Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 16:20   #41
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als men in een bedrijf vaststelt dat over een termijn van tientallen jaren ploeg A door omstandigheden betere prestaties geleverd heeft dan ploeg B vind jij het normaal dat elk lid van ploeg B een lager pensioen krijgt, ongeacht zijn persoonlijke prestaties?
Het verschil tussen solidariteit en profitariaat.
Ik vermoed dat de grens moeilijk te definiëren is.
Ik heb het gevoel (geen wetenschappelijke kennis, hiervoor zou het begrip gedefinieerd moeten worden) dat het zuiden van het land profiteert van het noorden van het land.
Dit gevoel is gebasseerd op een aantal stellingen die naar voor gebracht worden en waarop men vanuit het zuiden steeds met ontwijkende antwoorden (nooit met klare taal) op reageert.
Datzelfde geld trouwens voor de Franstalige politici.
Hun uitspraken zijn in schril contrast met bvb BDW die zeer klare taal spreekt waarop zij steeds met mistige algemeenheden reageren.
Hetgeen me doet vermoeden dat het gelijk toch wel meer langs deze kant van de taalgrens te vinden is.
Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt.
Ik ben blij met de tendens dat Vlamingen zich steeds minder als een natte dweil beginnen te gedragen en zich meer en meer beginnen te vereenzelvigen met het beest op hun vlag (al hoeft men daar wat mij betreft ook niet te ver in te gaan hoor)
Ik ben blij met politici die opkomen voor hun volk en het niet keer op keer verraden.
De tendens dat er voor deze politici hier steeds meer waardering ontstaat is wat mij betreft een positieve evolutie.

Laatst gewijzigd door satiper : 14 oktober 2010 om 16:21.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 18:59   #42
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Het verschil tussen solidariteit en profitariaat.
Ik vermoed dat de grens moeilijk te definiëren is.
Ik heb het gevoel (geen wetenschappelijke kennis, hiervoor zou het begrip gedefinieerd moeten worden) dat het zuiden van het land profiteert van het noorden van het land.
Dit gevoel is gebasseerd op een aantal stellingen die naar voor gebracht worden en waarop men vanuit het zuiden steeds met ontwijkende antwoorden (nooit met klare taal) op reageert.
Datzelfde geld trouwens voor de Franstalige politici.
Hun uitspraken zijn in schril contrast met bvb BDW die zeer klare taal spreekt waarop zij steeds met mistige algemeenheden reageren.
Hetgeen me doet vermoeden dat het gelijk toch wel meer langs deze kant van de taalgrens te vinden is.
Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt.
Ik ben blij met de tendens dat Vlamingen zich steeds minder als een natte dweil beginnen te gedragen en zich meer en meer beginnen te vereenzelvigen met het beest op hun vlag (al hoeft men daar wat mij betreft ook niet te ver in te gaan hoor)
Ik ben blij met politici die opkomen voor hun volk en het niet keer op keer verraden.
De tendens dat er voor deze politici hier steeds meer waardering ontstaat is wat mij betreft een positieve evolutie.
Indien België een onderneming zou zijn met als taak toegevoegde waarde mogelijk te maken dan zou een houding zoals hierboven afgekeurd moeten worden. In een onderneming moeten afdelingen samenwerken. Hier lijkt het splitsen en dan onder elkaar matchen uitvechten, een doel op zichzelf te zijn.

Term als "natte dweil" of "volk verraden" komt dubbelzinnig over. Waar heeft men mensen verraden? Naar kampen laten brengen? Men heeft de indruk dat deze slogans in dezelfde context moeten gezien worden als vette vis of borrelnootjes,.... niemand weet nog waarover het gaat Beeldspraak moet dan het ondoorzichtige bedekken. Het vijandbeeld moet onderhouden worden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 08:05   #43
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Indien België een onderneming zou zijn met als taak toegevoegde waarde mogelijk te maken dan zou een houding zoals hierboven afgekeurd moeten worden. In een onderneming moeten afdelingen samenwerken. Hier lijkt het splitsen en dan onder elkaar matchen uitvechten, een doel op zichzelf te zijn.

Term als "natte dweil" of "volk verraden" komt dubbelzinnig over. Waar heeft men mensen verraden? Naar kampen laten brengen? Men heeft de indruk dat deze slogans in dezelfde context moeten gezien worden als vette vis of borrelnootjes,.... niemand weet nog waarover het gaat Beeldspraak moet dan het ondoorzichtige bedekken. Het vijandbeeld moet onderhouden worden.
Samenwerking is prima. Sommigen kruipen op de kar en doen het paard de kar trekken, zij leggen ook ‘dit’ als samenwerken uit. Als we nu eens om beurten op de kar zouden gaan zitten en om beurt de kar gaan trekken, zou dat bvb niet een eerlijker manier van samenwerken zijn?
Als je het graag concreet ziet:
Geldstroom loopt al van sinds het ontstaan van België in 1 richting: ‘van noord naar zuid’.
Als geld bijna 200 jaar lang steeds in dezelfde richting stroomt zou er dan geen sprake kunnen zijn van profitariaat?
Oud 15 oktober 2010, 12:25   #44
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Samenwerking is prima. Sommigen kruipen op de kar en doen het paard de kar trekken, zij leggen ook ‘dit’ als samenwerken uit. Als we nu eens om beurten op de kar zouden gaan zitten en om beurt de kar gaan trekken, zou dat bvb niet een eerlijker manier van samenwerken zijn?
Als je het graag concreet ziet:
Geldstroom loopt al van sinds het ontstaan van België in 1 richting: ‘van noord naar zuid’.
Als geld bijna 200 jaar lang steeds in dezelfde richting stroomt zou er dan geen sprake kunnen zijn van profitariaat?
Mijn punt is dat er een gelijkaardige stroom van West naar Oost loopt. Het Fonds voor de Beroepsziekten keert bijvoorbeeld veel meer uit voor Limburg dan voor beide Vlaanderen (en dat niet enkel voor silicose).
De oorzaak is meervoudig. Het is verkeerd enkel om de taal een deel van de bevolking te verketteren en ze allerlei slechte eigenschappen toe te schrijven. De media dragen een grote verantwoordelijkheid bij dergelijke indoctrinatie.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 16 oktober 2010, 09:44   #45
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat er een gelijkaardige stroom van West naar Oost loopt. Het Fonds voor de Beroepsziekten keert bijvoorbeeld veel meer uit voor Limburg dan voor beide Vlaanderen (en dat niet enkel voor silicose).
De oorzaak is meervoudig. Het is verkeerd enkel om de taal een deel van de bevolking te verketteren en ze allerlei slechte eigenschappen toe te schrijven. De media dragen een grote verantwoordelijkheid bij dergelijke indoctrinatie.
Ach die bevolking is ongetwijfeld niet zo heel verschillend van de onze.
Het probleem is dat ze andere klemtonen leggen (vooral hun politici) maar ook de bevolking voor een stuk. Het zijn tenslotte zij die hun politici verkiezen, niet wij.
Zij mogen voor mijn part gerust voor andere klemtonen kiezen, maar ze zouden wel mogen opdraaien voor hun keuzes. Nu schuiven ze een groot deel van de factuur gewoon door naar ons, en dat klopt natuurlijk niet.
Als ik met een Porsche wil rijden is dat mijn goed recht, maar als ik jou vraag om het grootste stuk van de rekening hiervoor te betalen zal je ook wel niet akkoord gaan vermoed ik.
Vandaar de noodzaak tot financiële verantwoordelijkheid.
Vandaar de noodzaak tot een hervorming van het systeem.
In de verhouding oost west stelt dit probleem zich niet.
De politici die die zaken regelen worden door zowel de mensen uit west als oost gekozen en vertegenwoordigen bijgevolg de hele groep.
Federaal was het echter bijna steeds het zuiden die de wet aan het noorden dicteerde, met het gevolg dat de geldstromen steeds enkel richting waren.
Vandaar mijn waardering voor politici aan onze kant die hiertegen eens eindelijk een welgemeende stop willen inroepen.

Laatst gewijzigd door satiper : 16 oktober 2010 om 09:46.
Oud 16 oktober 2010, 12:22   #46
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Gelukkig lopen er genoeg voorbeelden rond van hoe het wél moet, niet waar?

Zoals, euh... awel. Allé!
Zeg jij het eens.
Er zijn nog integere normale politici in ons land.

Bart hoort daar niet bij, dat is een wolf in schapenvacht.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 12:24   #47
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Iedereen moet wat water in de wijn doen. Ook Dewever. Ook di Rupo. En men moet niet om de haverklap met andere eisen komen aandraven.
2 X
Oud 16 oktober 2010, 18:12   #48
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ach die bevolking is ongetwijfeld niet zo heel verschillend van de onze.
Het probleem is dat ze andere klemtonen leggen (vooral hun politici) maar ook de bevolking voor een stuk. Het zijn tenslotte zij die hun politici verkiezen, niet wij.
Zij mogen voor mijn part gerust voor andere klemtonen kiezen, maar ze zouden wel mogen opdraaien voor hun keuzes. Nu schuiven ze een groot deel van de factuur gewoon door naar ons, en dat klopt natuurlijk niet.
Als ik met een Porsche wil rijden is dat mijn goed recht, maar als ik jou vraag om het grootste stuk van de rekening hiervoor te betalen zal je ook wel niet akkoord gaan vermoed ik.
Vandaar de noodzaak tot financiële verantwoordelijkheid.
Vandaar de noodzaak tot een hervorming van het systeem.
In de verhouding oost west stelt dit probleem zich niet.
De politici die die zaken regelen worden door zowel de mensen uit west als oost gekozen en vertegenwoordigen bijgevolg de hele groep.
Federaal was het echter bijna steeds het zuiden die de wet aan het noorden dicteerde, met het gevolg dat de geldstromen steeds enkel richting waren.
Vandaar mijn waardering voor politici aan onze kant die hiertegen eens eindelijk een welgemeende stop willen inroepen.
Je gaat niet in niet op mijn vraag. Je zegt dat er geen trafiek bestaat van West naar Oost. Er zou wel een trafiek bestaan van Noord naar Zuid.
Op mijn voorbeeld van Het Fonds voor de Beroepsziekten ga je niet in. Over het feit dat het Oosten en het Zuiden geen Havens hebben lijkt geen invloed te hebben.
Ben je niet wat geïndoctrineerd? De anderen zijn de slechten. Het populisme van de jaren dertig van vorige eeuw.
Oud 16 oktober 2010, 19:46   #49
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet de zaken niet bewust verkeerd voorstellen. Ik stel dat De Wever en de NVA-strategen menen dat, indien zij het spel zo spelen, dat zij op betrekkelijke korte termijn nieuwe verkiezingen kunnen uitlokken (*) door hun subtiele verrottingspolitiek, dat ze dan misschien nog meer stemmen kunnen binnenrijven dan nu. En dat zou wel eens een grove misrekening kunnen zijn.

(*)
(ondertussen -voor het ogenblik dus- verkondigt De Wever aan iedereen die het maar horen wil, dat nieuwe verkiezingen niets oplossen en daarna, wanneer alles vastzit door zijn verottingspolitiek, zal hij vanzelfsprekend de schuld van de mislukking op 'de anderen' schuiven en luid beginnen uit te bazuinen dat nieuwe verkiezingen nu wel zullen moeten.

Zo zal het gaan.)
Oef, van nieuwe verkiezingen moeten we geen schrik meer hebben. System heeft immers voorspeld dat ze er komen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 19:48   #50
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen moet wat water in de wijn doen. Ook Dewever. Ook di Rupo. En men moet niet om de haverklap met andere eisen komen aandraven.
Het zou helpen moest er ook wat wijn zijn waarin Dewever water zou kunnen kappen. Maar er is geen wijn, alleen azijn voor de Vlamngen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 08:52   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het zou helpen moest er ook wat wijn zijn waarin Dewever water zou kunnen kappen. Maar er is geen wijn, alleen azijn voor de Vlamngen.
Hetgeen u nu beweert, wordt tegengesproken door De Wever zelf. Hijzelf zegt dat in zijn komend voorstel , dat hij vandaag op tafel legt , elke partij dingen zal zien die hem zal aanstaan en minder zal aanstaan. Dus dat iedereen water in de wijn zal moeten doen (ook zijn eigen partij) .En dat is wat system ook suggereert.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 09:48   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hetgeen u nu beweert, wordt tegengesproken door De Wever zelf. Hijzelf zegt dat in zijn komend voorstel , dat hij vandaag op tafel legt , elke partij dingen zal zien die hem zal aanstaan en minder zal aanstaan. Dus dat iedereen water in de wijn zal moeten doen (ook zijn eigen partij) .En dat is wat system ook suggereert.
Het zou me anders helemaal niet verwonderen dat Olijke Bart de nota zo maakt dat hij reeds op voorhand weet , dat sommige andere partijen dit nooit zullen aanvaarden. En dan kan hij de zwarte piet doorspelen naar die partijen, vervolgens het zogezegd proberen met de liberalen. Liberalen waarmee hij al op voorhand weet dat het nooit iets wordt wegens de aanwezigheid van mensen zoals Maingain.

En dan kan hij zich ootmoedig op de borst kloppen en met een onschuldig misdienaarsgezicht komen verklaren: 'ge ziet nu wel dat ik het serieus geprobeerd heb met de Franstaligen , maar ze zijn hardleers en ze willen niet. Dus we moeten naar nieuwe verkiezingen'. En zo hoopt Stoere Bart dan een eclatante verkiezingsoverwinning te boeken met zijn partij en op die manier de splitsing van België af te dwingen.

Dat zou óók een scenario en vooral een strategie kunnen zijn. Maar goed, we zullen vandaag zien wat we zullen zien. En dus geven we De Wever het voordeel van de twijfel.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2010 om 09:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 10:02   #53
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou me anders helemaal niet verwonderen dat Olijke Bart de nota zo maakt dat hij reeds op voorhand weet , dat sommige andere partijen dit nooit zullen aanvaarden. En dan kan hij de zwarte piet doorspelen naar die partijen, vervolgens het zogezegd proberen met de liberalen. Liberalen waarmee hij al op voorhand weet dat het nooit iets wordt wegens de aanwezigheid van mensen zoals Maingain.

En dan kan hij zich ootmoedig op de borst kloppen en met een onschuldig misdienaarsgezicht komen verklaren: 'ge ziet nu wel dat ik het serieus geprobeerd heb met de Franstaligen , maar ze zijn hardleers en ze willen niet. Dus we moeten naar nieuwe verkiezingen'. En zo hoopt Stoere Bart dan een eclatante verkiezingsoverwinning te boeken met zijn partij en op die manier de splitsing van België af te dwingen.

Dat zou óók een scenario en vooral een strategie kunnen zijn. Maar goed, we zullen vandaag zien wat we zullen zien. En dus geven we De Wever het voordeel van de twijfel.
Dat heb ik reeds maanden geleden voorspeld. Maar troost u, de Franstalige partijen bezoldigen hier in zelfs grotere mate in.

dus die krokodillentranen die we zullen zien morgen, maken slechts dat ik hier met een NOG grotere bak popcorn naar jullie politiek ga zitten kijken.

vermakelijk, dus.

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 10:05   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat heb ik reeds maanden geleden voorspeld. Maar troost u, de Franstalige partijen bezoldigen hier in zelfs grotere mate in.

dus die krokodillentranen die we zullen zien morgen, maken slechts dat ik hier met een NOG grotere bak popcorn naar jullie politiek ga zitten kijken.

vermakelijk, dus.

Zelfs op op dat vlak van voeding verengelst en (ver)amerikaniseert Nederland.
Oud 17 oktober 2010, 10:19   #55
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je analyse juist is. Toch moeten wij hopen dat er een oplossing komt. Ik denk dat NVA vooral steunt op VOKA (meer vrijheid voor werkgevers in het Noorden van het land). Waarschijnlijk ziet VOKA toch meer voordeel in het voortbestaan van België en de functie van Brussel.

Persoonlijk vind ik het spijtig dat niet wordt ingegaan op praktische voorstellen. Het voorstel van de broer van Bart De Wever om Engels als brugtaal te gebruiken zou nochtans interessant zijn. Het zou een aantal voordelen hebben en weinig nadelen.
Wat Noord, Centrum, Zuid en Oost nog verder samen wil doen zou ook eens op papier mogen gezet worden.
Oud 17 oktober 2010, 11:39   #56
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gerespecteerd historicus als uzelve had natuurlijk kunnen weten dat popcorn als naam wellicht Engels/Amerikaans is, maar dat het voedsel zelf al bij de Indianen in midden Amerika en in de Andes bekend was. Dus ja, dat is 'amerikaans' maar wellicht niet zoals u het bedoelt.
De Hamburger is overigens ook in zn huidige vorm een Europees bedenksel, en nog verder terug leidt het spoor naar naar de horden van Dzjengis Khan.
Cookies komen uit de Lage Landen (ook wel bekend als 'koekjes')
Donuts komen ook uit de Lage Landen in de vorm van oliebollen.

dus, wat bedoel je precies? Of is het broodje kroket soms een Amerikaanse uitvinding?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 11:49   #57
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je gaat niet in niet op mijn vraag. Je zegt dat er geen trafiek bestaat van West naar Oost. Er zou wel een trafiek bestaan van Noord naar Zuid.
Op mijn voorbeeld van Het Fonds voor de Beroepsziekten ga je niet in. Over het feit dat het Oosten en het Zuiden geen Havens hebben lijkt geen invloed te hebben.
Ben je niet wat geïndoctrineerd? De anderen zijn de slechten. Het populisme van de jaren dertig van vorige eeuw.

Trafiek op zich is geen probleem.
Er is trafiek van man naar vrouw of omgekeerd.
Er is trafiek van ouder naar kind of omgekeerd.
Er is trafiek tussen mensen die mekaar iets gunnen.
Als echter mensen het gevoel krijgen dat deze trafiek een vorm van profitariaat wordt van de één tov de ander stopt deze trafiek, tenminste als men daar enige zeggenschap over heeft.

Daar knelt het schoentje.

Meer en meer vlamingen beginnen te beseffen dat er van hun geprofiteerd wordt.
Vlamingen willen best solidair zijn, maar wel steeds minder tov een partner die hun stank voor dank geeft.
Mijn inziens een goede evolutie.
Een volk dat zichzelf respecteerd is begaan met het lot van anderen en wil meehelpen om ook anderen te helpen om voor zichzelf een betere maatschappij op te bouwen.
Anderzijds is zo'n volk zelfbewust genoeg om niet van zich te laten profiteren.
Oud 17 oktober 2010, 11:58   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Een gerespecteerd historicus als uzelve had natuurlijk kunnen weten dat popcorn als naam wellicht Engels/Amerikaans is, maar dat het voedsel zelf al bij de Indianen in midden Amerika en in de Andes bekend was. Dus ja, dat is 'amerikaans' maar wellicht niet zoals u het bedoelt.
De Hamburger is overigens ook in zn huidige vorm een Europees bedenksel, en nog verder terug leidt het spoor naar naar de horden van Dzjengis Khan.
Cookies komen uit de Lage Landen (ook wel bekend als 'koekjes')
Donuts komen ook uit de Lage Landen in de vorm van oliebollen.

dus, wat bedoel je precies? Of is het broodje kroket soms een Amerikaanse uitvinding?
U vertelt onzin. De aardappelen komen ook van de indianen. Maar dat is totaal naast de kwestie;
Oud 17 oktober 2010, 12:39   #59
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vertelt onzin. De aardappelen komen ook van de indianen. Maar dat is totaal naast de kwestie;
Dus de frietaardappelen ook ?
Oud 17 oktober 2010, 13:12   #60
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op dat gebied is elke verandering een verbetering, toch?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be