![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Hoe kan je dat oplossen want iemand moet het uiteindelijk betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dubbel glas in bestaande ramen steken valt nog mee zolang je subsidie krijgt. Maar als je ook nieuwe ramen moet plaatsen, en eventueel bezetwerk moet laten bijwerken spreken we al over een gans andere prijs.
Een dak isoleren kan ook meevallen. Als daaronder een zolder zit en je vrije toegang hebt tot de onderkant van het dak. Maar wat met een plat dak? Of waar er moeilijk toegang is. En wat in een appartementsblok waar niet iedereen verhuurt? Gaan allen de verhuurders die aan een verplichting moeten voldoen de kosten dragen? Wat zijn de eisen van die isolatie? Zal een eigenaar die 15 jaar geleden dure kosten gedaan heeft om te isoleren nog aan de huidige normen voldoen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel: huis met gelijkvloers + bovenverdieping onder het dak. Bovenverdieping is 'afgewerkt': bij aankoop ligt daar een plafond in, er zijn langs de wanden kasten op maat. Er is echter geen isolatie. Het gaat om drie kamers. Dus: uitbreken plafond + daarbij onvermijdelijk schade aan kasten, plaatsen isolatie, nieuwe plafond, herstelwerken of vervangen van kasten. Je mag me zeker de contactgegevens bezorgen van het bedrijf dat dit klusje klaart voor 2000 euro.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ijskoud in de winter, zelfs al stookt ge u lam. Sorry, maar dat is niet verhuurbaar. Normaalg gezien spreken we over een zolderverdieping waar ge zonder veel poespas glaswol kunt steken. Kunt ge zelfs zelf doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Juist, en daarna mag de woning te koop worden aangeboden. Door dit geleidelijk aan te doen wordt het bestand van oude huurwoningen hetzij gesloopt of verkocht. De geïsoleerde woning gebruikt minder energie en dit rechtvaardigt de investering van de isolatie en een hogere huur of koopsom. Vervolgens loopt de overheid belastinginkomsten mis wegens het mindere energieverbruik. Er wordt dan elders méér belasting geheven om dit verschil te compenseren. Daarnaast worden de energieprijzen almaar hoger en betaalt de burger na enkele jaren weer het oude bedrag. Misschien hebben we het einde van de welvaartsgroei bereikt en gaan de problemen zich alleen maar verder opstapelen. Wij kunnen er niets tegen doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ruime benedenverdieping (inclusief slaapkamer beneden) was overigens zeer goed geïsoleerd. Slaapkamer met douche, grote keuken, grote living, ruime berging en grote 2e badkamer. Grote voor- en achtertuin midden op het platteland. Alles prima verwarmbaar en met dubbel glas. De kouwelijke zolderruimte krijg je der gratis bij. Niet verhuurbaar? Ik heb overigens een jaar geslapen op die zolderkamer. Ook als het buiten lekker sneeuwde, en de wind de tot op de tand versleten ramen met enkel glas er bijna uitwaaide. Een beetje koud, ja, maar met een goed donsje prima te doen ![]() Mocht dat nog verhuurd worden eens de beneden helemaal af is ('t is nu 't huis van m'n ex) dan heeft de huurder een woning met alles erop en eraan, alleen het bovenste deel hou je best dicht. Zelfs een alleenstaande zou dat makkelijk kunnen huren. De huurprijs gaat natuurlijk de lucht in zwiepen eens geïsoleerd, terwijl je daar beneden in de voornaamste woonruimtes niets van zal merken... Want dat ge je NIET aan 2000 euro kunnen doen, die klus. Het dak van het huis van m'n ouders was overigens ook afgeslaan zonder isolatie tussen. Je zou er echt van verschieten hoeveel zolders wel afgeslaan zijn en gebruikt worden maar niet geïsoleerd zijn.
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk zijn die maatregelen er gekomen omdat er wel degelijk problemen waren met slecht geïsoleerde huizen en vooral huurhuizen waar den elentriek nog dateerde van het interbellum. Je kan overigens niet zeggen dat de huurprijzen gigantisch zijn gestegen ten opzichte van het inkomen. En, de regering geeft subsidies voor het isoleren. Die meerkost zal nog wel meevallen, hoor. het gaat hier niet over het zetten van nieuwe daken.
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niks geïsoleerd in gans mijn huis. Toen ik hier aankwam stond er in de keuken enkel een oude arduinen pompsteen. Ikzelf heb op mijn kosten zowat alles in mijn huis vernieuwd of wat beter gemaakt tussendoor. Badkamer zelf betaald en geplaatst, keuken zelf betaald en geplaatst, zo van alles dus. De afspraak met mijn huiseigenaar was zo; we laten elkaar gerust en de prijs blijft hetzelfde. Ik laat hem dus gerust en de prijs is inmiddels verdubbeld. Mijn chauffage heeft nu de geest gegeven, zijn geboorte jaar was 1969. Vaak heb ik hem zelf gereanimeerd maar ik vrees dat die nu hersendood is. Kortom kosten zijn er feitelijk voor de eigenaar genoeg inmiddels, maar niks...mijn huiseigenaar is stoïcijns doof op die zaken. Rijk is hij genoeg daar niet van. Tussendoor in al die jaren is de waarde van mijn huis met pakweg soms wel 10 % per jaar gestegen, die mens had het gekocht in de jaren stilletjes dus qua meerwaarde is het momenteel een gouden investering geweest voor hem. Nu zou ik nog eens de factuur mogen betalen om het gans te isoleren ook? En dan krijgt het natuurlijk nog eens extra meerwaarde, dus ik mag meer huur betalen en tot slot verkoopt hij het ooit wel aan een prijs waar u en ik en nog wat forumleden van achterover vallen. Maar daar zal ik uiteraard nooit een cent van zien nietwaar? Schone wetten zijn ze hier aan het maken, geheel in siciliaanse maffia stijl moet ik toegeven.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hoe het dak reeds is kan de prijs aanzienlijk de hoogte injagen. Ik bedoel dus, pak dat uw zolder een gewoon open dak heeft waar je meteen tussen uw kepers een pak isolatie kunt tussen proppen...voila 't is geïsoleerd bij wijze van spreken. Niet zo netjes maar functioneel klopt het. Een ander paar mouwen is het wanneer het dak uitkomt in bv slaapkamers of zo die gans bepleisterd zijn. Of een plat dak, mag je nog eens opnieuw uitbekleden met epdm bovenop de isolatie. Yup dat kan dikwijls, en in principe dus altijd, duur uitvallen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 oktober 2010 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie bv een zoldervloer heeft maakt geen enkel verschil door zijn dak te isoleren. Die mensen die hun dak isoleren doen niks anders dan hun zolder opwarmen. Wat ze moeten doen (maar bijna niemand die het doet en niemand die het weet) is hun vloer isoleren dat de warmte niet meer naar de zolder kan. Op voorwaarde dat men dus niet op zijn zolder leeft natuurlijk. Indien ja; dan dak isoleren.
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik vertik het om zelf dubbel glas te steken.
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger deed men het onderuit. Maar daardoor ontstaat wakte (condens) en rot het dak snel weg. Sedert men dat door heeft, isoleert men langs buiten.
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'k vraag me dan af HOE ze dat doen, maar goe. waar zit die isolatie dan? Ik was er niet bij toen ze onzen achterbouw gezet hebben, dus heb enkel het resultaat gezien: nieuwbouw, plat dak, vanboven roofing met keien derop. Waar zit de isolatie dan precies?
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hadden we ook gedaan bij het vernieuwen van de plafonds beneden. zelfs MET geisoleerd dak zit je anders gewoon je slaapkamers / zolder te verwarmen, en dat is doorgaans niet nodig.
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
bezitdenken is achterhaald. De mens mag afstand nemen van deze kinderlijke drang.
![]() |