![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() In meer dan 60 percent van de CV's van nederlandstalige kandidaten die we binnen krijgen (Bachelors en masters) staan taalfouten.
Laatst gewijzigd door AyneRand : 6 september 2010 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ze spreken een soort Frans, maar meestal weet je onmiddellijk uit welk werelddeel ze afkomstig zijn, of uit welke wijk van Brussel, en vraag ze vooral niet om een opstel te schrijven, want het krioelt van de fautes d'orthographe (niet zo onbegrijpelijk, daar de spelling van het Frans écht niet gemakkelijk is). Ik ben maar wat blij dat er ook bij zitten die tenminste hun eigen taal (Berbers, Arabisch, Turks, ...) nog goed kennen. Af en toe heb ik ook geluk, natuurlijk. Ik heb al vlot vijf- en zes-talige polyglotten in de klas gehad, en wat mij betreft kunnen het er nooit genoeg zijn. "C'est une cata d'être Flamand?" ach wel nee, "Vlaming zijn, niet zot!"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor sommigen dan toch.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Ik denk dat ongeveer iedereen met een tweetalige leefwereld dat kan, maar zelfs in België is dit eerder zeldzaam. Zelfs in tweetalige gebieden als Brussel zijn de meeste mensen niet echt tweetalig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Ik ben vlot tweetalig, drietalig zelf, maar ik ben een uitzondering. Vlotte drietaligen in Duitsland of in Engeland ben ik nog niet veel tegengekomen, laat staan in de States, ook niet in Noorwegen of Denemarken, en ik kan je nog een reeks landen opnoemen. Vlotte tweetaligheid is in de wereld eerder een uitzondering dan een algemeen gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou wel een strategische treffer kunnen zijn. Zo'n Vlaams-Franstalig initiatief gaat langs alle kanten worden gesaboteerd, maar via een Vlaamse lijst kunnen duizend stemmers als een serieus verschil maken en een misschien wel cruciale vertegenwoordiger verkiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dacht ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het eigen niveau verheerlijken door de daling van het andere niveau (dat ik niet betwist, maar nog steeds beter vind -voorlopig- dan omgekeerd) is een typische reactie van blij-zijn-met-een-lege-doos. Een beetje zoals toen bleek dat het verschil in buitenlandse investeringen in Vlaanderen daalde en in Wallonië steeg. Jubelen dat men deed, maar iedereen die met cijfers bezig is, weet dat het historische verschil al zo gigantisch is en de inhaalbeweging zo klein, dat het een kleine 30 jaar (aan hetzelfde tempo) zou duren eer men een gelijk niveau zou halen. Qua argumentatie kan dat wel tellen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Wat dacht je van Italië, Spanje, Portugal, Kenya, Rwanda, uganda, Congo, Tanzanië, Japan, China, Brazilië, Rusland, Polen , Roemenië, allemaal landen waar ik geweest ben voor sommigen zelf heel lange tijd maar met dezelfde constatatie. Maar waarschijnlijk weet jij een land, buiten Vlaanderen waar iedereen vlot drietalig is.
Laatst gewijzigd door AyneRand : 6 september 2010 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een bewijs te meer dat Bad Attila een Vlaming is of een zeer goed geïntegreerde Franstalige ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Kan ik de naam van uw bedrijf kennen, aub, dan ben ik zeker daar nooit te solliciteren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wel weet ik dat het besef over het belang van talen nu ook in franstalig België doorgedrongen is. Daarom denk ik niet dat in Vlaanderen plots een zekere taalmoeheid zou optreden. Integendeel, maar het Engels zal toch nog belangrijker worden dan het Frans, dus ipv 2de taal wordt het misschien gewoon 3de taal (nog altijd beter dan de actuele kennis van nl in fr-talig België). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Staan er zoveel fouten in uw cv? Doe aub de moeite niet, we hebben kandidaten genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iederéén vlot drietalig? Neen, zo dom ben ik nu ook weer niet.
Maar er zijn nogal wat niet-Engelstalige landen die met één of meer minderheden opgescheept zitten. De jongeren die tot die minderheden behoren leren naast hun moedertaal ook de dominante taal van het land, en Engels (tegenwoordig leert iederéén 'Engels'). Vlotte drietaligheid wordt 'de norm'. Hier in Brussel is het al bijna zover: Frans/Engels/cette autre langue
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Haal de ondertitels weg bij een film, en het is afgelopen voor de Vlaming. De Vlaming is niet meertalig (daarvoor moet u bij immigranten zijn), maar heeeft enige kennis van een paar moderne talen. Genoeg Engels voor een basale conversatie, en genoeg Frans om zich aan te passen. Voor de rest is die talenkennis bij de meeste Vlamingen echt 'vermeend'. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 september 2010 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Verder zal vooral Engels dominant worden (blijven) in de Westerse (en nog sommige verder te ontwikkelen) landen, want ik zie ons niet meteen overschakelen op het Chinees en ik zie die mannen ook niet meteen Frans leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
„Zen'kik wel blij da'k uit een land kom van internationale acts als Regi, Milk Inc, DeUs,...“ En nog niet doorhebben dat er iets fout gaat. Sterker, woest worden ze als je dat zou durven aanhalen. Het is een te kwetsende waarheid.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 september 2010 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |