![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() En bedekken bij de Toearegen niet eerder dan mannen hun gezicht, eerder dan de vrouwen?
![]() |
#43 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ad 2: Ik denk dat alles wel zijn perverse zijde heeft. Filosofie net zo goed. Vooral is er een geperverteerde denktrant bij mensen die duidelijk een kamp kiezen en dan bijvoorbeeld alles terugvoeren op het empirisme, idealisme etc. Ik meen me nog te herinneren dat Wittgenstein in zijn jonge jaren stug kon blijven volhouden dat in het kantoor van Bertrand Russel wel een paar neushoorns konden staan en men het tegendeel niet absoluut kon vaststellen... Ad 3: Koptisch en spijkerschrift zijn niet mijn specialiteiten. Maar kom gerust met meer.
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik stel terechte vragen. Heeft dus niets met afbreken te maken. Het is hier per slot van rekening een discussieforum.
Citaat:
De fout die jij maakt, is een bescheiden, weinig gefundeerde theorie inzake matriarchaat als feit te beschouwen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Is de vraag niet eerder : hoe kom je erbij dat "taal en mythologieën middelen zijn om het al dan niet matriarchaal/patriarchaal-zijn te reconstrueren ?"
Ik zie immers de logica van deze denkwijze niet in. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() @ Kiko,
Sta me toe om daar op een later moment op terug te komen. Van dat taalkundige bedoel ik.
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
In een onderzoek naar de aantrekkingskracht van de Pinkstergemeenschappen in Latijns-Amerika stelde ook David Martin in een studie (1990) vast dat vrouwen zich door de religieuze organisatie meer gerespecteerd voelden in hun vrouw- en moederrol en in de religie een bondgenoot zagen om mannen te "domesticeren". Vooral in anomische periodes - periodes waarin fundamentele culturele en morele waarden worden aangevochten en onder druk staan - worden vrouwen sterk aangetrokken tot de zekerheden en de stabiliteit van traditionele rolpatronen, die dan niet als onderdrukkend worden ervaren, maar juist als bakens gaan fungeren. Die hard-feministen mogen daar dan al van walgen en gruwen: ze vertolken zeker geen meerderheidsopinie. Vrouwen vinden het gezin nog steeds de hoeksteen van de maatschappij en zijn bereid zich daarvan ten dienste te stellen. Veel keuze hebben ze ook nog steeds niet. Mannen nemen het immers nog altijd maar zelden van hen over. Voor de kerk zelf was zo'n bondgenootschap natuurlijk ook belangrijk: het waren en zijn veelal vrouwen die zich over de opvoeding van de kinderen ontfermen. Voor de kerk zijn ze - naast het onderwijs - dan ook belangrijke doorgeefluiken voor de christelijke moraal. Mogelijk zien vrouwen hun taak binnen een religie niet zozeer in de kerkelijke organisatie, maar juist erbuiten (in het gezin). Dat zou kunnen verklaren waarom ze de patriarchale hiërarchie voor lief nemen. Ook daarin ontwaar je een uitgekiend rollenpatroon. Wat natuurlijk niet wegneemt dat in zowat alle religies vrouwen een steeds grotere rol gaan opeisen, en waar dat niet mogelijk is zelfs eigen denominaties stichten ("Dianic Wicca", Goddess Movement, etc.). Ook deze tendensen echter bewijzen dat vrouwen hun religie nauwelijks lossen. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 1 september 2010 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |