Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Jij en Esperanto
Ik ken/studeer reeds Esperanto 3 12,00%
Ik zou Esperanto willen studeren (maar nu nog niet) 8 32,00%
Ik zou niet weten waarom ik me ermee zou bezig houden. 14 56,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2010, 16:19   #41
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Verder vind ik het raar dat er gesteld wordt: 'iedereen twee talen'. Ik zou eerder zeggen 'iedereen minstens twee talen'. Ik hou niet van collectivisme noch van de gedachte dat enkel 'primair nut' allesbepalend is en de rest volkomen genegeerd dient te worden. Dat werkt afstompend voor de samenleving, omdat mensen nu éénmaal niet gelijk zijn!
Esperanto is handig om in te communiceren, maar als dat de enige vreemde taal is en blijft, dan blijft er nog steeds een afstand bestaan tegenover diegenen die niet jouw moedertaal spreken.

Trouwens, literatuur, kunst, e.d. hebben geen 'primair nut', maar zijn wel bevorderlijk om te stimuleren. Mensen worden erdoor geïnspireerd. In principe zijn brood en water ook enkel voldoende om jezelf te voeden, maar dat wil niet zeggen dat we het ander voedsel moeten afschaffen hè!
All art is quite useless (Oscart Wilde).

Nu is het wel zo dat een taal een nuttig iets is en dus geen kunst ; het is zoals kleurstof. Kleurstof is op zichzelf geen kunst, maar wel een grondstof om bv. schilderijen te maken .

Over taal in het algemeen kan men gerust stellen dat indien er in een taal geen kunst bedreven wordt (geen literatuur gepleegd) ze volkomen waardeloos is het slechts een zielloos stuk gereedschap is.

Nieuwsgierigheid en een politieke overtuiging dreven mij tot het leren van Esperanto. Esperantist ben ik pas geworden toen ik de originele Esperanto literatuur leerde kennen. Deze literatuur heeft een merkwaardige dimensie
die bij alle "natuurlijk levende talen" ontbreekt, vergelijkbaar met de emoties die uitgedragen worden in goede modernistische archgitectuur of om op het gebied van de architectuur te blijven de universaliteit van bv. de Gothiek,
de dramastukken van William Shakespeare.

"La infana Raso" van William Auld is o.a. werkelijke wereldliteratuur

....

Inderdaad de kennis van "slechts" 2 talen is niet veel ; "onvoldoende" zou ik het niet noemen te meer omdat indien men zich intens bedient van de talen die je in je hersencellen hebt opgeslagen er altijd een zekere graad van contaminatie voordoet. bovendien is talenkennis niet de absolute hoofdzaak van het menselijke denken in functie van de belangrijke bezigheden die we hebben ivm het pure overlevings & voortplantingsproces.

kompreneble estas interese la sciigo de pli ke dudekok lingvoj kiel Schliemann,
do mi rekonas ankaŭ miaj limitacioj.

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 5 oktober 2010 om 16:24.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 16:34   #42
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Precies dat is een reden om er op aan te dringen dat er nu door "de internationale gemeenschap" een taal als wereldtaal word ingesteld, omdat je ander straks Mandarijn zou kunnen moeten leren.
Zo werkt het niet. De taal van "de internationale gemeenschap" is veelal de taal van de dominante macht in die gemeenschap. De kans dat wij (of onze kinderen of kleinkinderen) ooit Mandarijn zullen moeten leren als we de goede jobs of invloed willen hebben, is dan ook niet klein. Net zoals velen nu Engels moeten leren en vroeger Frans en daarvoor Latijn moesten leren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 16:49   #43
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik vind het een nutteloze taal, maar dat zijn alle geconstrueerde talen eigenlijk. Interlingua is voor mij veel verstaanbaarder. Wikipedialink in die taal.

Maar al die talen zijn nutteloos en overbodig. Waarom een nieuwe taal maken als er al zo vele talen zijn? Kunnen we niet beter Engels en Frans gebruiken om te communiceren, die worden gesproken door een groot aantal mensen doorheen de hele wereld.
Ido, Klingon, Basic english, Nieuw Latijn enz.. talen construeren is een schone zaak... (of is er nog een bedoeling ?). Men kent de draagwijdte van het "taalprobleem" eerst nadat men aan de 2 kanten van de barricade gestaan heeft. In mijn beroepsleven moest ik me voortdurend in de taal van mijn gesprekspartner uitdrukken (enige uitzondering in Noord Frankrijk verkozen mijn gesprekspartners Nederlands te spreken om in de gelegenheid te zijn om hun taalkennis te verbeteren), meer nog : er werd nogal wat afge-alligatort met Joegoslaven, Italianen en andere nationaliteiten in het duits en het engels. Het voornaamste bezwaar tegen een "natuurlijke imperialistische taal" is dat van de discriminatie. Zeer talrijk zijn de multinationale ondernemingen waarbij de hogere regionen van de kaste der bestuurders voorbehouden zijn aan "native speakers".

Deze discrimantie kan slechts doorbroken worden door de "lingua franca" effectief te vervangen door een kunstmatige neutrale taal. De enige taal die succdesvoil verspreid is met dit principe is het Esperanto. Buiten het Esperanto is er nog altijd het Ido dat een jaarlijks wereldcongres van de beoefenaars kent stand der deelnemenden Esperanto ca. 4000 Ido ca. 100.
Bovendien is het Ido zoals de naam zegt een "afstammeling" van het Esperanto, het deed zichzelf de das om door de voortdurende "verbetering"
die schril afsteekt tegen de regelvastheid van het Esperanto.

Meer info over Interlingua : http://www.interlingua-nl.com/

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 5 oktober 2010, 16:52   #44
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zo werkt het niet. De taal van "de internationale gemeenschap" is veelal de taal van de dominante macht in die gemeenschap. De kans dat wij (of onze kinderen of kleinkinderen) ooit Mandarijn zullen moeten leren als we de goede jobs of invloed willen hebben, is dan ook niet klein. Net zoals velen nu Engels moeten leren en vroeger Frans en daarvoor Latijn moesten leren.
De officiële taalpolitiek van Pekino :
Alle chinezen zouden als 2de taal Manarijn moeten leren (er worden 56 talen en talloze dialekten gebruikt in dat land) ;
voor kontakten met buitenlanders zou men Esperanto moeten leren.

Overigens zijn alle belangrijkste werken uit de wereldliteratuur vanuit het Esperanto in het Mandarijn vertaald.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 5 oktober 2010, 17:06   #45
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Zou je hier nog eens een tekst willen posten in die taal, want ik heb er nog nooit van gehoord, kan dus ook niet oordelen of het boeiend is. Laat staan dat ik de geschiedenis achter deze taal ken.
ga eens naar : http://home.comcast.net/~enatai/file...ed_My_Life.pdf
http://www.esperanto.be/fel/nl/hor.php

En een stukje literatuur van Julio Baghy (el Viktimoj) :

Kaj li ekiris, post la maljunulino, tra malpuraj koridoroj. Ĉe pordeto omo haltis. Post pluraj frapetoj, demandoj: "Kiu estas", intertraktoj tra la pordo, fine la pordon oni malfermis kaj Doŝky venis en sufokan odoron de puntrantaj terpomoj kaj brasikoj, en varan kabanon de mizero.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 6 oktober 2010, 10:36   #46
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Momenteel word het grootste deel van de wereldhandel bedreven in Dollars, en ook de reserves van veel landen bestaan uit Amerikaans geld. Rusland doet eens in de zoveel tijd een voorstel om een nieuwe internationale handelsmunt op te zetten die stabieler is dan de dollar (en de euro, en de yen, en de roebel etc) omdat hij om meerdere munteenheden leunt.
Die munt is er (nog?) niet, maar er is wel internationale steun voor het idee, en misschien komt het er ooit nog van. Als er genoeg landen zijn die "dag met je dollar" zeggen en gezamelijk een eigen handelsmunt op zetten kan dit gaan concurreren. (Momenteel zijn de enigen die dat echt graag zouden zien gebeuren een aantal Zuid-Amerikaanse en Midden Oosterse landen, en dan vaak vooral vanwege de symboliek omdat ze economisch toch redelijk vast zitten aan een goede relatie met de VS, maar goed, in principe kan het.)
Voor een taal geld hetzelfde. Stel dat over enkele decennia talen als Spaans en Chinees steeds zwaarder gaan wegen dan zou het idee van een officiele wereldtaal waar iedereen wel mee kan leven weer leven ingeblazen kunnen worden. En wie weet is er dan wel een groot genoege groep landen die er wat in zien om het project ook daadwerkelijk kans van slagen te geven. Al ligt de kritische massa hiervoor vrij hoog, toch zeker op oost en zuidoost Azie + Europa, en zelfs dan nog. Idealer zou een beweging van onderaf zijn, een taal die zo ideaal blijkt dat mensen (veel mensen, niet alleen selecte clubjes, hoe verspreid ze ook zijn over de wereld) hem echt gaan gebruiken. Acceptatie door de politiek zal lang duren waarschijnlijk, maar dan heb je wel al een gezamelijke taal. Maar goed, zoals ik al zei, dat zou ideaal zijn, en ideale dingen gebeuren zelden.
Oud 6 oktober 2010, 10:36   #47
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De officiële taalpolitiek van Pekino :
Alle chinezen zouden als 2de taal Manarijn moeten leren (er worden 56 talen en talloze dialekten gebruikt in dat land) ;
voor kontakten met buitenlanders zou men Esperanto moeten leren.

Overigens zijn alle belangrijkste werken uit de wereldliteratuur vanuit het Esperanto in het Mandarijn vertaald.
Peking zet enorm hard in op het leren van Engels...
Oud 6 oktober 2010, 14:04   #48
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
All art is quite useless (Oscart Wilde).
L'art pour l'art est un mot creux. L'art pour la vérité, l'art pour le Bien et le beau, voil�* la foi que je recherche. (George Sand)

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 oktober 2010 om 14:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 15:15   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Peking zet enorm hard in op het leren van Engels...
... en promoot het Esperanto.

Ginder gaan ze er van uit dat het een het ander niet uitsluit. Net zoals ze daar zonder problemen tegelijkertijd megasteden bouwen volgens communistisch systeem en volgens ultrakapitalistisch systeem.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 15:40   #50
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

.. ten tijde van de volksverhuizingen in Europa heerste er in china al een meritocratie, ze zijn niet dom die chinezen.. Mijn oudste dochter vorkoos het leren van Mandarijn boven het leren van Esperanto; ik gaf haar dan ook voor haar verjaardag een boekje geschreven door een chinees esperantist in 2 talen geschreven over zijn reizen en gedachten doorheen de wereld (Washington, London, Parijs, Berlijn enz..).
Een lezenswaardig boekje van een esperantistische communist...

Vandaag beroerde het nieuwe nummer van litaratura foiro (orgaan van de Esperanto afdeling van het PEN) mijn brievenbus met een prachtig artikel over Mineke Schipper
een gekende nederlandse schrijfster zeer bekend over haar wetenschappelijk werk over vrouwenliteratuur en interculturele studies over mythen en godsdiensten, professor Doctor in afrikaanse literatuur, medewerkster aan het chinese instituut voor sociale studies..Soms komt men in Esperantujo zelfs merkwaardige vertegenwoordigers van de eigen culturele wereld tegen.

Men moet niet geloven dat het voor Esperantisten een noodzaak is om iedereen te overtuigen om een neutrale gemakkelijk te leren taal als 2de taal aan te leren of zelfs maar te promoten.. Het is eerder een mogelijkheid om kennis te maken met een
originele methode van cultuurbeleving die niet-destructief is voor eigen culturen.
Het zou best kunnen dat in de toekomst er een "nationale taal" de andere zal verdringen en alle andere talen gedegradeerd worden tot "locale dialecten", zoals het mogelijk is dat we morgen allemaal 5 x daags opgeroepen worden om tot Allah te bidden en vegetarisme een voorgeschreven universeel dieet wordt..

We leven nog altijd in een vrij land...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 7 oktober 2010, 08:53   #51
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
... en promoot het Esperanto.

Ginder gaan ze er van uit dat het een het ander niet uitsluit. Net zoals ze daar zonder problemen tegelijkertijd megasteden bouwen volgens communistisch systeem en volgens ultrakapitalistisch systeem.
Maar je bent het er dus mee eens dat de Chinese taalpolitiek niet samengevat kan worden als:
"Alle chinezen zouden als 2de taal Manarijn moeten leren (er worden 56 talen en talloze dialekten gebruikt in dat land) ;
voor kontakten met buitenlanders zou men Esperanto moeten leren."
?

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 oktober 2010 om 08:53.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:20   #52
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
La reguloj / De regels
Als demonstratie van hoe het minstens even simpel kan (en van het simpele feit dat het aantal regels niet altijd iets zegt over hoeveel er eigenlijk in die regels staat) ga ik de regels van het esperanto vergelijken met die van mijn eigen "omdat het kan"-projectje: Luga Manusi (dat betekent mensentaal, al had je dat misschien al geraden, hoezo capsones? )

Citaat:
1.Ne ekzistas nedifinita artikolo. Ekzistas nur difinita artikolo "la", egala por ĉiuj genroj, kazoj, kaj nombroj.
Het onbepaalde lidwoord bestaat niet. Er bestaat slechts een bepaald lidwoord "la" dat ongewijzigd is voor elk geslacht,
zaak of aantal.
Lidwoorden zijn voor watjes, er zijn zat talen die zonder kunnen. Geslachten zijn ook voor watjes, die bestaan niet in mijn taal.

Citaat:
2.Substantivoj estas formataj per aldono de "o" al la radiko. Por la formado de la pluralo aldonu la finaĵon "j"
Zelfstandige naamwoorden worden gevormd door een "o" aan de woordstam toe te voegen. Om het meervoud te vormen,
voegt men de eindletter "j" toe aan het enkelvoud. De akusatief wordt gevormd door "n" toe te voegen na de "o" of de "oj".
al la singularo. La akuzativo aldonas "n" post la "o" aŭ la "oj." La ceteraj kazoj estas esprimataj per prepozicioj.
de overige gevallen worden uitgedruktg door de voorzetsels.
Elke "woordstam" eindigt met een medeklinker. Zonder iets erachter word deze stam alleen gebruikt voor "operators", woorden zoals niet, bijwoorden (hij is groot, ik lijk eng, jij doet idioot) en voorzetsels zoals voor, achter, na, bij, van.
-a zijn enkelvouden en ontelbare woorden, zowel "water" als "het water" of "een water" zijn -a. Als er al een onderscheid is tussen dezekan dt uit de context gehaald worden.
-u is meervoud
-e is een werkwoord
-i is een bijvoegelijk naamwoord (de grote boom).
-c is een bij-bijvoegelijk naamwoord, (de erg grote boom) wat daar de officiele term dan ook voor is. (Op de uitspraak kom ik verderop nog terug, dit zijn grammaticaregels)
-o is "iemand die"

Dus: de stam van het woord bier is "bih"
biha=bier
bihu=bieren (mv)
bihe=biere/bier drinken (ww)
bihi=bier- (als in bierglas)
bihc=als in "bierachtig lekker eten"
biho=bierder/bierdrinker

In sommige gevallen zal een dubbele uitgang voorkomen, zoals bihou=bierdrinkers.

Citaat:
3.Adjektivoj estas formataj per aldono de "a" al la radiko, kaj kazoj kaj nombroj kiel ĉe substantivoj.
Bijvoegelijke naamoorden worden gevormd door een "a" te voegen aan de woordstam, de naamvallen en meervoudsvorm
zoals bij de zelfstandige naamwoorden.
La komparativo estas farata per "pli" kaj la superlativo per "plej."
De trappen van vergelijking worden bekomen door "pli", de overtreffende trap door "plej"
De trappen worden simpelweg gevormd door de woorden meer en meest toe te voegen, net zoals je zou doen met minder en minst.

Citaat:
4.La bazaj numeraloj estas unu, du, tri, kvar, kvin, ses, sep, ok, naŭ, dek, cent, mil.
De basiscijfers zijn : ...
La dekoj kaj centoj estas formataj per kunigo de la numeraloj. La ordigaj numeraloj havas la finaĵon "a" kaj en akuzativo "an."
De tientallen en honderdtallen worden gevormd door toevoeging van de eenheden. De ordening wordt gevormd door de uitgang "a"
en in de acusatieve vvorm door de toevoeging van "n"
De basiscijfers zijn un dus tas kat lim sis saw ag sem.
Tien is kum, honderd is mi. Hoeveel keer tien of honderd komt er voor (behalve bij één keer):
driehonderdzesenvijftig=tasmilimkumsis
duizend is unbus, miljoen is dusbus, miljard tasbus enz.
Driemiljoenzeshonderdnegenentwintigduizendhonderdz esenveertig=tasdusbussismiduskumsemunbusmikatkumsi s

Citaat:
5.La personaj pronomoj estas mi, vi, li, ŝi, ĝi, si, ni, ili, oni. Posedaj pronomoj havas la finaĵon "a", kaj en akuzativo "n."
De persoonlijke voornaamwoorden zijn : .., eigendomsvoornaamwoorden heben als uitgang "a"/accusatief "n"
Ik= ak
jij/you=ok
hij,zij,het=uk
wij=iak
jullie/you=iok
zij/them=iuk

men als in "men zegt" en "wat men zou moeten doen" = luk.
Eigendom word simpelweg aangegeven door als in biha aki=mijn bier

Citaat:
6.La verboj ne estas ŝanĝataj laŭ personoj nek nombroj. La nun-tempo finiĝas per "as", la pasinta tempo per "is,"
De werwoorden blijven ongewijzigd volgens persoon noch aantal. De tegenwoordige tijd eindigt op "as", verleden tijd op "is"
la venonta tempo per "os," la kondicionalo per "us," la imperativo per "u", kaj la infinitivo per "i."
toekomende tijd op "os". De voorwaardelijke wijs op "us", de gebiedende wijs op "u" en de noemvorm op "i"
Estas ankaŭ participoj aktivaj (kun "ant," "int" "ont") kaj pasivaj (kun "at" "it" "ot") La prepozicio ĉe la pasivo estas "de."
Er is nog het aktieve deelwoord (met "ant", "int", "ont") en het passieve (met "at", "it", "ot") /
Het voorzetsel voor het passieve is "de".
Werkwoorden blijven altijd ongewijzigd. De verleden tijd word gevormd door het werkwoord hebben (hete) er voor te zetten, of, enkel in het geval dat het echt lijdend bedoeld is en dus meer een staat aangeeft dan een gebeurtenis, als in ik ben geplet, doo het werkwoord zijn. De toekomende tijd word aangegeven door hulpwerkwoorden als zullen en gaan.

Citaat:
7.Adverboj estas formataj per aldono de "e" al la radiko.
Bijwoorden worden gevormd door de letter "e" aan het stamwoord toe te voegen.
Nog meer bijvoegsels, ik dacht dat je bij punt twee al claimde dat je daar klaar mee was?

Citaat:
8.Prepozicioj per si mem uzas la nominativon.
Voorzetsels zelf gebruiken de nominatief.
Zie regel 2.

Citaat:
9.Ĉiu vorto estas legata, kiel ĝi estas skribita.
Elk woord ordt uitgesproken zoals het geschreven is.
Waarbij je vergeet dat verschillende woorden inverschillende talen anders uitgesproken worden.
In Luga Manusi i de uitspraak van een letter altijd hetzelfde. Wel zijn er een aantal klanken die voor Nederlandstaligen verduidelijking behoeven.
De klinkers zijn:
a=a(bad)
e=e(bed)
o=o(ot)
i=ie(bier)
u=oe(boer)
c=e/u/eu(je,bus,europa)
De medeklinkers klinken zoals je zou verwachten, met uitzondering van de g die klinkt als in het Engels (gap, ghost). Maar de c is gepromoveerd tot klinker wegens nutteloos zijn en de x, q, v, z en y zijn ook op vakantie, deze zijn of nutteloos (x,c,q,y als medeklinker) of voor teveel mensen onbekend/moeilijk uit te spreken (r,v,z,y als klinker).

Citaat:
10.La akcento estas ĉiam sur la antaŭlasta silabo.
De klemtoon valt op de voorlaatste lettergreep.
De klemtoon val op de laatste lettergreep van de woordstam.

Citaat:
11.Kunmetitaj vortoj estas formataj per simpla kunigo de la radikoj de la vortoj. La ĉefa vorto staras je la fino.
Samengestelde woorden worden gevormd door eenvoudige toevoeging van de woordstam. Het hoofdwoord blijft aan het einde.
Samengestelde woorden bestaan niet, je gebruikt maar een bijvoegelijk naamwoord.

[quote]12.Se en frazo estas alia nea vorto, forlasu la "ne."
Indien er in een zin een ander ontkennend woord is, laat de "ne" vallen.[/upte]
Ontkennen gebeurd met nit of met het woord not in combinatie met een tweee woord. nit "ergens"=niet ergens, not "ergens" is nergens. not un=geen.

Eenzelfde constructie bestaat voor vragende woorden, met het woord huh.
huh "daar"=waar, huh "daarom"=waarom huh "zo, op die manier"=hoe

Citaat:
13.Por indiki movon al loko, oni povas uzi la finiĝon "n".
Om een beweging naar een plaats aan te duiden mag men de uitgang "n" gebruiken.
Gebruik maar gewoon "ga naar"

Citaat:
14.Ĉiu prepozicio havas difinitan signifon. "Je" ne havas memstaran signifon.
Elk voorzetsel heeft een bepaalde betekenis. "Je" is een voorzetsel zonder een eigen betekenis.
Een voorzetsel zonder betekenis? Gebruik dan geen voorzetsel...

Citaat:
15.La tiel nomataj "fremdaj vortoj" estas uzataj sen ŝanĝo, sed ili ricevas la esperantajn ortografion kaj finaĵojn.
De zogenoemde "vreemde woorden" worden ongewijzigd gebruikt, maar ze bekomen de Esperanto-schrijfwijze en uitgangen.
Vreemde woorden mogen in geschreven taal op de oorspronkelijke manier geschreven worden maar worden dan gemarkeerd met apostroffen, achter die apostroffen mag je vervoegen (biha 'Barrack Obama'i), je mag ook gewoon operatoren gebruiken.

Citaat:
16.La "o" de la substantivoj kaj la "a" de "la" povas esti iafoje forlasataj kaj anstataŭataj de apostrofo pro belsoneco
De "o" van het zelfstandige naamwoord en de "a" van "la" mogen bij gelegenheid weggelaten worden en vervangen door een apostrofe
ter wille van de welluidendheid.
Toch nog redelijk wat nutteloze regels.

Citaat:
Viol�* : dit is de gehele Esperanto-Gramatica
Zinsbouw heb je nog niet behandeld.
Bij Luga Manusi komt altijd eerst het onderwerp, dan het werkwoord en dan het lijdend voorwerp. (SVO) Dit geld ook bij vragen, alleen deze krijgen een vraagtekn op het eind en, omdathet anders zeker voor beginners in gesproken taal niet duidelijk genoeg is, het woord "frag" aan het begin.

Eigennamen worden overigens in Luga Manus trouwens altijd met een hoofdletter geschreven. Om aan te geven dat een bijvoegelijk naamwoord (zoals Manusi in Luga Manusi) bij de naam hoort krijgt ook dat een hoofdletter.

Citaat:
Maar misschien is het een beetje tè beknopt.
Jup.

Maar goed, natuurlijk zou Esperanto best een aardige optie zijn, het punt dat ik probeerde te maken was dat het niet een soort ultieme taal is, en zeker niet uniek in zijn eenvoud. Ondanks dat mijn uitleg wat rommelig is denk ik dat dat redelijk gelukt is.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 oktober 2010 om 17:24.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 09:44   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn op dit eigenste moment zo'n stuk of twintig nog 'actieve' conlang-projecten waar ik weet van heb, en geen van allen wordt praktisch toegepast behalve dan Ido dat nog hooguit honderd deelnemers trekt op een wereldcongres.
Oud 10 oktober 2010, 13:30   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er ontbreekt een optie in de poll.

Namelijk of je er vierkant tegen bent.

Bijvoorbeeld omdat het in de praktijk nooit kan lukken: geen enkele taal die door meer dan pakweg 100 mio mensen gesproken wordt, zal zich 'laten wegdringen' als mogelijke tweede taal in de buurt van het thuisland.

Naïviteit !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 17:45   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze draad ging over Esperantisten en jij bent duidelijk geen Esperantist. Er ontbreekt helemaal geen optie in de poll. Start gerust een andere poll dan.
Oud 10 oktober 2010, 21:01   #56
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Volgens mij is het gegeven simpelheid een achterhaald gegeven. Mensen verwerven een taal vooral snel wanneer ze van een taalbad erin voorzien zijn. Dan gaat het altijd heel snel.
Ik heb lang in een Arabisch taalbad gezeten en sprak die taal maar gebrekkig; inmiddels ben ik ze zowat vergeten. Esperanto heb ik eens een dag bestudeerd en er de volgende dagen een duimdik boek in gelezen.

Ondanks de amateuristische aanpak van Zamenhof heeft hij, gedeeltelijk wel toevallig, doordat hij o.m. de juiste talen beheerste, iets ontwikkeld dat nogal veel kritiek glansrijk doorstaat. Natuurlijk zouden we het allemaal anders doen; ik als taalkundige zeker. Maar de meeste pogingen om het Esperanto te verbeteren waren verslechteringen (aanpassingen aan romaanse talen b.v.). En heel wat kritiek berustte op vooroordelen waaraan vooral Engelstaligen lijden: ze zien de nadelen van hun eigen taal niet in. Voor zijn doelstelling is Esperanto tamelijk geschikt. Er bestaan kunsttalen met andere doeleinden, zoals het Lojban (zoek maar op), en natuurlijke talen met een interessante, aparte logica, zoals het Aymara.

Er is overigens ooit een jezuiet geweest die het Aymara (Bolivië) als de ideale taal beschouwde en het graag een Esperanto-rol had zien vervullen. Als het Esperanto erin slaagt, voldoende onbenut taalkundig erfgoed van de mensheid te absorberen, bijvoorbeeld die Aymara-logica, dan kan het nog een grote toekomst tegemoet zien.

En nog zoiets: zowel met het Esperanto als met het Aymara is geëxperimenteerd om de communicatie met computers te vergemakkelijken, ook om ze in vertaalprogrammatuur te integreren.
Oud 10 oktober 2010, 21:52   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Deze draad ging over Esperantisten en jij bent duidelijk geen Esperantist. Er ontbreekt helemaal geen optie in de poll. Start gerust een andere poll dan.
Kan je dit duiden in de titel of in de openingspost ?

Is de derde keuze misschien ook voor Esperantambetantisten ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 oktober 2010 om 21:52.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 21:58   #58
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Esperantisten : wie zijn ze & waarom ?
Oud 10 oktober 2010, 21:59   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens ben ik wel eens benieuwd wat je precies wil doen als je "er vierkant tegen" bent. Het verbieden?
Oud 10 oktober 2010, 22:05   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Lidwoorden zijn voor watjes, er zijn zat talen die zonder kunnen. Geslachten zijn ook voor watjes, die bestaan niet in mijn taal.
Zou ik niet doen. Het onderscheid bepaald/onbepaald mis ik zeer in het Russisch; ik voel me gehandicapt in die taal, alsof ze mij dommer maakt. Een Rus snapt dit onderscheid echter in geen jaren. In zulke gevallen moet een kunsttaal drie mogelijkheden bieden:

-een lexeem of morfeem voor "onbepaald"
-eentje voor "bepaald"
-eentje voor "of het bepaald of onbepaald is, wordt niet bepaald". Zo krijgen in Europa de Slaven (behalve de Bulgaren/Macedoniërs) ook hun zin.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be