Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 07:27   #41
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

VB+ LDD is wel iets meer dan 10% maar goed. Trek er O-VLD ook maar af, deze hebben al gezegd dat ze NV-A steunen voor meer responsabilisering. CD&V gaat ook een deel mee in die logica. Vooral SP-A, Groen! etc. werken tegen op dat vlak. Het is veelzeggend dat de Franstaligen blijkbaar weigeren te antwoorden op de nochtans simpele vraag "Kan er een deel van de personenbelasting overgeheveld worden ?". Dit lijkt me een zeer fundamentele vraag die, naar ik hoopte (maar niet verwachte), al besproken zou zijn in de "high level" group. Waarschijnlijk is het wel besproken maar praten de Franstaligen er dubbelzinnig.. Ik ben benieuwd naar wat er vandaag gaat gebeuren, ik zie BDW niet direct zeggen "Het was maar een grapje, ik zal braaf zwijgen en akkoord gaan" noch de FR zomaar toegeven.
Gwyndion is offline  
Oud 4 oktober 2010, 07:27   #42
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Is onderwijs niet belangrijk?
Het onderwijs is ondanks de splitsing nog steeds volledig op Belgische leest geschoeid: de tweede taal in het Vlaamse onderwijs is verplicht Frans, terwijl men in Wallonië de vrije keuze heeft. Geheel in overeenstemming met de Belgische realiteit, waarbij de gekoloniseerde meerderheid verplicht de taal van de minderheid leert en omgekeerd niet.
SDG is offline  
Oud 4 oktober 2010, 07:28   #43
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Toen Bracke het over Gyebels had vond ik hem net een patoor. Op een melig toontje zei hij: "wij hebben te doen met dat meiske en willen haar vooral tegen zichzelf en een nog groter onheil beschermen". Wat een melige prietpraat van pastoor Bracke.
Dit is toch wel off topic...
Vito is offline  
Oud 4 oktober 2010, 07:30   #44
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard zal de N-VA moeten plooien. Maar krantenkoppen als "bien joué" zoals in 2007-2008 zullen er niet meer verschijnen. Beide landsdelen zullen met de perceptie zitten dat ze verloren hebben (oppositie) én gewonnen (meerderheid).
Vito is offline  
Oud 4 oktober 2010, 07:32   #45
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Uiteraard zal de N-VA moeten plooien.
Kan je dat even verklaren? Men zal alles in het werk stellen om de NV-A te laten plooien, dat klopt waarschijnlijk maar in een normale staat is het allesbehalve "uiteraard" dat iemand geen duidelijkheid mag eisen.
Gwyndion is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:05   #46
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Kan je dat even verklaren? Men zal alles in het werk stellen om de NV-A te laten plooien, dat klopt waarschijnlijk maar in een normale staat is het allesbehalve "uiteraard" dat iemand geen duidelijkheid mag eisen.
In een normale staat waar er geen enkele partij meer dan 50% van de zetels heeft, haalt een partij 100% van de buit binnen bij regeringsvorming.

Het is enkel in landen als de USA en tot voor kort het UK waar een partij onomwonden haar programma kan uitvoeren met slechts weinig tegenstand.
Vito is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:09   #47
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard zal de N-VA moeten plooien. Maar krantenkoppen als "bien joué" zoals in 2007-2008 zullen er niet meer verschijnen. Beide landsdelen zullen met de perceptie zitten dat ze verloren hebben (oppositie) én gewonnen (meerderheid).
Ik heb niet de indruk dat ze gaan plooien
giserke is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:10   #48
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Mijn vraag was waarom de sp(.a) als zogezegd anti-Vlaamse partij zou instemmen dat belangrijke bevoegdheden zoals onderwijs, milieu en verdragsrecht gesplitst zouden worden.
De minister die daarvoor verantwoordelijk was hebben ze op nonactief gezet.
Oud 4 oktober 2010, 08:15   #49
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
In een normale staat waar er geen enkele partij meer dan 50% van de zetels heeft, haalt een partij 100% van de buit binnen bij regeringsvorming.

Het is enkel in landen als de USA en tot voor kort het UK waar een partij onomwonden haar programma kan uitvoeren met slechts weinig tegenstand.
Kan de NV-A onmogelijk gans haar programma realiseren? Natuurlijk niet, gezien de Belgische structuur en haar hoeveelheid stemmen is dat onmogelijk maar daar had ik het niet over. Waarom is het uiteraard dat de NV-A moet plooien? Je kan de NV-A niet verplichten om mee te werken, om te eisen dat ze hun programma laten vallen. Ze vragen enkel duidelijkheid over de onderhandelingen, niets meer. Ik ben geen fan van ultimatums maar gezien hoelang ze al praten over de financiëring lijkt het me niet onterecht om te weten waar men staat tav de personenbelasting.
Gwyndion is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:18   #50
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Kan de NV-A onmogelijk gans haar programma realiseren? Natuurlijk niet, gezien de Belgische structuur en haar hoeveelheid stemmen is dat onmogelijk maar daar had ik het niet over. Waarom is het uiteraard dat de NV-A moet plooien? Je kan de NV-A niet verplichten om mee te werken, om te eisen dat ze hun programma laten vallen. Ze vragen enkel duidelijkheid over de onderhandelingen, niets meer. Ik ben geen fan van ultimatums maar gezien hoelang ze al praten over de financiëring lijkt het me niet onterecht om te weten waar men staat tav de personenbelasting.
Inderdaad. Maar als ze niet opschuiven naar PS, komen er nieuwe verkiezingen. Zowel voor PS als N-VA zal dat geen slechte zaak zijn, maar daarna? Daarna zijn we terug waar we nu zijn.
Vito is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:22   #51
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar als ze niet opschuiven naar PS, komen er nieuwe verkiezingen. Zowel voor PS als N-VA zal dat geen slechte zaak zijn, maar daarna? Daarna zijn we terug waar we nu zijn.
Daarna zullen een aantal partijen langs Vlaamse zijde gevaarlijk dicht tegen de kiesdrempel komen. (die ze zelf in het leven geroepen hebben)

Laatst gewijzigd door giserke : 4 oktober 2010 om 08:22.
giserke is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:23   #52
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Bracke vandaag woordvoerder van NVA in de 7de dag, wellicht de voorbode van een bocht waarbij NVA de borrelnootstaatshervorming zal slikken

"Ja we willen een akkoord"
"We weten dat we niet alles kunnen binnenhalen"
"Een begin van fiscale autonomie is voldoende"
"Als er een déclic komt, dan is het goed"
"Er ligt al veel op tafel"

enz enz...

Bezweken onder de druk...
serieus uitgeschoven met deze post he fredo
Anna List is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:24   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
die verkiezingen zijn mss noodzakelijk om ook aan de PS duidelijk te maken dat er (zoals de MR trouwens aangeeft) beter gestart wordt van een wit blad, wat willen we nog samen ? en daar dan de financiêle ruimte van berekenen.

volgens mij is het een 'verkoopbaar' verhaal voor de kiezer.
Anna List is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:25   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp uw stelling niet.
Kan je deze verduidelijken?
Oud 4 oktober 2010, 08:26   #55
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het onderwijs is ondanks de splitsing nog steeds volledig op Belgische leest geschoeid: de tweede taal in het Vlaamse onderwijs is verplicht Frans, terwijl men in Wallonië de vrije keuze heeft. Geheel in overeenstemming met de Belgische realiteit, waarbij de gekoloniseerde meerderheid verplicht de taal van de minderheid leert en omgekeerd niet.
Onze buren spreken Frans, dus ik zou dat niet zomaar afvoeren.

Als we echter logisch nadenken, en onze belangrijke handelspartners bekijken, zouden we dan niet beter Duits als tweede taal nemen? Voorlopig vind ik Frans best. Hoewel dit door Franstaligen anders wordt beschouwd, vind ik het belangrijk om met onze landgenoten te kunnen praten.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:33   #56
EddyBal

Standaard

Citaat:
Natuurlijk plooien die NIET. Ze hebben al genoeg toegegeven. Volgende stap moet zijn dat ze gewoon de volledige resoluties van de Vlaamse regering eisen, en niks minder. De echte copernicaanse (r)evolutie en niet zoals de franstaligen hun lauwe kost proberen te verkopen als zijnde dat.

Wat ik prachtig vond van De Vadder, was dat hij vroeg naar de splitsing van de pensioenen. DAT was natuurlijk ONbespreekbaar
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:40   #57
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De n-va weet het altijd beter
Zo is het.

En de andere Vlaamse partijen die meetellen volgen dat gewoon.

Citaat:
en de anderen moeten hun recepten volgen want ze zullen er zelf beter van worden.
U begrijpt het al, en ik heb de indruk dat steeds meer Walen er ook zo over beginnen te denken.

Als er nieuwe verkiezingen komen, moet de N-VA misschien maar eens een lijst indienen in Wallonië onder het motto "Une Belgique gouvernée par la Flandre".
Oud 4 oktober 2010, 08:43   #58
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je kan van mening zijn dat het hier stopts als de NV-A niet buigt maar daarom moet nv-a niet "uiteraard" buigen. Een gewoon antwoord is al wat de NV-A nu verwacht. Reynders heeft gelijk (alhoewel hij het zelf niet gelooft en er vast zelf tegen zou zijn), van een blanco blad vertrekken om te zien wat we nog samen doen zou zijn voordelen kunnen hebben. De FR zouden daar evenwel niet aan meewerken en hun interpretatie van confederalisme kennen we al.

Ik heb mijn twijfels bij nieuwe verkiezingen. Laten we niet vergeten dat de vorige al onwettig waren en dat dit voor vele partijen een risico zou inhouden. Voorts is er niets wezenlijks veranderd behalve dat we nu al +- 4 maand onderhandelen, zou mogelijk in het voordeel van NV-A en PS werken. Voorts zouden nieuwe verkiezingen zonder een regering wel heel tekenend zijn, dan geef je het VB en NV-A gelijk, heb je nog meer bewijs nodig dat de Belgische constructie niet werkt? Het "foert" gevoel bij de kiezers zou ook zeer hoog zijn, recent verkiezingen, geen resultaat en dan opnieuw stemmen? Dat op zich is al een gigantisch risico, krijg je het volk nog wel mee?
Gwyndion is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:44   #59
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Iedereen weet toch dat Vlaanderen bestaat uit collaborateurs en gefrusteerde priester-leraars en paters.

Verschaeve!
Ik dacht gefrustreerde pedofiele priesters-leraars en paters!
speurneus is offline  
Oud 4 oktober 2010, 08:44   #60
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zo is het.

En de andere Vlaamse partijen die meetellen volgen dat gewoon.

U begrijpt het al, en ik heb de indruk dat steeds meer Walen er ook zo over beginnen te denken.

Als er nieuwe verkiezingen komen, moet de N-VA misschien maar eens een lijst indienen in Wallonië onder het motto "Une Belgique gouvernée par la Flandre".
Ik denk dat de NVA inderdaad aardig wat stemmen zou kunnen wegkapen in Wallonië. Ik vind dat ze dat maar eens moeten proberen. Elke zetel is er een
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be