![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
U wilt het nog straffer; bij een afstand tot 5 km van het werk opteert nog steeds 62% van de werknemers voor de auto ( België). In Nederland hebben ze daar mooi statistiekjes van; http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm Laatst gewijzigd door Blue Sky : 30 september 2010 om 20:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik doe binnen een straal van 15km bijna alles met de fiets als het maar droog is, zomer of winter. Maar ik heb mijn wagen zeker nodig!!
Ik snap mensen niet die elke dag hun geld en tijd in het openbaar vervoer steken als ze op minder dan 45minuten met de fiets van het werk wonen. Das elke dag meer dan een uurke cardio in de frisse lucht en het kost nul de balle! Af en toe is een nieuw tubke. Tegenwoordig heb je banden die nooit plat rijden voor iets meer dan een gewone band. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wat is de link tussen jou post en het belabberde openbaar vervoer in mijn gemeente?
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. Laatst gewijzigd door Schelfie : 1 oktober 2010 om 07:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
20 euro? Rijd je op lucht mischien? Een auto kost zo'n 0,50 euro per km, dus met 20 euro kom je zo0n 40 km ver. Hoever van leuven woon je overigens dat je anderhalf uur met de bus onderweg bent? Citaat:
Het is eigenlijk opvallend hoe verstokte OV gebruikers ongeveer dezelfde negatieve ervaringen hebben als ze eens met de auto gaan als verstokte automobilisten als ze eens met het OV gaan.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 oktober 2010 om 11:18. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo organiseer je goed OV: Op de lijn Antwerpen Boom zou eigenlijk elke halfuur een trein moeten rijden. Dat van 6 uur 's ochtends tot kort na middernacht, 7 dagen per week, 12 maanden per jaar. Tijdens de spits elk kwartier. In elke station langs die lijn wachten dan shuttlebussen op die treinen, die de reizigers dan over de verschillende woonwijken in de buurt verdelen. Die bussen rijden telkens een "lus" die zo getimed is dat ze net op tijd voor de volgende trein op het station zijn. Je reis naar 't stad ziet er dan zo uit: - Je loopt naar de bushalte, en koopt daar een "retourtje Antwerpen". Dat geeft je recht op een H/T reis vanaf die halte met bus en trein naar Antwerpen, en de hele dag onbeperkt gebruik van het OV in Antwerpen zelf. - Je stapt op de bus, en rijd naar het station. Daar neem je drie minuten nadat je uit de bus gestapt bent de trein naar Antwerpen. Van een plek 15km ten Zuidoosten naar Antwerpen zou niet meer dan 30 minuten mogen duren. Dergelijk OV mag zelfs iets duurder zijn. In Zwitserland is het OV een stuk duurder dan in België en toch wordt het meer gebruikt. Zürich is een stad ter grootte van Antwerpen. Het OV vervoert in Zürich dagelijks ongeveer twee keer de bevolking van het Kanton, het wordt dus gebruikt. Als OV goed is, dan moet het immers niet meer met de marginale kost van een auto concurreren, maar met de totale kost. Mensen kiezen er als het OV goed is immers voor om helemaal geen auto te hebben, en vergelijken dan de preis van een abonnement met de maandelijkse vast en variabele kost van het bezitten van een auto. Want een auto is eigenlijk erg duur. Als ik naar mijzelf kijk, en hoe goed ik er op dit moment financieel voor sta dan is dat voor een flink deel te danken aan het feit dat ik nooit een auto bezeten heb.
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een volle tank kost me 40 euro. Daar rijd ik 700km ver mee.
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() En je auto zelf heeft dus niks gekost, je heb je verzekering geheel gratis, betaalt geen belasting, parkeert altijd gratis en ook het onderhoud kost je dus niks?
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar die kosten zijn uiteindelijk vaste kosten. enkel onderhoud kost meer als je vaak rijdt, en uiteindelijk zul je wat rapper een nieuwe nodig hebben. maar dan nog blijft het veel goedkoper dan wat hierboven staat. Ik kan niet met de fiets naar 't werk of naar de supermarkt - chronische pijn verhindert dat nogal. Ik ben al halfdood als ik de inhoud van mijn karretje in m'n auto heb gelegd, dan moet het er nog eens uit ook bij thuiskomst. Als ik dat zou moeten meesleuren op openbaar vervoer kan ik de rest van de dag wel vergeten. ik kan een gratis trein- en bus abonnement krijgen van 't werk maar momenteel ga ik ook nog met de auto. en ja, ik heb iedere dag file. maar aangezien ik nu nog hele weekends werk, moet ik iedere keer nen halve verhuis doen. gebeurt nogal vaak dat ik, toegekomen op de parking, mijn gerief in twee of drie keer moet binnenbrengen. 'k zie nie goed in hoe ik dat zou moeten organiseren met openbaar vervoer. voor m'n job heb ik trouwens sowieso een auto nodig - de dekking van het OV is gewoon te klein. Als je ergens op de boerenbuiten moet geraken: veel succes met het OV... Ik zou ook niet weten hoe een mens zonder chronische pijn bijv. drie grote testkoffers tegelijkertijd kan dragen. Is ook niet echt een goeie time-management: drie uur in surplus op het OV gaan zitten is drie uur niet gewerkt. Da's gewoon een halve dag foetsie! En dan 's avonds die drie uur inhalen zeker? nee bedankt. Vroeger moest ik vaak op stap met heel duur materiaal en met persoonlijke dossiers van cliënten. ik stap daar niet graag mee op OV. Ook nu: een rugzak vol verbeterde examens? wat als je rugzak gestolen wordt? zeg nu niet dat het niet voorkomt eh, ik ken verschillende mensen die al bestolen zijn op een trein of in een station. Nee, als ik dat soort materiaal mee heb, ga ik met de auto. De kans op een carjacking is redelijk klein gezien mijn onnozel voiture. Nope, ik heb een auto nodig. En dan komt een 'extra' verplaatsing met de auto me toch wel goedkoper uit dan OV. Naar grote steden ga ik wel meestal met het OV. Om parkeer- en file problemen te vermijden. Maar een uitstapje naar het winkelcentrum hier vlakbij? Met de auto: 15 min door en terug, + ik kan gerief tussentijds in m'n auto leggen. Met de bus: 1u20 minuten, en ik moet een hele tijd zeulen met m'n gerief, én ik kan het niet combineren met supermarktbezoek.
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Openbaar vervoer is enkel goed in de grote steden waar metro's ed zijn.
Ik kan absoluut niet zonder wagen, waar ook in België. De enige plaats waar ik het openbaar vervoer gebruik -tijdens vrijetijdsbesteding- is in Brussel. Daar ben je beter af met de metro, tijdens de dag.
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het al gezegd, groen zijn, is nu precies niet een dictatuur gaan instellen. Redeneer eens vanuit evenwichten en hoe je die kunt verschuiven in het voordeel. COncreet: als je wilt dat ze in brussel minder rijden, hef een city taksv an 10euro. Elke pendelaar zal de trein nemen of electrisch naar stad pendelen.. trouwens ik zou dat aanraden dat ze dit doen in Belgie, gezien de europese voorbeeldfunctie die ze hebben. als je wilt dat men met nieuwere auto's rijdt die minder verbruiken, dan moet je het verbruik meer belasten. Echt gewoon diesel verdubbelen. Als je wilt dat de huisverwarming, die notabene 60% van het gezinsverbruik uitmaakt, wordt verminderd, dan moet je inderdaad de aardgas verdubbelen in kostprijs; Iedereen zal zijn verbruik wel halveren. Als je wilt dat de consumptie van energieintensieve producten zakt, dan moet je gewoon de energie in die goederen opgestapeld belasten.... Dan consumeert iedereen minder energieintensieve producten.. Echt moeilijk is economie niet hoor. Trouwens ik zou ze aanraden van die pistes te bewandelen, want de belastingen gaan ze toch eens moeten optrekken voor die staatsschulden af te betalen, en het zal op een of andere manier moeten komen van alles die vasthangt aan Belgie of zeg maar netwerk, electriciteit, water, gas, wegennetwerk etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een heel dikke 2
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan heb je nog de tijdwinst.
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bus is al helemaal geen oplossing om tot aan het station te geraken, tenzij je tijd hebt, heel veel tijd en 's avonds op tijd terug bent voor de laatste bus.
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of je het begrijpt, maar het is vooral de kleine man die ze viseren, dan kan de grote op zijn gemak overal geraken met zijn slee. MAW, geen file meer voor de rijkeluiszak.
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de trein stopt ook bij ons voor de deur hé.
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar je moet ook in dat station geraken. een bus die 40 min. doet over iets waar je ook 10 min. over kan doen, wachten in het station tot de trein komt, en hop, je bent een uur meer kwijt dan dat je gewoon de auto had gepakt.
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dezelfde onzinnige stelling beweer ik dan dat iedereen zeer kort bij een oprit van een autostrade woont, want ik reageerde hier op (in het rood) Citaat:
![]() |