Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 16:10   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik combineer studeren met 70% werken.
Studeren combineren met werken. Geef toe, dit is niet voor iedereen weggelegd hé.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:14   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een studielening lijkt me trouwens een betere optie dan gratis centjes geven.
Nyno. Een studielening is het bewijs dat het hoger onderwijs niet voor iedereen toegankelijk is.
Daarbij, dit is niet meer dan uitstel van executie. Wie ondertussen afhaakt, om wat voor reden ook, moet toch terugbetalen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 17:05   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
lol; nog meer voordelen voor die verwende, 2/3de uiteindelijk toch geen diploma halende, zuipende nietsnutten? :')
Ik denk dat meneer Duveltje duidt op studiefinanciering. In Nederland krijgt elke student recht op een basisbeurs en een eventuele lening met lage rente. In België is het onderwijs dan weer een stuk goedkoper.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 20:06   #44
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Studeren combineren met werken. Geef toe, dit is niet voor iedereen weggelegd hé.
je kan een opleiding spreiden.
Oud 9 oktober 2010, 20:16   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de voorbije drie jaar studies en werken gecombineerd. Dat is niet eenvoudig en soms zwaar. Maar ja, het is mogelijk. Zomaar een inkomen geven zonder er iets voor te moeten doen, kan niet, vind ik. Ga werken als je meer geld wil als student.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 20:19   #46
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nyno. Een studielening is het bewijs dat het hoger onderwijs niet voor iedereen toegankelijk is.
Daarbij, dit is niet meer dan uitstel van executie. Wie ondertussen afhaakt, om wat voor reden ook, moet toch terugbetalen.
nee, een studielening biedt een uitweg voor de mensen die het niet zien zitten om te werken tijdens hun studies.
uitstel van EXECUTIE? wat een dramatiek! Wie slaagt verdient later dikwijls een pak meer, is het dan teveel gevraagd om je studie te betalen?!
en verkeerde keuzes kunnen inderdaad slecht uitdraaien, ja. wat is dat tegenwoordig toch, moet de belastingbetaler echt opdraaien voor de foute keuzes van iedereen?
Als je het niet meteen kan betalen: ga een jaar werken, leef spaarzaam, en je hebt geld om je studie te betalen. Blijk je dat niet tot een goed einde te kunnen brengen, leer er dan mee leven dat je al die tijd wél kosten hebt gemaakt: docenten en andere medewerkers hebben tijd in je geïnvesteerd, je hebt gebruik gemaakt van de beschikbare faciliteiten,...
kijk, ik zit hier op zaterdagavond overuren te maken voor m'n studenten. wellicht de helft ervan gaat uiteindelijk het diploma niet halen. Ik werk al gratis, want de overuren zijn niet betaald. Misschien moet ik hen geld uit eigen zak teruggeven als ze niet slagen? (en jij ook, want je betaalt mee belastingen)
Oud 9 oktober 2010, 20:20   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vakantiewerk bestaat ook trouwens. Twee maandjes werken geeft je toch wat extra.
Oud 9 oktober 2010, 20:23   #48
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Niet iedereen maakt de juiste kezuzes wanner ze 18 zijn.
en de belastingbetaler moet iedereen vergoeden voor foute keuzes?

Citaat:
Zorgen niet maar wel een mogelijkheid scheppen.
dus volgens jou moet het mogelijk zijn dat we iedereen 12 jaar lang geld kunnen geven om te leven en te studeren.
ja hoor.

Citaat:
Een kindercreche zal wel volstaan.
er moet iemand het huishouden doen eh.
Oud 9 oktober 2010, 20:23   #49
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vakantiewerk bestaat ook trouwens. Twee maandjes werken geeft je toch wat extra.
Je kan ook tijdens het jaar werken als student, hoor. Horeca, telemarketing, promotoestanden ... flexibel werk zat.

EDIT: overigens, als je tijdens de zomervakantie een maandje met de nacht gaat werken in een fabriek, verdien je al gauw tussen de 1500 en de 2000 euro. Daarvan kan je ruim je inschrijvingsgeld en je cursussen en alle andere benodigdheden betalen.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 9 oktober 2010 om 20:25.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 20:23   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals ik schreef, het hangt er allemaal een beetje van af. Maar opnieuw: er zijn nogal wat hogescholen waar studenten verplicht een laptop moeten hebben. Maar in de meeste gevallen hebben die scholen dan ook overeenkomsten met bepaalde firma's, waardoor je die laptops met vrij grote kortingen kan krijgen. Idem met software: bij ons (VUB) kon je vroeger als student zowat alle software tegen spotprijzen op je computer laten installeren.
Ik betwijfel niet dat hogescholen en universiteiten hun best doen om de kosten te drukken.

Maar zoals ik eerder schreef
"De studiekosten zijn in vergelijking met het buitenland inderdaad relatief laag.
Maar het is nog niet "zo goed als gratis". Behalve het inschrijvingsgeld van 560 euro zijn er nog wel wat kosten."

Laatst gewijzigd door artisjok : 9 oktober 2010 om 20:24.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 20:26   #51
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

om iedereen dezelfde kansen te geven kunnen we misschien de ouders verbieden mee te helpen betalen.
en studenten verbieden hun spaargeld te gebruiken voor hun studies.
Oud 9 oktober 2010, 20:28   #52
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik betwijfel niet dat hogescholen en universiteiten hun best doen om de kosten te drukken.

Maar zoals ik eerder schreef
"De studiekosten zijn in vergelijking met het buitenland inderdaad relatief laag.
Maar het is nog niet "zo goed als gratis". Behalve het inschrijvingsgeld van 560 euro zijn er nog wel wat kosten."
Ja, een hogere opleiding kost inderdaad iets. Een auto ook.
Oud 9 oktober 2010, 20:29   #53
kameleon
Minister

Standaard

Studenten verdienen dat niet. Als je door een paar weken op het jaar er al door kan zijn...na de zomervakantie zijn ze natuurlijk alles vergeten. Echt talent zit hier in België al lang niet meer. Creativiteit en ondernemen leer je niet op school.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 20:58   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
een studielening lijkt me trouwens een betere optie dan gratis centjes geven.

allez, ik kan daar met m'n hoofd nie bij: sommigen willen mensen betalen om een diploma te halen, een diploma dat leidt tot een hoger loon, terwijl mensen zonder diploma maar hard moeten travakken om hopelijk ooit iets meer te verdienen?!

Is het dat wat je wil duveltje? dat studentjes maar op jouw kosten gaan studeren en later veel geld verdienen, terwijl jij al van 14e moet gaan werken en vlak voor uw pensioen nog steeds geen redelijk inkomen hebt? Dat systeem wil je aanmoedigen?
In Nederland zijn er wel wat mensen die in de miserie zitten omdat ze hun studielening nog moet terugbetalen en niet hun verhoopte diploma haalden; en dus niet dat loon.

Misschien worden die mensen zonder diploma die hard moeten travakken te weinig betaald.

1983. Regering Martens ik weet niet hoeveel. Crisis; torenhoge werkloosheid.
Met vrijstelling van stempelcontrole en behoudt van werkloosheiduitkering konden langdurige werklozen toen terug naar school.
Ik heb op die manier mijn diploma informatica behaald; en de kans gekregen om dat dopgeld dubbel en dik terug te betalen.
Ik denk dat mijn diploma al meer geld opgebracht heeft voor de overheid; dan het gekost heeft aan hen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 21:11   #55
Steve_M

Standaard

Citaat:
In Nederland zijn er wel wat mensen die in de miserie zitten omdat ze hun studielening nog moet terugbetalen en niet hun verhoopte diploma haalden; en dus niet dat loon.

Misschien worden die mensen zonder diploma die hard moeten travakken te weinig betaald.

Met vrijstelling van stempelcontrole en behoudt van werkloosheiduitkering konden langdurige werklozen toen terug naar school.
Ik heb op die manier mijn diploma informatica behaald; en de kans gekregen om dat dopgeld dubbel en dik terug te betalen.
Ik denk dat mijn diploma al meer geld opgebracht heeft voor de overheid; dan het gekost heeft aan hen.
Ik denk dat dat Martens V was. Dat kan zijn dat die zo'n maatregel ingevoerd heeft, maar die periode draagt in het boek "De Politieke Geschiedenis van België" (Witte, Creaybeckx & Meynen" de titel "De Neoliberale Arbeidspolitiek (1982-1987)". Ik ga het hier niet kort samenvatten, maar laat me zeggen dat ik het verwonderlijk vind dat uitgerekend jij hier Martens als voorbeeld aanhaalt.
Oud 9 oktober 2010, 22:00   #56
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waarom geen loon voor studenten?

Waarom geen gelijk gestelde dagen als student zijnde

Ik vraag mij dit nu echt waar af
Waarom geen loon voor daklozen?
Oud 10 oktober 2010, 00:18   #57
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en hoeveel daarvan zijn mensen die echt een onvoorzienbare blokkade op hun weg hebben gehad (bijv. een ongeluk met verlies van noodzakelijke lichamelijke functies)?

Citaat:
nog een extra reden om niet nog extra geld naar studenten te laten gaan.

Citaat:
dat kan nog steeds voor knelpuntberoepen.
Oud 10 oktober 2010, 10:53   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik snap de metapositie van 'we moeten iedereen vrij van zorgen maken' toch echt niet. 'He tkan al eens mis gaan', 'mensen maken fouten', etc. Ja, da's allemaal waar, he. En dan? Waarom volgt daar een algemeen beleid uit?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 10:55   #59
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik snap de metapositie van 'we moeten iedereen vrij van zorgen maken' toch echt niet. 'He tkan al eens mis gaan', 'mensen maken fouten', etc. Ja, da's allemaal waar, he. En dan? Waarom volgt daar een algemeen beleid uit?
Rustig maar, daar volgt helemaal geen algemeen beleid uit. Een paar enkelingen op een forum wegen echt niet zo zwaar op de besluitvorming, hoor. Gisteren nog op het journaal gehoord dat de Universiteit Gent een paar honderd "eeuwige studenten" heeft buitengeknikkerd.
Oud 10 oktober 2010, 10:58   #60
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waarom geen loon voor studenten?

Waarom geen gelijk gestelde dagen als student zijnde

Ik vraag mij dit nu echt waar af
Je hebt gelijk. De prijzen op de terrasjes in de zomer stijgen tegenwoordig nogal.
Verder : bullshit. Ik heb twee studenten in huis. Nog geen sporen van een burn out of iets dergelijks gezien
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be