Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 14:39   #41
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik denk niet dat ABVV de N-VA wil verplichten in een regering te stappen?
Neen, maar de anderen WEL. Nochtans zou het dan wel eens kunnen dat men HIER beslist om een ander soort regering samen te stellen:

NVA - CD&V - OVLD - LDD - MR - PP

Kan je tellen?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:40   #42
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Jij dacht verkeerd
Nee, ik was sarcastisch, weet al langer als vandaag dat een Waalse stem meer waard is dan een Vlaamse
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:41   #43
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn van mening dat de sossen en de groenen over de grenzen heen een front moeten vormen tegen NVA. Er wordt bij groen ook openlijk gepleit voor een cordon sanitaire tegen NVA.
leer lezen.

toccata is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:45   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
leer lezen.
Je probeert het dus zelfs niet te ontkennen.

Waarvan akte.
Oud 22 oktober 2010, 14:46   #45
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
leer lezen.
Ja ik heb misschien fout verondersteld dat deze "vooruitgroep" zou bestaan uit leden van "groen!" .

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 22 oktober 2010 om 14:49.
Europese Vlaming is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:47   #46
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hij laat wel weten dat hij in die richting denkt (stapt), met zijn figuurlijke uitdrukking.

27%, geen meerderheid. Maar dit is ook niet relevant, gezien dat deze partij (of leden ervan) niet van plan is/zijn om alleen een front te vormen tegen andere vlaamse partijen.
Dus partijen die 63% van de stemmen vertegenwoordigen moeten in de pas van die partij van 27% lopen of ze zijn niet democratisch?
abou Anis is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:53   #47
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Dus partijen die 63% van de stemmen vertegenwoordigen moeten in de pas van die partij van 27% lopen of ze zijn niet democratisch?
Weet je, laat ze maar gerust paars 3 oprichten, zonder NVA, ik geef die regering geen jaar.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:53   #48
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet mijn punt, wat mijn punt is is dat dit voorstel aanstuurt op een federale regering waar vlamingen geen meerderheid hebben. Net zoals de vorige federale regering dus.

Dat dit ondemocratisch is is vanzelfsprekend

Wat de grootste partij van een land zijn betekent in termen van democratisch zijn ben ik niet zeker. In sommige landen betekend het heel veel (zoals in de VS: "the winner takes all" principe) en in andere landen betekend het iets of veel minder.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 22 oktober 2010 om 14:58.
Europese Vlaming is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:57   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Neen, maar de anderen WEL. Nochtans zou het dan wel eens kunnen dat men HIER beslist om een ander soort regering samen te stellen:

NVA - CD&V - OVLD - LDD - MR - PP

Kan je tellen?
Als die coalitie een meerderheid heeft, dan is dat democratisch.

Als een coalitie zonder N-VA ook een meerderheid heeft is dat even democratisch.
Pelgrim is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:58   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Weet je, laat ze maar gerust paars 3 oprichten, zonder NVA, ik geef die regering geen jaar.
Dat zou wel leuk zijn. Maar niet ondemocratisch, als die regering - hoe onstabiel en dom ook - een meerderheid achter zich heeft.
Pelgrim is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:58   #51
abou Anis
Minister-President

Standaard

Maar mijn cijfers kloppen niet. Vermits je (Europese Vlaming) het had over "de grootste partij in Belgique" heb ik het nog eens nagekeken op http://www.standaard.be/extra/verkiezingen/uitslagen/ (je ziet: ik heb geen linkse bron gebruikt). Welnu, wat blijkt:

N(v,a) haalt in Belgique 17,8 % van de stemmen.
PS, sp.a, ecolo, GROEN halen 32,3%.
4 tegen 1, da's niet eerlijk zullen de calimero's beginnen te roepen. Laten we dus VB en LDD bij N(v,a) tellen. Die halen resp. 7,8% en 2,3%. Als we dat bij de 17,8% van N(v,a) tellen krijgen we 27,9%.

N(v,a) is dan misschien de grootste partij in Belgique, een partij met 17,8% van de stemmen is m.i. moeilijk incontournable te noemen. En als we er de andere radicale Vlaamse partijen bijtellen, halen ze nog altijd ruim 4% minder stemmen dan de linkse partijen.
abou Anis is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:05   #52
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sorry, ik dacht België democratisch was.
Geef eens aan wat je verstaat onder democratisch, en waarom het VB dan een ondemocratische partij is.

Ik dacht dat het VB ondemocratisch wordt genoemd omdat ze enkele leden van de samenleving wensen uit te sluiten. Nu doet links het al met het VB en nu komt de NVA er ook nog bij.
flatliner is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:06   #53
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Strategisch is dit een domme zet, maar wat is er dictatoriaal aan? N-VA heeft geen absolute meerderheid. En het is een democratisch recht van PS en SP.A om front te vormen als ze dat zouden willen. Of ga je partijen verplichten met N-VA mee te doen? D�*t is pas dictatoriaal.
Maar begint wel eigenaardige trekjes te krijgen,

Je hebt al het cordon rond het VB,

je hebt al een front van links tegen de liberalen,

En nu nog een front erbij tegen de NVA
flatliner is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:06   #54
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Dat zou wel leuk zijn. Maar niet ondemocratisch, als die regering - hoe onstabiel en dom ook - een meerderheid achter zich heeft.
Wil je me wel even uitleggen welke meerderheid? Ik neem aan dat je niet pleit voor een vlaamse minderheidsregering, niet echt netjes tav de Vlamingen, weet je wel. De regering zou op zijn minst de helft van de Belgische kiezers meoten vertegenwoordigen, dat lijkt me ook een evidente verwachting (buiten in la belgique) mijnerwege.
Gwyndion is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:08   #55
Amon_Re

Standaard

Citaat:
In absolute termen beschouw ik dat ook niet als ondemocratisch, ik beschouw België zelf als ondemocratisch.
Amon_Re is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:09   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Wil je me wel even uitleggen welke meerderheid? Ik neem aan dat je niet pleit voor een vlaamse minderheidsregering, niet echt netjes tav de Vlamingen, weet je wel. De regering zou op zijn minst de helft van de Belgische kiezers meoten vertegenwoordigen, dat lijkt me ook een evidente verwachting (buiten in la belgique) mijnerwege.
Ik heb het uiteraard niet over een minderheidsregering, dat moet bestreden worden van De Panne tot Opgrimbie. Maar een meerderheidsregering zonder (of zelfs tegen) N-VA is wel democratisch.
Pelgrim is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:10   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In absolute termen beschouw ik dat ook niet als ondemocratisch, ik beschouw België zelf als ondemocratisch.
Uiteraard, maar dezelfde denkoefening kan ook gemaakt worden op Vlaams niveau eh.
Pelgrim is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:10   #58
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Geef eens aan wat je verstaat onder democratisch, en waarom het VB dan een ondemocratische partij is.

Ik dacht dat het VB ondemocratisch wordt genoemd omdat ze enkele leden van de samenleving wensen uit te sluiten. Nu doet links het al met het VB en nu komt de NVA er ook nog bij.
1) In een democratie is elke burger zijn stem gelijkwaardig
2) Ik heb nooit beweerd dat VB een ondemocratische partij is
3) Ik heb nooit beweerd dat het links laten liggen van NVA ondemocratisch is (dom, dat wel)
Amon_Re is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:10   #59
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, alle partijen moeten in de pas lopen van die partijen die 21% van de stemmen haalden
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 oktober 2010, 15:11   #60
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar dezelfde denkoefening kan ook gemaakt worden op Vlaams niveau eh.
Voor zover ik weet is elke Vlaming zijn stem evenwaardig, en zijn er geen alarmbellen etc tussen Oost Vlaanderen & Antwerpen bv
Amon_Re is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be