de drugverkoop, de auto-heling en zo verder zijn bloeiende industrie-sectoren die heel veel rijkdom in Brussel brengen. Maar snelstgroeiend lijkt mij vooral te slaan op de werkloosheid (verdubbeld sinds het ontstaan van het gefaalde Brussels Gewest) en armoede (verdrievoudigd in dezelfde periode). Het enige dat Brussel nog in leven houdt is het infuus van Vlaamse transfers.
fonne is offline  
Oud 27 augustus 2010, 23:10   #49
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over een jaar of vijftien wordt Zaventem geheel omringd door gemeentes met een Nederlandstalige minderheid. Dat wist u toch?

En ga dan maar eens vragen aan de opvolger van Sarkozy of deze gemeentes aub ook mee mogen naar uw onafhankelijke Vlaanderen.
Ja, nu de Franstaligen al wegvluchten uit Kraainem omdat er te veel vreemdelingen komen wonen. Leer jij maar al Arabisch, je zal het nog nodig hebben.
fonne is offline  
Oud 27 augustus 2010, 23:14   #50
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het Tarifit (Tamazight-'dialect') en het Turks, daar wed ik persoonlijk op.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 augustus 2010 om 23:16.
Scarabaeida is offline  
Oud 27 augustus 2010, 23:40   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, nu de Franstaligen al wegvluchten uit Kraainem omdat er te veel vreemdelingen komen wonen. Leer jij maar al Arabisch, je zal het nog nodig hebben.
Met de meeste recente Arabische/Berber-migranten ten noorden of westen van Brussel kun je uitstekend in het Frans communiceren.

In het Franstalige onderwijs te Brussel waren zij immers wél welkom.
Oud 28 augustus 2010, 03:53   #52
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige kwatongen zouden durven beweren dat er een verband ligt tussen dat feit, en het feit dat de gemiddelde scores het Franstalig onderwijs een stuk lager liggen dan in Vlaanderen, zie pagina 12.

https://encrypted.google.com/url?sa=...UhwWeFPe0sCsLw

Voor iemand tot de heel gemakkelijke en demagogische conclusie zou springen dat ik hiermee wil zeggen dat Vlamingen inherent slimmer zijn dan Walen: u vergist u.

Waar ik op aanstuur is dat het Franstalig onderwijs niet van aanpakken weet. Of ze durven niks doen, of ze hebben de hoop al opgegeven. In Vlaanderen kan je meer spreken van een doordachte aanpak voor problemen.

Een ietwat objectiever en recenter vergelijk hier, dat ook op andere punten ingaat: http://www.vonk.org/201003032563/ond...gelijkheid.htm

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 28 augustus 2010 om 03:56.
Nexer is offline  
Oud 28 augustus 2010, 06:36   #53
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Idd. Het was een bewuste keuze om Vlaanderen+Brussel niet te vermelden.
Welke zinnige uitleg kan je geven voor die "bewuste keuze"?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 28 augustus 2010, 06:41   #54
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de meeste recente Arabische/Berber-migranten ten noorden of westen van Brussel kun je uitstekend in het Frans communiceren.

Zijn Arabische/Berbermigranten niet welkom in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel?
Another Jack is offline  
Oud 28 augustus 2010, 07:06   #55
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zijn Arabische/Berbermigranten niet welkom in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel?
Door het grote succes van het net Nederlandstalig onderwijs in Brussel en het tekort aan beschikbare plaatsen is men verplicht om criteria te hanteren bij de selectie van de kinderen die het onderwijs kunnen volgen. Daarbij geeft men de voorkeur aan kinderen met Nederlands als moedertaal of waarvan tenminste één van de ouders afdoende het Nederlands machtig is. Daardoor moeten vele kandidaat-leerlingen geweigerd worden. En aangezien vele migranten in Brussel afkomstig zijn uit landen die in de Franse invloedssfeer liggen, vallen vooral die kinderen uit de boot. En die komen dan automatisch in het Franstalig onderwijs terecht, waar wél nog voldoende plaats is. Het is dus Vlaanderen zelf dat mits een goede onderwijspolitiek en de nodige investeringen de verfransing in Brussel kan omkeren.
Zwartengeel is offline  
Oud 28 augustus 2010, 07:50   #56
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Door het grote succes van het net Nederlandstalig onderwijs in Brussel en het tekort aan beschikbare plaatsen is men verplicht om criteria te hanteren bij de selectie van de kinderen die het onderwijs kunnen volgen. Daarbij geeft men de voorkeur aan kinderen met Nederlands als moedertaal of waarvan tenminste één van de ouders afdoende het Nederlands machtig is. Daardoor moeten vele kandidaat-leerlingen geweigerd worden. En aangezien vele migranten in Brussel afkomstig zijn uit landen die in de Franse invloedssfeer liggen, vallen vooral die kinderen uit de boot. En die komen dan automatisch in het Franstalig onderwijs terecht, waar wél nog voldoende plaats is. Het is dus Vlaanderen zelf dat mits een goede onderwijspolitiek en de nodige investeringen de verfransing in Brussel kan omkeren.
Er is helemaal geen tekort aan beschikbare plaatsen, ik kan u pakweg 2 Nederlandstalige scholen (GO en Katholiek) in de chique oostrand opnoemen waar migrantenkinderen onmiddelijk worden ingeschreven.
Tot in Sint-Joost-Ten-Node toe worden er leerlingen in het lager onderwijs "geronseld"
Eberhard zal ze wel kennen: ze liggen vlak naast mekaar in Sint-Pieters-Woluwe.
Another Jack is offline  
Oud 28 augustus 2010, 09:41   #57
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bijna alle kinderen van mijn Franstalige vrienden gaan naar de nederlandstalige lagere school, maar na 6 jaar gaat meer dan 90% hiervan wel naar het Franstalige middelbaar. Die ouders beseffen maar al te goed dat de kennis van het nederlands de carriere van hun kinderen ten goede kan komen.
Het aantal Franstalige Brusselaars dat een mondje Nederlands spreekt neemt hierdoor onmiskenbaar toe maar dat hierdoor de verfransing in Brussel zou omkeren is toch een illusie.
speurneus is offline  
Oud 28 augustus 2010, 09:55   #58
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vastgoedzeepbellen kunnen heel snel in elkaar klappen. En dat is precies wat er in een Brussel zonder Vlaanderen zal gebeuren. Binnen 5 jaar is Brussel zo totaal verloederd dat zelfs de illegalen er zullen gaan lopen.
Alweer van die typische fonne bla bla die op niks gestoeld is.
Is hetzelfde als beweren dat de Antwerpse regio binnen 5 jaar op zijn gat ligt omdat de Chemie er wegtrekt, zodat Antwerpen zo zal verloederen dat zelfs de illegalen niet meer in Borgerokko willen blijven. .
Ik krijg meer en meer de indruk dat jij jaloers bent op de ontplooing van Brussel als Europese hoofdstad.
speurneus is offline  
Oud 28 augustus 2010, 13:52   #59
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
²

maar zo ongeveer hetzelfde geld voor jou
Dat klopt, daarom had ik eigenlijk niet moeten klikken in deze poll.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 28 augustus 2010, 13:56   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Alweer van die typische fonne bla bla die op niks gestoeld is.
Is hetzelfde als beweren dat de Antwerpse regio binnen 5 jaar op zijn gat ligt omdat de Chemie er wegtrekt, zodat Antwerpen zo zal verloederen dat zelfs de illegalen niet meer in Borgerokko willen blijven. .
Ik krijg meer en meer de indruk dat jij jaloers bent op de ontplooing van Brussel als Europese hoofdstad.
Het schreeuwen achter Vlaams geld is nu niet bepaald wat ik zou klasseren onder "ontplooing."

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be