Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 15:11   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pff, zulke onbekwame eendagsvliegen worden toch uitgelachen, en in veel gevallen worden ze gepromoveerd naar een middenkaderbaantje waar ze niks mis kunnen doen uitgezonderd omhooggevallen eikels spelen die meer papierwerk uitvinden. Eigenlijk zijn ze meer bezig hun eigen incompetentie en onvermogen te verstoppen dan te ontwikkelen.
En gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
Maar spijtig genoeg de meeste wel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 15:26   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Pff, zulke onbekwame eendagsvliegen worden toch uitgelachen, en in veel gevallen worden ze gepromoveerd naar een middenkaderbaantje waar ze niks mis kunnen doen uitgezonderd omhooggevallen eikels spelen die meer papierwerk uitvinden. Eigenlijk zijn ze meer bezig hun eigen incompetentie en onvermogen te verstoppen dan te ontwikkelen.
Zalig. De frustratie druipt er af.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 15:27   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Grapjurk. Ik ken maar 1 ingenieur die beter metaal kan verwerken dan ik. En die kerel is verdorie 10 jaar jonger als ik. maar da's niet verwonderlijk, hij is opgegroeid tussen de spanen. Terwijl U een pamper volscheet, was deze jongeman al zijn eerste draaiwerkstukjes aan't maken.

Ik gebruik mijn tabellenboekje. Of de specifieke gegevens van het snijgereedschap in combinatie met de data van het te verwerken materiaal en de beschikbare werktuigen.
Maar in veel gevallen heb ik dat niet nodig, omdat de materialen waarmee ik meestal werk zo standaard zijn dat die gegevens in mijn biologische databank zitten, mijn brein.
ST37, HSS boor, standtijd 90min, = snijsnelheid 20m/min voeding 0,3mm per omwenteling

Hoe zou je het anders moeten doen?

Ik zie het al voor me, omdat de thermische geleidbaarheid van staal X is, en we hebben hier een constructie die alleen onderhevig is aan openlucht temperaturen op lokatie Y, dan moet ik die en die bout anders voorzien omdat dan de restspanning op die diagonaal dan 3% lager is, waardoor we een lichter profiel kunnen gebruiken, wat helaas wel op maat gewalst moet worden voor deze toepassing.

Maar U bent ten alle tijden welkom in Huize Chaos, ik ben altijd bereid om nieuwe dingen te leren.
U illustreert perfect wat ik zeg: u gaat uit van tabellen, van ervaring van anderen in het verleden.

Ik werk met exotische materialen en bewerk ze ook, wat wilt zeggen dat ik het zelf moet uitzoeken. En vaak is slijpen of draaien helemaal niet de beste manier.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 15:48   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
U illustreert perfect wat ik zeg: u gaat uit van tabellen, van ervaring van anderen in het verleden.

Ik werk met exotische materialen en bewerk ze ook, wat wilt zeggen dat ik het zelf moet uitzoeken. En vaak is slijpen of draaien helemaal niet de beste manier.
Komaan zeg.

Een werkstuk in vorm polieren of honen is niet leuk hoor.
Kruipt veel tijd en energie in is vaak een saaie boel om te doen.
Maar ik wil wel eens zien hoe ze een op 850°C gedurende 3 uur warming gehard en met olie gekoeld stalen werkstuk gaan slijpen of frezen, zonder steen of beitel rond de oren te krijgen.
Ik liefst vanachter kogelvrij glas toekijken, want de stukken vliegen dan gewoon in het rond.

Als ik dan nog tabels moet gaan raadplegen in plaats van alles door te krijgen van de ingenieur die het stuk bestelde, word ik wel even boos.
Wil dan de hele lijst met bewerking en materiaal gewoon op mijn tafel vinden en niet meer op de pc moeten gaan zoeken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:13   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zalig. De frustratie druipt er af.
Tavek, ik zit nu niet in de industrie of den bouw of zo, maar in de administratie / IT etc... zie je soms echt wel net dezelfde situaties ontstaan.

Pas op ik ben zelf zo iemand die dikwijls in het midden staat, of ook technische raad moet geven aan leidinggevenden. Hoe dikwijls dat je het niet verkeerd ziet lopen omdat ze toch maar besluiten hun goesting te doen om hun eigen belangrijkheid te bewijzen... Laatst heeft het hun nog eens bijzonder veel miserie gekost en we zijn nog niet op het einde, de echte shit moet nog maar beginnen.

Gewoon omdat ze niks gevraagd hebben aan de mensen die er echt iets van kennen, en om de raad die ze dan aan mensen gevraagd hebben die het dan op hun beurt aan mij zijn komen vragen, gewoon in de wind geslagen hebben.

Probleem is dat wij nu met de miserie zitten natuurlijk... het enige voordeel is dat dan de smaak van de overwinning toch nog altijd zoet is, ondanks het feit dat de rest een zure brei geworden is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:20   #46
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik zie hier ook zo van die projectleiders rondlopen er zijn er ondertussen wel een paar die wat meer senior zijn en dat zijn dan meestal nog de besten, maar een paar van die gasten of meiskes , geven toch de indruk dat ze er helemaal niks van kennen en er nog minder van begrepen hebben. Zelf de meest logische dingen lijken, iets onvoorstelbaar te zijn.
In een goed bedrijf "vliegen die"

Lees eens "It's Not the Big That Eat the Small...It's the Fast That Eat the Slow:
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:51   #47
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vroeger waren de mensen minder geneigd om kritiek op het onderwijs te geven.
Vroeger gingen heel veel leerlingen ook niet zo graag naar school maar hun ouders hadden het verstand om ze aan te zetten om te studeren en inspanningen te doen tot ze iets bereikten dat nuttig was voor hun toekomst.
Nu mag niets meer moeilijk zijn, mogen er geen inspanningen gevraagd worden, is de kennis van om het even wat jaar na jaar minder en minder en probeert men enkel het gezicht te redden door een aap die op zijn achterste poten kan staan ook een diploma te geven. En dan zijn er nog die zelfs daar niet in slagen...
Of moeten we diegenen die tijdens hun schoolloopbaan te lui waren om te gapen proficiat wensen omdat ze wat later beslissen van toch maar eens iets te doen?
En natuurlijk mogen we niet al die gevallen over dezelfde kam scheren. Het is de maatschappij die veranderd is, en niet ten goede.

Laatst gewijzigd door andev : 11 oktober 2010 om 17:12.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:56   #48
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet echt, want de hoge scholen en universiteiten zijn de CVO's gaan zin als grote concurrenten en hebben hun onderwijssysteem reeds voor een deel aangepast. Ook zij zijn met het blokkensysteem gaan werken, waarbij een leerling niet meer alle lessen opnieuw moet doen als hij/zij voor 1 vak buizen.
Wat een oplossing kan zijn voor sommige studenten maar niet voor de grote hoop! Vandaag of gisteren gelezen dat universiteiten studenten die na een paar jaar lanterfanten met dat systeem zonder echt vooruit te geraken gewoon weigeren de volgende keer dat zich willen inschrijven...
Die CVO's zijn wellicht een goede oplossing voor sommigen, maar het is de taak niet van het onderwijs om kant en klare "stielmannen" af te leveren!
Wat zou dat geven moest er niets anders meer zijn dan CVO's?

Laatst gewijzigd door andev : 11 oktober 2010 om 16:58.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:59   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Van wat zou ik anders moeten uitgaan dan van de tabellen samengesteld door de fabrikanten van snijgereedschappen en de te bewerken materialen?

Citaat:
Uw job is dus niet op de werkvloer leiding geven, maar in een labo uitvogelen wat beter werkt. En ik hoop dat U ook vind waarom iets beter werkt.

En wie gaat me dat komen vertellen op de werkvloer? Welja in theorie, de oorzaak van mijn frustratie, leidinggevenden die geen hamer van een spantang kunnen onderscheiden.

Het feit dat U nu komt opscheppen dat U met exotische materialen werkt, geeft alleen aan dat u in een ivoren toren zit.

Trouwens, wat noemt U exotische materialen? Nikkellegeringen a la Hastaloy? Of laaggelegerde staalsoorten die met een snufje X en een drupje Y veel betere vloei-eigenschappen krijgt, of beter rolbaar is, of rekbaarder?
Of gaan we nog raarder, zoals supergeleiders? Of denken we aan ruimtevaartmaterialen, zoals de verschillende titaniumlegeringen? Of grappig genoeg, de kunststoffen, Dyneema of de verschillende aramidevezels?

In alle geval, ik verwerk hier in mijn thuiswerkplaatsje verschillende van deze materialen, weliswaar niet top secret spul, noch modern exotisch. Maar begin er maar eens aan, een plaatje Hardox 600 te voorzien van een gaatje. Of draad te tappen in een stang TiAl4V.

Neen, ik ben niet onder de indruk. U mag in uw beschermde werkplaats lekker verder spelen, maar zorg ervoor dat ik op de juiste moment de juiste informatie krijg, zodanig we met zijn allen aan een betere toekomst kunnen werken.

Maar 1 ding is een feit. Met teveel dood gewicht zoals een massa Bhairevkes gaat de mensheid als een beschaving gegarandeerd terug naar het stenen tijdperk.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 oktober 2010 om 17:01.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 18:10   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
30 jaar geleden was er nog een beetje discipline, en werden de besten van de klas beloond.
Nu is het zo niet meer, uitgezonderd enkele elitescholen en bij uitzonderlijke leraars.

Alle leerlingen worden gelijkgetrokken op de bodemlijn, want iedereen is gelijk en moet meekunnen.
Dit geeft dat de top 30% zich stierlijk verveelt en dus afhaakt.
Dat zijn de mensen die dan met CVO op korte tijd hun betere diploma's halen.
De 30% die niet mee kunnen of willen , en die dus de bodemlijn bepalen, die stoppen op hun 18 na een paar keer te dubbelen, en gaan de kille koude arbeidsmarkt op zonder enige achtergrond of basiskennis.

De 40% daartussenin, hebben eigenlijk hun diploma gekregen, net omdat ze net genoeg ervoor moest werken, en net genoeg interesse en intelligentie tonen om het de volledige rit uit te zingen.

Maar aangezien de lessen afgesteld zijn op de bodemlijn, wat is zo'n diploma nog waard? Bankwerkers die geen vijl kunnen vasthouden. Machinisten die het verschil niet kennen tussen een HSS vingerfrees en volhardmetalen spiebaanfrees. Schrijnwerkers die geen deftige loodlijn kunnen aftikken. Enzoverder. En dit is maar een minime greep uit de situaties die ik de 18 jaar dat ik van school afben ben tegengekomen
Krak er op.
Oud 11 oktober 2010, 19:26   #51
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Ik zit zelf in het cvo. De helft van mijn klas bestaat uit 18-jarigen. Allemaal dezelfde klachten hebben ze, al komen ze uit verschillende middelbare scholen.
Het is de manier waarop les wordt gegeven. 9 vd 10 leerkrachten in de middelbare scholen staan op een afgestompte manier hun boek voor te lezen. Ze maken de lessen niet boeiend genoeg.
Ze behandelen de leerlingen nog steeds op de ouderwetse manier. Maar de jeugd van tegenwoordig moet je gewoon anders aanpakken om ze te blijven boeien. Zolang de leerkrachten (en zij die hen opleiden) dat niet inzien, blijft het dweilen met de kraan open en gaan er nog heel veel afhaken voor ze hun secundair afmaken.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:16   #52
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...r-school.dhtml

Dat er iets grondig fout zit binnen ons onderwijs is reeds langer bekend, maar dat het zo erg is had ik niet verwacht.

CVO's opgericht om oudere op latere leeftijd aan een diploma te helpen en om werkende te laten bijstuderen, zitten nu al vol met jonge schoolverlaters die via dit onderwijssysteem hun diploma gaan halen.
Een systeem waarbij jongeren die zelfs vak niet verder geraakten dat het 4de jaar BSO op hun 18de, op 1 of 2 jaar niet enkel toch hun diploma behalen, maar zelfs een TSO of ASO diploma behalen met onderscheiding.
En daarna succesvol hogere opleidingen afwerken.

Wanneer gaat en dit inzien in het regulaire onderwijs?
VRAAG: zit er iets fout bij het onderwijs of bij de ouders? Kinderen moeten (in willekeurige volgorde): balletlessen volgen, voetballen bij een club, bij de scouts gaan,muzieklessen volgen, links en rechts verjaardagsfeestjes bijwonen, Play Satio en/of X-box meester worden, op Netlog (of iets anders) zitten, aan sport doen - enfin, geen enkele volwassene heeft het ZO druk als de kids van nu, en dan komt die verdomde school er nog eens bij!

Men vergeet één ding: dé school is dé prioriteit en veel kinderen kunnen niet veel meer dan dat aan: laat ze al hun energie dan ook daarin steken - al die rest kan later ook wel! OUDERS EN maatschappij: stop er eens mee om kinderen als mini-volwassenen te zien en hen te laten doen wat je zelf niet kon/niet mocht! En oh ja, meisjes moeten immers ook nog gaan paard rijden: in de schooljeugd is er slechts plaats voor 2 zaken: 1° de school en 2° de natuurlijke ontspanning, t.t.z. gewoon niets doen of op straat spelen (maar dat mag/kan ook al niet meer..)....
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:19   #53
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik zit zelf in het cvo. De helft van mijn klas bestaat uit 18-jarigen. Allemaal dezelfde klachten hebben ze, al komen ze uit verschillende middelbare scholen.
Het is de manier waarop les wordt gegeven. 9 vd 10 leerkrachten in de middelbare scholen staan op een afgestompte manier hun boek voor te lezen. Ze maken de lessen niet boeiend genoeg.
Ze behandelen de leerlingen nog steeds op de ouderwetse manier. Maar de jeugd van tegenwoordig moet je gewoon anders aanpakken om ze te blijven boeien. Zolang de leerkrachten (en zij die hen opleiden) dat niet inzien, blijft het dweilen met de kraan open en gaan er nog heel veel afhaken voor ze hun secundair afmaken.
Anders schuiven we alle schuld in de schoenen van de leerkrachten..
Oud 11 oktober 2010, 21:23   #54
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Wees eens eerlijk: de meeste leerlingen interesseren zich enkel nog voor wat henzelf interesseert - maar dat is juist DE verkeerde instelling. Ze moeten interesse hebben voor alles en nog wat - en hoe absurd het ook mag klinken: de regel van drie (die niemand meer kent) of de stelling van Pythagoras, de vertaling van Cicero, de boeken van Gide, Sartre, Malraux, Claus en Boon lezen: dat is het fundament van hun cultuur, van hijn ZIJN, maar ze willen het niet beseffen, ah neen, Facebook, dat is het! Alsof ze daarmee een diploma zullen behalen!
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:25   #55
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Wees eens eerlijk: de meeste leerlingen interesseren zich enkel nog voor wat henzelf interesseert - maar dat is juist DE verkeerde instelling. Ze moeten interesse hebben voor alles en nog wat - en hoe absurd het ook mag klinken: de regel van drie (die niemand meer kent) of de stelling van Pythagoras, de vertaling van Cicero, de boeken van Gide, Sartre, Malraux, Claus en Boon lezen: dat is het fundament van hun cultuur, van hijn ZIJN, maar ze willen het niet beseffen, ah neen, Facebook, dat is het! Alsof ze daarmee een diploma zullen behalen!
Goed gezegd.
Oud 11 oktober 2010, 21:42   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Anders schuiven we alle schuld in de schoenen van de leerkrachten..
Tja leerkrachten.
Heb vorig jaar een cursus gedaan op een cvo waar de leerkracht toch meer poepeloeren zat binnenkwam dan nuchter. In feite heb ik hem nog niet nuchter gezien.
Maar soms was hij wel wat zatter dan andere keren, dat wel.

Volgens zijn zatte mening waren alle leerlingen van alle jaargangen per definitie achterlijk.
Ik heb hem eens gevraagd hoe het komt dat ze dan telkens overgaan naar het volgende jaar? Toch geen domme vraag vond ik?
Eindtermen...daar kwam het op neer!
De leraars worden ook geëvalueerd, en met slechte leerlingen kan er geen goede evaluatie volgen voor de leraars. Bijgevolg vegen ze er hun gat aan en laten ze de leerlingen passeren en de volgende heeft dan weer dezelfde klachten en die laat ze op zijn beurt ook weer passeren.
En zo studeren ze af.

Tja..er is een spreekwoord die zegt, er zijn geen slechte teams als er goede leiders zijn (of iets in die aard)

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 oktober 2010 om 21:45.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:45   #57
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt grotendeels gelijk, maar de schrijvers die je aanhaalt zijn ofwel saai ofwel niet meer relevant.

Je gaat de jeugd niet aan het lezen krijgen door hen Claus of Malraux onder hun neus te schuiven, integendeel.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:46   #58
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja leerkrachten.
Heb vorig jaar een cursus gedaan op een cvo waar de leerkracht toch meer poepeloeren zat binnenkwam dan nuchter. In feite heb ik hem nog niet nuchter gezien.
Maar soms was hij wel wat zatter dan andere keren, dat wel.

Volgens zijn zatte mening waren alle leerlingen van alle jaargangen per definitie achterlijk.
Ik heb hem eens gevraagd hoe het komt dat ze dan telkens overgaan naar het volgende jaar? Toch geen domme vraag vond ik?
Eindtermen...daar kwam het op neer!
De leraars worden ook geëvalueerd, en met slechte leerlingen kan er geen goede evaluatie volgen voor de leraars. Bijgevolg vegen ze er hun gat aan en laten ze de leerlingen passeren en de volgende heeft dan weer dezelfde klachten en die laat ze op zijn beurt ook weer passeren.
En zo studeren ze af.

Tja..er is een spreekwoord die zegt, er zijn geen slechte teams als er goede leiders zijn (of iets in die aard)
Er is een ander spreekwoord dat zegt dat de beste stuurlui aan wal staan.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 22:30   #59
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees eens eerlijk: de meeste leerlingen interesseren zich enkel nog voor wat henzelf interesseert
Tautologie.

Citaat:
- maar dat is juist DE verkeerde instelling. Ze moeten interesse hebben voor alles en nog wat - en hoe absurd het ook mag klinken: de regel van drie (die niemand meer kent) of de stelling van Pythagoras, de vertaling van Cicero, de boeken van Gide, Sartre, Malraux, Claus en Boon lezen: dat is het fundament van hun cultuur, van hijn ZIJN, maar ze willen het niet beseffen, ah neen, Facebook, dat is het! Alsof ze daarmee een diploma zullen behalen!
Leerlingen moeten daar warm voor gemaakt worden. Ik had in het middelbaar onderwijs echt niet de indruk dat ik voor iets werd warm gemaakt - wel integendeel. Ik ben gedegouteerd van alles wat met kennis te maken had van 't school gekomen. Leerlingen warm maken voor interessante dingen doe je niet door ze 8 uur per dag op een harde stoel te zetten en hen te laten luisteren naar iemand die vooraan in de klas staat te mekkeren over de meest nutteloze dingen. Na het middelbaar wilde ik niks meer leren, pas later ben ik me terug in het bijleren van allerlei zaken beginnen te interesseren.

http://www.ted.com/talks/ken_robinso...reativity.html
http://www.ted.com/talks/sir_ken_rob...evolution.html
Oud 12 oktober 2010, 00:14   #60
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hoe kan het ook anders? Dagelijks op die harde stoelen zitten en naar gezeur luisteren. Echt om 'n scheve kop van te krijgen. Dat kan toch echt niet goed zijn? Meeste vakken zijn uiterst zinloos en een excuus om ons in het gareel te houden. Maar ja we moeten geconditioneerd worden om de dagelijkse sleur gewoon te worden.
In feite is dit koppen met nagels slaan. Maw zo is het. Ze hebben nnu eenmaal geconditioneerde maar intelligente slaafjes nodig die niet teveel voor zichzelf denken op gebieden die bedreigend zijn voor de NWO.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be