Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2010, 15:44   #41
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Tegen, iedereen kan engels. Alle tv shows, muziek zijn in het engels. Frans is toch belangrijk voor ons land. De 3de taal Duits zou interessanter zijn dan Engels.
Wat "iedereen" kent kan je soms moeilijk Engels noemen, hoewel velen er nog van overtuigd zijn dat ze Engels kennen ook.

Als je later een masteropleiding trouwens wil volgen, doe je er maar beter aan vroeg genoeg een gedegen kennis van het Engels te bezitten. Daarvoor moet je wel wat meer woorden kennen dan je op VT4 te horen krijgt.

Vraag maar eens aan die "iedereen" of ze pakweg A. Conan Doyle kunnen lezen zonder om de drie zinnen het woordenboek te gebruiken.

Ideaal zou eigenlijk zijn Engels vanaf 10 jaar, en als derde taal keuze tussen Frans en Duits een paar jaar later (en daarna keuze tussen Spaans en Frans/Duits als vierde taal).
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:49   #42
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Schitterend idee, dan schaffen we ineens wiskunde, fysica, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, L.O, Duits, Vlaams af: iedereen kent dat toch?
Alléén nog voetbal en tennis op school: d�*�*r kun je rijk mee worden.
We krijgen Nederlands, geen Vlaams. Maar goed, filosoof dien je niet ernstig te nemen. Koediekoedie.

Voor de rest blijft talenkennis wel belangrijk. Iemand met een gezond verstand weet dat. Genoeg Vlamingen bezitten die intelligentie nog net hoor, want niet alles is zoals in uw propagandische (ik zou zelfs zeggen Franco-nationalistische) fantasie

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 september 2010 om 15:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:50   #43
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
De slogan "Engels tweede taal, Frans derde taal" doet die 10% of 20% flaminganten plezier, hé...
yes
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:50   #44
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ga u eerlijk zeggen dat ik liever niet iemand zie komen die frans laat vallen omdat hij geen talenknobbel heeft. Het getuigt van een goede mentaliteit als zij/hij op het middelbaar zich daardoor kan worstelen.
De vraag is maar of hij zich erdoor worstelt, en indien ja, wat hij dan later met zijn gebrekkige kennis van het frans kan aanvangen. Terwijl hij waarschijnlijk wel voldoende niveau van engels zou gehaald hebben.
Citaat:
Op je werk ga je ook genoeg situaties tegenkomen die je niet liggen of waar je geen zin in hebt. Ik zeg maar wat, veel technici zijn communicatief en/of sociaal niet zo vaardig. Moeten zij dan ook maar niet met de klanten communiceren ?
Laat het communiceren aan deze die hier vaardig in zijn, en dit graag doen.
Citaat:
Ik dacht van niet. Soms moet je dingen in het leven doen die je niet liggen of die je niet graag doet. Al decennia leren studenten frans en zien ze er mee af. Vlaanderen heeft een prima reputatie op het gebied van talenkennis. Laten we dat zo houden.
Maar ondanks dit alles zitten we in een neergaande spiraal. Zeker niets om zo te houden (die neergaande spiraal).
Ik zie engels als tweede taal, in plaats van frans, dan ook louter als een economische opportuniteit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:51   #45
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Jij hebt gelijk. Die scholier niet. Probeer maar eens te solliciteren zonder kennis van het frans. Of frans dan wel engels nu 'belangrijker' zijn is overigens allemaal nogal naast de kwestie als uw werkgever verwacht dat je met beide talen om kan.
Al te zien waarvoor je solliciteert. Op mijn CV staat "NL moedertaal, EN vloeiend, FR goede kennis, DE noties".

Ik werk in de biotechnologische sector (R&D). Eigenlijk heb ik hier nog nooit Frans nodig gehad, Duits daarintegen wel. Rapportering gaat echter geheel in het Engels, ook voor Franse klanten.

Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 26 september 2010 om 15:51.
Oud 26 september 2010, 15:51   #46
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat de neergaande spiraal in Vlaanderen niet te wijten is door te veel Frans op school maar aan zelfgenoegzaamheid en misplaatst superioriteitsgevoel, gevoed door de "wat-we-zelf-doen-doen-we-beter" politieke propaganda.
tja, het is gewoon zo
Oud 26 september 2010, 15:52   #47
born2bewild
Banneling

Standaard

hey smet, de kwaliteit van de filosofie is ook nihil
doe daar eens iets aan
Oud 26 september 2010, 15:53   #48
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
tja, het is gewoon zo
Nee.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:54   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De vraag is maar of hij zich erdoor worstelt, en indien ja, wat hij dan later met zijn gebrekkige kennis van het frans kan aanvangen. Terwijl hij waarschijnlijk wel voldoende niveau van engels zou gehaald hebben.
De zever van "wat heeft hij hier later aan" die geloofde ik vroeger ook nog. Waarom gaat iemand latijn doen ? Zelfde antwoord.

Citaat:
Laat het communiceren aan deze die hier vaardig in zijn, en dit graag doen.
Onbetaalbaar en hoogst inefficient. Dan moet jij eerst de communicator uitleggen wat je allemaal gedaan hebt....

Citaat:
Maar ondanks dit alles zitten we in een neergaande spiraal. Zeker niets om zo te houden (die neergaande spiraal).
Ik zie engels als tweede taal, in plaats van frans, dan ook louter als een economische opportuniteit.
De neergaande spiraal zal enkel versterkt worden door het buitenstampen van het frans, want dat is net nog een van de troeven die wij als vlamingen hebben tov bvb de nederlanders.

Het verschralen van het universitair onderwijs, dat is de oorzaak van onze neergaande spiraal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:56   #50
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zever van "wat heeft hij hier later aan" die geloofde ik vroeger ook nog. Waarom gaat iemand latijn doen ? Zelfde antwoord.
Latijn zou men dan ook beter gewoon van het curriculum schrappen. Liever vandaag dan morgen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 15:59   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Dat heeft gisteren een leerkracht nog tegen mij gezegd: het Vlaams-populisme heeft daar erg veel mee te maken. Jongeren denken dat ze dat frans niet hoeven te beheersen omdat ze het niet nodig hebben of omdat een ander geen nederlands spreekt. Maar zo redeneert een werkgever natuurlijk niet. Diezelfde leerkracht wees me er op dat de kennis van het frans momenteel nog slechter is dan een jaar of tien terug...
En diezelfde leerkracht was er waarschijnlijk ook van overtuigd, dat met een zeer goede kennis van het frans alle economische problemen zouden opgelost worden, en Vlaanderen op een mum van tijd uit zijn neergaande spiraal was.
Laat het communautaire nu eens voor wat het is. En bezie het probleem louter economisch. Waarom mensen, zonder talenknobbel, folteren met frans, terwijl het zonder frans ook kan (wat niet van het engels kan gezegd worden).
BTW werkvolk uit Polen komt hier zonder de minste talenkennis werken. Daar is zelfs een gebrek aan kennis van het nederlands geen probleem.
Oud 26 september 2010, 16:00   #52
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Al te zien waarvoor je solliciteert. Op mijn CV staat "NL moedertaal, EN vloeiend, FR goede kennis, DE noties".

Ik werk in de biotechnologische sector (R&D). Eigenlijk heb ik hier nog nooit Frans nodig gehad, Duits daarintegen wel. Rapportering gaat echter geheel in het Engels, ook voor Franse klanten.
De mensen die ik ken die afstudeerden als jurist of in de finances wezen me er op dat ook kennis van het frans essentieel is. Maar 't zal inderdaad erg afhankelijk zijn van de branche waarin je tewerkgesteld wordt, en wellicht ook nog eens van het specifieke bedrijf. Hoe dan ook lijkt het me absurd om jongeren reeds in het middelbaar die opties overboord te laten gooien.
Oud 26 september 2010, 16:00   #53
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Latijn zou men dan ook beter gewoon van het curriculum schrappen. Liever vandaag dan morgen.
Hangt af. Voor een historicus-in-spe is het een interessant vak. Men geeft er enkel een te zwaar gewicht aan en men leert het om de foute redenen (om taalvaardigheid zogezegd te bevorderen).
Eigenlijk is het een interessant vak om uw klassiekers te kennen. Nutteloos zou ik het niet noemen, maar zeker niet het belangrijkste vak.
Onderwijs is in mijn visie ook vormend, naast voorbereidend op de toekomst. Iemand die aan volksverheffing doet, doet dat ook buiten de lijntjes. Cultuur is daarom ook belangrijk, en klassieke talen vallen er grotendeels ook onder, maar ook bijvoorbeeld muziek of schilderkunst.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 september 2010 om 16:17.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 16:05   #54
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En diezelfde leerkracht was er waarschijnlijk ook van overtuigd, dat met een zeer goede kennis van het frans alle economische problemen zouden opgelost worden, en Vlaanderen op een mum van tijd uit zijn neergaande spiraal was.
Laat het communautaire nu eens voor wat het is. En bezie het probleem louter economisch. Waarom mensen, zonder talenknobbel, folteren met frans, terwijl het zonder frans ook kan (wat niet van het engels kan gezegd worden).
U redeneert een beetje bizar. Niet die leerkracht bekeek het probleem communautair. Haar leerlingen - met niet toevallig een overdosis N-VA/VB/HLNpropaganda achter de kiezen - meenden dat ze het frans niet hoefden te beheersen, "Want de Walen spreken ook geen nederlands". Dat is natuurlijk onzin. Uw nood aan talenkennis wordt niet gevormd door de talenkennis van een willekeurige franstalige. Die leerlingen zouden minstens moeten beseffen, los van uw bizarre economische opvattingen en los van hun politieke overtuigingen, dat ze met het frans ook een hoop kansen vergooien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
BTW werkvolk uit Polen komt hier zonder de minste talenkennis werken. Daar is zelfs een gebrek aan kennis van het nederlands geen probleem.
Nogal wat ouders hopen dat hun kinderen een andere job in handen krijgen dan dat werkvolk uit Polen. En zelf hoop ik toch ook in een beter betaalde categorie te eindigen. Van de Chinezen rondom mij hoor ik dat het met een beperkte of onbestaande kennis van het nederlands niet makkelijk is om zelfs nog maar een studentenjob vast te krijgen. Ik moet ze misschien de tuinbouwsector aan de andere kant van het land aanraden...

Laatst gewijzigd door Andy : 26 september 2010 om 16:07.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 16:07   #55
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Omdat hij dan een betere minnaar wordt.

Uw stelling gaat niet helemaal op, gezien Latijn een keuze is die gemaakt kan worden in het ASO (voor zolang het nog bestaat).

In de laatste twee jaar van het lager onderwijs krijgen de leerlingen nu Frans als tweede taal, om dan naar mate van de persoonlijke capaciteiten naar het ASO, TSO of BSO door te vloeien.

Dit zou door Engels moeten vervangen worden, omdat lager geschoolden m.i. meer waarde zullen hebben aan kennis van het Engels.

Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 26 september 2010 om 16:13.
Oud 26 september 2010, 16:08   #56
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Het is altijd beter om grotere taal te leren; zeker als je er vaak mee in contact komt.

Friezen leren eerst het grotere Nederlands en daarna Engels.
Vlamingen leren best eerst Frans; want de klant is koning en veel klanten zullen later uit WAL of (Noord-)Frankrijk komen. Vervolgens Engels.
Engels kan bijna zonder naar school te gaan wegens de liedjes, tv, film, internet,...

Franstaligen doen er goed aan het grotere EN te leren (moeilijker want zij komen minder in contact met EN) en het is niet zo gebruikelijk om een kleinere taal te leren, maar meer en meer Franstaligen doen toch de moeite om NL te leren (ondanks het feit dat ze meer zouden zijn met verkavelingsvlaams).
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 16:09   #57
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand uit mijn familie dacht dat ook; maar toen hij werk zocht zeiden de bazen: sorry klant is koning; geen FR is geen job; hoe goed je ook je vak beheerst.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 16:13   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Latijn doet men facultatief, op vrijwillige basis. Niet iedereen moet deze foltering ondergaan. Beschouw het als een hobby, een denksport, een geheugentraining.
Maw iemand zonder talenknobbel, wordt hierdoor niet in zijn ontwikkeling gehinderd, omdat men niet verplicht is om latijn te volgen.
Citaat:
Onbetaalbaar en hoogst inefficient. Dan moet jij eerst de communicator uitleggen wat je allemaal gedaan hebt....
Alsof er geen woordvoerders bestaan... alsof elke technieker/ingenieur met de buitenwereld moet gaan communiceren...
Citaat:
De neergaande spiraal zal enkel versterkt worden door het buitenstampen van het frans, want dat is net nog een van de troeven die wij als vlamingen hebben tov bvb de nederlanders.
Alhoewel de nederlanders verder zitten in het doorbreken van hun neerwaartse spiraal. En het is uiteindelijk niet het buitenstampen van het frans, wel het vervangen van het frans door het engels. Een groot verschil.
Citaat:
Het verschralen van het universitair onderwijs, dat is de oorzaak van onze neergaande spiraal.
Het probleem zit wel dieper. Heel het oude europa, misschien nog beter, heel de westerse wereld, is erdoor aangetast.
Maar het vervangen van frans door engels, belet niet om het niveau van het universitair onderwijs terug op te krikken.
Oud 26 september 2010, 16:19   #59
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Iemand uit mijn familie dacht dat ook; maar toen hij werk zocht zeiden de bazen: sorry klant is koning; geen FR is geen job; hoe goed je ook je vak beheerst.
En dan ? Wat heeft dit met de economische waarde van het frans te maken. Schijnt mij eerder een communaitair probleem.
Trouwens waarom neemt den baas dan geen franssprekenden aan, om franssprekenden te bedienen ? Er zijn genoeg fransprekende werklozen.
Oud 26 september 2010, 16:19   #60
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Wat "iedereen" kent kan je soms moeilijk Engels noemen, hoewel velen er nog van overtuigd zijn dat ze Engels kennen ook.

Als je later een masteropleiding trouwens wil volgen, doe je er maar beter aan vroeg genoeg een gedegen kennis van het Engels te bezitten. Daarvoor moet je wel wat meer woorden kennen dan je op VT4 te horen krijgt.

Vraag maar eens aan die "iedereen" of ze pakweg A. Conan Doyle kunnen lezen zonder om de drie zinnen het woordenboek te gebruiken.

Ideaal zou eigenlijk zijn Engels vanaf 10 jaar, en als derde taal keuze tussen Frans en Duits een paar jaar later (en daarna keuze tussen Spaans en Frans/Duits als vierde taal).
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Langs de andere kant, als men kijkt naar het niveau van het Nederlands is het ook niet zo schitterend.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be