Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 september 2010, 13:22   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je wil alle gemeenten en dorpen laten kiezen of ze bij Wallonie of Vlaanderen willen aansluiten?

Die keuze is niet eerlijk, zeg nu zelf, de vraag is "wie wil er bij het armoedige Wallonie en wie wil er bij het rijke Vlaanderen?"
Zou dat niet het meest democratische zijn?
Oud 9 september 2010, 13:22   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Omdat dat genoeg zou zijn.
Hebben we hier te veel grond volgens jou?
Er wordt helemaal niets weggegeven.
Oud 9 september 2010, 13:23   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nee, maar over 20 jaar zijn er veel meer gemeentes met een Nederlandstalige minderheid tussen Brussel en Wallonie.

En als je het wil wegsnijden moet je het goed doen.
En het steeds om geld vragende Brussel gaat Wallonië dan onderhouden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 9 september 2010, 13:24   #44
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Eberhard,

Denk je echt dat die rijken die het 'moederland' zijn ontvlucht (weer) willen ingelijfd worden in de interfrancofone solidariteit ?

Maar ik steun je voorstel : het is de efficiëntste manier om ze uit de Vlaamse Rand weg te krijgen...

Laatst gewijzigd door nihao : 9 september 2010 om 13:25.
nihao is offline  
Oud 9 september 2010, 13:25   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Oh, gaan we nu ineens democratie invoeren? Iedereen gelijk? Geen discriminaties meer? Geen minderheid meer die democratische beslissingen blokkeert?

Belgie heeft nooit iets willen weten democratie, waarom er nu mee beginnen?
Oud 9 september 2010, 13:27   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
nee

er wordt toch in geen enkele grensgemeente ter wereld geregeld een referendum gehouden of ze niet liever aan de ander kant vd grens zouden liggen ?

de gewestgrenzen liggen grondwettelijk vast.
Anna List is offline  
Oud 9 september 2010, 13:27   #47
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Eberhard,

Denk je echt dat die rijken die het 'moederland' zijn ontvlucht (weer) willen ingelijfd worden in de interfrancofone solidariteit ?
Nee, waarschijnlijk willen ze liever gaan betalen/bloeden voor de Vlaamse bejaarden de komende decennia.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 9 september 2010, 13:28   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, gaan we nu ineens democratie invoeren? Iedereen gelijk? Geen discriminaties meer? Geen minderheid meer die democratische beslissingen blokkeert?

Waar spreek ik van democratie invoeren? Een goede dictatuur laat de mensen geloven dat zij vrije keuze hebben, dus moet je de bevolking aan het woord laten. Uiteraard fluister je achter het oor wat er gezegd mag worden.

Dus, wees maar niet bang, Komen, Eigenbrakel, kasteelbrakel en Edingen zullen wel weten hoe zij moeten kiezen.
Oud 9 september 2010, 13:28   #49
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Omdat bij de onderhandelingen over een splitsing 'Parijs' aan tafel zal zitten.

Daarom.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 9 september 2010, 13:33   #50
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee

er wordt toch in geen enkele grensgemeente ter wereld geregeld een referendum gehouden of ze niet liever aan de ander kant vd grens zouden liggen ?

(eventjes serieuzer )

Staten zoals België die uit elkaar vallen, dat gebeurt ook niet zo vaak, hé. En als je ziet hoe andere staten uit elkaar zijn gevallen, vraag ik toch liever wat de MENSEN zelf willen, kwestie van daarna niet vanalles te moeten meemaken.

Let wel, ik zeg niet dat de eventuele splitsing van België tot geweld zal leiden, hé. Maar gewoon: als er onenigheid is, als de mensen zelf morren, waarom dan niet naar HEN luisteren? Onze brave politici hebben nog steeds de arrogantie te denken dat zij namens iedereen spreken. Awèl, neen!
Oud 9 september 2010, 13:36   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
(eventjes serieuzer )

Staten zoals België die uit elkaar vallen, dat gebeurt ook niet zo vaak, hé. En als je ziet hoe andere staten uit elkaar zijn gevallen, vraag ik toch liever wat de MENSEN zelf willen, kwestie van daarna niet vanalles te moeten meemaken.

Let wel, ik zeg niet dat de eventuele splitsing van België tot geweld zal leiden, hé. Maar gewoon: als er onenigheid is, als de mensen zelf morren, waarom dan niet naar HEN luisteren? Onze brave politici hebben nog steeds de arrogantie te denken dat zij namens iedereen spreken. Awèl, neen!
dat heet democratisch een volksvertegenwoordiging, die mensen vertegenwoordigen ons, omdat wij de mensen kiezen die ons moeten vertegenwoordigen

ik kan me voorstellen dat jij je begint te ergeren aan wie de mensen kiezen, maar je zal je daar toch bij moeten neerleggen.

we hebben een verkozen vlaams parlement, de gewestgrenzen liggen vast ... en Vlaanderen stemt in belangrijke mate voor autonimistische partijen, leer ermee leven.
Anna List is offline  
Oud 9 september 2010, 13:37   #52
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, waarschijnlijk willen ze liever gaan betalen/bloeden voor de Vlaamse bejaarden de komende decennia.
Die zitten toch al lang in Benidorm en Torremolinos (en Motril) hun zwart geld op te doen ?
Oud 9 september 2010, 13:49   #53
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat heet democratisch een volksvertegenwoordiging, die mensen vertegenwoordigen ons, omdat wij de mensen kiezen die ons moeten vertegenwoordigen
Ik heb mij waarschijnlijk slecht uitgedrukt: ik heb absoluut geen problemen met een representatieve democratie, hoor...

Citaat:
ik kan me voorstellen dat jij je begint te ergeren aan wie de mensen kiezen, maar je zal je daar toch bij moeten neerleggen.
Ik erger mij al lang aan onze verkozenen. Ik sta te dicht bij de politiek om anders te kunnen...
maar bon, ik erger mij al lang aan de kiezers ook, zodus...

Citaat:
we hebben een verkozen vlaams parlement, de gewestgrenzen liggen vast ... en Vlaanderen stemt in belangrijke mate voor autonimistische partijen, leer ermee leven.
Ik ben niet echt het type Belgicist dat in een hoekske staat te wenen tegen die stoute Vlamingen die weg willen. Ik aanvaard de spelregels maar, en ik herhaal het, de spelregels geven de mogelijkheid om absolute nullen naar het Parlement of de regering te sturen. (en voor je begint: neen, ik beschouw De Wever niet als een absolute nul, hij zal zich als Minister wel moeten bewijzen, zoals iedereen).
En ik heb, dacht ik toch, altijd respect getoond voor mijn hoffelijke Vlaams-nationalistische tegenhangers en hun wens om Vlaamse onafhankelijkheid.

Zodus praat ik misschien over iets anders wanneer ik zeg dat het goed zou zijn om af en toe eens meer naar de mensen te luisteren (niet altijd, de massa is vaak even gevaarlijk voor een samenleving als een politicus). Da's al.
Oud 9 september 2010, 13:53   #54
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
uit De Morgen én van Maingain
als dat niet uit 'onverdachte bron' is

volledig mee eens

Maingain reageert hier als een kat in het nauw, gisteren in het nauw binnen de MR, nu een schot voor de boeg tov alle Franstaligen ...
Link? ik vind het precies niet terug
sjarel is offline  
Oud 9 september 2010, 13:53   #55
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uit De Morgen én van Maingain
als dat niet uit 'onverdachte bron' is

volledig mee eens

Maingain reageert hier als een kat in het nauw, gisteren in het nauw binnen de MR, nu een schot voor de boeg tov alle Franstaligen ...
Als je al de logica volgt van Maingain om een punt te kunnen maken dan is het ver gekomen. Hij zegt dit alleen om een aantal Vlaamse gemeenten waar ie veel stemmen haalt op te laten nemen in het Brusselse gewest. Maingain heeft geen reet om Wallonië en Wallonië niet om hem.

Er is geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom er een territoriale eenheid zou moeten bestaan tussen Brussel en Wallonië om van één land te kunnen spreken. Vroeger lukte dat zonder vrij verkeer van goederen en personen waarom zou dat vandaag niet lukken?
solidarnosc is offline  
Oud 9 september 2010, 13:55   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb mij waarschijnlijk slecht uitgedrukt: ik heb absoluut geen problemen met een representatieve democratie, hoor...

Ik erger mij al lang aan onze verkozenen. Ik sta te dicht bij de politiek om anders te kunnen...
maar bon, ik erger mij al lang aan de kiezers ook, zodus...

Ik ben niet echt het type Belgicist dat in een hoekske staat te wenen tegen die stoute Vlamingen die weg willen. Ik aanvaard de spelregels maar, en ik herhaal het, de spelregels geven de mogelijkheid om absolute nullen naar het Parlement of de regering te sturen. (en voor je begint: neen, ik beschouw De Wever niet als een absolute nul, hij zal zich als Minister wel moeten bewijzen, zoals iedereen).
En ik heb, dacht ik toch, altijd respect getoond voor mijn hoffelijke Vlaams-nationalistische tegenhangers en hun wens om Vlaamse onafhankelijkheid.

Zodus praat ik misschien over iets anders wanneer ik zeg dat het goed zou zijn om af en toe eens meer naar de mensen te luisteren (niet altijd, de massa is vaak even gevaarlijk voor een samenleving als een politicus). Da's al.
als je met politici over luisteren naar de mensen praat, dan komen ze steevast met verhalen af dat ze 'de markt' gedaan hebben
nu ik ben deze vakantie ook eens naar de markt geweest; dat was een jaar of 5 geleden ... (we zijn een tweeverdieners gezin en hebben daar dus normaal geen tijd voor) ... denken die politici nu echt dat ze daar een representatief staal van de bevolking zien ????

ik heb gezien :
90% gepensioneerden
5% werklozen
5% huisvrouwen
...
Anna List is offline  
Oud 9 september 2010, 13:56   #57
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee

De oostkantons bestonden ook uit een paar gemeenten. Die zijn onder internationale druk ook naar België gegaan. Voor de rest zijn er tal van internationale voorbeelden van kleine grensaanpassigen. Een mogelijkheid die ook in de Belgische grondwet open staat. Het klopt dat gewestgrenzen in de eerste plaats staatsgrenzen zouden worden maar de effectieve grenzen zullen pas definitief geregeld worden na onderhandelingen.

België ligt ook grondwettelijk vast.
solidarnosc is offline  
Oud 9 september 2010, 13:58   #58
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De oostkantons bestonden ook uit een paar gemeenten. Die zijn onder internationale druk ook naar België gegaan. Voor de rest zijn er tal van internationale voorbeelden van kleine grensaanpassigen. Een mogelijkheid die ook in de Belgische grondwet open staat. Het klopt dat gewestgrenzen in de eerste plaats staatsgrenzen zouden worden maar de effectieve grenzen zullen pas definitief geregeld worden na onderhandelingen.

de belgische grondwet

waar gij mee afkomt, zwanzer

Laatst gewijzigd door born2bewild : 9 september 2010 om 14:00.
born2bewild is offline  
Oud 9 september 2010, 14:00   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht

bij een splitsing wordt intl gezien steeds teruggegrepen op de laatste feitelijke juridische realiteit.

zolang Vlamingen niet zo zot zijn om gemeenten af te stoten, ziet die realiteit er vandaag nogal gunstig uit.
Anna List is offline  
Oud 9 september 2010, 14:06   #60
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom stel je dat Vlaams nationalisten Brussel niet bij Vlaanderen willen ?
Ik stel dat niet, zie laatste zin.
Vito is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be