Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 14:22   #41
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het verschil DDD zit m in hoe ze 'opgevoerd' worden hé

bij Marc Hooghe hier, moet je zelf gaan googlen om de ware aard van t beestje te weten te komen, want hij wordt weldegelijk opgevoerd als 'neutraal' expert

terwijl ik Maddens nog niet heb opgevoerd weten worden zonder het compleet foutieve "ook wel partij-ideoloog van de N-VA genoemde Bart Maddens, u weet wel van de Maddens doctrine" ...

of merk jij die verschillende aanpak niet ?
Carl De Vos heeft er ook nooit een geheim van gemaakt dat hij bij de sociaal-democratie aanleunt. Idem voor iemand als Mark Elchardus of Luc Huyse.

Maar de stukken van Maddens zijn zeer prescriptief: "Vlaanderen moet nu dit doen", "de Vlamingen moeten front vormen", etc. Zo kom je inderdaad aan zoiets als een "doctrine". Dan zijn De Vos en Sinardet toch een stuk terughoudender.

De politieke en sociale wetenschappen zijn per definitie geen "harde" wetenschappen. Dat betekent niet dat er geen gradaties denkbaar zijn. Interessant is bijvoorbeeld dat De Vos zich ergert aan sommige UGent-collega's die het ongepast vonden Bart de Wever uit te nodigen voor de jaarlijkse openingslezing. Het geeft alleszins aan dat De Vos ook zichzelf als "speler op het veld" kritisch blijft evalueren.

Overigens juich ik elke sociale en politieke wetenschapper toe die de catacomben van de universiteit verlaat om zich in het publieke debat te smijten. Dat ze daarmee onvermijdelijk in een politieke hoek worden gedrumd, is op zich niet erg: al deze kwesties zijn nu eenmaal niet louter een kwestie van wetenschap. In het beste gevallen kan hun kennis - van bijvoorbeeld federale systemen in andere landen - een leerrijke bijdrage leveren aan de discussie. Maar uiteraard is zulke kennis nooit zonder politieke consequenties...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:27   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Carl De Vos heeft er ook nooit een geheim van gemaakt dat hij bij de sociaal-democratie aanleunt. Idem voor iemand als Mark Elchardus of Luc Huyse.

Maar de stukken van Maddens zijn zeer prescriptief: "Vlaanderen moet nu dit doen", "de Vlamingen moeten front vormen", etc. Zo kom je inderdaad aan zoiets als een "doctrine". Dan zijn De Vos en Sinardet toch een stuk terughoudender.

De politieke en sociale wetenschappen zijn per definitie geen "harde" wetenschappen. Dat betekent niet dat er geen gradaties denkbaar zijn. Interessant is bijvoorbeeld dat De Vos zich ergert aan sommige UGent-collega's die het ongepast vonden Bart de Wever uit te nodigen voor de jaarlijkse openingslezing. Het geeft alleszins aan dat De Vos ook zichzelf als "speler op het veld" kritisch blijft evalueren.

Overigens juich ik elke sociale en politieke wetenschapper toe die de catacomben van de universiteit verlaat om zich in het publieke debat te smijten. Dat ze daarmee onvermijdelijk in een politieke hoek worden gedrumd, is op zich niet erg: al deze kwesties zijn nu eenmaal niet louter een kwestie van wetenschap. In het beste gevallen kan hun kennis - van bijvoorbeeld federale systemen in andere landen - een leerrijke bijdrage leveren aan de discussie. Maar uiteraard is zulke kennis nooit zonder politieke consequenties...
je antwoordt compleet naast de kwestie

ik had het over de voorstelling die deze 'experten' krijgen ...

bij Devos wordt er op de VRT nooit bijverteld dat hij ook huisideoloog van de Sp-a is
bij Maddens wordt er steevast bijverteld dat hij N-VA partij-ideoloog is, terwijl dat niet zo is. (ze dekken zich semantisch in door het gebruik van zinssnedes als 'steeds genoemd als NVA ... etc')

let er maar eens op.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:28   #43
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
ik dacht dat dat een onderzoek was naar kiesintentie en dat daar gewoon 80% Sp-a + Groen! uitgekomen is, dat onderzoek zal inmiddels wel al een paar jaar oud zijn ... dat geef ik toe, als je meer wil , zal je meoten bronnen/linken
Onvermijdelijk gaat dat doorsijpelen in de berichtgeving, dat is waar, en een evenwichtigere samenstelling zou beter zijn. Je kunt journalisten echter niet verwijten links te zijn - je kunt evengoed rechtsen verwijten te weinig voor de journalistiek te kiezen - hooguit dat hun ideologie hun berichtgeving te veel kleurt. Daar mogen ze gerust op 'gepakt' worden. Maar dan niet op een kinderachtige manier, door bij iedere kritische vraag aan De Wever meteen te staan roepen dat de VRT een rood nest is... Objectief kijken naar een nieuwsuitzending is voor sommigen blijkbaar al even moeilijk als objectief verslag geven...
Oud 14 oktober 2010, 14:28   #44
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik dacht dat dat een onderzoek was naar kiesintentie en dat daar gewoon 80% Sp-a + Groen! uitgekomen is, dat onderzoek zal inmiddels wel al een paar jaar oud zijn ... dat geef ik toe, als je meer wil , zal je meoten bronnen/linken
http://www.mediakritiek.be/blog/2008...rnalisten.html
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:29   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaams front... is dat om te lachen?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:36   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
mediakritiek is dan weer rechtstreeks te linken aan luc huyse ...
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:37   #47
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
mediakritiek is dan weer rechtstreeks te linken aan luc huyse ...
Je doet er mee wat je wil: twas een enquete ex knack
en een reactie van de vereniging van journalisten

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 14 oktober 2010 om 14:38.
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:38   #48
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Een Vlaams front... is dat om te lachen?
Ja. Een Vlaams front dient ervoor dat de Vlaming zou lachen!

Vlaanderen (v)lacht!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:41   #49
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
je antwoordt compleet naast de kwestie
Nee hoor, want Maddens gedraagt zich ook als de (officieuze) huisideoloog v�*n, juist vanwege die prescriptieve invalshoek.

Men kan veel van De Vos zeggen, maar niet dat hij voorschrijft wat iedereen moét doen. Hij beschrijft wat er gebeurt (weliswaar is zo'n beschrijving ook maar één van de vele mogelijke) en legt uit welke pistes denkbaar zijn. Zolang hij zich daaraan houdt, doet hij zijn job als politicoloog, niet als Sp.a.-ideoloog.
Oud 14 oktober 2010, 14:41   #50
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je doet er mee wat je wil: twas een enquete ex knack
en een reactie van de vereniging van journalisten
versta mij niet verkeerd, de verdachtheid van de bron neemt niet weg dat zelfs deze studie nog mijn punt bewijst

Sp-a + Groen! halen 54% bij de journalisten die de media uitmaken in Vlaanderen

terwijl Groen! en Sp-a IRL ochottekes 18% uitmaken ...
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:43   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nee hoor, want Maddens gedraagt zich ook als de (officieuze) huisideoloog v�*n, juist vanwege die prescriptieve invalshoek.

Men kan veel van De Vos zeggen, maar niet dat hij voorschrijft wat iedereen moét doen. Hij beschrijft wat er gebeurt (weliswaar is zo'n beschrijving ook maar één van de vele mogelijke) en legt uit welke pistes denkbaar zijn. Zolang hij zich daaraan houdt, doet hij zijn job als politicoloog, niet als Sp.a.-ideoloog.
dit is een intentieproces dat ik volledig voor jou rekening laat

van Devos weten we dat hij meeschreef aan een Sp-a ideologie blaadje. Maddens kan je niet zo officieel aan de NVA linken.

al de rest is intentieproces.

jij ziet er geen graten in ... ik vind het belangenvermenging, zou het voor mezelf nooit toestaan, zo'n dubieuze situatie, vind dat te onethisch.

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 oktober 2010 om 14:44.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:44   #52
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
versta mij niet verkeerd, de verdachtheid van de bron neemt niet weg dat zelfs deze studie nog mijn punt bewijst

Sp-a + Groen! halen 54% bij de journalisten die de media uitmaken in Vlaanderen

terwijl Groen! en Sp-a IRL ochottekes 18% uitmaken ...
QED
54% =/= 80%

ps: heb je trouwens de reactie gelezen? Ze kunnen daar zelf ook niet mee lachen
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:45   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
QED
54% =/= 80%

ps: heb je trouwens de reactie gelezen? Ze kunnen daar zelf ook niet mee lachen
je maakt er een semantische discussie van.

QED : 54% is een absolute meerderheid LINKSE journalisten in Vlaanderen

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 oktober 2010 om 14:45.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:50   #54
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
je maakt er een semantische discussie van.

QED : 54% is een absolute meerderheid LINKSE journalisten in Vlaanderen
semantisch?
Je kwam met een empirisch ("80%") gegeven.
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:52   #55
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
semantisch?
Je kwam met een empirisch ("80%") gegeven.
ik vind een meerderheid aan linkse journalisten terwijl de werkelijkheid slechts 18% vd vlamingen links stemmen een serieus probleem van geloofwaardigheid, of dat die meerderheid 54% of 80% bedraagd (al naar gelang de studie), dat vind ik niet de essentie.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:53   #56
Anna List
Banneling

Standaard

ik besluit dus :

we zitten in Vlaanderen met een meerderheid aan linkse journalisten terwijl we in Vlaanderen voor 82% niet links stemmen.

probleem.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:54   #57
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
dit is een intentieproces dat ik volledig voor jou rekening laat

van Devos weten we dat hij meeschreef aan een Sp-a ideologie blaadje. Maddens kan je niet zo officieel aan de NVA linken.

al de rest is intentieproces.

jij ziet er geen graten in ... ik vind het belangenvermenging, zou het voor mezelf nooit toestaan, zo'n dubieuze situatie, vind dat te onethisch.
Ook politicologen zijn gewone mensen met subjectieve voorkeuren. Zolang hij de scheidslijn respecteert tussen "de mens De Vos" en "de politicoloog De Vos" zie ik daar geen graten in. Door openlijk uit te komen voor zijn overtuiging, stelt hij zich juist kwetsbaar op. Ik vind De Vos echt één van de betere, en dat zeg ik niet omdat hij een sociaal-democratisch profiel heeft. Je zult mij bijvoorbeeld niet snel hetzelfde horen zeggen van, pakweg, Marc Swyngedouw, en ook Marc Hooghe loopt er vaak de kantjes van af.

Maar de situatie van sociale en politieke wetenschappers is inderdaad dubbelzinnig en moeilijk. Ik vind ook dat er in de opleiding te weinig aandacht gaat naar het cultiveren van wetenschappelijke distantie.
Oud 14 oktober 2010, 14:54   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bij Devos wordt er op de VRT nooit bijverteld dat hij ook huisideoloog van de Sp-a is
Dat komt wellicht omdat men van een huisideoloog verwacht het huis te verdedigen en niet systematisch af te kraken.
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:55   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik besluit dus :

we zitten in Vlaanderen met een meerderheid aan linkse journalisten terwijl we in Vlaanderen voor 82% niet links stemmen.

probleem.
Yep links als Bracke. Nogal een probleem niet.
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:59   #60
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ik vind een meerderheid aan linkse journalisten terwijl de werkelijkheid slechts 18% vd vlamingen links stemmen een serieus probleem van geloofwaardigheid, of dat die meerderheid 54% of 80% bedraagd (al naar gelang de studie), dat vind ik niet de essentie.
bullshit: 54% is al "minder links" dan 80%: maar soit het is een gekende methode van VB om ad lib cijfers te quoten.

ten gronde:
Ze mogen (moeten) toch stemmen?
Ze moeten enkel zorgen dat ze objectief blijven.
En inderdaad, sommige journalisten gaan soms te ver in hun opiniestukken/commentaren. Maar dat zijn nu eenmaal opiniestukken; een kritisch persoon moet daar door kunnen kijken.

Erger wordt het indien in de nieuwsgaring of in de berichtgeving blijk wordt gegeven van die linkse orientering.
daarvan zie ik echter weining tot geen problemen.
Geef eens een voorbeeld anders.
Francis Vere is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be