![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van de zo-egalitair-als-mogelijke samenleving? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,50% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 50,00% |
hangt van de definitie af |
![]() ![]() ![]() |
9 | 37,50% |
daar wil ik eerst eens grondig over discussiëren |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Ik ben bv in staat 90% van d e mensen die ik tegenkom, met de hand dood te slaan. Als ik daar nu voor koos, dan zou dat een rechtvaardige ongelijkheid zijn, want die mogelijkheid is - mits enige supplementaire dagdagelijkse training, mij hoofdzakelijk door de natuur meegegeven.
Volgens de tweede variant van het egalitarisme, het omstandighedenegalitarisme, zou dat ook volkomen rechtvaardig zijn, als ik daarvoor koos - ik zeg het nog eens, ten overvloede. Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2010 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus U komt nu vertellen dat Uw voorgestelde politiek waanbeeld het recht van de sterkste probeerd te negeren?
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
theoretische betoog. Als ik iemand doodsla uit vrij keus, is dat een gerechtvaardigde ongelijkheid die volgt uit de vrijwillige keuze voor de uitoefening van het recht van de sterkste. Maar aangezien mijn mannelijke viriliteit het gevolg is van een aangeboren factor, is het een onrechtvaardig voordeel tegenover de medemens. Vanuit de optie van het omstandigheden-egalitarisme, is mijn doodslaan van mensen zodus evenzeer rechtvaardig als onrechtvaardig. Laatst gewijzigd door eno2 : 19 oktober 2010 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
omstandigheden-egalitarisme, moet je iets over hebben. Maar in feite is dat MIJN ideaal niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 19 oktober 2010 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik noteer dat je het ook onrechtvaardig vindt. Dus ben je het eens met h et omstandigheden-egalitarisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar is onze democratie nog wel een democratie?
Ik begin het hoe langer hoe meer als dekmantel te zien.
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aangezien mensen in wezen over een zekere vrijheidsgraad beschikken, valt hun wel altijd iets van eigen schuld aan te wrijven aangaande hun eigen probleemsituaties.. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2010 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Het egalitarisme is de normatieve politieke theorie van verdelende rechtvaardigheid.
Het primaire doel is dat alle burgers in de samenleving met gelijke zorg en gelijk respect worden behandeld. Voor de overheid impliceert dit dat de baten en de lasten van het samenleven in de politieke gemeenschap rechtvaardig over burgers moeten worden verdeeld. Gelijkheid betekent niets meer of minder dan dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld – wie kan daar tegen zijn? Echter, de vraag is welke gevallen gelijk zijn in moreel relevante zin, en wat gelijke behandeling precies inhoudt. Sommige ongelijkheden zijn triviaal, andere zelfs wenselijk, en weer andere onvermijdbaar. Het nastreven van gelijkheid in het ene domein zal ongelijkheden in het andere genereren. Wat precies moet gelijk verdeeld worden, en hoe bereiken we deze gelijke verdeling in dynamische en plurale samenlevingen? Over deze vragen is er sinds de verschijning van John Rawls’ Theory of Justice (1971) een intensief filosofisch debat gaande. Dit debat wordt gedomineerd door twee stromingen. In de eerste benadering, het burgerschapegalitarisme, ligt de nadruk op het egaliseren van voorwaarden die het mogelijk maken voor burgers om als sociale gelijken in de democratische samenleving te participeren. Ongelijkheid wordt gezien als een systemische uitkomst van de manier waarop de basisstructuur van de samenleving is ingericht. Het doel van deze theorie is om de sociale instituties in deze basisstructuur in overeenstemming te brengen met principes van rechtvaardigheid, zodat sociale ongelijkheden zoveel mogelijk worden tegengegaan. Deze benadering is vooral geënt op het werk van Rawls. In de tweede benadering, het omstandighedenegalitarisme, ligt de nadruk op gelijkheid als uitgangspunt van interpersoonlijke vergelijking. Het basisidee is dat ongelijkheden tussen burgers rechtvaardig zijn als ze voortkomen uit de keuzen die mensen maken, maar onrechtvaardig als ze voortkomen uit ongekozen omstandigheden, bijvoorbeeld aangeboren handicaps of sociale omstandigheden zoals ras, etniciteit, gender, etcetera. Voor een omstandighedenegalitarist is het onrechtvaardig als mensen geheel buiten hun keuze om met serieuze beperkingen te maken hebben terwijl anderen het geluk hebben dat ze in hun persoonlijke leven nooit geconfronteerd worden met dit soort tegenspoed. Aan de andere kant moeten mensen verantwoordelijk worden gehouden voor zaken waar ze zelf voor gekozen hebben. De overheid moet respect hebben voor de keuzen die mensen maken en de gevolgen ervan zoveel mogelijk ongemoeid laten; aan de andere kant moet ze zorg dragen voor mensen die buiten hun schuld om in problematische situaties zitten. Deze benadering is vooral geïnitieerd door het werk van Ronald Dworkin Het burgerschapegalitarisme en omstandighedenegalitarisme hebben complementaire sterke en zwakke punten. In recente debatten worden ze vaak als alternatieve egalitaire benaderingen tegenover elkaar gezet. Het doel van deze draad is om het egalitarisme te beschrijven aan de hand van het debat tussen aanhangers van deze twee stromingen en een synthese te presenteren waarin de sterke kanten van beide benaderingen worden verenigd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Van waar heb je dat geknipt en geplakt? Ik denk dat 't beter is als ik de context wat kan zien ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=eno2;5033415]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga dit opsturen naar een tijdschrift filosofie. Laatst gewijzigd door eno2 : 25 oktober 2010 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() [quote=Fien Fluytenzuyger;5051421]
Citaat:
Daar kan je wel naar fluiten, al zuig j e er nog zo hard op. Die Koningen, plutocraten en generaals hebben zich enkel kunnen consolideren na massale uitroeiing van de prille democraten. Waar is de democratie gebleven, van, laat ons zeggen 200 voor Xus, tot de Franse Revolutie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Gouverneur
|
![]() Ik alludeerde hierbij op Plato's Politeia, waarin hij stelt dat een democratie door gebrek aan autoriteit onherroepelijk leidt tot een tirannie.
Machiavelli maakte de val van de Florentijnse Republiek van dichtbij mee. Gevestigd na de val van Savonarola, veertien jaar heeft ze geduurd, het was een prille democratie waar zeer weinig corruptie heerste, tot de Medici's er met de steun van paus Julius II de macht overnamen. Het bleef nog 21 jaar republiek in naam, dan werd het na een enkele benoeming het hertogdom der Medici's, tot grote, albeit impotente woede van het volk. Sic transit gloria mundi.
Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Pauvre Belgique - argument du livre sur la Belgique Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Amoenitates Belgicae Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 25 oktober 2010 om 10:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Niet erg verbazend. Democratie en tirannie gaan uit van hetzelfde basisprincipe, nl. dat de ene mens (of groepen mensen) het recht heeft andere mensen te overheersen. Het enige verschil tussen democratie en tirannie is dat bij een democratie, de overheersende groep de grootste moet zijn. Maar eens je overheersing goedkeurt, is dat nu niet zo een grote stap om te nemen.
Laatst gewijzigd door Bebob : 25 oktober 2010 om 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Plato was een elitair tirannenvriendje. Zie zijn omgang met Dionysus 1 en twee. De meest bloedige dictator van Athene, Critias, hoofd van de honderd, was zijn volle oom. Ik zet Plato altijd ondersteboven in mijn bibliotheek. Op zijn kop. Voor zijn straf. |
|
![]() |
![]() |