Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 september 2010, 15:58   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik klaag niet dat er onderhandeld wordt temeer omdat er toch niets van kan komen. De Vlaamse eisen zijn voor imperialisten van dien aard dat ze onaanvaardbaar zijn.
Ah bon.

Citaat:
Ik ben benieuwd hoelang nog alvorens men een Vlaamse federale minderheidsregering zal vormen.
Een regering met een meerderheid in het federaal parlement is toch democratisch, neen? Bij mijn weten zegt de Grondwet nergens dat er een dubbele meerderheid moet zijn bij de vertrouwensstemming rond de regering.
Oud 6 september 2010, 16:00   #42
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Maar neen, BDW zegt zulke dingen om de hyperhysterische franstaligen niet nog verder de stang op te jagen.
Ik denk het niet. Hij spreekt over de camera heen naar heel Vlaanderen, naar de modale Vlaming voor wie het allemaal niet "te fel" moet gaan. Hij stelt die man/vrouw gerust en houdt hem/haar zo aan zijn kant.

Bart is een geslepen communicator, vergeet dat niet.
Oud 6 september 2010, 16:01   #43
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
de PS is nog steeds voorstander van het vormen van een federale regering, maar zegt ook dat zij niet alles zullen slikken. Indien het vormen van een federale regering niet mogelijk is, dan moeten er eventueel andere opties voorhanden liggen.
Eigenlijk zegt de PS ongeveer wat de gemodereerde Vlaams-nationalisten zeggen, maar dan langs Franstalige kant.
Prima. Als de PS meent wat ze gisteren via Onckelinckx verkondigde, dan snap ik alleen niet goed waar de voorbije 3 maanden het probleem zat. Op geen enkel moment heeft de N-VA of CD&V iets gevraagd wat moeilijk zou kunnen liggen voor een gematigde regionalistische partij. Dus als die regionalisten in de PS zich laten horen, hebben we volgende week een akkoord waar iedereen achter kan staan, en komt het voortbestaan van België niet in gevaar.
gertc is offline  
Oud 6 september 2010, 16:05   #44
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een regering met een meerderheid in het federaal parlement is toch democratisch, neen? Bij mijn weten zegt de Grondwet nergens dat er een dubbele meerderheid moet zijn bij de vertrouwensstemming rond de regering.
Uiteraard kan dat, wettelijk gezien. We worden al 3 jaar bestuurd door regeringen die geen meerderheid langs Vlaamse kant hebben.
gertc is offline  
Oud 6 september 2010, 16:10   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah bon.

Dat is ook zo, ik beweer niet dat er niet mag onderhandeld worden en zeker niet dat er geen federale Vlaamse minderheidsregering mag gevormd worden, ik zou niet liever hebben.

Want ik betwijfel ofdat de kiezer het uitsluiten van de N-VA democratisch zal vinden.
Oud 6 september 2010, 16:18   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Prima. Als de PS meent wat ze gisteren via Onckelinckx verkondigde, dan snap ik alleen niet goed waar de voorbije 3 maanden het probleem zat. Op geen enkel moment heeft de N-VA of CD&V iets gevraagd wat moeilijk zou kunnen liggen voor een gematigde regionalistische partij. Dus als die regionalisten in de PS zich laten horen, hebben we volgende week een akkoord waar iedereen achter kan staan, en komt het voortbestaan van België niet in gevaar.
Zouden de mensen op dit forum (en op andere plaatsen) eens als een Franstalige nadenken, zouden de uitspraken van Onkelinx veel duidelijker zijn.

Voor de Franstaligen zijn de laatste 3 maanden bijna alle taboe's gevallen rond staatshervorming (sociale zekerheid, fiscaliteit, zelfs, zij het op een (veel te) voorzichtige manier, de financieringswet) en toch blijven zij op een muur stuiten. Zij zitten dus in dezelfde situatie als Leterme in 2007 (hij had "Madame Non", Di Rupo heeft "Monsieur Pas assez"), maar i.t.t. Leterme is Di Rupo niet gezwicht om toch meer Eerste Ministerke te mogen spelen, en heeft hij dus de pre-formatie afgeblazen (iets wat Vlaams-nationalisten nogal snel negeren, me dunkt). De Franstaligen waren waarschijnlijk van mening dat verder gaan (hoewel ik Onkelinx lees zeggen dat er nog een klein beetje ruimte was...), een lege doos van België zou maken, wat uiteraard niet echt hun bedoeling is.

Evenals De Wever niet gezwicht is en Leterme niet is nagegaan, hoewel hij véééél meer gekregen had dan Leterme, iets wat, eerlijk gezegd, ook niet moeilijk is...

Dus zit je in een patstelling, en ofwel geraakt men eruit, ofwel stopt men ermee. In het tweede geval kan men een nieuwe partij beginnen (nieuwe verkiezingen), of elkaar de hand schudden en ieder zijne weg gaan. Onkelinx maakt gewoon gewag dat dat mogelijk is, en dat de PS daar niet bang voor is.

Dus begrijp ik nog steeds niet waarom er zo'n heisa van gemaakt wordt, zeker in Vlaams-nationalistische kringen. Zij zegt niks anders dan wat zij al jaren verkondigen. ja ok, voor de eerste keer zegt een vooraanstaande Franstalige politici zoiets, maar bon, dat stond toch in de sterren geschreven?
Anders kan ik maar twee conclusies trekken: Vlaams-nationalisten zijn bang van eventuele Wallo-Brux onafhankelijkheid, wat ik mij moeilijk kan inbeelden, ofwel, en volgens mij is dat de uitleg, hebben Vlaams-nationalisten een zodanig beperkt zicht (met alle vooroordelen en clichés erop en eraan) op wat Franstaligen denken, dat zij zich zo'n woorden niet eens hadden KUNNEN inbeelden in monde van een vooraanstaande PS'er...
Oud 6 september 2010, 16:36   #47
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Eerder nog dan journalisten, lijkt het mij voor de hand liggend dat uw roi zijn federale vice-eerste minister en minister van sociale zaken en volksgezondheid, belast met maatschappelijke integratie, zegge de genaamde Laurette Onkelinx op het matje zou roepen om haar te laten uitleggen wat haar bezielt.

.
Ik begrijp niet waarom de Vlamen nu in hun gat gebeten zijn hoor. Of denken jullie misschien het alleenrecht te hebben als het gaat over de splitsing van het land?
BTW, sinds wanneer mag de roi commentaar leveren op politieke uitspraken?
speurneus is offline  
Oud 6 september 2010, 16:40   #48
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Onkelinx is een soms een kletswijf. Zij zou er beter aan doen op gezette tijden haar mond te houden.
Moureaux & Demotte ook zeker?
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:44   #49
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Volgens mij is het toch eenvoudig wat ze vertelt:

"Vlaanderen is op de weg naar onafhankelijkheid, zie maar de score van de N-VA. Komen zeggen dat de N-Va geen separatistische partij is, is nonsens. Daarnaast zie je dat de CD&V als een troetelhondje met het N-VA rondwandeld. En tel daar nog VB en LDD bij.
De regeringsonderhandelingen zijn mislukt, en ik heb het gevoel dat de N-VA eigenlijk geen akkoord wenst. Als dat zo is, is het einde van België nabij, en moeten wij, Walen, ons daarop voorbereiden."

Is dat zo ingewikkeld? "gouverner, c'est prévoir", en zij bereiden zich voor op wat JULLIE al zo lang aankondigen: het einde van België. Waarom dit in ene keer zorgt, is mij een raadsel, behalve indien de verlatingsangst ineens in Vlaanderen zit...
Als je dit zegt als alle onderhandelingen en verdere bespreken echt geen hoop meer bieden, zou ik zo'n uitspraak nog begrijpen.

Zondag zei ze in Mise au Point nog dat ze niet wist of BDW echt een akkoord wilde (hoewel ze pas vraiment convaincue was). Wanneer heeft NVA beweerd de onmiddellijke boedelscheiding van België te willen? Dat NVA ervan uitgaat dat België op termijn verdwijnt, is niet hetzelfde als op een bepaald ogenblik de onafhankelijkheid uitroepen, hoe ambigu het verschil ook moge wezen.

Bye Bye Belgium is vooralsnog echt wel fictie, hoor. Hoewel op dit ogenblik eerder Hanenvlaggen en Rode vendels geloofwaardiger zouden zijn (is er een remake in de maak?).
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:49   #50
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Is mijn onderschrift dan niet duidelijk genoeg?
(ik ga er trouwens een smileytje bijvoegen om de toon beter aan te duiden)
Uw onderschrift is trouwens niet helemaal correct. Het zou namlijk '50% +1 van de burgers' moeten zijn.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:50   #51
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Als je dit zegt als alle onderhandelingen en verdere bespreken echt geen hoop meer bieden, zou ik zo'n uitspraak nog begrijpen.

Zondag zei ze in Mise au Point nog dat ze niet wist of BDW echt een akkoord wilde (hoewel ze pas vraiment convaincue was). Wanneer heeft NVA beweerd de onmiddellijke boedelscheiding van België te willen? Dat NVA ervan uitgaat dat België op termijn verdwijnt, is niet hetzelfde als op een bepaald ogenblik de onafhankelijkheid uitroepen, hoe ambigu het verschil ook moge wezen.

Bye Bye Belgium is vooralsnog echt wel fictie, hoor. Hoewel op dit ogenblik eerder Hanenvlaggen en Rode vendels geloofwaardiger zouden zijn (is er een remake in de maak?).
ik denk persoonlijk dat n-va via een regeerakkoord haar partijprogramma zo goed mogelijk probeert te verwezenlijken nl een confederaal België oftewel een volwaardige federale staat waarbij de deelstaten geresponsabiliseerd zijn voor hun eigen inkomsten en uitgaven maw een beter werkend België.
België zou moeten verdampen in Europa.

indien de Franstaligen dit tuurlijk niet zien zitten en zelf de stekker uit België trekken, zal de N-VA geen gezichtsverlies lijden tov haar kiezers.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 september 2010 om 16:50.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 16:58   #52
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dus begrijp ik nog steeds niet waarom er zo'n heisa van gemaakt wordt, zeker in Vlaams-nationalistische kringen. Zij zegt niks anders dan wat zij al jaren verkondigen. ja ok, voor de eerste keer zegt een vooraanstaande Franstalige politici zoiets, maar bon, dat stond toch in de sterren geschreven?
De timing m'n beste, ze herhaalt het
nadat Pieters en Flahaut uitgestuurd werden,
nadat duidelijk geworden is dat met dezelfde 7 partijen verdergegaan wordt,
nadat in het heetst van de strijd geen definitieve woorden gevallen zijn (opvallend toch hoe vrijdagavond niemand echt panikeerde, maar eerder zei dat ze er wel uit zouden raken).

Dit betekent 2 zaken: blufpoker of een verborgen agenda (verkiezingen of degelijk uitgewerkt alternatief voor WalloBrux met Frankrijk of zo)?

Gezien de gematigde reacties vanmorgen, lijkt het me eerder het eerste geweest te zijn.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 17:00   #53
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom de Vlamen nu in hun gat gebeten zijn hoor.
Als ik de reacties zo bekijk, is het eerder één grote schaterlach. De NVA-top lachtte Onkelinx en De Motte daarnet op de radio openlijk uit.

Ook vader en zoon Decroo hebben vandaag op radio 1 eens goed gelachen met de Onkelinx-onafhankelijkheidsmop.

"Vous voulez �* la France? Allez �* la France" was tien jaar geleden in de kamer al te horen. Het was toen de brave VLD-er Daems die dit de PS (weer zij) in het gezicht slingerde.

Begrijpt u? Vlaanderen lacht u vierkant uit met uw "wo is daan schmeirige koeter da 'k em zaain strot afbaait" attitude. En gaat over tot de orde van de dag. Jullie hysterie komt niet meer op de agenda.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 september 2010 om 17:07.
E. Gidius is offline  
Oud 6 september 2010, 17:03   #54
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom de Vlamen nu in hun gat gebeten zijn hoor. Of denken jullie misschien het alleenrecht te hebben als het gaat over de splitsing van het land?
BTW, sinds wanneer mag de roi commentaar leveren op politieke uitspraken?
Neen hoor, maar de wil om onafhankelijke verantwoordelijkheid te willen dragen over een staat staat in schril contrast met het weigeren van fundamentele responsabilisering van bevoegdheden die een deelstaat uitoefent.

Bovendien zie ik niet in hoe 'de bevolking' niet armer wordt door onafhankelijkheid als ze dat wel zou zijn door responsabilisering binnen een federale staat.

Denk je dat Frankrijk en de EU eventjes zullen bijpassen zonder responsabilisering te vragen???
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 17:06   #55
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Neen hoor, maar de wil om onafhankelijke verantwoordelijkheid te willen dragen over een staat staat in schril contrast met het weigeren van fundamentele responsabilisering van bevoegdheden die een deelstaat uitoefent.

Bovendien zie ik niet in hoe 'de bevolking' niet armer wordt door onafhankelijkheid als ze dat wel zou zijn door responsabilisering binnen een federale staat.
Ik ben ervan overtuigd dat de België-lovers zelfs niet begrijpen waarom er een tegenspraak zou zijn tussen die twee dingen.
Oud 6 september 2010, 17:16   #56
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zouden de mensen op dit forum (en op andere plaatsen) eens als een Franstalige nadenken, zouden de uitspraken van Onkelinx veel duidelijker zijn.

Voor de Franstaligen zijn de laatste 3 maanden bijna alle taboe's gevallen rond staatshervorming (sociale zekerheid, fiscaliteit, zelfs, zij het op een (veel te) voorzichtige manier, de financieringswet) en toch blijven zij op een muur stuiten. Zij zitten dus in dezelfde situatie als Leterme in 2007 (hij had "Madame Non", Di Rupo heeft "Monsieur Pas assez"), maar i.t.t. Leterme is Di Rupo niet gezwicht om toch meer Eerste Ministerke te mogen spelen, en heeft hij dus de pre-formatie afgeblazen (iets wat Vlaams-nationalisten nogal snel negeren, me dunkt). De Franstaligen waren waarschijnlijk van mening dat verder gaan (hoewel ik Onkelinx lees zeggen dat er nog een klein beetje ruimte was...), een lege doos van België zou maken, wat uiteraard niet echt hun bedoeling is.

Evenals De Wever niet gezwicht is en Leterme niet is nagegaan, hoewel hij véééél meer gekregen had dan Leterme, iets wat, eerlijk gezegd, ook niet moeilijk is...

Dus zit je in een patstelling, en ofwel geraakt men eruit, ofwel stopt men ermee. In het tweede geval kan men een nieuwe partij beginnen (nieuwe verkiezingen), of elkaar de hand schudden en ieder zijne weg gaan. Onkelinx maakt gewoon gewag dat dat mogelijk is, en dat de PS daar niet bang voor is.

Anders kan ik maar twee conclusies trekken: Vlaams-nationalisten zijn bang van eventuele Wallo-Brux onafhankelijkheid, wat ik mij moeilijk kan inbeelden, ofwel, en volgens mij is dat de uitleg, hebben Vlaams-nationalisten een zodanig beperkt zicht (met alle vooroordelen en clichés erop en eraan) op wat Franstaligen denken, dat zij zich zo'n woorden niet eens hadden KUNNEN inbeelden in monde van een vooraanstaande PS'er...
Beste vriend, uit heel uw uiteenzetting én uit wat Di Rupo onlangs publiceerde, blijkt dat de Franstaligen in deze formatie hun voorrechten willen behouden en zelfs nog uitbreiden.

Welnu, dat is geen evenwichtig akkoord.
Oud 6 september 2010, 17:18   #57
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus voor u moeten de Franstaligen eigenlijk zelfs niet aan de onderhandelingstafel komen, gezien zij de minderheid zijn, en dat de minderheid moet slikken wat de meerderheid eist?
http://en.wikipedia.org/wiki/Majority_rule#Limitations
http://en.wikipedia.org/wiki/Majorit...st_Limitations
Je hebt 't toch in je onderschrift staan.
filosoof is offline  
Oud 6 september 2010, 17:19   #58
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Beste vriend, uit heel uw uiteenzetting én uit wat Di Rupo onlangs publiceerde, blijkt dat de Franstaligen in deze formatie hun voorrechten willen behouden en zelfs nog uitbreiden.

Welnu, dat is geen evenwichtig akkoord.
er zal dus géén akkoord komen.
laat ons dus bezighouden met de boedelscheiding ipv verder aan te modderen.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 17:21   #59
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het was niet nodig dat mevrouw "Onck",of dat kereltje uit Molenbeek, omtrent recente uitspraken door de Vlaamse Pers bevraagd diende te worden.

Recente uitspraken zijn al.....euh.....hmmm....genuanceerd.

Vergeet niet dat zelfs mevrouw Genez (SpA)duidelijk gemaakt heeft dat "hetgeen al op tafel lag" NIET op nul gezet mag worden.

Het lijstje "potentiele bondgenoten in Vlaanderen" van sommige PS-draken wordt heel erg klein.

De uitspraak van Rudi Demotte is geheel begrijpelijk,en eigenlijk willen we,denk ik toch,niet anders dan dat Wallonie "onafhankelijker" wordt.... (lees;van het Brussels establishment)....

Zo krijg je volwassener verhoudingen tussen de mensen

Laatst gewijzigd door kelt : 6 september 2010 om 17:23.
kelt is offline  
Oud 6 september 2010, 17:23   #60
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zal dus géén akkoord komen.
laat ons dus bezighouden met de boedelscheiding ipv verder aan te modderen.
De PS is mischien al aan het uitrekenen wat ze kunnen krijgen voor de vlaamse onafhankelijkheid ?
Eigenzinnig is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be